Jyrinä edestä
Jyrinä edestä
Etupäästä on alkanut kuulua pikkuhiljaa pahentunut jyrinä, kuulostaa kuin alla olisi vanhat Hakkapeliitta 10:t mutta ääni ei tule renkaista. Alkaa noin 30...40 nopeudessa ja taajuus muuttuu nopeuden mukana, vaihde ei vaikuta eikä se onko veto vai moottorijarrutus päällä vai rullaako vapaalla.
Nostin keulan ilmaan ja koitin pyöritellä pyöriä, pyöränlaakereissa ei ole välystä ja pyörivät jouheasti.
Ääni vaikuttaisi tulevan oikealta edessä eikä juuri muutu mutkissa. Onko näistä mennyt esimerkiksi oikealla puolella olevia vetarin tukilaakereita?
Nostin keulan ilmaan ja koitin pyöritellä pyöriä, pyöränlaakereissa ei ole välystä ja pyörivät jouheasti.
Ääni vaikuttaisi tulevan oikealta edessä eikä juuri muutu mutkissa. Onko näistä mennyt esimerkiksi oikealla puolella olevia vetarin tukilaakereita?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jyrinä edestä
Tien pinta ei vaikuta ääneen, kuuluu myös pehmeällä lumipinnalla ihan yhtä selvästi. Tai itse asiassa selvemminkin kun ei juuri ole rengasääniä. Alla on vieläpä kitkat.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jyrinä edestä
Kyllä se taitaa laakeri olla vialla
Ex C Vectraan vaihdoin laakerin (sama napa Saabin kanssa), kun juuri samalla tavalla jyrisi ja ihmettelin miten renkaat näin jyrisee. Vasen etupyörän laakeri oli loppu. Ei siinä mitään välystä tunnu, vain rengasta pyörittämällä ja kuuntelemalla ääntä sekä vertaamalla muihin pyöriin, niin eron huomaa.
Kaikki pyörät on käytävä läpi, kun ajosta äänen paikallistaminen menne usein "metsään".
Ex C Vectraan vaihdoin laakerin (sama napa Saabin kanssa), kun juuri samalla tavalla jyrisi ja ihmettelin miten renkaat näin jyrisee. Vasen etupyörän laakeri oli loppu. Ei siinä mitään välystä tunnu, vain rengasta pyörittämällä ja kuuntelemalla ääntä sekä vertaamalla muihin pyöriin, niin eron huomaa.
Kaikki pyörät on käytävä läpi, kun ajosta äänen paikallistaminen menne usein "metsään".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jyrinä edestä
Etupääs helpointa huomata kun pyörittää rengasta ja pitää sormea jousella.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Jyrinä edestä
Hmm, koitin kyllä pyöritellä molempia etupyöriä ilmassa enkä huomannut mitään eroa... täytyypä toistaa jousimetodilla tai antautua ja viedä liikkeeseen tutkittavaksi
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jyrinä edestä
Joo, pyöränlaakerit diagnosoidaan juurikin noin, että pyörä ilmassa rengas pyörimään ja käsi kevyesti makaamaan jousen kierteen päälle. Jos jousessa värisee, niin laakeri on valmis.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jyrinä edestä
Poskilaakeri on myös mahdollinen. Oma 2008 meni etupyöränlaakerin vaihtoon ja tuli uudella poskilaakerilla takaisin.
Oireet samat 30-40km/h ja alkoi jyrinä.
Oireet samat 30-40km/h ja alkoi jyrinä.
Re: Jyrinä edestä
Kiitoksia vinkeistä, täytyy tutkia vielä lähemmin.
Pyöränlaakeriin tuo nyt ehkä enempi viittaa, tänään olin havaitsevinani pientä tärinää ratissa ja äänen lisääntymistä kaarroksissa vasemmalle.
Aika pienillä kilsoilla kyllä menee, noin 180k mittarissa.
Pyöränlaakeriin tuo nyt ehkä enempi viittaa, tänään olin havaitsevinani pientä tärinää ratissa ja äänen lisääntymistä kaarroksissa vasemmalle.
Aika pienillä kilsoilla kyllä menee, noin 180k mittarissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jyrinä edestä
Aika normaalit kilsat nykyautolle.. Aiemminkin menee, jo alle 100tkm uudemmissa. Esim. isäukon audissa meni 50tkm ajettuna eka... Se on kun optimoidaan vierintävastusta ja tehdään matalakitkaisia laakereita. Käsittääkseni kuulien koko on pienentynyt kokoajan, ja nehän eivät sitten pitkässä juoksussa vissiin ole kestävyyden kannalta paras mahdollinen ratkaisu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jyrinä edestä
Noita laakereita saa vaihtaa sitten urakalla. Valmistaudu jo henkisesti siihen, että menee sitten myös toisen puolen laakeri varsin nopeasti perään. Itsellä sattunut pari kertaa niin että ensin mennyt toisen puolen laakeri ja vastapuolen laakeri noin tuhannen kilometrin sisään edellisestä. Vain SKF tai FAG laakeria kannatta laittaa tilalle. Itselläni kyllä yksi SKF:n laakeri alkoi ääntämään alle 60 tkm ajon jälkeen, tilalle laitoin silloin halppis laakerin, mikä kesti vähän yli 30 tkm. Merkkilaakerit kestäneet sitten noin 130tkm.
Kolkeissa etupyörän laakerit on todella heikot vs. takapään laakerit. Takapyöränlaakerit on paljon kestävämpiä, vuosien saatossa olen yhden laakerin joutunut vaihtamaan taakse ja toinen on käsittääkseni vielä alkuperäinen tai sillä on ainakin ajettu 221 tkm - 510 tkm välinen matka vaihtamatta.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: Jyrinä edestä
Itellä ollu 2 NG9-3:sta. Toisella ajoin 81-182tkm eikä yhtään pyöränlaakeria vaihdettu. Toisella yksilöllä taas 292tkm-404tkm eikä siihenkään vaihdettu yhtään pyöränlaakeria. Ne toki olivat kevyemmällä 2,0 bensakoneella. Painavampi dieselkone voi ehkä vaikuttaa asiaan, tai sitten ei.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jyrinä edestä
Omissa bensakoneisessa Saabissa meni etupyörän laakeri n. 250 tkm ajettuna ja Opelissa meni myös etupyörän laakeri n. 310 tkm ajettuna. Sama etunapa on molemmissa ja alkuperäisen tilalle kummassakin tapauksessa vaihdoin SKF merkkisen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jyrinä edestä
Jep, meidän TTiD automaagiin on nyt 350K matkalla vaihdettu 2 kertaa kuskinpuolen etupyörän laakeri ja kerran apukuskin puoli... Ja joka kerta on laitettu orkkislakru, eikä mitään pilipalia
Eski
Eski
Re: Jyrinä edestä
Viime tankilla oli 433433km tidsissä, eikä yhtään laakeria vaihdettu. Missä vika? Jaa, on ne iskarin yläpään laakerit vaihdettu.
Alkuperäistä kapeammat renkaat, 205/55R16.
Alkuperäistä kapeammat renkaat, 205/55R16.
tids -08 | biopower -11