Ei starttaa, naksuu vaan...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Joska
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2023 11:02

Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja Joska »

Hommasin juuri 9-3 vm 2008. Tutustuin ohjekirjan kanssa toimintoihin ja latasin radiokanavia kun virrat pois... Muuten on toiminut muutaman omistamani päivän ajan hyvin. Nyt ei tosiaan starttaa "malfunctioning headlights".
Ajotoietokone "checking" ja sitten OK. Muta startatessa vain naksuu..

Voiko akun ottaa pois ja ladata, vai meneekö jotain pieleen? Tai sitten vaihtaa, vai mistä olisi kysymys?

Joska
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5634
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja tturku »

Virransaanti ongelmalta kuulostaa. Katso akun kunto ja akulta lähtevät johdot. Noissa on maadotusjohdoissa ja akunkengissä ollut ongelmia jos akku on ok. Akun voi ladata joko autossa kiinni tai irroitettuna.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja torque »

siltähän tuo kuullostaa. En ng93 koskaan korkannut, vaan kyllä sen akun voi ladata ihan
autossa, noissa ei liene jotain akkujuttuja jos irroittaa esim akkukengät, ja voinee ladata jopa irroittamatta.
Vaan hyvä katsoa akun kunto + ikä, netistä löytyy vinkkejä miten löytää/lukea akun ikäleimaa eri akuille.

Edit: jos kaverilla on varavirta patteri(apukäynnistin), semmoisella sitten niin ehkä pääsee akkukauppaan sen sijaan että latailee vanhaa akkua vuorokauden.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Joska
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2023 11:02

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja Joska »

Kiitos kovasti!
Ongelma ratkesi kun (onneksi) olin kotipihalla ja lähin akkukauppa oli 500 m päässä. Nyt pelaa uuden akun kanssa hyvin. Ja on hienot kyydit,sitä Saabilta hain (ja hiljaisuutta sisällä :)

terv.
Joska
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja torque »

Hieman off topic, vuosien takaa, oli se toisenmerkkinen(Ford), piti lähteä töihin aamusella.
Käynnistystä yritin, ei eloa ollenkaan, mennyt akku(Motorcraft) oikosulkuun yön aikana.
Noh, eiku fillarin selkään ja akkukauppaan, matkaa tosin tuolloin jotain 3-4km, uusi akku mukaan,
En tosin muista miten tuon uuden pakkasin fillarin tarakalle, vaan onneksi ei ollut keskitalvi.
Se sit autoon, ja matka jatkui. Vanha meni sit kierrätykseen.

Ja olihan se toinen Riesan voorti myös, (motorcraft akku) testi osoitti 1kpl kenno finiitto, kun ei jaksanut veivata. Pääsi kuitenkin liikkeeseen ja akku vaihtoon.
Se sentään man. vaihteilla eli hinauksella käyntiin.(täysin unohtanut nuo temput :lol: )
Viimeksi muokannut torque, Pe Heinä 28, 2023 18:54. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7487
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja mestari »

muistuu mieleen elävästi kun volvo liikkeestä ostin og satkun hinta 25000 mk soitin aiemmalle omistajalle ja kertoi jotta oli vaihtanut uuden akun siihen sekä vain toisen etuiskarin leimalle. kysyin mistä osti iskarin ja kun tein kaupat volvolla ajoin suoraan akkuhuoltoon akun testaukseen, auto jäikin siihen kun akku menetti heti tehonsa ja oli siis volvo merkkinen. jätkät oli volvolla vaihtanut uuden akun veke ja laittaneet paskan volvon akuun tilalle.
joku sai uude akun ja minä jouduin ostamaan toisen tilalle.
no siitä sitten harakiriin kyselemään iskareita ja kaveri tuli tiskille setin kanssa ja kertoi että joku on jo myynyt tästä paketista yhden iskarin että ei ole nyt paria. heh kysyin että kai se voidaan myydä sit alennuksella. :D sain siis sen toisenkin iskarin eteen etuhintaan.
ja ajettiinhan sillä useammat vuodet sillä kokoonpanolla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja torque »

^tuohon liittyen, kun ei nyt tullut paljon ajelua vollella viime aikoina, piti ihan katsoa mikä valm. pv. leima akussa on, volvo original. Vaan eiköhän tuohon vielä tovin voi luottaa, ei ihan uusi vaan ed omistaja joskus vaihdattunut. AX4 apukäynnistimen tosin hankin joka on auton kontissa(ja varauksessa).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5634
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nää on mystisiä nää akut, eikä katso sitä mitä tarrassa lukee. Vaimon ex. V60 D6 menin varuiksi vaihtamaan akun uuteen Vartan AGMään kun huomasin akun olevan ensiasennus akku ja ikää sen 7 vai 8 vuotta jo. Ikinä ei ollut sen akun kanssa ongelmia. No uusi varta hyytyi keskellä kesää yön aikana noin 1-2 kk päästä käyttöönotosta. Vanha alkuperäinen takas kiinni ja sinne se jäi kun auto meni vaihtoon keväällä akun ikä jo noin 10v. NG9-5 akku kuoli noin 6 vuoden iässä ja uudet autot muutenkin ronkeleita sähkölle nykyään.
Täällä leirintäalueella ei naapurissa nukkuneiden saksalaisten Hybridi Kia startannu aamulla. Autossa onnettoman pieni starttiakku kontissa tai takapenkin alla. Kaapeleilla ja starttiakulla saatiin käyntiin. Toinen kaveri joka oli auttamassa sanoi että noissa riittää et jää sisävalo yöksi päälle niin se pikku akku on jo niin tyhjä ettei autoa saa käyntiin. Oli ollut Kian myyjänä pidempään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Numba
"Viggen"
Viestit: 677
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja Numba »

Muutaman kerran ollut tyytyväinen, kun Saab sammuttaa sisävalot (ainakin lukuvalon) keskuslukituksen yhteydessä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4624
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä monet "väyläohjatut" autot, johon mm. Ng-9-3 Saab kuuluu, sammuttavat sisävalot n. 15-20 min päästä vaikka olisi jäänyt päälle. Hyvä esimerkki on siitä, että jättää auton vaikka tuulettumaan kaikki ovet ja luukut auki, niin sisävalot ovat jonkin ajan päästä sammuneet.

Onpa uudehko KIA onneton vehje, jos sisävalot voivat jäädä päälle ja tyhjentää akun. No, tuollainen Aasian ihme nyt onkin sellainen kuin on :x
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja torque »

Nää on mystisiä nää akut, eikä katso sitä mitä tarrassa lukee.
Aivan, muistan tuon OG kolkin kanssa, kun sähköt katosi parin viikon seisomisen jälkeen,(olin työreissussa) jokin lokakuun ajankohta. No auto oli melko uusi ja oli "Saab assistance" palvelu, soitto sinne ja saapui joku hieman vanhemmalla pikkuMazdalla pihaan antamaan apusähköä.
Taisi olla og kolkissa myös se sisävaloautomatiikka, ja auto oli lukossa. sen verran taisi sähköä olla kuitenkin että ovet aukesi kakella.
No sit jossain myöhemmässä vaiheessa laitoin akun laturiin, Sen jälkeen ei ongelmia, Saab original. päätin kuitenkin n. 5 vuoden käyttöajan jälkeen, että menee vaihtoon se akku (joku halpis m+ tms. tuli tilalle) Meni vanha originaali vara akuksi mökille. Hitsi, siinä yhä hönkää yli 10v jälkeen, tosin kyllä hieman lataillut, varuiksi.

Ja jos nyt oikein muistan, taisin vaimon sen ajan Fokkeriin vaihtaa alkuper. motorcraftin ihan akun iän takia, johki perus Sznajderiin, vaan oli se heikko.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

Auttakee. 9-3 tids 2008 A ei startannut kaupan pihalta, joutui hinaamaan kotiin. EI siis pyöritä, vaan kun avaimen kääntää St-asentoon niin virrat häviää ja mitään ei tapahdu (sisävalot sammuu ym ja ovat sammuksissa niin kauan kuin avainta pitää St-asennossa). Ei vikakoodeja.
SItä ennen starttasi muutaman kerran aika laiskasti, eli pyöritti hitaasti ja normaalia pidempään.

-Kokeiltu eri akulla ja akkuja latailtu täyteen (toisessa 9-3:ssa akut starttaa iloisesti). Ei vaikutusta.
-Kokeiltu apukaapelilla miinusnavasta moottorin runkoon, ei vaikutusta. Nyt tuli mieleen että pitäisikö miinuskenkä ottaa tällöin irti?
-Kokeiltu antaa apuvirtaa toisesta autosta, ei vaikutusta
-Kokeiltu apukaapelilla plusnavasta startin plussaan (en tiedä saako näin tehdä?), ei vaikutusta.
-Koitettu tinata sekä plus- että miinusnapoja, ei vaikutusta (eli porattu pienet reiät akunkenkien liitoksiin ja tinattu ne täyteen)
-Koitettu koputella starttia, ei vaikutusta.

Voiko mittaamalla jotenkin todentaa, jos vika kuitenkin olisi esim pluskaapelissa jossain? Tai startissa? Muita ajatuksia?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja APS »

Ootko kurkannu lokasuojan takaa ECUn tilanteen?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja benicio »

APS kirjoitti:
Ti Loka 03, 2023 08:58
Ootko kurkannu lokasuojan takaa ECUn tilanteen?
En nyt, mutta se on vuosi sitten vaihdettu ehjään ja koodattu. Johtosarjankin kävin sitä ennen läpi (turhaan). Oli sammumisvaivaa ja vikakoodia.
Voisiko Ecu näin oireilla?
Lisäksi laturi vaihdettu keväällä jakopää- ja moniurahihnarempan yhteydessä.

Tuli jo mieleen että eihän kone ole jumissa 8O Öljyä on! :lol:

Voiko virtalukko näin oirehtia, pystyisikö sitä jotenkin diagnosoimaan? Avain ei palaudu itsestään St-asennosta, onko merkitystä, ollut sellainen jo jonkun aikaa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4624
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei starttaa, naksuu vaan...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

benicio kirjoitti:
Ti Loka 03, 2023 08:13

-Koitettu tinata sekä plus- että miinusnapoja, ei vaikutusta (eli porattu pienet reiät akunkenkien liitoksiin ja tinattu ne täyteen)
Ei tuollainen korjaus auta, jos kengässä on huono liitos kaapeliin ja liitos kuumentunut. Kaapelin kuparisäikeet on kuumentuessaan tummuneet, eikä niihin saa tinaamallakaan korjausta. Tina ei juotu likaisiin pintoihin. Ainoa keino on putsata säikeet tai tässä tapauksessa katkaista koko kaapeli kengän juuresta ja porata kengän sisältä vanhat jämät kokonaan pois. Kuoria kaapeli uudestaan ja sitten tinata kenkään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin