07' tid ei lähde käyntiin eikä anna nollata vikakoodeja

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ristola
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 15:13

07' tid ei lähde käyntiin eikä anna nollata vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Ristola »

Eli akku oli vähissä apu virralla käynnistetty ja ajettu noin 100km.Jonka jälkeen akku irroitettu ja ladattu täyteen ja laitettu takaisin paikoilleen. Tämän jälkeen ei käänny enää avain virtalukossa ja tulee lukemaan steering lock malfunc. Ja radiossa lukee locked.
Vikakoodeja
B1000-36 replace electronic control unit (ecu)
B1016-00 vehicle identification number not programmed ei pysty nollata ja auto ei käynnisty vaikka koneen avulla saa avaimen vapautettu kääntymään startti asentoon
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 07' tid ei lähde käyntiin eikä anna nollata vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Otettiinko virtaa toisesta autosta? Ja miten apuvirtaa annettiin, miten kaapelit olivat kytketty? Oliko moottori käynnissä virtaa antavassa autossa, tai käynnistettiinkö virtaa antava auto kun kaapelit olivat kytkettynä.

Näihin väyläohjattuihin ei saisi toisesta autosta antaa virtaa ja virtapiikki yleensä hajottaa ohjainlaitteita ympäri autoa, kun virtapiikki pääsee väylään.

Saattaa olla cim ja ecu ainakin vainaat, ehkä muitakin ohjainlaitteita.

Eli varoituksen sana kaikille, älkää antako virtaa näihin NG9-3:siin toisesta autosta. Eikä näillä autoilla pidä antaa virtaa muihin autoihin.
Ennemmin hinurilla matkan jatkuminen, akun vaihto, tai kaikista muista järjestelmistä irrallisella akulla apuvirtaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 07' tid ei lähde käyntiin eikä anna nollata vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ristola kirjoitti:
Ke Marras 29, 2023 16:33
Eli akku oli vähissä apu virralla käynnistetty ja ajettu noin 100km.Jonka jälkeen akku irroitettu ja ladattu täyteen ja laitettu takaisin paikoilleen. Tämän jälkeen ei käänny enää avain virtalukossa ja tulee lukemaan steering lock malfunc. Ja radiossa lukee locked.
Vikakoodeja
B1000-36 replace electronic control unit (ecu)
B1016-00 vehicle identification number not programmed ei pysty nollata ja auto ei käynnisty vaikka koneen avulla saa avaimen vapautettu kääntymään startti asentoon
Olisiko ECU saanut siipeensä tuossa käynnistyksessä apuvirralla?
Jos akku tai akunkengät ovat finaalissa, kannattaa käyttää akku-/ylläpitolaturia. Parin tunnin latauksen jälkeen pitäisi lähteä käyntiin.
Jos ei lähde käyntiin tuon jälkeen, akku mukaan ja lataukseen mieluummin kuin ottaa apuvirtaa toisesta autosta.

Olen kyllä muutaman kerran vetäissyt allekirjoituksessa mainitun NG9-3:n käyntiin NG9-5:sta otetulla apuvirralla, eikä ole tapahtunut mitään haitallista. Pitäisikö koputtaa puuta? :roll:

Se hyvä puoli tuossa on, että ECUja pitäisi saada huomattavasti helpommin kuin B207:n ECUja, jos se tarvitsee vaihtaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ristola
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 15:13

Re: 07' tid ei lähde käyntiin eikä anna nollata vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Ristola »

Eli apuvirta käynnistyksen jälkeen pari kertaa startattu normaalisti kunnes akku irroitettu ja ladattu täyteen
Ex:siä ei ole, hyvistä kun en luovu.
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 07' tid ei lähde käyntiin eikä anna nollata vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Numba »

Otettiinko virtaa toisesta autosta? Ja miten apuvirtaa annettiin, miten kaapelit olivat kytketty? Oliko moottori käynnissä virtaa antavassa autossa, tai käynnistettiinkö virtaa antava auto kun kaapelit olivat kytkettynä.

Näihin väyläohjattuihin ei saisi toisesta autosta antaa virtaa ja virtapiikki yleensä hajottaa ohjainlaitteita ympäri autoa, kun virtapiikki pääsee väylään.

Saattaa olla cim ja ecu ainakin vainaat, ehkä muitakin ohjainlaitteita.

Eli varoituksen sana kaikille, älkää antako virtaa näihin NG9-3:siin toisesta autosta. Eikä näillä autoilla pidä antaa virtaa muihin autoihin.
Ennemmin hinurilla matkan jatkuminen, akun vaihto, tai kaikista muista järjestelmistä irrallisella akulla apuvirtaa.
Tämä onkin hankala muistaa, varsinkin hädän hetkellä, ja sitähän se aina on kun yllättäen itsellä tai toisella ei auto käynnisty.
Jäi vähän auki tuo auto käynnissä vai... ohje.

En nyt mee takuuseen tästä, mutta olen törmännyt tälläiseen ohjeeseen, ja toteuttanutkin pari kertaa.

Huolehtii, ettei niitä virtapiikkejä synny. Tyhjään akkuun kytkentä ilmeisesti auto sammuksissa. Sitten virtaava antava auto käyntiin ja annetaan hetken ajan ladata/herättää hyytynyttä akkua. Vaatii pokkaa, kun toisella aina kiire.
Ei koskaan kahta laturia yhtäaikaa pyörimässä, eli pitäisi uskaltaa sammuttaa virtaa antava auto käynnistyksen ajaksi.
Sitten piuhat irti, ja luovuttajakin käyntiin.
On hieman rohkeaa kovalla pakkasella antaa virtaa auto samuksissa, josko se omakaan enää käynnistyy. Antajalle turvallisinta olisi irroittaa maajohto, mutta sama pelko taas.

Silloin, kun dieseli yllättäen tyhjäsi akkunsa, kuljetin hetken aikaa mukana vara-akkua ja piuhoja muovilaatikossa. Sattui sit kerran kohdalleen marketin pihassa, että nuorimies odotteli isäänsä tulevaksi antamaan lisävirtaa ooppeliin. Kysäsin kelpaako virta, ja nostin laatikon peräloosterista. Silloin ei huolettanut antaa virtaa.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 07' tid ei lähde käyntiin eikä anna nollata vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja anv »

Pakari kirjoitti:
Ke Marras 29, 2023 18:31
Otettiinko virtaa toisesta autosta? Ja miten apuvirtaa annettiin, miten kaapelit olivat kytketty? Oliko moottori käynnissä virtaa antavassa autossa, tai käynnistettiinkö virtaa antava auto kun kaapelit olivat kytkettynä.

Näihin väyläohjattuihin ei saisi toisesta autosta antaa virtaa ja virtapiikki yleensä hajottaa ohjainlaitteita ympäri autoa, kun virtapiikki pääsee väylään.

Saattaa olla cim ja ecu ainakin vainaat, ehkä muitakin ohjainlaitteita.

Eli varoituksen sana kaikille, älkää antako virtaa näihin NG9-3:siin toisesta autosta. Eikä näillä autoilla pidä antaa virtaa muihin autoihin.
Ennemmin hinurilla matkan jatkuminen, akun vaihto, tai kaikista muista järjestelmistä irrallisella akulla apuvirtaa.
Olen antanut itselleni ymmärtää, että se kaapeiden irroittaminen on se tappava hetki. Jos olisi aivan pakko tekisin näin:
- Molemmat autot sammuksissa apukaapelit kiinni
- Auttava auto käyntiin, ylimääräiset virrankuluttajat pois ja annetaan käydä korotetulla tyhjäkäynnillä vähintään 15min
- Sammutetaan auttava auto
- Autettavaa autoa yritetään käynnistää. Jos lähtee, annetaan käydä lämpimäksi, kaapelit edelleen kiinni
- Molemmat autot sammuksiin ja kaapelit irti.
- Toivotaan että molemmat autot lähtevät käyntiin :) ja jatkavat omiin suuntiinsa
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 07' tid ei lähde käyntiin eikä anna nollata vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Missäpäin auto on? Laita sähköpostia jos korjaus kiinnostaa: antti.e.korhonen(at)gmail.com
Vastaa Viestiin