Kannattaako ostaa 9-3

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tää menee raskaasti off-topiciksi tähän ketjuun, mutta aihe on sen verran kiinnostava ja informatiivinen, että en usko että kukaan pistäis pahakseen jos vaikka ylläpito siirtäis tän akkukeskustelun tästä ketjusta omaan letkuunsa?

Vähän samaan tapaan kuin petrisa olen tuota itsekin pohtinut, tosin en noin detaljitasolla. Oma ajatukseni on siis aina ollut se että isommasta akusta ei ole mitään haittaa, se on vähän kuin isompi bensatankki autossa eli ei vaikuta kulutukseen mutta auttaa viemään pidemmälle jos sitä bensa-asemaa ei sitten matkan varrelle osunutkaan. Mutta että jos käytät täydestä tankista 30 litraa, niin sen tankkaaminen taas täyteen maksaa saman ja kestää mittarilla yhtä kauan oli se itse tankki sitten 50- tai satalitrainen.

Mut mä en ole mikään akkuteknologian asiantuntija ja siksi alkoi heti kiinnostaa tuo Pakarin näkemys siitä että isompi akku ei ehdi ajossa latautua täyteen yhtä hyvin kuin pieni akku.
petrisa kirjoitti:
Su Joulu 25, 2022 10:15
Käytännössä kuvioon mukaan astuu akun sisäisen resistanssi. Isolla akulla sisäinen resistanssi on pienempi ja vastaavasti pienellä akulla isompi. Näin tietenkin verratessa saman tyyppisiä (lyijy, AGM, AFB jne) akkuja keskenään.
Onko niin että kapasiteetiltaan isommassa akussa on aina pienempi sisäinen resistanssi kuin kapasiteetiltaan pienemmissä samaa teknologiaa edustavissa akuissa, vai vaikuttaako asiaan muutkin tekijät? Siis esim jos vertaan kahta tällaista akkua:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/909540/ ... xL175xK175
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909407/ ... xL175xK225

Toinen on 61Ah/600A ja toinen 80Ah/510A, eli kapasiteetiltaan isommassa akussa on ihan huomattavasti alhaisempi kylmäkäynnistysvirta. Onko noissakin lähtökohtaisesti 80Ah akussa pienempi sisäinen resistanssi vai voiko olla toisinkin päin? Ja miten paljon siihen resistanssiin vaikuttaa akun varaustaso, eli jos nyt puhutaan vaikka tilanteesta jossa operoidaan tuolla yli 80 % SOC-tasoilla, niin onko erot sisäisessä resistansseissa akkujen välillä yhtä isot kuin alhaisemmilla varaustasoilla? Ymmärrän hyvin sen että tyhjänä iso akku ottaa virtaa ronskimmin kuin pieni akku, mutta onko asia näin myös kun akut on lähes täynnä, ja varsinkin tilanteissa joissa ei tarkastella varaustasoa prosentteina vaan täydestä akusta kulutettuina ampeeri- tai wattitunteina?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ AZP kysymys on hyvä ja ihan oikeilla jäljillä.

Isommassa akussa, jossa siis on enemmän kapasiteettia eli Ah:ja, ei välttämättä ole pienempi sisäisen resistanssi. Suurempi "oikosulkuvirta" kertoo pienemmän sisäisen resistanssin. Karkeasti ottaen on yleistetty, että suuremman kapasiteetin akku (Ah) antaa myös uuremman oikosulkuvirran. Tämä pitäneekin samassa akkuteknologia sarjassa yleisesti ottaen paikkaansa, johon aiemmin viittasinkin.

Nykyään ilmoitetaankin akkujen yhteydessä käynnistysvirta, mikä tarkoittaa tätä nk oikosulkuvirtaa. Tämä on tärkeä tieto. Sitä vastoin suuri kapasiteetti usein kuvastaa paremmin akun sitkeyttä. Sitäkin usein tarvitaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakari kirjoitti:
La Joulu 24, 2022 19:22
Tuplahehku on takaraivoon jääny käytäntö... sanotaan helpottavan kylmästarttia erittäin kylmissä olosuhteissa.
Se on semmonen vanhan kansa tapa. Aikoinaan, kun hehkuja polteltiin tasan siinä avaimen ekassa asennossa, tällä sai hyötyä todella, todella kylmillä keleillä. Tosin silloinkin sai paremman hyödyn kun hehkutti, pyöräytti inasen startilla konetta ja hehkutti sitten uudestaan.

Nykyautoissa manuaalinen tuplahehku ei tuo käytännössä mitään etua, kun se hehkujen ohjaus on hitusen kehittyneemmän elektroniikan hoivissa kuitenkin. Perj'aattehessa auto voi jopa kieltäytyä hehkuttamasta sillä uudella yrityksellä, kun just hehkutettiin ja kone vaan viilenee.
Pakari kirjoitti:
La Joulu 24, 2022 19:22
Sanoohan jotkut myös, että +300tkm pitäis kestää noi ko. hehkut,
Aina kun joku väittää tälläistä, voi väitteen ohittaa tyhmänä. Hehkujen kesto kilsoihin nähden on about yhtä järkevä väite kuin että starttimoottori kestää 300tkm. Kummallakaan ei ole mitään tekemistä kilometrien kanssa, mutta käynnistysten määrän sitäkin enemmän.
AZP kirjoitti:
La Joulu 24, 2022 20:55
Miksi se alkuperäistä kapasiteeetiltaan isompi akku ei tule täyteen varattua mutta alkuperäiskokoinen tulee?
Jos autossa on ns. älykäs latausjärjestelmä, joka tietää akun koon ja lataa sitä kapasiteettia laskien (esmes Bemarit tekee näin ja pitää akkua yleensä 80% varauksessa, jättäen varaa kerätä energiaa moottorijarrulla), niin isompi akku jää vajaammaksi jos akun uutta kokoa ja mallia ei autolle kerrota. Jos taas latausjärjestelmä on perinteinen "aina täyteen", niin isommankin kapasiteetin akku ladataan täyteen asti käytännössä about samassa tahdissa kuin pienempikin. Poislukien tietty se, että isompi akku painaa enempi ja ollessan vetävän akselin päällä tuo lisää pitoa, joten kiihdytykset jää ajallisesti millisekunteja lyhyemmiksi.

En tiedä miten Insignian latausjärjestelmä on toteutettu, niin en ota kantaa siihen, onko isompi akku eduksi vai haitaksi. Yleisellä tasolla se voi tuon ikäisessä autossa olla kumpaa vaan. Sen auton kuitenkin pitäisi toimia alkuperäisen kokoisella akulla, niin sellainen on käytännössä aika varma valinta.
AZP kirjoitti:
Su Joulu 25, 2022 12:14
Onko niin että kapasiteetiltaan isommassa akussa on aina pienempi sisäinen resistanssi kuin kapasiteetiltaan pienemmissä samaa teknologiaa edustavissa akuissa, vai vaikuttaako asiaan muutkin tekijät? Siis esim jos vertaan kahta tällaista akkua:
Akun sisäinen toteutus vaikuttaa myös merkittävästi, mm. kennojen sijoittelu, koko ja etäisyys toisistaan. Käytännössä saman mallisarjan akut on yleensä toteutettu aika samalla tapaa ja lukemat (oikosulkuvirta ja kapasiteetti) kasvaa rinnakkain ja melko pitkälle kaava toimii myös saman käyttötarkoituksen ja saman kemian omaavilla akuilla (esmes kategoria "starttikäyttöön tarkoitettu lyijyakku"). Sisäisen resistanssin kaivaminen minimiin kuitenkin tuo omat haittansa esim. kennojen sijoittelussa tosi lähekkäin, jolloin akun sulfatoituessa ne kasvaa helpommin yhteen ja menee oikariin, joten kaikkia akkuja ei tällä kaavalla haluta rakentaa.

Jos on joskus bongannut kuvastosta tai hyllyltä vierekkäin samankokoisena "käynnistysakun" ja "vapaa-ajan akun", niin huomaa, että vapaa-ajan akussa on paljon pienempi oikosulkuvirta. Sillä on myös heikompi virran vastaanottokyky, mutta parempi resilienssi syväpurkausta vastaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nykyauto kuluttaa parkkiruudussa seisoessaankin jonkun verran akkua. Ei riitä, että pelkän startin käyttämä varaus saadaan sinne takaisin, vaan seisonta-aikakin täytyy huomioida... Lyhyt ajoaika johtaa sitten varaustason laskuun. Jos käyttösyklissä on vikaa, niin sitä ei akun kapasiteetin muutoksilla korjata.

En ota kantaa nyt siihen, miten se vajaa varaus on päässyt syntymään sen enempää, mutta pitäisihän se olla loogisesti pääteltävissä, että isompaa akkua pitää ladata samalla laturilla kauemmin jotta se on täynnä. Auton akut pitää säilyttää täysinä, mikäli niille halutaan paras mahdollinen käyttöikä.

Jotain kai minunkin täytyy oikein tehdä, koska 20 vuoden aikana minulta on hajonnut vain yksi akku, jonka olen uutena ostanut. Siihenkin tuli puhtaasti rakenteellinen kennovika testerinkin mukaan. Tähän en laske mukaan esim. inkun akkua, koska en ole sitä ostanut ja sen käyttöön pystynyt uudesta asti vaikuttamaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nii mutta ei se auto seistessään tai startatessa kuluta pienestä akusta yhtään sen vähempää energiaa kuin isosta akusta. Ja jos latausjärjestelmä on aeron termein se "aina täyteen" niin ei senkään pitäisi ladata sitten sitä vajausta yhtään sen pidempään siitä syntyneestä vajauksesta täyteen isolla kuin pienemmällä akulla. Siis edelleen toi sama bensatankkivertaus, että jos sun tankki vuotaa auton seistessä ja auto kuluttaa ajossa 20 litraa bensaa, niin tankille kurvatessa sinne menee sen vajauksen verran bensaa, ei yhtään enempää vaikka se tankki olis miten iso.

Isompaa akkua siis pitää loogisesti ladata pidempään jos siitä on otettu edellisen täyteen latauksen jälkeen enempi energiaa ulos kuin pienestä akusta, mutta jos purettu energiamäärä on sama, niin latauksessa akkuun menevä energiamääräkin pitäis olla sama, poislukien jotkut marginaaliset erot häviöissä.

Sähköautomaailmasta vastaava esimerkki: identtiset autot mutta kaksi akkukokoa, sanotaan vaikka Hyundai Ioniq5 58 kwh ja 77 kwh akuilla. Autoilla ajetaan täyteen lataamisen jälkeen tasan samalla tavalla 100 km ja akkua kuluu molemmista tasan 20 kwh. Kestääkö ajon jälkeen isompiakkuisen auton täyteenlataus 11 kwh latausasemalla pidempään? Ei pitäisi kestää.

Noi viksut latausjärjestelmät on sitten erikseen, eli auton on sellasessa tapauksessa kyllä hyvä tietää minkäkokoinen akku siellä on. En sit sitä tiiä mitä kaikkea se mittaa ja miten kapasiteetin kasvu vaikkapa 70->80 Ah oikeasti vaikuttaa latauskäytökseen, kun arvatenkin jännite on edelleen se merkittävin ohjaava tekijä eikä se lataussysteemi oikein koskaan mittaa kuitenkaan sitä tilannetta jossa akku kulutetaan tyhjäksi tai ladataan tyhjästä täyteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:
Su Joulu 25, 2022 15:02
Sähköautomaailmasta vastaava esimerkki: identtiset autot mutta kaksi akkukokoa, sanotaan vaikka Hyundai Ioniq5 58 kwh ja 77 kwh akuilla. Autoilla ajetaan täyteen lataamisen jälkeen tasan samalla tavalla 100 km ja akkua kuluu molemmista tasan 20 kwh. Kestääkö ajon jälkeen isompiakkuisen auton täyteenlataus 11 kwh latausasemalla pidempään? Ei pitäisi kestää.
Vertauksessasi oletat selvästi sähköautojen olevan eri kokoisilla akuilla saman painoisia. Tuo ei tietääkseni ole mahdollista. Suurempi akku painaa enemmän pakosti kuin pienempi, jolloin koko auton massa on suurempi. Suuremman massan siirtäminen kuluttaa fysiikan lakien mukaan enemmän energiaa, jolloin akkua ei voi kulua molemmista saman verran, vaan painavampi kuluttaa enemmän, jolloin sen lataaminenkin kestää kauemmin. Toki tämä ei liity taas mitenkään käytävään käynnistysakkuja koskevaan keskusteluun.

Taas keskustelu meni johonkin sähkövatkaimiin, niin eiköhän tämä keskustelu ollut tässä mun osalta. Mitään keskustelua ei voi käydä ilman, että joku vetää sähkövatkaimen esiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hienoa, kiitos.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Viestin aloittaja ei varmaankaan kysynyt mitään akuista yms...jos jatketaan aiheen mukaisesti tästä eteenpäin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja petrisa »

9000CD23T kirjoitti:
Ma Joulu 26, 2022 09:15
Viestin aloittaja ei varmaankaan kysynyt mitään akuista yms...jos jatketaan aiheen mukaisesti tästä eteenpäin.
Juuri näin. Akku asia taisi lähteä siitä, kun se liittyi jotenkin dieselin huonoon käynnistymiseen. Eipä se yhtälailla sen kummempi ole bensallakaan.

Liittyen tähän aloittajan asiaan, niin 300 tkm ajettu Saab voi olla hyvä ostos tai siten ei. Periaatteessa ei ole väliä onko diesel vai bensa, molemmat yhtä hyviä tai huonoja ostoksia. Ihan kiinni siitä kumman haluaa tai kuinka paljon ja minkälaista ajoa tulee vuodessa. Ja tähän auttaa se Exel-taulukko.

Kummassakaan moottorissa tai sen apulaitteissa ei ole heikkoja kohtia. Väite dieselin EGR tai DPF ongelmista on Saabin osalta "puppua". Molempia koskevat samat alustan ja korin "vikapyydykset". Näitä tyypillisiä paikkoja on mahdollisesti jo korjattu ainakin kertaalleen +300 tkm ajetussa. Nämä kannattaa selvittää ennen ostoa. Mikäli auto on automaattivaihteinen, niin noilla kilometreilllä on syytä välttää sellaista yksilöä, johon ei ole vaihteistoöljyjä vaihdettu ainakin kerran jos ei kaksikin.

ps. Tuolla: viewtopic.php?t=186722 voi jatkaa akkukeskustelua, jos vielä haluaa :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Pakari kirjoitti:
La Joulu 24, 2022 10:12
Paljonkos on TiD-koneen jakopääkulut osineen töineen? ET-Autotechin verkkosivuilla sanotaan, että TiD-jakopää on alkaen 550€. Jos se tehdään kerran sataantuhanteen, niin T8:lla mennään se 200-250tkm jakopäällä, joka saman sivuston mukaan on B207E/L koneelle 1140€. Niin 40€ eroa?

B207:ssa ei ole imusarjaongelmia(läpät), tai diesel-murheita kuten egr, dpf. :mrgreen: Lisäksi B207 lähtee käyntiin ilman esilämmitystä vaikka -35c pakkasesta. Dieselistä ei ole kokemusta samoista lämpötiloista. Ja DPF+egr offia ruvetaan valvomaan katsastuksissa aivan näillä näppäimillä. Visuaalinen tarkastus jos DPF puuttuu niin johtaa jo hylkäykseen. Käsittääkseni jatkossa ruvetaan mittaamaan hiukkasia myös kaasuista mittauksilla, joten dpf offittajat haukkaa kohta kasan sitä itteään. :mrgreen: (ja sen jälkeen autoliikkeet kun paniikissa olevat dpf offittajat vaihtaa ne liikkeessä toisiin autoihin ja seuraava omistaja vie leimalle... tieliikennelaittoman auton myyminen.. :mrgreen: )
Metro-autossa meidät Ttid jakopääremppa 490€ luonnollisesti alkuperäisillä osilla.
Eberi lämmittää mukavasti myös lasit sulaksi -35 asteen pakkasilla.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Kannattaa ostaa ng93 saappi.
+hyvä ajettava niin kesällä kuin talvella pöperössä
+hyvä ergonomia
+määräaikaiset huollot on helppo tehdä itse
+harvemmin hajalla, mutta jos on niin korjaaminen vaivalloista
-bensa maistuu
-lämpiää hitaammin kuin vanhemmat saabit
-ei mikään raketti
-ei ole kovinkaan hieno kattella pihassa vrt :saab: 900 :wink:
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

https://www.nettiauto.com/saab/9-3/13477604

Kävin tänään koeajamassa tän. Ihan pätevän oloinen peli muuten, mitä nyt äänentoisto oli tosi ankea, lämmönsäätimien napit raavittu jollain ihmeen ilveellä tunnistamattomiksi ja ulkolämpömittari näytti SIDissä pelkkää viivaa.

Onko tuosta jälkimmäisestä viasta jotain haittaa manuaali-ilmastoinnilla varustetun auton toimintaan?

Hyväähän tuossa oli 100 tkm takaperin vaihdettu jakoketju, tuore leima, kahdet hyvät renkaat ja ruosteen puute. Oliko niin, että tän ikäisissä ei saanut tehtaan mankasta auxin kautta kuunneltua musaa?

Ja jos tuossa on joku muu sudenkuoppa, niin saa varoittaa...
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ulkolämpömittarin anturi on n. 20€. Mulla ainakin oli tehtaan aux, mutta ex kolkissa oli icm3 isolla näytöllä oleva. Keskikonsolin napit kuluvat kaikissa ja ovat aika usein sellaisia.. Vähän vaikeaselkoisia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
La Maalis 18, 2023 21:12
https://www.nettiauto.com/saab/9-3/13477604

Kävin tänään koeajamassa tän. Ihan pätevän oloinen peli muuten, mitä nyt äänentoisto oli tosi ankea, lämmönsäätimien napit raavittu jollain ihmeen ilveellä tunnistamattomiksi ja ulkolämpömittari näytti SIDissä pelkkää viivaa.

Onko tuosta jälkimmäisestä viasta jotain haittaa manuaali-ilmastoinnilla varustetun auton toimintaan?

Hyväähän tuossa oli 100 tkm takaperin vaihdettu jakoketju, tuore leima, kahdet hyvät renkaat ja ruosteen puute. Oliko niin, että tän ikäisissä ei saanut tehtaan mankasta auxin kautta kuunneltua musaa?

Ja jos tuossa on joku muu sudenkuoppa, niin saa varoittaa...
Kirjoitit, että äänentoisto on ankea. Tarkoittaako tuo kaiuttimien lukumäärää vai itse soitinta?
Hommaamalla yhden DINin Android-soittimen CD-soittimien/-vaihtajan tilalle saa äänentoistoa jonkin verran paremmaksi niin soundiltaan kuin käyttömukavuudeltaan. Samalla saa NAVIn ja Bluetooth HF:n autoon, jos niitä ei siinä aiemmin ole ollut.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kannattaako ostaa 9-3

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Äänentoistolla tarkoitin siis sitä, että se kuulosti paskalta :D. Tai siis jopa huonommalta kuin C2:ssa, vaikka ei se siinäkään mitään hifiä ole.

Eikö näihin ollut suht haastavaa tuo soittimen vaihto? Piti olla jotain adaptereja sun muita.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin