B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Yhden b207 jakopään vaihtaneena, kiinnitin huomioni siihen että kuinka hento se on rakenteeltaan. Jos vaikka verrataan b202 jakopäähän. En ihmettelisi yhtään jos ääni tulisi jakopäästä.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Eikös tehostimen pumppu ole toisen nokan päässä? Eli rasittaa jakopäätä...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
eräässä toisessa merkissä ääni hävisi pihasta kun sen huuutokaupat comissa moi kylmänä eikä perästä kuulunut, kuten normaalistikkaan em portaaliin huudoista esim isommissa autoliikkeissä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Niin
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Kiitoksia tähän astisista vinkeistä, päivitystä aiheeseen:
-Kytkimen polkeminen ei muuta tilannetta ja ääntä mihinkään.
-Harjan vartta ei ollut tähän hätään, joten käytin pitkää ruuvimeisseliä stetoskooppina.
Mielenkiintoinen havainto tästä: sivuäänet olivat terävimmät ja kovimmat kohdassa, jossa alipainepumppu kiinnittyy kanteen. Vastaava kiinnityskohta ohjaustehostimen kohdalla ei ollut yhtä äänekäs.
Venttiilikopan päältä äänet eivät olleet yhtä kovat ja selkeät, kuten eivät myöskään jakopään päältä/sivulta.
Selkeimmin ääni kuului siis alipainepumpun liitoksesta, seuraavaksi selkeimmin ohjaustehostimen liitos, sitten jakopään päältä ja lopuksi venttiilikopan päältä.
-ratin kääntäminen vähensi sivuäänen lähes kuulumattomiin hetkellisesti. Kun ratin kääntämisen lopetti, ääni palasi.
Voisiko hajonneen kiristimen aiheuttama rallatus, joka kohdistunee (ehkä?) enemmän pako-nokka-akseliin (kiristimen puoleinen nokka-akseli) resonoida tuonne alipainepumpun päähän?
Vai voisiko alipainepumppu olla kaiken takana? Vai kenties ohjaustehostimen pumppu?
Olisiko viisaammilla tietoa tähän?
-Kytkimen polkeminen ei muuta tilannetta ja ääntä mihinkään.
-Harjan vartta ei ollut tähän hätään, joten käytin pitkää ruuvimeisseliä stetoskooppina.
Mielenkiintoinen havainto tästä: sivuäänet olivat terävimmät ja kovimmat kohdassa, jossa alipainepumppu kiinnittyy kanteen. Vastaava kiinnityskohta ohjaustehostimen kohdalla ei ollut yhtä äänekäs.
Venttiilikopan päältä äänet eivät olleet yhtä kovat ja selkeät, kuten eivät myöskään jakopään päältä/sivulta.
Selkeimmin ääni kuului siis alipainepumpun liitoksesta, seuraavaksi selkeimmin ohjaustehostimen liitos, sitten jakopään päältä ja lopuksi venttiilikopan päältä.
-ratin kääntäminen vähensi sivuäänen lähes kuulumattomiin hetkellisesti. Kun ratin kääntämisen lopetti, ääni palasi.
Voisiko hajonneen kiristimen aiheuttama rallatus, joka kohdistunee (ehkä?) enemmän pako-nokka-akseliin (kiristimen puoleinen nokka-akseli) resonoida tuonne alipainepumpun päähän?
Vai voisiko alipainepumppu olla kaiken takana? Vai kenties ohjaustehostimen pumppu?
Olisiko viisaammilla tietoa tähän?
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Vaikka tuohon on tehty täydellinen jakopää remontti vasta 50k sitte, kannattas nykästä venttiilikoppa pois ja tutkia, onko jakopää ok.
Yksi tapaus oli, että etumainen pitkä ohjuri oli poikki, pätkä pudonnut öljypohjaan ja kiinnitysruuvi irtoamassa.
Yksi tapaus oli, että etumainen pitkä ohjuri oli poikki, pätkä pudonnut öljypohjaan ja kiinnitysruuvi irtoamassa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Jep, niin se täytyy tehdä.
Erään service centerin kanssa jo tapauksesta keskustelin. Suosittelivat Febi Bilstein-merkkistä jakopääsarjaa jos tarve on vaihtaa uusia osia. On kuulemma OE-laatua tai vastaavaa.
Onko kokemuksia kyseisestä tarvikevalmistajasta jakopäiden osalta? 970 maksaisi saab alkuperäinen jakopääsetti ilman tasapainohiluja, eli aika suolainen sekin.
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
En todellakaan maksaisi "alkuperäisestä" noin paljoa. Tarvikeseteissä voi olla mm. laahaimet parempilaatuisiakin ja hinnat paljon miellyttävämpiä. Ja tarvikevalmistajillakin on nykyään pitkiä materiaalitakuita.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Jep, tyyris setti on kyllä
Heillä on kuulemma hyviä kokemuksia tuosta Febin jakopääsetti + INA kiristin kombosta. Ehkä se täytyy koittaa uskaltaa kokeilla
Etenkin jos paljastuu että jokin nykyinen komponentti on hajalla, niin se osoittaa että ei Saab/GM leima vielä autuaaksi tee, vaan vikaantua voivat nekin
Febi näytti lupaavan sivuillaan 3 vuoden takuunkin
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Kannattaa lukea ne takuu ehdot, en laskis kovinkaan niiden varaan varsinkin yksityis henkilönä.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Oire on kovin tuttu Opeleista. Samat jakopään osat pitää Saabissa samoja ääniä. Kuvaus kuulostaa, että jakoketju on venynyt kun kone rahisee kuumana. Lopulta ketju venyy yli cm ja kone alkaa käydä tyhjäkäynnillä aaltomaisesti kuin diesel.
Vaikka koneeseen on vaihdettu osia niin sisälle on voitu työntää halvinta saatavilla ollutta osaa ja jos yksikin ketjupyörä tai vaikka kiristin on jätetty vaihtamatta niin uusi vaihto on edessä. Halvimmilla öljyillä leikkiminen vielä nopeuttaa kulumista mutta äänivaiheessa hyväkään öljy ei enää kulumia korjaa.
Se käynnistäessä kuuluva ja kuin seinään loppuva sekunnin kahden ääni kuuluu venttiilinnostajista kun välykset on suuret tyhjentyneillä nostajilla. Hyvillä uusilla öljyillä 1s ja vanhoilla 2s.
Vaikka koneeseen on vaihdettu osia niin sisälle on voitu työntää halvinta saatavilla ollutta osaa ja jos yksikin ketjupyörä tai vaikka kiristin on jätetty vaihtamatta niin uusi vaihto on edessä. Halvimmilla öljyillä leikkiminen vielä nopeuttaa kulumista mutta äänivaiheessa hyväkään öljy ei enää kulumia korjaa.
Se käynnistäessä kuuluva ja kuin seinään loppuva sekunnin kahden ääni kuuluu venttiilinnostajista kun välykset on suuret tyhjentyneillä nostajilla. Hyvillä uusilla öljyillä 1s ja vanhoilla 2s.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Päivitystä tähän:
Käytin auton tutkittavana korjaamolla, ja kuulosti heistäkin olleen mielenkiintoinen tapaus.
Venttiilikopan avaamalla näytti ketju olleen kireällä kuin pitääkin. Tämän jälkeen avattiin jakopää, jossa kaikki näytti silmämääräisesti olevan kuten kuuluukin, ajoitus kohdallaan, laahaimet ja muut osat ehjät ja hyvässä kunnossa jne. Ei siis mitään havaittavaa, selvää aiheuttajaa näkyvissä.
Päätettiin kokeilla vaihtaa kumpikin kiristin. Tällä tempulla tuli kuntoon, nyt käy nätisti ja tasaisesti niin kylmänä kuin lämpimänäkin.
Kiitokset kaikille ketjuun osallistuneille vinkeistänne.
Jospa tästä viestiketjusta olisi joskus tulevaisuudessa apua jollekin toiselle jolla on autossa vastaavaa häikkää.
Käytin auton tutkittavana korjaamolla, ja kuulosti heistäkin olleen mielenkiintoinen tapaus.
Venttiilikopan avaamalla näytti ketju olleen kireällä kuin pitääkin. Tämän jälkeen avattiin jakopää, jossa kaikki näytti silmämääräisesti olevan kuten kuuluukin, ajoitus kohdallaan, laahaimet ja muut osat ehjät ja hyvässä kunnossa jne. Ei siis mitään havaittavaa, selvää aiheuttajaa näkyvissä.
Päätettiin kokeilla vaihtaa kumpikin kiristin. Tällä tempulla tuli kuntoon, nyt käy nätisti ja tasaisesti niin kylmänä kuin lämpimänäkin.
Kiitokset kaikille ketjuun osallistuneille vinkeistänne.
Jospa tästä viestiketjusta olisi joskus tulevaisuudessa apua jollekin toiselle jolla on autossa vastaavaa häikkää.