Saab 9-3 1,8 vm2004

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
AlInner
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 19:17

Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja AlInner »

Auto ajettu talvisäilöön.Nyt kun koitti käynnistää,rattilukko oli päällä ja avain ei kääntynyt virtalukossa,eli ei voinut startata.Keskellä näytössä luki rattilukosta, englanniksi, että on päällä ja contact service.Ennen kun otan huoltoon yhteyttä, ajattelin liittyä tänne harrastajien palstalle, jos jollain ollut vastaava ongelma ja tietäisi mikä vikana?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Varmista ensin että akku on hyvässä kunnossa. Lataa tai tarvittaessa uusi akku. Jos ei ongelma oikene niin tarvii testeriapua seuraavaksi
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
AlInner
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 19:17

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja AlInner »

Akku on täynnä.., pitää ilmeisesti ottaa yhteyttä johonkin,jolla testeri, itsellä tekniikan ymmärrys ei riitä.Kiitos vastauksestasi.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mittasitko napajännitteen yleismittarilla, vai miten päättelit akun olevan täynnä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
AlInner
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 19:17

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja AlInner »

Ei muuta kun akku ladattu täyteen,en toki tiedä akun tarkkaa kuntoa,koska kuten sanoin,kädetön tekniikan kanssa.Oli vaan ruostumaton ja siisti auto,ja koska aiemmin ollut 9000: nen, josta pidin kovasti, halusin vanhemmalla iällä vielä Saabin, merkki siis muisto nuoruudesta ja ajattelin olla merkki uskollinen loppuelämän.Vaikka valmistus loppui 12- vuotta sitten,ellei Kiinan rakennelmia lasketa..,kaikki sähkövermeet toimii, joten oli yllätys toi ongelma, joka ajon estää.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tämä Saabin sähköinen rattilukko on hankala tapaus, kun alkaa keljuilemaan :evil: .
Vikaa on joskus vaikea tarkasti paikallistaa, kun se voi olla rattilukossa, virtalukossa tai rattiakselin yksikössä. Mikä tahansa näistä kuuluu tyypillisesti tämän vian syntipukkeihin.

Joskus ei auta muu kuin vaihtaa osaa vain jostain noista aloitaten ja toivoa sopivan kohdilleen :idea: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Akku voi olla täynnä laturin mielestä, vaikka se on vikaantunut. Yleismittarilla mittaisin kuitenkin ihan ensimmäiseksi napajännitteen akusta. Koska vika on tullun seisonnan aikana, niin akku on loogisin syy ensimmäiseksi, kuten Vesakin siihen suuntaan viittaili.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Huono akku on tosiaan voinut johtaa rattilukon vikatilaan, josta sitä ei saa pois muutoin kuin Tech2 avulla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Pakari »

petrisa kirjoitti:
La Touko 06, 2023 17:27
Huono akku on tosiaan voinut johtaa rattilukon vikatilaan, josta sitä ei saa pois muutoin kuin Tech2 avulla.
Okei, sekin on siis mahdollista ettei pelkkä akun vaihto riitä. Itellä ex-kolkista kuoli akku yöllä äkillisesti, siihen tuli kennovika ihan testerin mukaan. Keskuslukko toimi ja rattilukkokin napsahti mutta eipä startannut. Muistaakseni 11,50V antoi jännitteeksi kennovikaisena. Uudella akulla sitten käyntiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pelkäästään akun hiipuminen ei vielä yksistään saa rattilukkoa vikatilaan, tai ei ainakaan pitäisi. Rattihan on lukossa, kun se on siihen tilaan mennyt avaimet virtalukosta pois otettaessa.

Ongelma tulee siinä vaiheessa, kun akku onkin hyytynyt seisomisen aikana ja seuraavan kerran laiteaan avaimet virtalukkoon. Tässä tilanteessa rattilukko saattaa jäädä "epämääräiseen" tilaan ja varmuuden vuoksi ajo estetään kriittisellä vikakoodilla. Tätä vikakoodia ei saa pois muutoin kuin Tech2:lla nollaamalla.

Tähän Saabiin ei kannata missään nimessä laittaa avaimia virtalukoon, jos on pienikin epäilys huonosta akusta. Akku vähintään lataukseen ensin. Mikäli akku tyhjenee startin aikana siitä ei ole rattilukolle haittaa, kun sehän on jo siinä tilanteessa "vapautettu", mutta muuta vikatilaa ja vikavaloja se sitä vastoin usein aiheuttaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
AlInner
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 19:17

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja AlInner »

Kovasti kiitoksia neuvoista, yritetään saada auto liikenteeseen kesäksi.
AlInner
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 19:17

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja AlInner »

Voisiko joku ystävällisesti neuvoa mikä on teck 2 ja missä niitä on saatavilla,korjaamoilla, vai ja miten niitä käytetään.Osaako tavallinen korjaaja käyttää.Kiitos vastauksistanne,arvostan merkkiuskollisuutta.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tech2 on Saabin merkkitesteri/ohjelmointilaite.

Täältä löytyy Saabin merkkitesteri Tech2 harrastajilta: viewtopic.php?f=23&t=137045

Näiden lisäksi tietysti löytyy Saabin merkkiedustusliikkeistä tuo Tech2.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
AlInner
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 19:17

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja AlInner »

Seinäjoella ilmeisesti tämä TEC 2, jolla auton käynnistymisongelma voisi selvitä.Mahtaako kukaan tietää, paljonkohan maksaa, jos pitää tulla 20 km:n päähän tutkimaan vikaa.Harmittaa tosi paljon, kun tämän ikäinen auto on ruosteeton, ja kaikki sähkölaitteet pelaa.Mielessä käynyt budjetin salliessa vaihtaa vähän ajettu turbokone, 250 hv, ja unohtaa bensan hinta.Hirch koneisiin ei varat riitä, mutta huonokorinen / kolariauto voisi tarjota sitä Saabin kuuluisaa turbopotkua.Kuten Jeremy Clarkson kertoi 60-100 km/ h nopeammin kuin Porsche 911. Nuoruuden turbo 9000 :stahan tässä välillä muistelee, ja ohitustilanteita, kun antoi ahtimen potkaista.Tiedä sitten miten vaikea on tekniikan vaihto ja paljonko kustantaa..,ja pitääkö koria vahvistaa.Autoonhan saa muutoskatsastettua koneella, joka ollut muutenkin autossa, sitä en tiedä meneekö 9-5:n turbomylly tähän, kun koneella ajettu kuitenkin 300 t, eikä aito Saabin kone, vaan yhteistyössä Opelin kanssa, joka kieltämättä hiertää kuin kivi kengässä.
.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ole Opel-moottori kyseessä, vaan ihan aito Saab turbomoottori on B207. Sylinterilohkovalu on GM:ltä lainattu ja joitakin oheislaitteita. Muutoin moottori ja voimansiirto perustuvat Saabin suunnitteluun ja tuotantoon. Ei kannata uskoa baaripuheita tuosta Saab B207 moottorista, jotka eivät pidä paikkaansa.

9-5 moottorit eivät käy mitenkään NG9-3 koriin, tai sähköihin.

Vain 1,8i vaikeasti hengittävä ja 2,2TiD ovat täysin puhtaita GM moottoreita.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin