Raju kylmä käynnistys ongelma!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Joona664
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 19, 2023 17:26

Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja Joona664 »

Elikkä löytyy 08 tid koneella varustettu 93
Nyt kun on tullut vähä kovempia pakkasia lähtee todella huonosti käyntiin saa sahata vaikka kuinka pitkään, hehkut on vaihdettu syksyllä uusiin ja akkukin uusittiin viikko sitten. Auto kuitenkin hehkuttaa todella pitkään mutta tuntuu ettei siitä ole mitään hyötyä. Tuli mieleen että voisikohan vika olla hehkujen ohjauksessa/releessä, onko antaa neuvoja miten tätä asiaa vois testata tai mistä ylipäätään löytyy se rele. Ja mistä muualta vikaa kannattaa lähteä etsimään?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja tturku »

Näissä on "tyyppivikana" akun kengät ja kaapelit. Jos se pyörittää laiskasti niin siinä on luultavasti syy. Koita tarkastaa paljonko sulla on jännite startilla startattaessa ja vertaa akun napojen jännitteeseen startattaessa. Voisi johtua ihan siitä että on huonot kontaktit ja startille tuleva jännite kyykkää kylmällä kun kone on kohmeessa. Siis tarkasta akunkenkien kunto ja akun kaapelien kunto ekana.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Joona664
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 19, 2023 17:26

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja Joona664 »

Ainaki noi akun kengät oli hyvät sen muistan ku akku vaihettii mutta pitääpä sit tutkia niitä kaapeleita.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ne akunkenkien ja kaapelin liitokset taitaa ajan saatossa huonontua, ja sitä ei näe välttämättä silmällä tarkastamalla. Kannattaa siis mitata jännitteet akulta ja startilta startattaessa. Osa on ostanut uudet akun kengät ja katkaissut johdot ja laittaneet uudet akunkengät, mutta ne johdot on valmiiksi aika kireät. Jotkut on muistaakseni koittaneet tinata vielä lisäksi kengät kiinni paremmin kaapeleihin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ilman mitään mittareitakin, kun auton saa kerran kuitenkin käyntiin, niin kokeilee akunkenkiä käsin auton ollessa käynnissä. Onko kuumat 8O
Nimittäin, ne menevät tulikuumiksi laturin ladatessa akkua huonon liitoksen lämmetessä.

Sitten mittarin ollessa käytettävissä voi mitata latausjännitteen suoraan akun kengistä. Mikäli kenkä tai kengät kuumenevat, niin latausjännite on todennäköisesti korkeintaan 13V.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja anv »

Minä mittaisin tuon kaapelin ja kaapelikengän välisen jännitteen. Senhän pitäisi olla tasan 0
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
Ma Joulu 04, 2023 22:12
Minä mittaisin tuon kaapelin ja kaapelikengän välisen jännitteen. Senhän pitäisi olla tasan 0
Mistä mittaat kaapelista?
Työnnätkö neulan eristeen läpi vai miten?

Pitää päästä mittaamaan startin tai laturin päästä ja akun plusnavan väliltä sekä lisäksi akun miinusnavan ja moottorin rungon väliltä. Tuolla saa selville, missä jännitehäviötä on, mikäli sitä nyt on.
Ensin on syytä mitata, että onko sitä jännitehäviötä vai ei. Ja se käy helpoiten mittaamalla suoraan latausjännite akun navoista. Tämän jälkeen sitten tarvittaessa syyn selvitystä.

Akun navoissa on syytä olla väh. 14V auton käydessä. Tämän ollessa ok, niin sitten vikaa on jossain muualla. Tämä huono kontakti akun kengissä on vain tyyppivika näissä dieseleissä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
Ma Joulu 04, 2023 17:33
Ne akunkenkien ja kaapelin liitokset taitaa ajan saatossa huonontua, ja sitä ei näe välttämättä silmällä tarkastamalla. Kannattaa siis mitata jännitteet akulta ja startilta startattaessa. Osa on ostanut uudet akun kengät ja katkaissut johdot ja laittaneet uudet akunkengät, mutta ne johdot on valmiiksi aika kireät. Jotkut on muistaakseni koittaneet tinata vielä lisäksi kengät kiinni paremmin kaapeleihin.
Miinuspiuhan saattaa joutua uusimaan, sillä se on katkaisun jälkeen melko nafti.
Meillä on uusittu cabbessa akun kengät, laturi ja startti, jotta sai rajattua pois mahdolliset kylmäkäynnistyksen esteet.

Se hyvä puoli tuossa TiD:ssä on, että kylmäkäynnistyksessä ei tule "matala öljypaine" -ilmoitusta :D
TTiD:ssä se tuli eilen aamulla käynnistäessä auton viikonlopun käyttämättömyyden jälkeen, vaikka se O-rengas onkin vaihdettu :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja cc »

Hehkutkin voi vielä tarkistaa kun yleismittarin kanssa menee tarkistamaan akkukaapeleita. Lämpösuoja pois moottorin päältä, hehkujen piuhat irti ja mittaa vastuksen hehkun liitinkärjen ja maan, esim sylinterikannen väliltä. Pitää olla noin 0,7 Ohm kaikilla neljällä. Jos näyttää jollain/joillain yli yhtä ohmia, hehkut vaihtoon.
Hehkujen ohjausyksikkö löytyy akkukotelon kyljestä. Ohjausyksikön testauksen joutuu tietävämmät neuvomaan.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja anv »

petrisa kirjoitti:
Ma Joulu 04, 2023 23:01
anv kirjoitti:
Ma Joulu 04, 2023 22:12
Minä mittaisin tuon kaapelin ja kaapelikengän välisen jännitteen. Senhän pitäisi olla tasan 0
Mistä mittaat kaapelista?
Työnnätkö neulan eristeen läpi vai miten?

Pitää päästä mittaamaan startin tai laturin päästä ja akun plusnavan väliltä sekä lisäksi akun miinusnavan ja moottorin rungon väliltä. Tuolla saa selville, missä jännitehäviötä on, mikäli sitä nyt on.
Ensin on syytä mitata, että onko sitä jännitehäviötä vai ei. Ja se käy helpoiten mittaamalla suoraan latausjännite akun navoista. Tämän jälkeen sitten tarvittaessa syyn selvitystä.

Akun navoissa on syytä olla väh. 14V auton käydessä. Tämän ollessa ok, niin sitten vikaa on jossain muualla. Tämä huono kontakti akun kengissä on vain tyyppivika näissä dieseleissä.
No vaikka neulalla eristeen läpi, jos ei muuten löydy paljasta kohtaa kaapelista, yleensä jommastakummasta päästä löytyy. Ja juuri tästä kohtaa tuon tyyppivian takia.
Ilman muuta kannattaa mitata ensimmäisenä molemmat kaapelit päästä päähän, kuten mainitsit. Jos noihin ei jää volttien sadasosia (paljonkohan on muuten vielä hyvä?) enempää, vikaa voi alkaa metsästämään muualta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
Ti Joulu 05, 2023 13:53
Ilman muuta kannattaa mitata ensimmäisenä molemmat kaapelit päästä päähän, kuten mainitsit. Jos noihin ei jää volttien sadasosia (paljonkohan on muuten vielä hyvä?) enempää, vikaa voi alkaa metsästämään muualta.
Mainitsin kyllä, että ensin latausjännite akun navoista.
Se on helpoin ja nopein tapa selvittää millä jännitteellä akkua ladataan :idea:
Mikäli se on 14,1V ->, niin taatusti käynnistymisongelma on jossain muualla, joka onkin sitten ihan eri tarina.

Nämä diesel Saabit ovat jo sitä ikäluokkaa, että hyvin monessa tuo tyyppivikapaikka; akunkengät, on ehkä jo korjattu. Ihan akkukaupoissakin, missä palvelu pelaa, niin ensimmäisenä laitetaan auton käydessä akku/lataustesteri kiinni akun napoihin ja tarkistetaan siitä latausjännite akun navoilla. Tämän jälkeen siirrytään seuraavaan vaiheeseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9382
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos pitää pyörittää pitkään ja jaksaa pyörittää hyvin niin tuskin on kyse akunkengistä? Jotain muuta lienee syynä, ei näillä -10 asteen keleillä tartte ainakaan tuota meidän TtiD:tä erikseen hehkuttaa vaikka joskus käynnistäisikin ilman esilämmitystä, tai muutaman sekunnin toki pyörityttää ja samalla hehkuttaa toki.
Tai voi olla vaikka se hehkujen ohjausrelesysteemi pimeänä, tai huonossa kunnossa oleva asentoanturi tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Joona664
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 19, 2023 17:26

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja Joona664 »

Nytte ku noita on tullut tutkittua vähä enempi nii aikalailla jokainen + ja - johdon liitin oli korroosiosta vihree enkä myöskään pahemmin löytänyt maadotus pisteitä mitä ois voinu alkaa putsailee. Noita akun kenkiä ei oo taidettu ikinä vaihtaa ne ainaki näytti siltä, että pitäisikö ne vaihtaa vai pitäisikö sit kerralla vaihtaa kaikki liittimet ja tarkastaa maadotus pisteet.
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja petromies »

Hehkurele siinä akkukotelon alareunassa, alumiinia. Niin,, kannattaa mitata tuleeko niihin hehkuihin virtaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Raju kylmä käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja SS »

petromies kirjoitti:
Ma Joulu 11, 2023 22:22
Hehkurele siinä akkukotelon alareunassa, alumiinia. Niin,, kannattaa mitata tuleeko niihin hehkuihin virtaa.
Ja mittaajalle tiedoksi että hehkuille kuuluu näissä tulla 5V jännite, ei 12V :wink: Sekin todennäköisesti jotain pulssimuotoista jos arvata saa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin