Saab 9-3 1,8 vm2004

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
AlInner
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 19:17

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja AlInner »

Tämä juuri se vaikeasti hengittävä, siksi asiaa miettinyt..,olisikin fööni keulalla...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AlInner kirjoitti:
La Elo 12, 2023 20:43
Tämä juuri se vaikeasti hengittävä, siksi asiaa miettinyt..,olisikin fööni keulalla...
Muistaakseni 1.8i tuli markkinoille vuosimalliin 2005. Itselläni oli aikanaan työsuhdeautona lokakuussa 2004 rekisteröity NG9-3SS 1.8i, joka on tällä hetkellä tietääkseni Oulussa.

Eihän tuo auto tuolla moottorilla mikään raketti ole, mutta jakopäänsä puolesta ehkä luotettavin NG9-3:n bensiinimoottori, jos vain muistaa vaihtaa jakopään hihnan, vesipumpun ja kiristimet huolto-ohjelman mukaisesti. Ei ole jakopää- eikä venttiiliongelmia kuten B207:ssa on ollut.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Venttiilien ongelmat tulivat B207:aan vasta 2008 faceliftin mukana.

Ja tehdään se hihnajakopää useita kertoja auton iän aikana, niin mikä ongelma on tehdä ketjujakopää kerran auton eliniän aikana? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.

Hihnajakopää esim. mun Alfaan on n. 700€ ja se tehdään kerran sadassatonnissa. Eli jos kahdessa sadassa tekee tonnin jakopään Saabiin niin edullisemmaksihan se tulee.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja anv »

Pakari kirjoitti:
Su Elo 13, 2023 10:48
Venttiilien ongelmat tulivat B207:aan vasta 2008 faceliftin mukana.

Ja tehdään se hihnajakopää useita kertoja auton iän aikana, niin mikä ongelma on tehdä ketjujakopää kerran auton eliniän aikana? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.

Hihnajakopää esim. mun Alfaan on n. 700€ ja se tehdään kerran sadassatonnissa. Eli jos kahdessa sadassa tekee tonnin jakopään Saabiin niin edullisemmaksihan se tulee.
Tai kuten mun, nykyisin pojan -07 1.8t:ssä B207E(?), 320tkm mittarissa "and counting" alkuperäisellä jakopäällä ja muillakin työläillä vaihdettavilla osilla kuten kytkin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Pakari kirjoitti:
Su Elo 13, 2023 10:48
Hihnajakopää esim. mun Alfaan on n. 700€ ja se tehdään kerran sadassatonnissa. Eli jos kahdessa sadassa tekee tonnin jakopään Saabiin niin edullisemmaksihan se tulee.
Alfassa taisi olla työläämpää vaihtaa jakopään hihna kuin Saabissa, sillä Saabiin se maksoi muistaakseni 450-500 €.

Olisiko ollut 159, jossa täytyi nostaa moottoria, jotta sai hihnan vaihdettua? 🤔
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

anv kirjoitti:
Su Elo 13, 2023 12:23
Tai kuten mun, nykyisin pojan -07 1.8t:ssä B207E(?), 320tkm mittarissa "and counting" alkuperäisellä jakopäällä ja muillakin työläillä vaihdettavilla osilla kuten kytkin.
Niin, noi on yksilöitä.
Ainakin kolmelta saabistikaverilta mennyt jakopää/venttiili B207:sta, joten uudempiin Saabeihin omistusmielessä siirtyessä valitsin dieselit, koska niissä ei ole esiintynyt mitään isompia vikoja.

Jos haluaisi ajaa bensakoneella melko huolettomasti, valitsisin NG9-3:sta 1.8i:n ja NG9-5:sta 1.6t:n. Eihän ne raketteja ole, mutta ilmeisesti kuitenkin ollut kaikista vähiten vikoja.

Kun olisivatkin joskus tehneet NG9-3CV 1.8i:n :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Su Elo 13, 2023 10:48

Ja tehdään se hihnajakopää useita kertoja auton iän aikana, niin mikä ongelma on tehdä ketjujakopää kerran auton eliniän aikana? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.

Tismalleen samaa mieltä.

Jakohinhan vaihtoja vesipumppuineen ja muine hilppeineen joutuu tekemään 100 tkm välein ihan varmuuden vuoksi eikä sekään aina riitä vaan sattuu silti hakopään hajoamisia. Lisäksi kustannuksia nostaa usein toinen hihnan vaihto, kun koko jakopään kaikki osat menevät vaihtoon kulumisen myötä. Näin ainakin käy, mikäli ajelee täällä Raahe - Oulu - Kemi - Tornio suunnalla, missä tämä kuuluisa "oktomurke" hioo jakopään osia.

Esimerkkinä ketjullisen jakopään remppa maksoi mm. VAG 1.4 TSI koneeseen "vain" 700 euroa. Tätäkin kärsii tehdä vaikka 100 tkm välein. Eikä jakoketju näissä koskaan kerkeä hajottaa konetta kun antaa jo hyvissä ajoin merkkejä venymisestä. Toisin on jakohihnojen kanssa, kun ne hajotessaan yllättää kerralla :(
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Erittäin hyvin sanottu!
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
AlInner
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 19:17

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja AlInner »

Joo, -04 1.8i on kyseessä.., peräti 122 hv 🥱. Siksi miettinyt isompaa föönikonetta, nyt ollut yhteydessä pariin firmaan, joissa voisi olla toi teck 2 laite. Tämä hyvä palsta, kun itse pidän Saabista tosi paljon autona, jos olisi rahaa, ostaisin sen keskeneräisenä tulleen 9-5 viimeisen korimallin (-11), mieluiten 300 hv Hirch koneella,eli etuvetona. 380 hv neliveto Hirch tulisi ehkä liian kalliiksi, kun tuokin tulisi, koska hienoin korimalli ja keskeneräisenä markkinoille.Onhan sitä tavallista 220 ja 260 hv, että niilläkin ehtii..,hyvät ajo-ominaisuudet ja merkkiuskollisuus kuittaavat bensan suuremman kulutuksen. Jos ei olisi ruosteeton, myisin varaosiksi ja Viggen tilalle, mutta harvinainen noin vanha ruosteeton, ja vahaamalla hyvä punainen väri esiin.
Jos en saa pelaamaan, niin koneen vaihto tulee eteen, kun talous sallii, vaikka vanhempi Hirch, jos mahtuu 9-5 mallista. Varmaa on vain se, että tuo auto on vielä liikenteessä, rahasta kiinni, mutta sen verran laitan sukan varteen, että mahdollista.
Paljonkohan koneen ja laatikon vaihto maksaa, jos ovat irroitettu valmiiksi.Pitääkö runkoa vahvistaa ( tuskin), mutta etupää pitää varmaan vaihtaa kestävämmäksi?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AlInner kirjoitti:
Ti Elo 15, 2023 16:01
Joo, -04 1.8i on kyseessä.., peräti 122 hv 🥱. Siksi miettinyt isompaa föönikonetta, nyt ollut yhteydessä pariin firmaan, joissa voisi olla toi teck 2 laite. Tämä hyvä palsta, kun itse pidän Saabista tosi paljon autona, jos olisi rahaa, ostaisin sen keskeneräisenä tulleen 9-5 viimeisen korimallin (-11), mieluiten 300 hv Hirch koneella,eli etuvetona. 380 hv neliveto Hirch tulisi ehkä liian kalliiksi, kun tuokin tulisi, koska hienoin korimalli ja keskeneräisenä markkinoille.Onhan sitä tavallista 220 ja 260 hv, että niilläkin ehtii..,hyvät ajo-ominaisuudet ja merkkiuskollisuus kuittaavat bensan suuremman kulutuksen. Jos ei olisi ruosteeton, myisin varaosiksi ja Viggen tilalle, mutta harvinainen noin vanha ruosteeton, ja vahaamalla hyvä punainen väri esiin.
Jos en saa pelaamaan, niin koneen vaihto tulee eteen, kun talous sallii, vaikka vanhempi Hirch, jos mahtuu 9-5 mallista. Varmaa on vain se, että tuo auto on vielä liikenteessä, rahasta kiinni, mutta sen verran laitan sukan varteen, että mahdollista.
Paljonkohan koneen ja laatikon vaihto maksaa, jos ovat irroitettu valmiiksi.Pitääkö runkoa vahvistaa ( tuskin), mutta etupää pitää varmaan vaihtaa kestävämmäksi?
122 hv, 167 Nm :twisted: :lol:

Kyllähän tuolla kaupungissa cruisailee, mutta motarinopeuksissa kierrokset ovat jo 2 500 rpm:n paikkeilla 8O

Noita ei taidettu myydä kuin Pohjoismaihin ja varsinkin Suomeen, jossa oli kova autoverotus.
Ekana vuonna varusteiden saanti oli melko rajoitettua: ei saanut esimerkiksi xenon-valoja, vaikka sitä jossain vaiheessa mainostettiinkin.

Aiemmin kirjoitettiin, että jakopäähihnan katkeaminen ei yleensä varoita. Ei se sitä teekään, mutta en ole ainakaan täällä Etelä-Suomessa kuullut NG9-3/NG9-5:n jakopään hihnojen katkeamisista, jos ne on vaihdettu 100 000 km välein.

Ennen koronaa laskeskelin, että diesel-Saabilla tarvitsee ajaa vähän alta 10 000 km vuodessa (suurin osa kaupunkiajoa), että se kannattaa bensaan/etanoliin verrattuna. Dieselin kulutus kun on vain noin puolet kaupunkiajossa verrattuna bensaan/etanoliin.

NG9-5 on muuten Suomen katsastustilastoissa yli 10 vuotta vanhoissa autoissa viiden kärjessä, vaikka ruostuukin melko hanakasti: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/saa ... rtti-2022/
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
AlInner
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 19:17

Re: Saab 9-3 1,8 vm2004

Viesti Kirjoittaja AlInner »

Itsellä ollut myös Alfa 159 2,5 litrainen 6- vaihteiden manuaali. Moottorin irrotuksesta kun oli puhetta, niin tässäkin joutui ottamaan moottorin kannakkeiltaan irti laturin vaihdon yhteydessä.., Italialaista neroutta suunnittelussa, kyseessä kuitenkin kuluva osa, 500e meni vajaat 15 vuotta sitten. Nyt vain mietin, että romuttamolta rutattu turbo Saab, josta tekniikka ja sisustus, vai yritänkö tätä lyöntiin. Oon kysellyt Teck2 laitetta Seinäjoelta, ei tunnu löytyvän.Ainoa syy miksi en halua tästä luopua on toi ruosteeton kori.Hulluimmissa ajatuksissa oon miettinyt tekeväni varmaan Suomen ainoan 2-ovisen.Eli sisustus pois, jos tekniikan vaihto.Ammattimies tekee kunnon rungon tuennan sisälle.TV:stä nähnyt miten tekivät..,keskitolppaa 20 cm taaksepäin, tuleehan siinä pitkä ovi, ja uudelleen verhoilu, mutta kaikkea vatkannut mielessäni.Mietin että voisi olla erittäin hieno auto tuon jälkeen, työn määrä varmasti kova, ja tarvitsee löytää huipputekijä tällaiseen, että uusi ovi istuu jne.. Välillä menee suunnitelmat lennokkaiksi, kun auto ei starttaa.., liikaa katsonut Per Eklundin Pikes Peakia YouTubesta.., vaikka porrasperä 2- ovisena olisi varmasti hieno.Nämä ajatukset siis siitä, kun ei käynnisty, mietin vaan että olisi ainakin ainutlaatuinen ja tehokas, menee överiksi välillä nämä mietteet, mutta kai sitä suurempiakin muutoksia on tehty.
Vastaa Viestiin