Morjesta kamraatit, sitä tässä pähkäilin, jotta miten se sid- näyttö näyttää sen "öljyn" prosenttiluvun, Perustuuko se prosenttilukema mihin, ajan kulumiseen Öljynvaihdosta vai öljyn laatuun(viskositeettiin vai mihin ?
näytössä esim.63 prosenttia ?
SID- näyttö
Re: SID- näyttö
Pääasiassa ajettuihin kilometreihin, mutta lukemaa laskee kylmäkäynnistykset, korkeat moottorin lämpötilat, korkeat moottorin kierrosluvut ja korkea moottorin kuormitusaste.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: SID- näyttö
Jos autolla ajettu vaan n5000 km, ja käyttö ollut vaan toukokuu sta lokakuuhun , toki lyhyitäkin ajoja useimpina päivinä, niin liekö öljyssä vika, kun prosentit tippuu niin nopeasti ?
öljynä 5 _40 W, täyssynteettinen, moottorivalmistajan hyväksymä ,(merkkiä en ny muista), mutta jotain autodocin kaupittelemaa lirua se oli, hyvin pysyy myllyssä sisällä, vaikuttais, että jopa lisääntyy hieman, 5000 km ajon aikana ?
Tuli mieleen, jotta olisko "liiankin" nykyaikaiselle moottorille tehty öljy ?
Myllyhän on se tuttu B207E 1.8T, ja kaikenkaikkiaan hieman alle 200000km ajettu!
öljynä 5 _40 W, täyssynteettinen, moottorivalmistajan hyväksymä ,(merkkiä en ny muista), mutta jotain autodocin kaupittelemaa lirua se oli, hyvin pysyy myllyssä sisällä, vaikuttais, että jopa lisääntyy hieman, 5000 km ajon aikana ?
Tuli mieleen, jotta olisko "liiankin" nykyaikaiselle moottorille tehty öljy ?
Myllyhän on se tuttu B207E 1.8T, ja kaikenkaikkiaan hieman alle 200000km ajettu!
Re: SID- näyttö
Myös aika taitaa vaikuttaa laskurin prosentteihin vaikkei autolla ajettaisikaan mihinkään
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: SID- näyttö
Juu aika vaikuttaa myös. Mutta mikään ei mittaa, että mitä tai minkä kuntoista öljyä siellä koneessa on, vaan siellä oletetaan olevan valmistajan määräämää öljyä ja laskuri on täysin matemaattimen. Laskurin kannalta on ihan sama kaadatko sisään parasta mitä rahalla saa vai jäteöljyt traktorista. Prosentit laskee molemmilla ihan yhtä nopeaa, jos käyttö pysyy samanlaisena.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: SID- näyttö
No eipä tuolla näytöllä sitten paljon virkaa ole, tuon öljyn näytön osalta !
Re: SID- näyttö
Tuolla tarkempaa tietoa NG=kolkin huoltoprosenttisatunnaislukugeneraattorin epälogiikasta: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=157273
On kyllä harvinaisen urposti koodattu systeemi. Itse ratkaisin tuon aikanaan sillä että tein autoon kerran vuodessa huollon ja nollailin huoltoilmoittimen aina sitä tahtia kun se alkoi kiljumaan.
On kyllä harvinaisen urposti koodattu systeemi. Itse ratkaisin tuon aikanaan sillä että tein autoon kerran vuodessa huollon ja nollailin huoltoilmoittimen aina sitä tahtia kun se alkoi kiljumaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K