saab 9-3 aero 2004 sisäilman moottori

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Kesäsaab
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 21, 2023 19:27

saab 9-3 aero 2004 sisäilman moottori

Viesti Kirjoittaja Kesäsaab »

Vaimo on vankkumaton saabisti ja luottaa vain autohuollon apuun. Mutta nyt huolto nosti kädet pystyyn Tammisaaren vakavaraisessa huoltoliikkeessä.
Raha kuitenkin kelpasi.. yli 600 € tähän mennessä. Nyt Mese mies on hieman pulassa kun pitää saada Saabi taas ajoon. eli Apuva.
perusongelma oli ilmeisesti sadevesi vuoto jalkatilaan, joka ilmeisesti on kirjoituksien mukaan tavallista. Syy oli raitisilma suodattimen rungon tiivisteen hajoaminen. Siitä seurauksena sisäilmamoottorin pätkiminen ja ääntely. Viimein huollossa vaihdettiin koko moottori ja siihen tarpeelliset anturit, ohjaimet. Kun Auto haettiin huollosta sisäilmamoottori toimi hetken. Siis moottori toimii hetken ja sitten mykistyy kokonaan. virta pois ja taas
sama juttu. Huollossa kehoittivat viemään huoltoon.. Heh. Otin moottorin esille ja olisin hieman mittaillut, jos olisin löytänyt jostakin tietoa kytkennästä. Moottorin nelinapaiseen liittimeen tulee M/P 12 v mutta mitä pitää löytyä kahdesta ohjausjohdosta?? Jännitettä ei havaittavissa. ohmia ei uskalla mitata ilman tietoa. eli onko jossakin ptc vastus? joka ohjaa fettiä??Tack2 hankinta ei kovasti kiinnosta joten, kuinka muutoin voidaan etsiä vikaa.. onko moottorin sisällä olevassa palikassa, vai jossakin ohjauskeskuksessa? Pyysin vanhoja osia takaisin, mutta olivat heittäneet pois. Näin olisin varmistanut mitä arvoja ja minkälaisia osia on vaihdettu. Ac ei muuta tilannetta.
Onko kenelläkään mitään ohjeistusta asiaan? Kiitollisena vastauksista. :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 9-3 aero 2004 sisäilman moottori

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4630
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: saab 9-3 aero 2004 sisäilman moottori

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ACC lämmityslaitteen moottorin ohjaukselle tulee neljä piuhaa:
Plus, miinus, moottorin säätimen ohjausjännite ACC:ltä moottorin pyörimisnopeudelle ja paluusignaali moottorin säätimeltä ACC:lle.

Tarvikesäädin ei välttämättä toimi vaan sen paluusignaalissa on vikaa, jolloin ACC yksikkö luulee moottorin olevan jumissa ja katkaisee pyörimisnopeuden ohjausjännitteen. Näin ollen moottori ei pyöri. Kannattaa laittaa vain alkuperäinen OE säädin moottorin yhteyteen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Kesäsaab
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 21, 2023 19:27

Re: saab 9-3 aero 2004 sisäilman moottori

Viesti Kirjoittaja Kesäsaab »

Ok. Joulukiireet painaa ja tallille ei pääse..mutta tuo selvitti hieman. Siis 1 ja 4 on 12v. Ac yksiköstä tulee ilmeisesti jännite arvo - vasten mitattuna ilmeisesti 3 / 5 liitin ja jotain lähtee takaisin ac yksikölle 2/25 liitin. Ilmeisesti ei ole virtaohjauksesta kyse vaan jännitearvosta.
Katson löytyykö mistään alkuperäisen arvon omaavaa säädintä.. diagnoosi oli järkeenkäypä..
Kiitos.
Kesäsaab
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 21, 2023 19:27

Re: saab 9-3 aero 2004 sisäilman moottori

Viesti Kirjoittaja Kesäsaab »

Hölö oli oikeassa etuvastus säätimestä..acc tulosta löytyi 2khz pulssi ja takaisinlähdössä oli sekamelskaa.
Eli onnistuu vian paikannus ihan perusmittareillakin..sain romuttamolta vastaavan osan ja taas kaikki toimii niin kuin pitääkin..eli vaikka uusi merzger säädin on kalleimmasta päästä.niin ei välttämättä toimi 2004 vuoden autossa. Käsittämätöntä kädettämömyyttä vanhassa saab liikkeessä..varmaan vanhat osaajat ovat poistuneet ja katsotaan vain testeriä joka ei kaikkea kerro.
Vastaa Viestiin