Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Moi,
Katsastuksessa pojan vm. 2004 automaatti 1.8t 9-3:sta löytyi paljon vikoja joista hankalimmat olivat taka-akseli palkin ruostevaurio ja vaihdelaatikon(?) öljyvuoto.
Nyt iso kysymys on onko noita taka-akselipalkkeja enää mistään saatavissa vai lähteekö perheen viimeinen Saab paaliin? Ja onko mitään kokemusperäistä tietoa mistä nuo tavallisesti vuotavat öljyä, tulee joko moottorin tai laatikon puolelta ja vuodon alku näyttää olevan aika ylhäällä?
t. Samuli
Katsastuksessa pojan vm. 2004 automaatti 1.8t 9-3:sta löytyi paljon vikoja joista hankalimmat olivat taka-akseli palkin ruostevaurio ja vaihdelaatikon(?) öljyvuoto.
Nyt iso kysymys on onko noita taka-akselipalkkeja enää mistään saatavissa vai lähteekö perheen viimeinen Saab paaliin? Ja onko mitään kokemusperäistä tietoa mistä nuo tavallisesti vuotavat öljyä, tulee joko moottorin tai laatikon puolelta ja vuodon alku näyttää olevan aika ylhäällä?
t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Taka-akselipalkkeja näyttäisi olevan käytettynä 100-600€:n hinnalla ainakin Virossa ja Ruotsin purkamoilla.
Öljy saattaa vuotaa alipainepumpulta, on aika yleinen vuotopaikka.
Öljy saattaa vuotaa alipainepumpulta, on aika yleinen vuotopaikka.
9-5 2.0 Tid 2010
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Homman kannattavuus on itse arvioitava, useimmiten saappien rahallinen arvo on mitätön ja vanhan käyttöauton entisöinti ei usein sen arvoa juurikaan nosta... .
Onko vuotava öljy loota- vai moottoriöljyä? Tuleeko auton alle minkä värinen lätäkkö..? Ohjaustehostin on nälssä yleinen vuotopaikka, kun mosaöljy tulvii tehostimen säiiöön...
Eski
Onko vuotava öljy loota- vai moottoriöljyä? Tuleeko auton alle minkä värinen lätäkkö..? Ohjaustehostin on nälssä yleinen vuotopaikka, kun mosaöljy tulvii tehostimen säiiöön...
Eski
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Moi,
Päätin vielä pelastaa auton ja löysinkin ja tilasin palkin purkaamolta ulkomailta, toivottavasti on yhtä hyvä kuin näytti kuvissa . Järkeähän hommassa ei taida olla mutta en ole vielä kokonaan parantunut Saabismista .
Ohjaustehostimen pumpun ympäristö on kuiva ja säiliö ei tulvi. Tuo alipainepumppu taitaa olla todennäköisin vuotopaikka, näyttäisi että sen alta lähtee öljyvana alaspäin. Katsuri kirjoitti vaihteisto öljyn vuoto mutta kyllä minusta öljy on moottoriöljyä eli yritän tilkitä sitä pumppua seuraavaksi.
t. Samuli
Päätin vielä pelastaa auton ja löysinkin ja tilasin palkin purkaamolta ulkomailta, toivottavasti on yhtä hyvä kuin näytti kuvissa . Järkeähän hommassa ei taida olla mutta en ole vielä kokonaan parantunut Saabismista .
Ohjaustehostimen pumpun ympäristö on kuiva ja säiliö ei tulvi. Tuo alipainepumppu taitaa olla todennäköisin vuotopaikka, näyttäisi että sen alta lähtee öljyvana alaspäin. Katsuri kirjoitti vaihteisto öljyn vuoto mutta kyllä minusta öljy on moottoriöljyä eli yritän tilkitä sitä pumppua seuraavaksi.
t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Eikö kotimaasta löydy ehjää taka-akseli palkkia ja oliko tuo VM mikä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Taka-akseli pitäisi olla sama kaikissa NG-kolkeissa. Oriolla, eli marmoritiskillä, oli aikaisemmin tarjouksessa koko taka-akseli noin satasella, mutta taisivat myydä varaston loppuun ja nyt uusia ei saa enää mistään kaupasta. Kotimaamme purkuautojen akselit lienevät useimmiten läpimätiä, joten niistä tuskin on paljon iloa...
Eski
Eski
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Ainakin mulla moottori ja loota oli melkoisesti öljyssä, kun syyllinen oli alipainepumppu. Purin pumpun ja vaihdoin tiivisteet.
https://www.maptunparts.fi/jarrujarjest ... -b207.html
Sitten putsasin hyvin öljyt pois, eikä uusia valumia tullut.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Jep, just tuota paikkaa sai oriolta satasella, joten taisi maptun ostaa ne omaan varastoon
Eski
Eski
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Moi,
Tilaamani palkki tuli juuri tänään Puolasta. Mukana oli kaikki tukivarret ja jopa pyörännavat kohtuulliseen hintaan verrattuna tuohon uuteen osaan ja näyttää lähes käyttämättömältä.
Mutta yllätyksekseni siinä luki kuitenkin Fiat Croma. Nostin perää vähän ylös ja vertailin sekä mittanauhan ja silmien kanssa niin samalta näyttää? Ainoa nopeasti löytämäni ero oli käsijarruvaijerin etumaisen kiinnikkeen sijainnissa mutta sen voi muokata sopivaksi.
Jossain Opel clubin sivustolla väitettiin että samaa palkkia olisi käytetty Fiat croma, saab 9-3, vectra c ja signum autoissa?
Laitoin kyselyä myös myyjälle mutta olisiko täällä jollakulla oikeaa tietoa yhteensopivuudesta?
Itseä muutama Fiat osa autossa ei niin suuresti haittaa jos saa laittaa kaikki uutta vastaavat palkit, tukivarret ja puslat taka akselille Saabin loppuelämän ajaksi...
t. Samuli
Tilaamani palkki tuli juuri tänään Puolasta. Mukana oli kaikki tukivarret ja jopa pyörännavat kohtuulliseen hintaan verrattuna tuohon uuteen osaan ja näyttää lähes käyttämättömältä.
Mutta yllätyksekseni siinä luki kuitenkin Fiat Croma. Nostin perää vähän ylös ja vertailin sekä mittanauhan ja silmien kanssa niin samalta näyttää? Ainoa nopeasti löytämäni ero oli käsijarruvaijerin etumaisen kiinnikkeen sijainnissa mutta sen voi muokata sopivaksi.
Jossain Opel clubin sivustolla väitettiin että samaa palkkia olisi käytetty Fiat croma, saab 9-3, vectra c ja signum autoissa?
Laitoin kyselyä myös myyjälle mutta olisiko täällä jollakulla oikeaa tietoa yhteensopivuudesta?
Itseä muutama Fiat osa autossa ei niin suuresti haittaa jos saa laittaa kaikki uutta vastaavat palkit, tukivarret ja puslat taka akselille Saabin loppuelämän ajaksi...
t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Fiat Cromasta en tiedä, mutta jos sopii Opel Vectra C/Signumiin niin silloin käy kyllä myös Saabiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Moi,
Tuo oli tosiaan Cromasta, mutta ainakin aion yrittää sen kanssa eli puran ensi viikonloppuna Saabista vanhan pois ja sittenhän sen saa tarkemmin tsekattua. Katsoin autodocista myös ja ainakin ne pari sieltä Saabille löytyvää takapyörän tukivartta oli listattu myös Ooppeleille ja Fiat Cromalle ja tosiaan mitat tuntuvat täsmäävän.
Alipainepumpun tiivisteet sain jo vaihdettua ja vaihdelaatikon pestyä. Täytyy jatkossa katsoa tuleeko sinne sotkua muualtakin mutta ainakin ne tiivisteet olivat täysin kovettuneet.
t. Samuli
Tuo oli tosiaan Cromasta, mutta ainakin aion yrittää sen kanssa eli puran ensi viikonloppuna Saabista vanhan pois ja sittenhän sen saa tarkemmin tsekattua. Katsoin autodocista myös ja ainakin ne pari sieltä Saabille löytyvää takapyörän tukivartta oli listattu myös Ooppeleille ja Fiat Cromalle ja tosiaan mitat tuntuvat täsmäävän.
Alipainepumpun tiivisteet sain jo vaihdettua ja vaihdelaatikon pestyä. Täytyy jatkossa katsoa tuleeko sinne sotkua muualtakin mutta ainakin ne tiivisteet olivat täysin kovettuneet.
t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Ainakin aurauksensäätötangot ja olkavarret pitäisi olla erilaiset, joten joudut kahdesta kasaamaan yhden sopivan
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Moi,
Löin sen alle pakettina. Oli niissä etumaisissa tangoissa ulkonäössä jotain eroa mutta mitat oli mielestäni kohdallaan ja sain mielestäni pyöräkulmat alustavasti kohdalleen mukana olleilla varsilla. Suuntauksessa käytin apuna bilteman laser vatupassia ja rattikin on aika lailla kohdallaan .
Ainoastaan pyörännavat, johtosarjan ja akselin korkeusanturin otin vanhasta kun ABS liittimet oli erilaiset.
Mielenkiintoista nähdä kelpaako katsastuksessa, Jos on OK niin sitten täytyy vielä käyttää 4 pyörä suuntauksessa.
t. Samuli
Löin sen alle pakettina. Oli niissä etumaisissa tangoissa ulkonäössä jotain eroa mutta mitat oli mielestäni kohdallaan ja sain mielestäni pyöräkulmat alustavasti kohdalleen mukana olleilla varsilla. Suuntauksessa käytin apuna bilteman laser vatupassia ja rattikin on aika lailla kohdallaan .
Ainoastaan pyörännavat, johtosarjan ja akselin korkeusanturin otin vanhasta kun ABS liittimet oli erilaiset.
Mielenkiintoista nähdä kelpaako katsastuksessa, Jos on OK niin sitten täytyy vielä käyttää 4 pyörä suuntauksessa.
t. Samuli
Viimeksi muokannut stoivola, Ma Loka 30, 2023 10:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Re: Onko vielä toivoa 9-3:lla?
Moi,
Kelpasi ja sai vielä kehut kun oli niin paljon uutta ja kiiltävää osaa laitettu .
Eli todistettavasti Fiat Croma 2005...2011 taka akselin osat käyvät Saab:iin.
t. Samuli
Kelpasi ja sai vielä kehut kun oli niin paljon uutta ja kiiltävää osaa laitettu .
Eli todistettavasti Fiat Croma 2005...2011 taka akselin osat käyvät Saab:iin.
t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet