Kannattaako ostaa 9-3

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Enosaasanoa
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Joulu 15, 2022 22:53

Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Enosaasanoa »

Olisi ajatuksena vaihtaa autoa ja harkinnassa olisi 9-3. Autolla ajettu vähän yli 300 000tkm ja mitään isompaa vikaa ei ole. Olisi ensimmäinen kyseistä merkkiä ja mitään tietoa ei ole että mikä on kannattavaa katsoa ennen kuin edes harkitsee ostamista. Olisiko kannattava ostos?
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä tai ei. Aika mahdoton sanoa pelkästään tuon tiedon perusteella. Vuosimalli, varustus, korimalli, huollontarve (myös mm. renkaat) ja hinta on ainakin vielä kannattavuuteen vaikuttavia asioita.

Edit: lisätään listaan myös moottoriversio ja vaihteisto. Tästä listasta myös riippuu moni asia, mitä autosta kannattaa tarkistaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Oleg Aero
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Elo 26, 2022 12:43

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Oleg Aero »

Mulla oli edellinen 2005 vm. kolkki bensaturbo manuaalilla. 2018-2022 omistin ja ajoin sen 245tkm-310tkm välin mittarista. 295tkm kun tuli mittariin 2020 niin kuin taikaiskusta kaikki mahdollinen alustasta vaihtokunnossa. Myös pohja ja kaaret rupes olemaan aika rapsakassa kunnossa niin saludoilla eteenpäin annoin. En tiedä onko jo paalissa. Ihan kiva auto, mutta noin paljon ajetussa vanhassa autossa pitää huomioida se että se suunniteltu elinkaari on jo reippaasti ylitetty ja kaikenlaista rempattavaa tulee varmasti vastaan. Paljon kiinni minkälaisessa käytössä ja kuinka hyvin huollettu ja korjattu laite historian aikana. Oman yksilö lie ollut jollain kitupiikillä kun laadutonta tarvikeosaa ja ihme patenttia löyty millon mistäkin.

Tekniikaltaan tuo oli kyllä varma laite. Koneen tai vaihteiston puolesta ei muuta tarvinnu kuin perushuoltoja ja pari vanhaa tiivistettä vaihtaa minun aikana.

Kokonaisuudessaan ihan kiva, mutta nykyiseen 9-5 Aeroon verrattuna aika muovi ooppeli laatuvaikutelmaltaan ja ajettavuudeltaan. En tiedä olisiko facelift ja aero mallit olleet astetta asiallisempia fiilikseltään.
Tämän hetken Saabismina: Saab 9-5 Aero 2.3T Sedan vm. 2003
Käyttiksenä: MB A 180a (w176) Suomi 100 edition
Enosaasanoa
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Joulu 15, 2022 22:53

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Enosaasanoa »

Joo siis kyseessä manuaali bensa turbo ja oliko tuo nyt sitten sillä b207E koneella?. 2004 vuoden auto ja ilmotuksen mukaan perus huoltoa tehty paljon.
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja repa »

Jakopää ja vesipumppu, onko tietoa vaihdosta? Jakopääremontin osiin menee jo runsas tonni, alkuperäisosilla. Pyöränkaaret, missä kunnossa ja alustan takapää.
#2260
96V4 projekti
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja mestari »

Oman yksilö lie ollut jollain kitupiikillä kun laadutonta tarvikeosaa ja ihme patenttia löyty millon mistäkin.

vai olisko kyläkorjaamolla aina tehty kats ja rem että saa leiman
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Numba »

Kyläkorjaamosta tuli mieleen, että eka 99 mikä oli ensin isällä. Siihen hankittiin pakoputki kokonaisuudessaan ja putkenkiristimet. Osat olivat peräloosterissa. Vaihtotyö tapahtui kyläsepällä, joka oli omanlainen persoona. Pikkuisen otti pattiin, kun kuulin isältä, että uusi putki oli kasattu hitsaamalla, kun putkenkiristimiä ei ollut. Siellä hän ne olivat, mutta mutta :facepalm_man: En muista vaikuttiko putken kestoon.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Enosaasanoa kirjoitti:
Pe Joulu 16, 2022 15:52
b207E koneella?. 2004 vuoden auto.
Tommonen, ei tosin ihan vielä 300 tkm mittarissa, ollut perheessä 14 vuotta. Normaalit jousi, kääntölaakeri, pusla ym. jutut ja vesipumpun ja kylmästöinnin kompuran vaihto on osunut kohdalle, mutta mikään noistahan ei ole sellaista mikä katkaisee matkan teon. Korikin on mielestäni paremmin säilynyt kuin kahdessa uudemmassa (2009)
Se kannattaa ottaa huomioon oston kannattavuusjuttuja miettiessä, että jos ostaa tonnin auton ja joutuu tekeen tonnin rempan, niin on mennyt 2000,-. Kuinka kalliin joutuisi ostamaan että saisi edes jollakin todennäköisyydellä jonkin verran ajoaikaa ilman vastaavaa remppaa? 5000,-? :wink:
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja repa »

Tuon ikäistä autoa ostaessa pitää työkalut pysyä kädessä ja osata niitä myös käyttää. Jos korjaamon puoleen aina joutuu kääntymään tulee se uskomattoman kalliiksi. Minun pihalla viivähtänyt jonkin aikaa kaksi NG93 mallia, joista kummastakin olen päässyt eroon -04 ostettu jakopäävikaisena, ollut kaikenlaista pientä murhetta, -05 käyttäjä ollut tosi tyytyväinen, ajettu vajaa 400tkm ilman kummempia.
#2260
96V4 projekti
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin kannattaa seurata facebookia jos löytyy tänään leivottua niin sillä ajaakin jo pitkään :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja petrisa »

mestari kirjoitti:
Pe Joulu 23, 2022 10:20
niin kannattaa seurata facebookia jos löytyy tänään leivottua niin sillä ajaakin jo pitkään :mrgreen:
Mitä tämä tarkoittaa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kannattaa. NG9-3 on paras koskaan valmistettu Saab kaikilla käyttöautoa koskevilla mittareilla mitattuna. Maksimissaan biopower stage1 sisään ja ajaa tyytyväisenä auringon laskuun.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Pakari kirjoitti:
Pe Joulu 23, 2022 22:23
Kannattaa. NG9-3 on paras koskaan valmistettu Saab kaikilla käyttöautoa koskevilla mittareilla mitattuna. Maksimissaan biopower stage1 sisään ja ajaa tyytyväisenä auringon laskuun.
Vaikka alun perin kyse oli bensiiniautosta, suosittelisin NG9-3:sta dieselversioita käyttöautoksi.
Ei ole ongelmia jakopään kanssa, kun muistaa vaihtaa jakopään hihnan, vesipumpun ja kiristimet 100tkm välein. Kulutus on myös parhaimmillaan vain puolet bensiinimalliin verrattuna.

Moottorin ja apulaitteiden osia löytyy, kun moottoria on käytetty mm. Alfaan, Fiatiin ja Opeliin Saabin lisäksi. Jos ajaa reilut 9000 km vuodessa ja pääosin kaupunkiajoa, diesel on käyttökustannuksiltaan jo bensiiniä edullisempi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Paljonkos on TiD-koneen jakopääkulut osineen töineen? ET-Autotechin verkkosivuilla sanotaan, että TiD-jakopää on alkaen 550€. Jos se tehdään kerran sataantuhanteen, niin T8:lla mennään se 200-250tkm jakopäällä, joka saman sivuston mukaan on B207E/L koneelle 1140€. Niin 40€ eroa?

B207:ssa ei ole imusarjaongelmia(läpät), tai diesel-murheita kuten egr, dpf. :mrgreen: Lisäksi B207 lähtee käyntiin ilman esilämmitystä vaikka -35c pakkasesta. Dieselistä ei ole kokemusta samoista lämpötiloista. Ja DPF+egr offia ruvetaan valvomaan katsastuksissa aivan näillä näppäimillä. Visuaalinen tarkastus jos DPF puuttuu niin johtaa jo hylkäykseen. Käsittääkseni jatkossa ruvetaan mittaamaan hiukkasia myös kaasuista mittauksilla, joten dpf offittajat haukkaa kohta kasan sitä itteään. :mrgreen: (ja sen jälkeen autoliikkeet kun paniikissa olevat dpf offittajat vaihtaa ne liikkeessä toisiin autoihin ja seuraava omistaja vie leimalle... tieliikennelaittoman auton myyminen.. :mrgreen: )
Viimeksi muokannut Pakari, La Joulu 24, 2022 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saabin osalta pitääkin hyvin paikkaansa, että diesel on hyvä valinta, vaikka kilometrejä vuodessa ei kymmeniä tuhansia tulisikaan. Edes ero veroissa ei ole järin suuri, kun bensa mallien päästöt ovat korkeat. Omalla kohdallani voin tästä sanoa, että bensa automaatilla vero oli 380 €/v ja nykyisellä TTiD automaatilla 712 €/v (päästöt + käyttövoima). Kulutuksessa diesel Saab sitten päihittää bensa Saabin maantieajossa 2 l/100 km ja kaupunkiajossa sitten ero onkin jo tuplaantunut.

Aloittaja olikin ostamassa n. 300 tkm ajettua, niin tuossa löytyy kyllä dieseleitäkin, mutta bensoja olettaisin olevan runsaammin tarjolla. Oli sitten bensa tai diesel, niin moottoripuolella ei pitäsi olla odotettavissa mitään ihmeempää. Molemmat padat ovat kestäviä. Alustaan löytyy hyvin osia, kun katkeilevat jouset ja etupään kääntölaakerit ovat kulutustavaraa. Muutoin alusta on kyllä keskimääräistä kestävämpi, niin...unohtamatta takapään bumerangi tukivartta. Sekin löytyy hyvin varaosana.

Ainoa mikä voi tuoda murheita on CIM yksikkö, ja se on sama oli bensa tai diesel. Tämän osan kanssa saatavuus, korjaus ja/tai koodaus voi tuottaa ongelmaa. Niissä on ollut vanhemmuuten vikoja. Tosin en tiedä on tämä poistunut nk. facelift malleissa. Itselläni on sellainen ja auto on jo 14 v vanha ja ajettu rapiat 280 tkm eikä vielä ole tähän tarvinnut sitä vaihtaa. Edellisessä meni sekä rattilukko että CIM vaihtoon. Myös ex Vectrassa -06, jossa myös vastaavanlainen CIM, oli edellinen omistaja joutunut tämän vaihtamaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin