Termostaatti 9-3 1.8t

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Leiska9-3
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Heinä 13, 2023 19:28

Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja Leiska9-3 »

Yksinkertainen mutta varmistuksen vaativa aihe.
Lämmöt ovat olleet kesästä asti millin vajaa perusrajan koneen kuumetessa. Kylmät kelit iski ja lämmöt nousevat hitaasti, ja viisari jää puolisenttiä vajaaksi peruslämmöistä.
Onko epäiltävä aukinaista termostaattia?
Klunssi
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

On se aika todennäköinen syy ainakin, jos ei meinaa lämmöt nousta.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4624
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Leiska9-3 kirjoitti:
To Loka 19, 2023 10:18
Yksinkertainen mutta varmistuksen vaativa aihe.
Lämmöt ovat olleet kesästä asti millin vajaa perusrajan koneen kuumetessa. Kylmät kelit iski ja lämmöt nousevat hitaasti, ja viisari jää puolisenttiä vajaaksi peruslämmöistä.
Onko epäiltävä aukinaista termostaattia?
Mikä on perusraja :?:
Jos tarkoitetaan lämpömittarin viisarin kohtaa kello 9, niin sen kuuluukin jäädä millin vajaaksi. Aivan normaalia. Näissä Saabeissa tuo viisari ei nouse ikinä tuon yli :!:

Tämän Saabin moottorin ominaisuus on hidas lämpeneminen. Tämän lisäksi tuon lämpömittarin viritys on vielä sellainen, että mittari alkaa nousta vasta melko lämpimällä koneella. Olisikohan ollut vasta lämpöjen saavutettua n. 60 astetta viisari alkaa nousta. Jotain tätä luokaa se oli.

Termostaatin vaihton ei auta mitään. Toki on eri asia, mikäli viisari jää jonnekin klo 7...7.30 seutuville
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Klunssi
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Näissähän mittari näyttää aluetta, ei tiettyä lämpötilaa. Eikö silloin tuon viisarin pitäisi nimenomaan näyttää klo 9 suuntaan jos kaikki on kuten pitää? Eli auto on normaalissa käyntilämpötilassa.

Keskustellut tästä aiheesta paljon foorumin ulkopuolella ja aina on päädytty siihen konsensukseen että roikkuva lämpömittari suurella todennäköisyydellä tarkoittaa auki juuttunutta termaria.
En nyt ulkoa muista kuinka suuri se alue tuossa vaaka-asennossa on, muistaakseni kuitenkin useampi aste suuntaansa. Kyllä auton pitää vielä näillä muutaman asteen keleillä saavuttaa normaali käyntilämpö, eri asia sitten kun mennään -20°C tietämille ja siitä yli.

Eli jos näillä keleillä (enkä tarkoita Enontekiön -16°C) ei mittari nouse normaaliin asentoon, no sanotaan nyt vaikka että kun on ajanut 10-20km 80km/h, on syytä asiaa ainakin tutkia.
Omassa vastaavassa autossa näillä keleillä nousee mittari ilman esilämmitystäkin 10km taajama-ajon aikana ihan vaakaan.

Eli ilmeisesti mun yksilö lämpenee tavallista nopeammin, jos huono lämpeneminen on "ominaisuus".
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4624
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Klunssi kirjoitti:
To Loka 19, 2023 16:05
Näissähän mittari näyttää aluetta, ei tiettyä lämpötilaa. Eikö silloin tuon viisarin pitäisi nimenomaan näyttää klo 9 suuntaan jos kaikki on kuten pitää? Eli auto on normaalissa käyntilämpötilassa.
Se lämpömittarin viisari jää aina sen millin, kuten aloittaja kirjoitti, vaille tuosta klo 9 näyttämästä. Tätähän hän minun käsitykseni mukaan ihmetteli ja epäili termostaattia.

Viisari ei aivan tasan vaakasuoraan ole, kun tarkasti katsoo. Tämä on normaalia :!:
Tästä asiasta on nimenomaan ollut täälläkin saab-foorumilla kirjoittelua.

On aivan eri asia, mikäli viisari jää alemmas. Sekin on normaalia, että lämmöt eivät nouse kovin nopeasti.

Jaa..taisi aloittaja mainita, että nyt jääkin puoli senttiä vajaaksi, kun kesällä jäi sen millin.
No tämä puoli senttiä on jo liikaa :(
Onkohan maltettu ajaa autoa tarpeeksi, jotta lämmöt varmasti on maksimissa? Tämä viisari nousee yllättävän verkkaisesti.
Viimeksi muokannut petrisa, To Loka 19, 2023 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13205
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aloittaja kirjoitti kyllä että nyt kylmien alettua viisari jää puoli senttiä alle normaalin. Ja kyllä mulla ainakin TiDS:ssä normaalilämpö oli just jetsulleen vaakasuora eikä milliä vajaa. OBD-lukijalla ja vaikka kännykän Torque-appilla voi lukea tarkan koneen lämpötilan ja mulla se vaakasuora viisari tarkoitti vähintään 80 astetta ja samassa asennossa se pysyi vaikka lämmöt nousi jonnekin sadan kieppeille.

Todennäköisin syy aloittajan kuvaamiin oireisiin on vuotava termostaatti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4624
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^Joo, lisäsin viestiäni, kun huomasin tuon kesäajan millin ja nyt onkin jo sentin :!:

Itselläni on ollut TTiD ja siinä lämpömittarin viisari on juuri vaakatasossa eli klo 9, mutta bensa koneisessa ei ollut ja se oli sentään minulla yli 10 vuotta ja oli normaalit lämmöt silti. Eli tuossa bensakoneisen mittarissa on "viritysvirhe", jos näin voisi sanoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4624
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

petrisa kirjoitti:
To Loka 19, 2023 16:48
^Joo, lisäsin viestiäni, kun huomasin tuon kesäajan millin ja nyt onkin jo sentin :!:

Itselläni on ollut TTiD ja siinä lämpömittarin viisari on juuri vaakatasossa eli klo 9, mutta bensa koneisessa ei ollut ja se oli sentään minulla yli 10 vuotta ja oli normaalit lämmöt silti. Eli tuossa bensakoneisen mittarissa on "viritysvirhe", jos näin voisi sanoa.

ps. Itse vaihdoin aikoinaan "millin vajaan" viisarin ja hitaan lämpenemisen myötä ng9-3 alkutaipaleen aikana termostaatin, turhaan :(
Siskon poika teki samoin, kun hankki nykyisen ensimmäisen Saabinsa, turhaan :(
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2156
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja anv »

Ulkolämpötilan ei omissani ole vaikuttanut lopulliseen lämpöön millään tavalla, vaan ainoastaan lämpenemisnopeuteen. Sen sijaan kun termari oli viallinen, jäi roikkumaan selvästi enemmän kuin tuon tavallisen millin varsinkin viileillä keleillä. Niin, ja viluhan siinä meinasi kans tulla.
Eli, täältä ääni termarille noilla oireilla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4624
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä se on juuri noin kuin tuossa edellä kerrottiin.

Hitaasti se talvella lämpenee, mutta aina nousee mittarin viisari kuitenkin siihen millin tai viisarin verran vajaa vaakasuoraan. Termostaatti on suhteellisen halpa ja kohtuullisen helppo vaihtaa, niin mikäli lämpötilan näyttö jää selvästi alle sen mitä se on ollut kesällä, kannattaa se ilman muuta vaihtaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja mikan »

"kohtuullisen helppo vaihtaa" Mulla on uusi termari odotellut kaapissa jo pidemmän aikaa. Nyt kun lämpötilat alkaa mennä pakkaselle, niin olisi varmaan syytä vaihtaa. Olen hommaa lykännyt, kun ei tuolla kesällä ollut niin väliä vaikka lämmöt eivät ihan niin hyvin nousseetkaan. Katselin netistä, että termari olisi vähän ikävässä paikassa. Olis varmaan pitänyt vaihtaa se silloin kun alipainepumppu oli irti.

https://www.youtube.com/watch?v=XfcNGhfW4h0
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis ihan normihelppo tuo termari on vaihtaa. Toi on nyt tota nykymuodin mukaista pelottelua, kun jokasesta pikkuhommastaki on tehty mystinen kymmenen minuutin tärisevä video Youtubeen :D Ei toki mitää 8V OG-satkua vastaa, mutta elämää helpottaa lukittavat klemmaripihdit, niin ei tartte tania klemmarien kanssa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Leiska9-3
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Heinä 13, 2023 19:28

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja Leiska9-3 »

Termostaatti vaihdettu. Vanhan termostaatin tiiviste oli ainakin rikki, mutta en tohtinut kokeilla kattilassa toimiko termostaattikaan. Uuden termostaatin myötä kone ei lämpene sen nopeampaan, mutta selkeästi mittari lähestyi kello yhdeksää, kiitos paljon tiedoista.
Sivuoireen juuri tänään huomasin, että lämpömittari pomppii miten sattuu, ja tullessani kotikadulle flekti pyöri ja lämmöt olivat nollassa. Eli seuraavaa haastetta kohti.
Seuraavaksi vaihdan lämpötila anturin.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2156
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja anv »

Nestettä on varmaan tarpeeksi? Tuon lämpöanturin vaihtamiseksi kannattaa ensimmäiseksi etsiä ohutseinäinen pitkä hylsy. En muista kokoa, mutta kun anturi on siinä näkösällä, sen sovittaminen ennen vaihtoa kannattanee tehdä käytännössä.
Itse vaihtohan on helppo homma. Päästää paisuntasäiliöstä paineet pois ja korkki takaisin kiinni. Liitin irti anturista ja kiertää pois. Samaa vauhtia uusi paikoillen ja johto kii. Hetken ajon jälkeen vielä silmäys paisuntasäiliöön.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Leiska9-3
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Heinä 13, 2023 19:28

Re: Termostaatti 9-3 1.8t

Viesti Kirjoittaja Leiska9-3 »

Eilen kävikin hassusti.
Aloin vaihtamaan anturia kunnes huomasin, ettei minulla olekaan kyseistä hylsyä. No sähköliitin takaisin kiinni ja akunkenkä takaisin kiinni. Nyt kävikin niin että lämmöt pomppasivat kohtuu nopeasti kello yhdeksään ja pysyivät siinä, ilmiö jota ei ole tapahtunut aiemmin. Eikä lämpömittari myöskään pomppinut tavalliseen tapaan. Eli liekkö kosketushäiriötä ollut.
Vastaa Viestiin