Saab 9-3 käyttikseksi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Anttila1 kirjoitti:
La Tammi 27, 2024 13:38
Selvä, eli Cimin kanssa eisiis pelleillä, jos kaikkea muuta suhtalaisen hyvinsaa, kylläse se saabbi täytyy vain hakea.
Facebookin Saab kaupparyhmissä noita on jatkuvasti tarjolla että ei ole katoava luonnonvara sekään.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

pvdriver kirjoitti:
La Tammi 27, 2024 19:36
:saab:
2.3Turbo kirjoitti:
La Tammi 27, 2024 16:38
Lopputulemana hinausautolla Oulusta Alavieskaan Koutosen Alille auto, ja uus CIM autoon.. :oops:

Onneksi oli hinausvakuutus, niin ei tullut kun CIM + vaihtotyö, joka oli muistaakseni vajaa 200€.
Asiathan voi tehdä halvalla tai kalliilla tavalla. Minä olisin hinauttanut auton asiansa osaavalle lukkosepälle mieluummin niin olisi välttynyt uuden cimmin vaihtamiselta. Ja työkalut jos yhtään pysyy kädessä niin pelkän cimmin irroitus ja asiansa osaavalla lukkosepällä käyttäminen olisi riittänyt ja olisi välttynyt hinauskuluiltakin. Mutta valintoja valintoja.
Jaaha....oletkohan ihan nyt selvillä miten ko. Saabiin ohjelmoidaan uusi avain. Etenkin kun ei ole enää olemassa yhtään vanhaa avainta. Lisäksi mitä "työkaluja" avaimen ohjelmointi vaatii. Haluaisinpa tietää missä lukkosepän liikkeessä sellaiset löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Monestakin paikasta, esimerkiksi täältä kajaanista. Muunmuassa vvdi2 tekee hyvin avaimen ja on ihan yleisesti käytössä oleva lukkosepän työkalu.
JuhaTo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Huhti 14, 2014 07:40

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja JuhaTo »

Homman pähkinä tässä tapauksessa taisi olla tuo avaimeton cim. Niitä ei noi lukkosepät yleensä saa nollattua/laitettua toimitustilaan että uuden avaimen saa ohjelmoitua. Sinänsä simppeli homma mutta vähän tarvii askartelua ja sopivan työkalun ja osaamisen.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ei sitä tarvitsekaan nollata / virginisoida. Uusien avaintietojen kirjoitus riittää. Työkaluissa on ihan ohjattu polku sitä varten.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

pvdriver kirjoitti:
Su Tammi 28, 2024 10:16
Ei sitä tarvitsekaan nollata / virginisoida. Uusien avaintietojen kirjoitus riittää. Työkaluissa on ihan ohjattu polku sitä varten.
Tähän voisikin kommentoida jotkut jotka ovat tämän kanssa käytännössä toimineet. Tarkoitan lähinnä Tech2 omistajat ja osaajat :idea: .

Itse olen tämän palstan kautta ollut siinä tiedossa, että uutta avainta ohjelmoitaessa käytössä olevaan CIM:iin täytyy olla yksi vanha avain toiminnassa. Sama koskee myös mikäli tilaa käytetyn CIM:n niin mukana tulee olla yksi avain. Täysin uusi CIM on tietenkin oma lukunsa, kun siinä ei ole vielä yhtään avainta ohjelmoituna.

Joku keino siinä oli miten vanhan CIM:n saa täysin nollattua ikäänkuin tehdas asetuksiin, jos on käynyt se huono tuuri. Lisäksi olen myös ollut siinä uskossa, ettei tähän Saabiin ohjelmoida uusia avaimia muuta kuin Tech2:lla eikä tietenkään "uutta" CIM:äkään.

Ihmettelen suunnattomasti miten saabistit ovat toimineet edellä kuvaamallani tavalla osa jopa joutunut tosiaan melko kaukaakin apua hakemaan, jos homma on noinkin helppo kuten pvdriver kertoo 8O

Palatakseni kuitenkin siihen varsinaiseen aloittajan kysymykseen, niin ei ne avaimet ollut se ongelma vaan CIM :!: .
Se näissä joskus juonittelee. Ja siihen ei minusta minkään maailman lukkosepät auta :(
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Juu kyllä se niin on, että jos CIM lopettaa toimimasta niin siihen ei lukkosepät auta.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Tietämättömyys aiheuttaa usein ylimääräisiä kustannuksia. Se myös erottaa osien vaihtajat ja korjaajat toisistaan.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja onneksi on tää foorumi jossa korjaajat osaa neuvoa vaihtajia eikö totta :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

pvdriver kirjoitti:
Su Tammi 28, 2024 12:22
Tietämättömyys aiheuttaa usein ylimääräisiä kustannuksia. Se myös erottaa osien vaihtajat ja korjaajat toisistaan.
Nyt on kirjaimellisesti arvokasta tietoa. Kerro tähän ja ylläpito voisi lisätä siitä 9-3 NG:n FAQ -osioon. Näitä CIM-ongelmia nimittäin alkaa tulemaan entistä enemmän kun autot ikääntyy.
JuhaTo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Huhti 14, 2014 07:40

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja JuhaTo »

pvdriver kirjoitti:
Su Tammi 28, 2024 10:16
Ei sitä tarvitsekaan nollata / virginisoida. Uusien avaintietojen kirjoitus riittää. Työkaluissa on ihan ohjattu polku sitä varten.
Katos joo, näköjään onnistuu vvdi2 suoraan. Sen verran aikaa kun tuli asiaan perehdyttyä niin tarvi tehdä ”vanhanaikaisesti” silloin…
Avatar
2.3Turbo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2020 08:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja 2.3Turbo »

pvdriver kirjoitti:
La Tammi 27, 2024 19:36
:saab:
2.3Turbo kirjoitti:
La Tammi 27, 2024 16:38
Lopputulemana hinausautolla Oulusta Alavieskaan Koutosen Alille auto, ja uus CIM autoon.. :oops:

Onneksi oli hinausvakuutus, niin ei tullut kun CIM + vaihtotyö, joka oli muistaakseni vajaa 200€.
Asiathan voi tehdä halvalla tai kalliilla tavalla. Minä olisin hinauttanut auton asiansa osaavalle lukkosepälle mieluummin niin olisi välttynyt uuden cimmin vaihtamiselta. Ja työkalut jos yhtään pysyy kädessä niin pelkän cimmin irroitus ja asiansa osaavalla lukkosepällä käyttäminen olisi riittänyt ja olisi välttynyt hinauskuluiltakin. Mutta valintoja valintoja.

Saako ilman toisen avaimen piirilevyä ohjelmoitua uutta avainta..?
Otto Palosaari #8617

-Saab 9-3 2.0T Aero XWD
-Saab 9-3 2.0T T5 Aero
-Saab 9000 2.3T Aero
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Miksei saisi?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuo on hyvä että muistin kirjoitukseen löytyy muitakin työkaluja kuin TECH2 jossa se uusien avaimien ohjelmointi lienee turvallisuussyistä tehty niin että vaatisi aina vanhan avaimen.

Toki se CIM voi hajota niinkin ettei siihen mikään ohjelmointi enää auta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 käyttikseksi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nimenomaan käyttöauto näkökulmasta CIM vika on ikävä. Nämä avaimen ohjelmoinnit on ihan eri juttuja. Ei avaimet yleensä ole näissä ongelma ellei itse hajota. Ulkoasu avaimissa on usein karu ja kaken napit hajoilee. Ei vaikuta itse ajamiseen. Lukitusta vain pitää käyttää manuaalisesti. Lisäksi avaimen voi korjata.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin