Katselin tuossa omasta ajokistani, että ohjaustehostimen säiliön pinta on hivenen märkä. Mitä ilmeisimmin korkki itkettää ohjaustehostimen öljyä ajoittain. Katselin olisiko siihen saatavilla uutta korkkia, mutta enpä löytänyt. Sen verran olen tässä matkan varrella viisastunut, että korkki on samanlainen kuin B207:ssä, paitsi siinä mittatikku on pidempi. Pidemmästä voi tietysti aina askarrella lyhyemmän.
Ohessa enemmän keskustelua asiasta varaosanumeroineen.
https://www.saabcentral.com/threads/is- ... 195?page=1
Summasummaarum, minulla on ollut vaikeuksia löytää kummankaan koneen korkkia. En myöskään oikein jaksa uskoa, että Saabilla olisi tuossa koneessa ihan ikioma ohjaustehostimen säiliö, vaikka Opel onkin sähköisellä tehostuksella. Mahtaisikos jollakulla olla parempaa tietoa ja/tai muuta vinkkiä mitä voisin koittaa tuohon korkkiin? Jotenkin tuntuu, että eihän tämä nyt millään voi olla näin kova homma.
Edit.
Jenkkilästähän tietysti löytyy mitä vain kun vaan viitsii maksaa muhevasti ja odotella kotvan.
https://www.esaabparts.com/saab/parts/12794644
B284 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
-
- "Aero"
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: B284 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
Tämä threadi tuttu? viewtopic.php?f=15&t=123412
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Aero"
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: B284 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
Kyllä on. Tuossa on paljon tarinaa ja pitää vielä lukea tarkemmin läpi, mutta katsoin sen koskevan pääosin öljypumpun stefan vuotoa, jolloin tehostimen öljymäärä kasvaa kun siihen sekottuu moottoriöljyä. B284:ssa on kuitenkin hihnapumppu, eikä nokkapumppua, jolloin tämä skenaario ei ole edes mahdollinen.
Re: B284 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
Minulla säiliö myös kostui aikoinaan. Syy: hydraulipumpun akselitiiviste (stefa) vuoti ja säiliöön syntyi ylipainetta ja sen nestepinta kohosi (molemmat tuli moottorista) seurauksena säiliön kostuminen.
En muista vaihdettiinko koko pumppu vai ainoastaan Stefa. Saab 9-3 SS 1,8 t bens VM 03. Korjattiin v 2010, toimii edelleen.
En muista vaihdettiinko koko pumppu vai ainoastaan Stefa. Saab 9-3 SS 1,8 t bens VM 03. Korjattiin v 2010, toimii edelleen.
-
- "Aero"
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: B284 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
Kuten tuossa jo aiemmin mainitsin on kysymys B284-koneesta. Kysymyksessä on siis V6, jossa on hihnapumppu, eikä nokkapumppu. Tämä mainittu skenaario ei siis ole tässä nimenomaisessa tapauksessa mahdollinen.Rixon kirjoitti: ↑Ma Touko 29, 2023 15:00Minulla säiliö myös kostui aikoinaan. Syy: hydraulipumpun akselitiiviste (stefa) vuoti ja säiliöön syntyi ylipainetta ja sen nestepinta kohosi (molemmat tuli moottorista) seurauksena säiliön kostuminen.
En muista vaihdettiinko koko pumppu vai ainoastaan Stefa. Saab 9-3 SS 1,8 t bens VM 03. Korjattiin v 2010, toimii edelleen.
-
- "Aero"
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: B284 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
Katselin tarkemmin tuota korkkia ja siinähän on sekä O-rengas, että tuollainen lattatiiviste. Se O-rengas oli jo vähän väsähtänyt, joten uusin sen ja puhdistin tuon säiliön päällisen. Pitää seurata auttoiko tämä yhtään.
-
- "Aero"
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: B284 Ohjaustehostimen säiliön vuoto
Kyllä tämä tihkuttaminen vaikuttaa asettuneen tällä yksinkertaisella O-renkaan vaihtamisella.