Saab 9-3 käyttikseksi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Minun kokemuksen mukaan cimmejä vaihdetaan paljon myös turhaan. Steering lock -ilmoituksen tullessa näyttöön on varsin todennäköistä että vika on rattilukossa, sehän on kuitenkin sähkömekaanisena toimilaitteena kuluva osa, samoin kuin virtalukko. Cimmissä itsessään ei ole yhtään liikkuvaa osaa ja läpi kulkevat virratkin suhteellisen pieniä. Cimmin saanee sekaisin lähinnä huonon virtalukon, huonon rattilukon ja alijännitteen eri kombinaatioilla.
Viimeksi muokannut pvdriver, Ma Maalis 11, 2024 00:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Talven pakkasilla on taas muutamia 9-3:n tyypillisiä vikoja saanut korjailla:

Kuva


- Avain ei käänny auton seisottua kuukausia autotallissa ja akun tyhjennyttyä, "Steering lock malfunction" -herja mittaristossa:
Kuva
-> Muutamat vikakoodien poistot / virtalukon pakkovapautukset ja akun irroittelut vaihtelevissa järjestyksissä millä tällaisen oireen joskus saa helpottamaan. Ei kuitenkaan apua tälläkertaa. CIM:in "B1000 36 Control module internal fault" viittaa vahvasti vain cimmin sekoamiseen alijännitteestä tms. Huonoa tuuria lähinnä. Yleensä riittää ohjelmiston korjaus, toisaalta alkuperäisen cimmin irroitus voi olla haastavaa jos ohjauspyörä suorassa joten käytännössä helpompaa on ottaa autoon sopiva käytetty CIM, tyhjentää se ja opettaa pelkästään pistokkeessa kiinni roikkuen autoon jolloin auton alkuperäiset avaimet voidaan käyttää vaihtolaitteen kanssa. Avainten vaihtuminen on vähän ranekorjaus aina. Kun vaihtolaite onnistuneesti sopeutettu autoon, rattilukko avautuu, auto käynnistyy ja rattia pystytään kääntämään jonka jälkeen CIM:min vaihto paikalleen. Jos tämän kaltainen ongelma ja vikakoodi niin voit myös yrittää airbagin irroitusta ohjauspyörästä sopivalla 90 asteen kulmassa olevalla O-rengaskoukulla tai vastaavalla työkalulla ja tuoda cimmin minulle, tutkitaan onko entinen korjattavissa tai tehdään korvaava osa tilalle. Tällöin ei :saab::ia tarvetta hinata / kuljettaa Tech2:sen luokse.


-Avain ei käänny virtalukossa "Steering lock malfunction" -herja mittaristossa. Tehnyt pari kertaa aiemmin, rattilukko avautunut toisella tai kolmannella yrityksellä tai pienen ratin renkuttelun jälkeen. Lopulta ei ollenkaan ja hinurilla korjaamolle:
Kuva Kuva Kuva
-> Muutamat virtalukon pakkovapautukset, vikakoodien poistot ja hep, rattilukko avautuu ja auto käynnistyy. Rattilukko ei ole terveen / virkeän kuuloinen ja kuten arvata saattaa, useita käynnistyksiä pihassa tehdessä uudelleen jumiin. Rattilukko kannattaa irroittaa ohjauspylväästä jos sen viimeisillä voimillaan saa vielä kerran avautumaan. :wink: Korjaus: hankitaan asiakkaalle käytetty rattilukkoyksikkö ja kloonataan ajoneuvotiedot entisestä rikkoutuneesta. Tämän jälkeen asennus plug and play, ei tarvetta Tech2:lle. Tuli myös vastaan yksi toimimaton rattilukko jonka kielestä oli murtunut alumiininpala irti ja tämä pyöri yksikön sisällä haitaten toimintaa, välillä rattilukko saattoi avautua muttei turvalukitussalpa päässyt riittävän pitkälle oikeaan asentoon aiheuttaen auton käynnistymättömyyden. Samaan tapaan tälle tehtiin vaihto-osa ja toimitettiin käyttövalmiina asiakkaalle toiseen päähän suomenmaata. 8)


-Sitten vielä yksi klassinen "kaikki avaimet hävinneet" -tapaus. Näillähän aina pelotellaan ja kalliiksihan nämä voikin tehdä jos aletaan vaihtamaan boksia boksin perään... Nojoo, ohjauspyörä sattui olemaan lähes varttikierroksen käännettynä lukossa joten turvatyynyn ja itse ohjauspyörän irroittaminen oli lähes liian helppoa. :) Omista varastoista löytyi sillä hetkellä tarpeettomia tarvikeavainaihioita, joten Cim irti ja nopea avaimen lisäys siihen pöydällä:
Kuva Kuva
Auto oli käynnissä ja kasattuna alle tunnissa homman aloittamisesta. 8) Matkalainen pääsi jatkamaan matkaa samana päivänä tapahtuneesta. Rauta-avaimen kaiverruksen voi hoitaa myöhemmin jos sitä tarvitsee. Samalla löytyi toinen vastaava tarvikeavainaihio, parit hyvälaatuiset avaimen kuoret sekä kourallinen avaimen mikrokytkimiä jos joku haluaa vielä käsiin purkautuvaa avainta elvyttää. Ja uuden avaimen lisäys siis käy myös etänä, eli CIM:miä tarvittaessa postiin tännepäin. :!:

:arrow: Näiden kaltaisille töille, varaosille (CIM, SCL, virtalukko, avain tms) tai muulle konsultaatiolle jos tulee tarvetta niin ota SÄHKÖPOSTILLA yhteyttä :wink:
Vastaa Viestiin