Saab 9-3 käyttikseksi
Saab 9-3 käyttikseksi
Olen ostamassa NG 9-3 saabbia, todennäköisesti Aero, ja kysymys kuuluukin mitä noissa pitäisi olla ennen 300tkm tehtynä? Koneena taitaa toimia tuo ymmärtääkseni luotettava b207r, onko koneessa jotain tyyppivikoja, ja paljon esim. jakopäällä voi ajaa ennenkuin on tarve vaihtaa. Kiitos jo etukäteen.
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Isossa osassa 300tkm ajetuista jakopää olisi jo pitänyt tehdä tai on vaihtokunnossa. Paljon riippuu miten hyvät öljyt siellä on pyörineet. Puolasarja ja bensapumppu on myös noilla kilometreilla aika loppusuoralla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Joo, eli jakopää ainakin pitäisi siis tehdä, saako tälläisessa saabissa tehtyä jakopään kuinka helposti, esim. saako tehtyä kone paikallaan?
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Saa, vaatii nokka-akseleiden lukitukseen erikoistyökalut. Kovin monenlaista vikaa on noissa autoissa, niinkuin muissakin merkeissä. Muutamien varaosien saannissa voi olla jo ongelmia. Tuurista kiinni millainen yksilö sattuu kohalle.
Jos pari iltaa lueskelee tätä foorumia niin hyvän kuvan saa auton "ominaisuuksista".
Sitte kattoo haluaako siihen rumbaan alkaa.
Jos pari iltaa lueskelee tätä foorumia niin hyvän kuvan saa auton "ominaisuuksista".
Sitte kattoo haluaako siihen rumbaan alkaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Selvä, remppaaminen ei ole ongelma niin kauan kun varaosia on saatavilla.
Pitää tähdätä ostamaan vähän ajettu, niin välttyisi suuremmilta yllätyksiltä.
Pitää tähdätä ostamaan vähän ajettu, niin välttyisi suuremmilta yllätyksiltä.
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Kannattaa lueskella noita juttuja.
Ja päästä laittamaan auto kylmästä käyntiin nii pääsee kuulostelemaan moottorin äänet. Ja koeajolla kunnolla kenkää, alkaako nykiä ja rykiä kiihytyksessä..
Ja päästä laittamaan auto kylmästä käyntiin nii pääsee kuulostelemaan moottorin äänet. Ja koeajolla kunnolla kenkää, alkaako nykiä ja rykiä kiihytyksessä..
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Sitten jos/kun asiallista bensakonetta ei löydy mistään, niin kannattaa käydä kokeilemassa parasta versiota, eli TTiD-konetta A6-lootalla. Siinä on kätevä kuminauhajakopää, joka on helppo kunnostaa 100K välein. Olennaista on, että vesipumppu on vaihdetaan aina jakopääremontin yhteydessä...
Eski
Eski
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Joo täytyy kyllä koeajolla kengittää jotta mahdollisesti näkee vähän auton kunnosta. Kattelin että näihin on ihanhyvin varaosia saatavilla, mitä osia tuollaiseen NG 9-3 on vaikea saada?
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Rattiakselin kannatinyksikkö eli CIM on varmaan vaikeimmasta päästä saatava. Sikäli ikävää tämän osan kohdalla, että autolla ei voi ajaa, mikäli se on rikki. Siitä voi myös hajota joitain kohtia, mitkä voidaan korjata vaihtamalla osaa.
Siinä vaiheessa, kun tulee ilmoitus " steering lock malfunction" on yleensä vitsit vähissä. Tässä vaiheessa vikaa voi olla CIM- yksikössä ja sitä saakin sitten etsiä varaosana. Oman lisämausteensa tekee se, että sopivan osan löytyessä ei tavalliselta kotikorjaajalta tämän vaihto onnistu, kun vaihto tarvitsee merkkitesterin.
Myös keskuslukkojen toinminta kannattaa tarkistaa. On nk. tyyppivika.
Minulla on ollut kaksi tällaista ja molempiin piti vaihtaa keskuslukkomoduli. Siskon pojan autoon kaksi. Näitä löytyy kyllä käytettyinä eikä vaihto tarvi mitään testereitä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Selvä, eli Cimin kanssa eisiis pelleillä, jos kaikkea muuta suhtalaisen hyvinsaa, kylläse se saabbi täytyy vain hakea.
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
CIMin saatavuus on ollut katkolla usein, mutta ainakin nyt näyttää olevan spedelläkin tarjouksessa, joten lienee saatavilla myös marmoritiskiltä ->
https://shop.speedparts.se/en/prod/ware ... 03-11.html
Eski
https://shop.speedparts.se/en/prod/ware ... 03-11.html
Eski
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Tuohon CIM juttuun lisätäkseni, kannattaa aina olla vara-avain.
Jos ei ostaessa ole niin se kannattaa teetättää heti.
Loppukesästä ostin oman XWD 9-3, 1x avain, oli tarkoitus teetättää toinen ja se avaimen teetätys yllätysyllätys unohtui.
Sehän tietenkin jäi kaverin auton katolle se avain, ja löyty yliajettuna tien varresta.
Lopputulemana hinausautolla Oulusta Alavieskaan Koutosen Alille auto, ja uus CIM autoon..
Onneksi oli hinausvakuutus, niin ei tullut kun CIM + vaihtotyö, joka oli muistaakseni vajaa 200€.
Jos ei ostaessa ole niin se kannattaa teetättää heti.
Loppukesästä ostin oman XWD 9-3, 1x avain, oli tarkoitus teetättää toinen ja se avaimen teetätys yllätysyllätys unohtui.
Sehän tietenkin jäi kaverin auton katolle se avain, ja löyty yliajettuna tien varresta.
Lopputulemana hinausautolla Oulusta Alavieskaan Koutosen Alille auto, ja uus CIM autoon..
Onneksi oli hinausvakuutus, niin ei tullut kun CIM + vaihtotyö, joka oli muistaakseni vajaa 200€.
Otto Palosaari #8617
-Saab 9-3 2.0T Aero XWD
-Saab 9-3 2.0T T5 Aero
-Saab 9000 2.3T Aero
-Saab 9-3 2.0T Aero XWD
-Saab 9-3 2.0T T5 Aero
-Saab 9000 2.3T Aero
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
ehkä,ehkä kandee lueskella tonnari foorumia niin reflektoiden voi päästä vähemmällä jos ostaa tontun
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Mulla on ollu 4x tonttua, jokasessa omistamassa ollu sähkövikaa
Otto Palosaari #8617
-Saab 9-3 2.0T Aero XWD
-Saab 9-3 2.0T T5 Aero
-Saab 9000 2.3T Aero
-Saab 9-3 2.0T Aero XWD
-Saab 9-3 2.0T T5 Aero
-Saab 9000 2.3T Aero
Re: Saab 9-3 käyttikseksi
Asiathan voi tehdä halvalla tai kalliilla tavalla. Minä olisin hinauttanut auton asiansa osaavalle lukkosepälle mieluummin niin olisi välttynyt uuden cimmin vaihtamiselta. Ja työkalut jos yhtään pysyy kädessä niin pelkän cimmin irroitus ja asiansa osaavalla lukkosepällä käyttäminen olisi riittänyt ja olisi välttynyt hinauskuluiltakin. Mutta valintoja valintoja.