Ei starttaa, naksuu vaan...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

petrisa kirjoitti:
Ti Loka 03, 2023 14:53
benicio kirjoitti:
Ti Loka 03, 2023 08:13

-Koitettu tinata sekä plus- että miinusnapoja, ei vaikutusta (eli porattu pienet reiät akunkenkien liitoksiin ja tinattu ne täyteen)
Ei tuollainen korjaus auta, jos kengässä on huono liitos kaapeliin ja liitos kuumentunut. Kaapelin kuparisäikeet on kuumentuessaan tummuneet, eikä niihin saa tinaamallakaan korjausta. Tina ei juotu likaisiin pintoihin. Ainoa keino on putsata säikeet tai tässä tapauksessa katkaista koko kaapeli kengän juuresta ja porata kengän sisältä vanhat jämät kokonaan pois. Kuoria kaapeli uudestaan ja sitten tinata kenkään.
Mutta miinuskaapelissa vika ei oletettavasti ole, koska apukaapeli suoraa moottorin runkoon ei vaikuttanut mitään? Kieltämättä plusnapaan tuleva paksuin kaapeli on vähän kyseenalaisen näköinen, kuin olisi saanut lämpöä, mutta toisaalta toisessa ysikolmosessani on ihan samannäköinen.
Pitänee tuo kenkä purkaa, plusjohdoissa on onneksi pelivaraa paremmin kuin lapsellisen lyhyissä maajohdoissa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

Höh, akunkengät uusittu, ja virtalukko putsattu, ei vaikutusta. Akun navoista mitattuna jännite on sama kuin akun ja moottorin tai akun ja startin välillä.

Onko paljon muita vaihtoehtoja jäljellä kuin että startti on mäsänä?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja mikan »

Virta-avaimesta kun kääntää starttiasentoon, niin valot himmenee? Samaan aikaan voisi startille menevää kaapelia kokeilla, että lämpiääkö se. Jos startti/solenoidi on "jumissa", se haukkaa helkutisti virtaa mutta ei lähde pyörimään. Se kuormittaisi akkua ja silloin ei edes sisävalolle riittäisi pahemmin jännitettä. Mitattiinko siis akulta jännitettä silloin kun virta-avain on starttiasennossa? Arvailuja...
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja anv »

Niin siis jos noita jännitteitä mittaa kone sammuksissa eikä mainittavaa kulutusta ole, ei ole myöskään jännitehäviöitä. Jos saat auton käyntiin, mittaile uusiksi a) akun navoista ja b) laturin latausnavan ja laturin rungon väliltä tai vielä parempi akun plussan ja laturin latausnavan välistä sekä laturin rungon ja akun miinuksen välillä. Ensimmäisellä tavalla mitattuna jännitteiden pitäisi olla samat. Jälkimmäisellä tavalla jännite pitäisi molemmista mittauksista olla liki 0.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja torque »

Mitä nyt tuosta sähköpuolesta luin mitä on kokeiltu, Startt'ia ehkä katsoa hieman tarkemmin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

Sain apunaisen houkuteltua starttailemaan:
Jännite virrat pois 12,5V -> virrat päälle, check ok ja jännite laskee 11,6V -> starttaus, jännite ei muutu, edelleen 11,6. Samat lukemat apumaakapelilla.
Apuvirralla: jännite 13,8V,-> virrat päälle jännite laskee 12,6V -> starttaus ja jännite edelleen 12,6V.

Startista ei kuulu mitään ääntä missään vaiheessa, abs yksikkö naksuu kun virrat kytketään ja rele naksahtaa jalkatilassa kun starttaa.

Mikään kaapeli ei kuumene.

Mitäs mitäs?

Ai niin, koitin myös ehjästä ysikolmosesta: jännite laskee 12,6V -> 12.2V kun virrat kytkee ja startissa käy siellä 10V tienoilla.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja anv »

Vaikuttaa kovasti sille että edes solenoidi ei vedä. Elikäs joko virtalukon pohja ei anna sähköjä startille, solenoidi on rikki tai noiden välinen johto on poikki/irti/huono liitos tms.
Seuraavaksi mittailisin apunaisen kanssa tuleeko startin solenoidille jännitettä starttaessa. Eli siihen ohueen startille tulevaan johtoon. Samalla tietty tarkistaa että se on kunnolla startissa kiinni ja liitinkin on ehjän näköinen.

Niin joo, ja sulla on akku tyhjä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

anv kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 16:44
Vaikuttaa kovasti sille että edes solenoidi ei vedä. Elikäs joko virtalukon pohja ei anna sähköjä startille, solenoidi on rikki tai noiden välinen johto on poikki/irti/huono liitos tms.
Seuraavaksi mittailisin apunaisen kanssa tuleeko startin solenoidille jännitettä starttaessa. Eli siihen ohueen startille tulevaan johtoon. Samalla tietty tarkistaa että se on kunnolla startissa kiinni ja liitinkin on ehjän näköinen.

Niin joo, ja sulla on akku tyhjä.
Jännitettä tulee solenoidille, n. 0,2V vähemmän kuin navassa (11,5V -> 11,3V).
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 16:44
Vaikuttaa kovasti sille että edes solenoidi ei vedä. Elikäs joko virtalukon pohja ei anna sähköjä startille, solenoidi on rikki tai noiden välinen johto on
Virtalukko ei anna sähköjä solenoidille :!:

Virtalukko on yhteydessä CIM:iin ja se taas edelleen väylään. Startin solenoidia ohjaa moottorin ECU väylältä saamansa startti tiedon mukaan.
benicio kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 18:27
Jännitettä tulee solenoidille, n. 0,2V vähemmän kuin navassa (11,5V -> 11,3V).
Kyllä on jännitteet vähissä. Ei nämä Saabit starttaa alijännitteillä syystä, että ohjaus tapahtuu kuten edellä kerroin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

petrisa kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 21:42
benicio kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 18:27
Jännitettä tulee solenoidille, n. 0,2V vähemmän kuin navassa (11,5V -> 11,3V).
Kyllä on jännitteet vähissä. Ei nämä Saabit starttaa alijännitteillä syystä, että ohjaus tapahtuu kuten edellä kerroin.
Se reilu voltti häipyy myös apuvirralla autettuna kun virrat laittaa päälle. Esim ajovalot ja radio pois päältä. En tiedä onko normaalia. Akku starttaa tosi terhakkaasti toisessa autossa, nyt latauksessa ja huomenna jatkuu harjoitukset.
Ei oikein innostaisi alkaa pihalla vaihtaa starttia turhaan, voin jo kuvitella fiiliksen kun käännän avaimesta ja :evil:
En kyllä tiedä mitä muutakaan tässä kokeilisi.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla oli joskus femmassa tuollainen ongelma, että kuskin jalkatilassa rele naksahti kun yritti startata, mutta startti ei lähtenyt pyörimään. Latasin akkua ulkoisella laturilla yön yli, mutta ei auttanut. Vaihdoin startin, mutta ei auttanut. Lopulta ostin uuden akun ja PRUM, heti lähti käyntiin. Sun kuvaukseen tuo ei sovi, jos akku starttaa toisen auton helposti.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En nyt ole ihan päässyt varmuuteen että missä ja milloin se jännite häviää :!:
Se on käynyt selväksi, että startti ei pyöri.

Sitäkään en tiedä, että onko tuo reilu 11 V mitattu startin päästä runkoon vai akun plus ja miinus navan väliltä starttaus yrityksen aikana.
Nyt olisi hyvä tietää startin aikana
- mikä on jännite akun navoissa
- mikä on jännite startin plusnavan ja moottorin rungon välillä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja petromies »

Vaihe pois päältä ja käsijarru päälle.
100cm johon pätkä jonka toisessa päässä samanlainen liitin kuin startin herätinjohdossa.
Herätinjohto irti, apujohto tilalle.
Apujohdon toisesta päästä vähä karvoja näkyviin ja painaa akun plussakenkään.
Ei tarvi säikähtää jos vähän räsähtää.
Jos alkaa startata, vika starttia ennen. Jos ei puhu mittään, startti rikki.
Ennekuin joku sanoo että akun päällä ei saa tehä kipunoira niin johon pään voi tökätä siihen startin päähän akulta tulevan johdon kiinnitysmutteriin.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

petrisa kirjoitti:
Ma Loka 09, 2023 14:16
En nyt ole ihan päässyt varmuuteen että missä ja milloin se jännite häviää :!:
Se on käynyt selväksi, että startti ei pyöri.

Sitäkään en tiedä, että onko tuo reilu 11 V mitattu startin päästä runkoon vai akun plus ja miinus navan väliltä starttaus yrityksen aikana.
Nyt olisi hyvä tietää startin aikana
- mikä on jännite akun navoissa
- mikä on jännite startin plusnavan ja moottorin rungon välillä
Jännite akun navoissa: kengät irti 12,6V
Virrat pois: 12,30V
Check ok: 11,60V ja kun surina lakkaa (pa-pumppu?) 12,00V
Startti: 11,93V

Jännite startin plusnavan ja moottorin rungon välillä:
Virrat pois: 12,25V
Check ok: 11,55V ja nousee 11,95
Startti: 11,87V

About samat jännitteet ja täysin samat erot kolmella eri akulla, jotka starttaavat iloisesti pihan muut NG9-3:t ja NG-95:t.
petromies kirjoitti:
Ti Loka 10, 2023 18:28
Vaihe pois päältä ja käsijarru päälle.
100cm johon pätkä jonka toisessa päässä samanlainen liitin kuin startin herätinjohdossa.
Herätinjohto irti, apujohto tilalle.
Apujohdon toisesta päästä vähä karvoja näkyviin ja painaa akun plussakenkään.
Ei tarvi säikähtää jos vähän räsähtää.
Jos alkaa startata, vika starttia ennen. Jos ei puhu mittään, startti rikki.
Ennekuin joku sanoo että akun päällä ei saa tehä kipunoira niin johon pään voi tökätä siihen startin päähän akulta tulevan johdon kiinnitysmutteriin.
Kiitos, jotain tällaista mielessä ollut mutta en ole tohtinut tehdä kun tiedä rikkooko jotain. Uskaltaako saman tehdä automaatilla? P?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Eihän sinulla ole mitään lukulaitetta paikallaan obd-pistokkeessa. Minulla aikoinaan ei antanut startille herätettä obd-lukijan ollessa paikallaan. Tulipahan tuon "vian" takia aikoinaan vaihdettua startti vähän turhaan :oops:
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Vastaa Viestiin