9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Mutterithukassa
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2016 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja Mutterithukassa »

Jaahas, pakkanen yllätti lomalaisen. Pari viikkoa pihassa ollut 9-3 TTiD vaan laiskasti vilauttaa valoja ja kevyesti surahtaa mutta ovet eivät jaksa avautua. Vaan eipä avaudu kuskin ovi avaimellakaan.. avain kääntyy n. klo 14:n kohdalle muttei pidemmälle. Onko tuo lukko siis kokonaan mekaaninen vai tarvitseeko avaimella avattaessakin sähköä? Pitäisi kai kuitenkin saada ovi ja sitä kautta konepelti auki, jotta hinausfirman tyypit pääsisivät antamaan lisävirtaa käynnistykseen... Tietoa/ideoita?
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Kyllä se ovi avaimella ihan aukeaa. Eikun lukkoa lämmittämään, kuuma vesi solmitussa pakastuspussissa toimii yleensä hyvin.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Aarsga
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2018 15:52

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja Aarsga »

Konepellin avaus saattaa onnistua myös etusäleikön läpi painamalla lukitukset auki kapealla teräspätkällä tai pitkällä ruuvarilla. Pari kesää sitten onnistuin, kun avausvaijeri oli poikki (vuosimalli 08). Toisesta autosta pystyin tosin ottamaan mallia, jotta mistä pitää painaa.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei oo vähään aikaan tullut mek. avaimella avattua kolkin ovea, mutta eikös se avaussuunta ole yleensä vastapäivään, eli avainta lukossa jonnekin klo 9-10 paikkeille pitäisi avata lukon?

Edit: Jep.
https://www.steadysaabin.com/wp-content ... owners.pdf
ja tuolta sivu 50.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja petromies »

Takakontin kautta sisälle. Selkänojien lukitusvipu on kontin puolella. Avautuuko ovet lukituksesta sisäpuolelta on sitte eri juttu.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja anv »

petromies kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 12:03
Takakontin kautta sisälle. Selkänojien lukitusvipu on kontin puolella. Avautuuko ovet lukituksesta sisäpuolelta on sitte eri juttu.
Ainakin saa pellin auki ja pääsee akkuun käsiksi. Apuvirran antaminen on näihin vähän vaarallinen juttu. Itse vaihtaisin vaan akun apuvirran sijaan.
Ja tosiaan vastapäivään pitäisi sitä avainta saada käännettyä, ehkä n. klo 10:een.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

petromies kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 12:03
Takakontin kautta sisälle. Selkänojien lukitusvipu on kontin puolella. Avautuuko ovet lukituksesta sisäpuolelta on sitte eri juttu.
Mitenkä ajattelit takakontin aukaista ulkoapäin, jos akku aivan tyhjä?
Akku tässä tapauksessa on kai aivan lopussa, niin olen ymmärtänyt.

Aloittajalle ja miksei muillekin tiedoksi, että sitä mekaanista rauta-avaimella avattavaa kuskin oven lukkopesää kannattaa silloin tällöin testata näitä hätä-tilanteita varten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja petromies »

No niimpä onki, siinä ei taija olla lukkopesää.
Omalle kohalle sattu murphyn laki.
Kaukosäätimen ovenavaus painike oli puuttunut jo ksuan, mutta kytkin oli kapulassa tallella ja homma toimi. Kunnes sitten kerran kytkin oli taskussa kadonnut.
Nouhätä, rauta-avain lukkoon ja vääntö. Rusaus ja avaimenperä irtosi metalliosasta. Ja tonkia ei lähimaillakaan. Lukko jäässä.
Silloin avasin takaluukun kaukosäätimen takaluukun napilla ja kömmin sisään. Auto lähti tietysti käyntiin virta-avaimella ja ovetkin aukesi nupista nostamalla.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petromies kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 18:42
No niimpä onki, siinä ei taija olla lukkopesää.
Omalle kohalle sattu murphyn laki.
Kaukosäätimen ovenavaus painike oli puuttunut jo ksuan, mutta kytkin oli kapulassa tallella ja homma toimi. Kunnes sitten kerran kytkin oli taskussa kadonnut.
Nouhätä, rauta-avain lukkoon ja vääntö. Rusaus ja avaimenperä irtosi metalliosasta. Ja tonkia ei lähimaillakaan. Lukko jäässä.
Silloin avasin takaluukun kaukosäätimen takaluukun napilla ja kömmin sisään. Auto lähti tietysti käyntiin virta-avaimella ja ovetkin aukesi nupista nostamalla.
En tiedä ymmärsinkö tuota tekstiäsi tässä aamulla väsyneenä oikein, mutta kaukosäätimestä puuttuu ovenavauskytkin?

Sitten äkkiä hakemaan esim. Partcosta pintaliitoskomponenttina olevaa kytkintä, jonka kolvaat kiinni avaimen piirilevyyn ja hommaat avaimeen uudet kuoret.

Näin minä tein meidän cabben kanssa, kun auton avaimen kuoret olivat lahonneet ja loppuen lopuksi ovienavauskytkin oli lähtenyt irti.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Tammi 05, 2024 07:32
En tiedä ymmärsinkö tuota tekstiäsi tässä aamulla väsyneenä oikein, mutta kaukosäätimestä puuttuu ovenavauskytkin?
Sitten äkkiä hakemaan esim. Partcosta pintaliitoskomponenttina olevaa kytkintä, jonka kolvaat kiinni avaimen piirilevyyn ja hommaat avaimeen uudet kuoret.
Helppo tietenkin sanoa, että "kolvaat", mutta kaikilla ei ole ensinnäkään kolvia tai edes osaamista kolvata. Tuohon pintaliitos kytkimen kolvaamiseen ei edes sovellu ihan mikä tahansa Puuilon kolvi. Lisäksi tarvitaan jo jonkin verran osamaamista, jotta ei tunaroi pintaliitos piirilevyä piloille.

Itse vaihdoin aikoinaan toiseen kaukosäätimeen, toisen kytkimen (joko sulku tai avaus), kun se toimi huonosti. Piti painaa kovaa ja syvälle jotta toimi. Vaihtohommassa käytin lisäksi mikroskooppia, kun ei tuo näkökyky ole enää nuoruuden "voimissa".

Omassa RS Octavissa kävi todellakin Murphyn laki 1. adventti viikonloppuna :roll: .
Ensinnäkin olin saanut akun tyhjäksi Webaston käytöllä. Ihmettelinkin, että miten auton ikkunat eivät olleet sulaneet. Pakkasta oli silloin vaivaiset 15 astetta. Otin oven kahvasta kiinni niin keskuslukko ei toiminut. Autossa on siis Kessy eli avaimeton toiminto. Avaimet vain taskussa. Yritin aukaista kaukosäätimellä sitten, vaan eipä välähtänyt led säätimessä. Joten siitäkin oli juuri nyt loppunut patteri.
Ihme sattuma 8O .

Sitten sisään autoon rauta-avaimella kuskin ovesta. Virrat tuli päälle, mutta akku niin tyhjä, ettei edes yrittänyt startilla pyörittää. Akku lataukseen ja sinä aikana hakemaan S-Marketista säätimeenkin uusi patteri. Tällä tästä selvittiin sillä kertaa, mutta heti maanantaina meni vanha Varta AGM akku uusiksi täysin samanlaiseen. Akun vaihdon yhteydessä kävi myös ilmi, ettei aikaisempi akun vaihtaja ollut koodannut uutta akku autoon, vaan siinä oli muka edelleen ensiasennus JCB akku. Nyt sitten on koodattu uusi; Varta, AGM, 70 Ah.

Että näin..
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jälkeenpäin huomasin, että piirilevyn nastat raudalla yhistämällä kapula toimi.
Mutta en ruvennut korjaileen vaan otin koiransyömän näköisen vara-avaimen käyttöön. Mutta opetti se rasvaileen avainpesät etteivät tosipaikassa ole jumissa ja jäässä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Pe Tammi 05, 2024 10:51
Helppo tietenkin sanoa, että "kolvaat", mutta kaikilla ei ole ensinnäkään kolvia tai edes osaamista kolvata. Tuohon pintaliitos kytkimen kolvaamiseen ei edes sovellu ihan mikä tahansa Puuilon kolvi. Lisäksi tarvitaan jo jonkin verran osamaamista, jotta ei tunaroi pintaliitos piirilevyä piloille.
Tämä oli sinänsä hauska kommentti, että taisin kolvata tuon kiinni juuri Puuilosta ostamallani kaasukolvilla :lol:

Maksoi 16,95 € :D

Uudet kuoret ostin AliExpressistä ja niiden päälle vielä sinisen "skordarin", jotta erottuu vaimon ja oma avain toisistaan.

Sitten sellainen ihme juttu, josta olen varmaan jo kirjoittanutkin tänne: jos laittaa NG9-5:n ja NG9-3:n avaimet samaan taskuun, NG9-5:n kaukosäätimen patteri kuluu loppuun melko pikaisestikin. Taitavat jotenkin ottaa "kontaktia" toisiinsa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja anv »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Tammi 06, 2024 09:48
...
Sitten sellainen ihme juttu, josta olen varmaan jo kirjoittanutkin tänne: jos laittaa NG9-5:n ja NG9-3:n avaimet samaan taskuun, NG9-5:n kaukosäätimen patteri kuluu loppuun melko pikaisestikin. Taitavat jotenkin ottaa "kontaktia" toisiinsa :roll:
Jos ne touhuaa jotain "tyttö-poika"-leikkiä ja puhti loppuu kesken :roll:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 956
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Aarsga kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 11:33
Konepellin avaus saattaa onnistua myös etusäleikön läpi painamalla lukitukset auki kapealla teräspätkällä tai pitkällä ruuvarilla. Pari kesää sitten onnistuin, kun avausvaijeri oli poikki (vuosimalli 08). Toisesta autosta pystyin tosin ottamaan mallia, jotta mistä pitää painaa.
Pre-faceliftissä tosi helppo homma, kun ne maskin kolme osaa lähtee ihan vetämällä irti. Hyvin mahtuu ihan käsilläkin aukaisemaan pellin.
T: mullakin mennyt vaijeri rikki
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 akku tyhjä ja ovi ei aukea

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

anv kirjoitti:
La Tammi 06, 2024 10:26
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Tammi 06, 2024 09:48
...
Sitten sellainen ihme juttu, josta olen varmaan jo kirjoittanutkin tänne: jos laittaa NG9-5:n ja NG9-3:n avaimet samaan taskuun, NG9-5:n kaukosäätimen patteri kuluu loppuun melko pikaisestikin. Taitavat jotenkin ottaa "kontaktia" toisiinsa :roll:
Jos ne touhuaa jotain "tyttö-poika"-leikkiä ja puhti loppuu kesken :roll:
:lol: :lol: :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin