B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Piippo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Elo 18, 2019 13:57
Paikkakunta: Kajaani

B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Piippo »

Terve!

Päätin koittaa kysyä täältäkin tietoa/neuvoa oman ng 9-3:n kanssa piinaavaan pulmaan:
Lämpimänä jakopään suunnalta moottoria kuuluu selvä rallatus/rahina/kevyt kalina.

Auto on vuoden 2008 2.0T XWD, johon on laitettu mm. 3" downpipe, do88 välijäähy, isommat suuttimet ja ohjelma (JC performance).
Pientä piristystä siis hyvällä maulla.

Konetta on käytetty testiksi ilman apulaitehihnaa, jolloin ääni ei muuttunut lainkaan.

Kylmänä käynnistyy nätisti ja käy nätisti ilman sivuääniä. Lämmetessään alkaa kuitenkin rallatus koventua ja käyntilämpöisenä ääni on jo selkeä ja jatkuva.

Täysi jakopää+tasapaino remppa tehty n. 50tkm sitten.(alkuperäisillä osilla ja laadukkaassa, tunnetussakin firmassa, joka tosin vastikään on lopettanut toimintansa.)

Ääni on erilainen kuin katkenneen tasapainoketjun laahaimen, jonka vuoksi viimeksi jakorempan autoon teetin.

Techittämään en ole autoa päässyt, mutta esid2 antoi esimerkiksi ecm:lle 0 vikakoodia.

Onko jollakulla ollut vastaavaa vikaa/vaivaa?
Mitä voisi kokeilla?
Missä tuota voisi koittaa käyttää tutkittavana ja/tai korjattavana?

Kiitoksia avusta jo etukäteen :)
Piippo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Elo 18, 2019 13:57
Paikkakunta: Kajaani

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Piippo »

Ainahan jotain unohtuu, eli autolla ajettu kokonaisuudessaan noin 232 tkm :lol:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kiristintä ehkä epäilisin ensimmäisenä. Se on osittain öljynpaineella toimiva ja lämpimänä on liemet ohuemmat.

Ja autosi vuosimalli on mitä luultavimmin 2009, koska 2008 ei vielä nelivetoa saanut neloskoneella.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja mikan »

Voisiko nostaja(t) pitää ääntä? Stetoskoopilla voisi yrittää kuunnella mistä kohtaa moottoria ääni kuuluu.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Ja ehkä vielä voisi kuunnella, ettei kuitenkaan tule sieltä kytkimen puolelta, eli kuuluuko rahina kytkin pohjassa vai ei.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Piippo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Elo 18, 2019 13:57
Paikkakunta: Kajaani

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Piippo »

Kiitoksia vinkeistä, täytyy kokeilla vielä tuota kytkin pohjassa kuuntelemista. Jäi tosiaan mainitsematta että manuaalipeli kyseessä.

ET-Autotechiä ovat jotkut suositelleet, vai olisiko vinkata muita spesialisteja missä tuota voisi käyttää tutkimuksessa ja korjuulla? P-Savon alueelta olen itse mutta matkustaminen esim. Tuonne Tampereen suunnille ei ole ongelma, kunhan tulisi kuntoon. Ennemmin vien johonkin missä homma hoituu eikä mene aika pelkästään tupakoidessa😅

Mitä raati on mieltä: Jos olisi kiristin antautunut, enkä ole varma kauanko vaivaa on ollut, onko silloin viisain vaihdattaa kyseiseen järjestelmään kaikki osat, mm. laahaimet ja kettinki samalla?

Esimerkiksi tilanne jossa jakopään kiristin olisi viallinen, olisiko syytä uusia kiristimen lisäksi kaikki laahaimet, kettinki, rattaat yms.
Esimerkin tilanteessa vastaavasti tasapainopuolen osat saisi jättää kaiketi rauhaan?


Niinhän se taisikin Sami olla, käyttöönotto on -08 mutta vuosimalli -09. Pienoinen väärinkäsitys sattunut tuossa minulla.😄
Piippo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Elo 18, 2019 13:57
Paikkakunta: Kajaani

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Piippo »

Onkos nuo äänekkäät nostajat yleinenkin ongelma näissä?
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja samppa »

Konetta on käytetty testiksi ilman apulaitehihnaa, jolloin ääni ei muuttunut lainkaan.
eikös tuo viittaa apulaitteisiin, jos se tarkoittaa, että moottorin ääni pysyi kokoajan normaalina?
Piippo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Elo 18, 2019 13:57
Paikkakunta: Kajaani

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Piippo »

samppa kirjoitti:
Pe Tammi 12, 2024 12:00
Konetta on käytetty testiksi ilman apulaitehihnaa, jolloin ääni ei muuttunut lainkaan.
eikös tuo viittaa apulaitteisiin, jos se tarkoittaa, että moottorin ääni pysyi kokoajan normaalina?

Taisin kirjoittaa hieman epäselvästi, pahoittelut.

Tarkoitin että rallatus yms. sivuäänet eivät muuttuneet mihinkään vaan pysyivät samankaltaisina kun moottoria käytettiin ilman apulaitehihnaa.

Ongelma/oireet siis eivät kadonneet apulaitehihnan poistamisella.
Piippo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Elo 18, 2019 13:57
Paikkakunta: Kajaani

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Piippo »

Piippo kirjoitti:
Pe Tammi 12, 2024 11:42

ET-Autotechiä ovat jotkut suositelleet, vai olisiko vinkata muita spesialisteja missä tuota voisi käyttää tutkimuksessa ja korjuulla? P-Savon alueelta olen itse mutta matkustaminen esim. Tuonne Tampereen suunnille ei ole ongelma, kunhan tulisi kuntoon. Ennemmin vien johonkin missä homma hoituu eikä mene aika pelkästään tupakoidessa😅
Nyt täytynee vielä korjata, saatoin kirjoittaa epäselvästi.
En siis missään nimessä tarkoittanut että ET-Autotech:llä menisi aika tupakoidessa, päin vastoin. Joissain muilla pajoilla voisi mennäkin, ja siksi kyselin suosituksia saabeihin vihkiytyneistä firmoista.
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Paikallaan vaikuttaako ratin kääntäminen ääneen
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja aero »

mikan kirjoitti:
Pe Tammi 12, 2024 09:20
Stetoskoopilla voisi yrittää kuunnella mistä kohtaa moottoria ääni kuuluu.
Ja jos ihan oikeata stetoskooppia ei ole tarjolla, niin ihan perus puinen harjanvarsi toimii hommassa hämmentävän hyvin. Painaa korvan vartta vasten ja vapaalla päällä tökkii moottoria eri kohtiin, niin aika nopeasti huomaa miten homma toimii.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jokerjr
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Tammi 14, 2024 09:06

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jokerjr »

petromies kirjoitti:
Pe Tammi 12, 2024 15:19
Paikallaan vaikuttaako ratin kääntäminen ääneen
Mihin vika yleisimmin viittaa jos ratin kääntäminen hiljentää tuon äänen?
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jakopää
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä

Viesti Kirjoittaja aero »

Miksi paikallaan kääntäminen vaikuttaa jakopään ääneen? Teharin pumpun kautta tuleva kuorma haastaa sitä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin