Moniurahihnan vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ouka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Heinä 08, 2023 16:29

Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Ouka »

No niin tänään oli tarkoitus vaihtaa 2004 vuosimalliseen 9-3 moniurahihna ja kiristin .
Ensi teetti vaikeuksia löysätä kiristin, no puukapula ja alhaalta tunkilla löysääntyihän se.
Sitten kiristin irti no eihän se tule alas kun tuo pulttikin jää paikoilleen irroitin hihnapyörän mutta ei tule alas.

No olkoon takasin vanhat osat ja tilasin ajan korjaamolta.
Turhaa työtä tänään..
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2159
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

Siinä kiristäjässä on päällä puolen tuuman vääntimelle kolo. Siitä muistaakseni jatkovarrella työntämällä rintapeltiä kohti, saa kiristäjän löysättyä ja lukitusreikäkin löytyy sopivalle kuusiokoloavaimelle, meisselille, rautanaulalle tms. Itse kiristäjää en ole irroitellut, mutta olikohan niin että konetta piti vähän tunkata toiseen reunaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
Su Elo 20, 2023 00:30
Siinä kiristäjässä on päällä puolen tuuman vääntimelle kolo. Siitä muistaakseni jatkovarrella työntämällä rintapeltiä kohti, saa kiristäjän löysättyä ja lukitusreikäkin löytyy sopivalle kuusiokoloavaimelle, meisselille, rautanaulalle tms. Itse kiristäjää en ole irroitellut, mutta olikohan niin että konetta piti vähän tunkata toiseen reunaan.
Noin se on "virallisesti" tarkoitettu.

Itse olen juuri löysännyt kiristäjän aloittajan kertomalla tavalla (tunkilla ja tukevalla kepillä) kaksikin eri kertaa. Kerran piti vaihtaa Saabiin laturi ja toisella kerralla Opelista katkesi hihna.

Itse kiristää en ole irroitellut, kun mitäpä sitä toimivaa osaa irroittamaan. Kiristäjät olivat silloin ihan tikissä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Ouka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Heinä 08, 2023 16:29

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Ouka »

Mulla kiristäjän rulla loikuu , siksi olisin vaihtanut kiristäjän , mutta en sanut sitä pois ..hihnan poiston jälkeen laitoin auton käyntiin, ja ei ulinaa kuulunut , tosin kun oli ilmanpuhdistin kotelo pois ei ilmamassa mittari ollut paikoillaan , niin jäi häiriövalo palamaan..no sen saa kuitattua vikakoodin lukijalla pois.
Ouka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Heinä 08, 2023 16:29

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Ouka »

Korjaamolle pitkät jonot.. miten tuon hihnan kiristäjän saa pois paikoiltaan vaihdan itse sen.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis kyseessä on 2-litrainen bensakone? Avaa se pultti ja pujottele pultti kolossaan pois alakautta. Kyllä se sieltä tulee yhtä reittiä pitkin eikä tartte konetta väännellä tai tunkkailla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Ouka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Heinä 08, 2023 16:29

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Ouka »

Ok täytyy alkaa kokeileen.
Ouka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Heinä 08, 2023 16:29

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Ouka »

Ei hitto tule alas tuo kiristyspyörä aina jää pultista kiinni.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja cc »

Yläkautta lähtee helposti: viewtopic.php?p=1141143#p1141143
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin