9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
AK.inc
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2022 11:43
Paikkakunta: Pori

9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja AK.inc »

Tere, osaisiko ketään sanoa että mikä saabbia vaivaa kun kolmas sylinteri tuuppa pätkimään aika ajoin tyhjäkäynnillä ja varsinkin jos antaa kunnolla kaasua ajossa, tulpat vaihdettu, puolat tarkistettu ja suutin myös vaihdettu mutta silti aina kuukauden tai kahden päästä sama sytytyskatkos ongelma tulee takaisin, yleensä on auttanut jos tankkiin on heittänyt suuttimien puhdistus ainetta mutta ei ole tuntunut olevan pysyvää soluutiota vian pois saamiseen. Moottorissa kilsoja jo 320000 ja B207L biopower kyseessä. Voisiko bensapumppu jonka sisällä ns ikuinen suodatin olla jotenkin viallinen? Lähtee kyllä hyvin käyntiin jne toimii mutta isoin ongelma tuntuu löytyvän kunnolla kaasua antaessa silloin saattaa pätkästä ihan kunnolla nykäisten. Kerran myös puolessa välissä tampereen reissua löi yhtäkkiä moottorin vikavalon ja kävi vajaalla pytyllä lopun matkaa täristen mutta vastaavaa ei ole suuttimen vaihdon jälkeen vielä tapahtunut.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ottaen huomioon miten yleisiä puolaviat on näissä koneissa niin testaisin vielä siirtyykö ongelma touseen pyttyyn vaihtamalla puolat sylintetien välillä.

Onko tietoa onko puolat auton alkuperäiset ja jos ei, onko ne orggis :saab: -osat vai tarvikkeet?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kuten edellä AZP kertoi, niin tähän jatkan vielä.

Minkä vikakoodin tarkasti auto antaa, jonka perusteella paikantuu 3. sylinteriin?
Miten puolat ovat "muka" tarkistettu?
Sanonpa, ettei B207 puolia voi mitenkään tarkistaa, muutoin kuin joko vaihtamalla uuteen alkuperäiseen tai kokeilla vaihtaa sylinterien puolia keskenään ja tarkistaa vikakoodit uudelleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
AK.inc
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2022 11:43
Paikkakunta: Pori

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja AK.inc »

Joo elikkä siis vaihdeltiin puolia päittäin ja vika säilyi kolmannessa sylinterissä, luettiin gmmän techillä koodit, vaihdettiin myös käytetty orkkis puola siihen jos oikein muistan mutta vika tosijaan tuli uudelleen ja itse veikkaisin suuttimia mutta se että miksi ne menevät sitten tukkoon niin entiedä. Kiitos inffosta etukäteen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eipä se sitten puolasta johdu, jos aina vain keskenään vaihtamisesta huolimatta 3. sylinterissä vika pysyy. Suutin se varmaan sitten on huonossa kunnossa, vaikka aloitusviestin mukaan sekin olisi vaihdettu :o
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
AK.inc
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2022 11:43
Paikkakunta: Pori

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja AK.inc »

Juu tosijaan käytetty orkkis laatunen noin 100tkm suutin kertaalleen vaihdettu mutta entiedä onko ollut huonoa tuuria ja sekin sitten ollut menossa. vaihdan kaikki suuttimet tuossa viikon päästä ja katsoo sitten lähtisikö vika lopullisesti sillä.
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja aero »

Suuttimia ei kuitenkaan ole kokeiltu vaihtaa ristiin kuten puolia? Tuleeko viikon päästä ihan uudet suuttimet, käytetty satsi vai ristiinvaihtoa?

Kun nyt vika pysyy yhdessä pytyssä ja käytännössä kaikki vain yhteen pyttyyn vaikuttavat, helposti vaihdettavat osat alkaa olla vaihdettu kohta pariinkin kertaan, taitaa olla ikävästi pakko tuoda pöytään niitä ikävämpiä mahdollisuuksia, eli johtosarjavika tai mekaaninen vika.

Mutta miten näihin voisi vaikuttaa suuttimenpuhdistusaine? Ensimmäinen, mikä tulee mieleen on tilanne, että polttoaineen seassa on vähän jotain "jankkia" ja kolmosen suuttimella on heikko liitos ja lopputuloksena suutin, joka ei saa täyttä jännitettä (oli heikkous sitten syötön tai ohjauksen puolella) takkuaa kun jankki pääsee suuttimelle asti. Muut suuttimet saa täyden sähkön eivätkä reagoi jankkiin vielä siinä vaiheessa, kun kolmonen jo pukkaa vikakoodia päälle, niin vika näyttää keskittyvän kolmoseen.

Toivotaan että se viikon päästä tuleva suutinjumppa auttaa, mutta jos ei ja kaikkia helppoja ja tavallisia syypäitä on vaihdettu jo pariinkin kertaan, alkaa olla aika katsoa pidemmälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Puristuspaineet mittaisin myös jo tässä kohtaa. Ja kiinnostaa ero kolmosen ja muiden sylintereiden välillä. Mitä kauemmin on ajettu ns. Vika päällä, niin sitä suuremmaksi kasvaa mekaanisen moottorivaurion riski.

Ketjusta ei käy ilmi, että mitkä sytytystulpat ovat käytössä? Ja tulpat eivät ole löysällä, ylikiristetty, tai asentaessa rikki menneet? Minkä värinen on kolmosen tulppa verrattuna muihin?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
AK.inc
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2022 11:43
Paikkakunta: Pori

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja AK.inc »

Kiitos alkuun pirun hyvästä inffosta, on ilo olla saabisti tälläisessä yhteisössä jossa saa apua kun vaan kysyy. Tulpat vaihdettu noin 4000km sitten ja tulppina olen käyttänyt NGK:n BKR7ESC-11. Ns uudet suuttimet joita olen vaihtamassa ovat samoja käytettyjä suuttimia kaverin saabista jotka ainakin varmasti toimivat, about viikon päästä pistetään ne kiinni. Puristuspaineet tarkistettiin noin 6kk sitten kun vika oli pahimmillaan, silloin ne olivat korjaamon mukaan hyvät, en siis tarkkaan niistä tiedä. tosijaan juu pitää lähteä selvittelemään että onko johtosarjoissa vikaa vai onko kenties ongelma mekaaninen, oudoin juttu tosijaan on että lähtee suuttimien puhistus aineella pois hetkeksi eli voisi viitata johonkin likaan joka pääsee tukkimaan ne uudelleen.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jeps, tulpat ovat ok. Ionisaatiomoduuli IDM kannattaa kokeilla toisesta autosta(2005 tai uudempi) myös, joskus näitäkin on satunnaisesti vikaantunut.

Moottorin käydessä voisit suuttimien juureen ruiskuttaa esim. bräkleeniä. Jos moottorin käynti muuttuu, niin silloin sieltä vuotaa ilmaa. Alipaineella ajettaessa vuotaa sisään päin ja käy laihalla, kun taas ylipaineella ajettaessa ilmaa vuotaa ulospäin ja seos menee rikkaalle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
AK.inc
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2022 11:43
Paikkakunta: Pori

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja AK.inc »

Okei, pitää ensviikolla näitä vinkkejä kokeilla.
Avatar
llama
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Elo 28, 2008 17:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja llama »

Täällä tuli vastaavaa ongelmaa ja antoi missfirea 1-sylinteristä. Korjautui suuttimen vaihdolla. Kaikki suuttimet olivat kuulemma jotenkin ihmeen tahmaiset. Puristuspaineet ok. Ongelma tuli heti kohta sen jälkeen, kun tankkasin Mäntsälästä E85:sta mutta voi tietenkin olla täysin sattumaa. Oli kyllä jo aiemmin vähän nykimistä kylmänä ja tyhjäkäynti hieman aaltoilevaa.

Jos jollain on 3 uutta suutinta sopuhintaan, yv. 😅
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä E85 tuntuu vaan edelleen tahmaavan suuttimia, joten kannattaa välistä käyttää RedLine SI Alcohol lisäainetta puhdistamaan suuttimet. Mistä tulikin mieleen, että taitaa olla femman aika saada si alcohol käsittely.

Meillä oli ex-kolkissa suuttimien tahmaus ja moottorin sammumisohgelmaa käynnistymisen jälkeen.Tämä ei korjaantunut tankillisella bensiiniä, vaan tankkiin piti laittaa tuota SI alcohol lisäainetta ja sen jälkeen kaikki nämä ongelmat poistuivat E85+si alcohol tankillisen aikana. Tahmaantuminen ilmaantui, kun yhden talven aikana autolla ajettiin todella lyhyttä matkaa, eikä moottori ehtinyt lämmetä käytännössä koskaan yli 70c.

Toki näissä facelifteissä on huonoja denson suuttimia, jotka hajoilevat vähän miten sattuu. Vanhemmat pikkusuuttimet kestävät käytännössä auton eliniän.. Meilläkin kolkissa oli pikkusumut +400tkm eikä mitään suutinongelmia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
llama
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Elo 28, 2008 17:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja llama »

Täytyypä laittaa ensiapuna lisäaineet tankkiin, jos muut suuttimet pysyisivät vielä toimintakunnossa. Löysin kyllä jo uusia suuttimia noin satkun/kpl niin menevät jossain kohtaa vaihtoon. Joskus harvoin olen lisäaineita laittanutkin mutta pääosin ajanut välillä bensalla tankillisen.

Ensimmäinen kerta 11 vuoden etanoliautoilun aikana, kun tulee tukkeutumisesta ongelmia. Nyt on tosin pidemmän aikaa E85:n etanolipitoisuus adaptoitunut +80 %:iin, lieneekö jotain vaikutusta. 🤔
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 9-3 08vm biopower pätkinyt ajossa pitkään?

Viesti Kirjoittaja torque »

" RedLine SI Alcohol". Tuosta koskaan kuullutkaan. Meillä nämä bioautot mennyt RE85 ja 95e vaihteluilla, tarjonnan ja kelin mukaan, tosin tuo Volle lähes koko ajan RE85, ei ongelmia ollut(paitsi RE85 nesteen menekki, vaan se nyt ei tähän liity). (OT: suutin, 100€ kappale? Mitä high tekkiä siinä on tuohon hintaan)
Viimeksi muokannut torque, La Elo 05, 2023 16:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin