Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Slowandsteady
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2023 10:16

Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja Slowandsteady »

Juuh. Tuore Saabisti :lol:

Vm. 05 SS aero ja ongelmana on ettei xenon ajovalojen automaattinen korkeussäätö toimi ollenkaan.

Yleistesterillä tsekattu, että etu- ja takatunnistimien antamat lukemat muuttuu. Auto antoi vikakoodin ajovalojen korkeussäädöstä vasta kun liikuttelin etutunnistimen vipua nopeaan tahtiin edes-takas tarkastelun yhteydessä.

Onko tässä mahdollisesti tarve korkeussäädön kalibroinnille (en pysty tätä omalla testerillä suorittamaan) vai olisiko kyseessä jokin ihan oikea vika?
Saab 9-3 SS Aero '05
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Todennäköisesti anturi rikki.
Meillä tapahtui sama NG9-5:n kanssa.
Varaosaa metsästämään siis.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Slowandsteady
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2023 10:16

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja Slowandsteady »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 06:51
Todennäköisesti anturi rikki.
Meillä tapahtui sama NG9-5:n kanssa.
Varaosaa metsästämään siis.
Eli siis korkeusanturi voi olla rikki, vaikka se antaa tietoa valojen ohjainlaitteelle? Etuanturin lukema oli muistaakseni >3000 steppiä, kun taas taka-anturin lukema oli noin 1800 steppiä.
Saab 9-3 SS Aero '05
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Kerroit että vikakoodin antoi....mikä se vikakoodi oli?
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Slowandsteady
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2023 10:16

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja Slowandsteady »

Ballantines kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 10:11
Kerroit että vikakoodin antoi....mikä se vikakoodi oli?
Hyvä kysymys, muistaakseni se oli etuanturin jännitteestä.

Se ei siis ole tullut muissa tilanteissa, kun anturin tunnistinvartta nopeasti liikutellessa.
Saab 9-3 SS Aero '05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Slowandsteady kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 09:16
Eli siis korkeusanturi voi olla rikki, vaikka se antaa tietoa valojen ohjainlaitteelle? Etuanturin lukema oli muistaakseni >3000 steppiä, kun taas taka-anturin lukema oli noin 1800 steppiä.
Slowandsteady kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 11:07
Hyvä kysymys, muistaakseni se oli etuanturin jännitteestä.
Eiköhän tuokin jo viittaa siihen, että etuanturi on rikki. Kyllä noiden antureiden lukemat pitäsi olla melko lailla samat, kun auto on vaakatasossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja markkula »

9-5 2.0 Tid 2010
Slowandsteady
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2023 10:16

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja Slowandsteady »

Anturi oli WISsin kuvan mukaisesti asennettu paikoilleen.

Täytynee tilailla kyseinen tunnistin. Onko tunnistin plug&play vai täytyykö se testerillä parittaa / kalibroida ohjainlaitteelle?
Saab 9-3 SS Aero '05
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Onko alustaan tehty muutoksia? Aika usein takajousien vaihdon yhteydessä lipsahtaa se xenonin anturin vivusto väärinpäin, vaikka se miten näyttäisi wis:n kuviin verrattuna olevan oikein. Kannattaa tarkistaa, vaikka olisi jo kertaalleen niitä katsellut.
Tech2 tai muistaakseni myös op-com toimii kalibrointiin.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
9kolmonen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Loka 05, 2023 17:47

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja 9kolmonen »

Slowandsteady kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 11:53
Anturi oli WISsin kuvan mukaisesti asennettu paikoilleen.

Täytynee tilailla kyseinen tunnistin. Onko tunnistin plug&play vai täytyykö se testerillä parittaa / kalibroida ohjainlaitteelle?
Ainakin ysifemmassa plug&play.
Slowandsteady
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2023 10:16

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja Slowandsteady »

Noniin. Nyt on uusi tunnistin, mutta korkeussäätö ei toimi vieläkään.

Steppi lukemat muuttuivat, nyt se on edessä loogisempi - 1857

Tarkistin vielä taka-anturin asennon ja siellä tunnistimen vipu osoittaa auton keskilinjaan päin.

Mitä veikkaatte, voisiko se kalibrointi tarjota ratkaisun ongelmaan?
Saab 9-3 SS Aero '05
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kyllähän se kalibrointia kaivannee uudelle anturille.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Slowandsteady
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2023 10:16

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja Slowandsteady »

Näköjään ongelma korjaantui, kun auto seisoi tallissa yön yli. Eli etuanturin vaihdolla vika korjaantui, kiitoksia avusta kaikille 8)
Saab 9-3 SS Aero '05
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ongelmia xenon-valojen korkeussäädössä

Viesti Kirjoittaja SS »

Aihetta sivuten... miten korkeuden saa säädettyä oikeaksi? Vaihdoin tuon saman anturin ja valot näyttävät mielestäni hieman liian korkealle vaikka ruuvaisi umpiosta säädön alimpaan mahdolliseen kohtaan. TECH2 valikoista löytyy ainoastaan kalibrointi eikä sen ajaminen tunnu muuttavan mitään muuta kuin ruudulla näkyviä lukemia. Valojen korkeus on ennen ja jälkeen kalibroinnin sama.

Anturin vivuston kiinnityspistettä taivuttelemalla tuon saanee oikeammaksi, mutta pakkohan tuohon on joku säätötapakin olla...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin