NG9-3 XWD, mittatilauskardaanin hankinta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mtt
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Marras 05, 2014 10:01
Paikkakunta: Espoo

NG9-3 XWD, mittatilauskardaanin hankinta

Viesti Kirjoittaja mtt »

Tässä pitkähkö käyttäjäkertomus muille neliveto-Saabin omistajille, jotka painivat kardaaniongelmien kanssa. Jos vaikka olisi jotain hyötyä tai herättäisi ideoita...

Tuli eteen alkukesästä 2023 ongelmaksi se, että autoni (NG9-3X 2.0T XWD BioPower manuaali vm. 2010) kardaanin tukilaakerit rupesivat vähitellen ulvomaan ja tuli niiden uusinta ajankohtaiseksi. Autolla oli tässä kohtaa ajettu noin 205 tkm. Osoittautui kardaanin rakenne valitettavasti sellaiseksi, että se ei ole purettavissa vaan laakereiden uusinta tarkoittaa kokonaan uuden kardaanin hankintaa.

Saabin (GM:n) kardaani on kahdella tukilaakerilla ja kahdella ristikkonivelellä varustettu pitkä roikale, kokonaispituus on noin 225 cm. Tässä kuva EPC:stä:

Kuva
http://i2.aijaa.com/m/00640/15216915.jpg

Se, millä ajokilometreillä kardaanin tukilaakerit rupeavat oireilemaan, on hyvin yksilöllistä. Velipojan identtisillä spekseillä varustetussa 9-3X:ssä tukilaakerit rupesivat ulvomaan 140 tkm kohdalla ja hän joutui uusimaan myös koko kardaanin. (Myöhemmin alempana mainittu kardaanintekijä sanoi, että kestävyys voi vaihdella suurestikin. Tämä siis yleisesti, ei pelkästään Saabia koskien. Pitkällä kokemuksella hän kertoi lyhimmän keston olleen 60 tkm mutta toisaalta on esimerkkejä, joissa kardaani on kestänyt yli 400 tkm. Tyypillisesti kai jotain 200+ tkm.) Velipoika tiedusteli oman kardaaninsa korjausta kahdestakin eri liikkeestä (KO-MET Oy Espoon Juvanmalmilla ja S&N Cardan Helsingin Roihupellossa) mutta kumpikaan ei ollut innostunut sen korjauksesta tai uuden rakentamisesta. Hän päätyi uuden vakiokardaanin tilaamiseen, hänen tapauksessaan Jyväskylästä silloiselta PCS:ltä ja hinta oli noin 800 € (2021).

Sivukommenttina: tuo 800 € hintaluokka ei ole korkeimmasta päästä. Vastaavan ikäisissä muun merkkisissä nelivetoautoissa kardaanin hinta voi vaihdella 1000-2500 €, joten tilanne voisi sikäli olla huomattavasti tuskaisempikin.

Alkukesästä 2023 kyselin pääkaupunkiseudulla Länsiautosta uuden kardaanin saatavuutta ja tulos oli, ettei sitä ollut sillä hetkellä ollenkaan saatavilla eikä myöskään tietoa siitä, milloin sitä on taas tulossa saataville. Ei siis ainakaan useampaan kuukauteen. Tämä siis koski autossani olevaa alkuperäiskardaania ja sen osanumeroa 12844156. Tämä sama pätee todennäköisesti myös kardaaniosanumeroille 12827398 ja 12777257. (Tietääkseni kaikki NG9-3 XWD mallit pohjautuvat samaan voimansiirtoratkaisuun mukaan lukien TurboX, joten tätä voi siten pitää yleispätevämpänä kuin vain minun automalliin liittyen.) Ajelin muutaman kuukauden lisää eikä alkusyksystäkään kardaanin saatavuus ollut muuttunut miksikään. (Jälkikäteen joulukuun 2023 alussa tiedustellessani oli tilanne edelleen sama.) Tällä välin (10 tkm myöhemmin) ulvonta oli noussut sille tasolle, ettei sitä viitsinyt enää pidempään kuunnella, joten rupesin etsimään muita vaihtoehtoja. Etsin jo tässä vaiheessa radikaalimpaa vaihtoehtoa ja mielessäni haaveilin huollettavasta kardaanimallista eli ratkaisusta, jossa kardaani olisi jatkossa purettavissa osiin normaalein harrastajatyökaluin ja laakereiden vaihtokin olisi mahdollista.

Nettisurffailun ja muutaman puhelinsoiton jälkeen yhytin Lapualta Suomen Hiomopalvelu nimisen firman. Siellä on Reijo Järviluoma niminen kaveri, joka osaa tehdä kardaanit vaikka nollasta lähtien. Hänellä on pitkä kokemus ja tehnyt mittatilauskardaaneja myös kilpa-autoihin. Juttelin hänen kanssaan puhelimessa ja sen jälkeen lähetin vanhan kardaanin hänelle tutkittavaksi. (Minulla oli sattumoisin yksi laakerivikainen vanha kardaani, jonka lähetin Reijolle ja siten oma autoni oli edelleen ajettavissa ja vieläpä nelivetoisena.) Hän tutki kardaania, teki mittauksia, mietti rakennusvaihtoehtoja ja osia ja palasi sitten asiaan. Pöydällä oli pari vaihtoehtoa kardaanin rakennuspohjaksi. Keskustelujen päätteeksi päädyimme siihen, että kardaanin lähtökohtana käytetään M-B Viton 4x4 kardaania, joita kuitenkin saa käytettynä helposti kohtuuhintaan (300-400 €) ja niitä on valmistettu aika paljon. Tällaisen käytetyn kardaanin hän sitten ostikin paikalliselta romuttamolta aihion lähtökohdaksi.

Uuden rakentamisen lähtökohtana ja vaatimuksena oli se, että alkuperäisen kardaanin laakerien ympärillä olevat tukikumit olivat ehjät. Niitä näet käytetään myös uudessa kardaanissa. Jos niissä on pieniä tappioita, niin voi olla mahdollista paikata niitä Sikaflexillä tms. joskin Sikaflexillä niistä taitaa tulla jäykempiä (vähemmän elastisia) ja siten aiheuttaa ylimääräisiä värinöitä. Kilpa-autoissa on kuulemma tuollaisia virityksiä tehty, jos tukikumit - jos niitä ylipäätään on - ovat jo kärsineet.

Reijo teki kardaania muiden töidensä ohessa, kun mitään valtavaa kiirettä ei ollut. Hän teki vanhan kardaanin mallin ja mittojen perusteella rakennusprojektissa tarvittavan jigin uuden tekoa varten. Vanha kardaani pilkottiin paloiksi ja siitä käytettiin tarvittavat osat. Kaikki kuluvat osat uusittiin ja laakeriksi tuli SKF 6006-2RS/C3.

Viton kardaanista jokaista kolmea putkea jouduttiin koneistamaan, joten mikään väli ei tullut ilmaiseksi. Putkien halkaisijoissakin oli pikkuisen eroa alkuperäiseen mutta sillä ei ollut vaikutusta sopivuuteen, koska laajempihalkaisijainen kardaani mahtui entiselle paikalleen. Putkien halkaisijat kannatinlaakerien välillä on alkuperäisessä kardaanissa edestä taaksepäin 60, 50 ja 50 mm. Viton kardaanin pohjalta tehdyssä uudessa nämä vastaavat mitat ovat kaikki 60 mm. 10 mm ero kahdessa jälkimmäisessä putkessa ei vaikuta mitään, tilaa on sen verran tarjolla. Tämä siitäkin huolimatta, että autossa on Maptunin 3” DP + eka jatko-osa ulottuen kardaanin ensimmäiseen tukilaakeriin asti ja siitä kohdasta taaksepäin putkisto on vakio.

Kardaani rakennettiin kolmesta osasta ja myös toimitettiin osina.

Kuva
http://i2.aijaa.com/m/00682/15216916.jpg

Ne yhdistetään toisiinsa booreilla kuten jo yllä olevasta kuvasta näkyy mutta alla tarkemmat kuvat.

Kuva
http://i7.aijaa.com/m/00242/15216917.jpg

Kuva
http://i9.aijaa.com/m/00356/15216918.jpg

Boorien yhteydessä sen naaraspuolen osissa vastakkaisilla puolilla on kiristysruuvit, jotka keskittävät akselin keskelle ja eliminoivat pienenkin klapin rakenteesta. En tosin yrityksestä huolimatta huomannut oikein minkäänlaista klappia ennen kiristystä, joten mitoitus taisi onnistua hyvin.

Alla kuva nivelestä, jossa punaisella nuolella merkattu pieni kuusiokolokiristysruuvi. Toisella puolella on samanlainen. Huomaa myös kardaanintekijän kohdistusmerkinnät valkoisella maalikynällä laakerituen molemmin puolin, jotka käytännössä vain korostavat alkuperäisiä kohomerkintöjä (ne eivät kunnolla näy kuvassa).

Kuva
http://i9.aijaa.com/m/00768/15216919.jpg

Tässä vanha ja uusi kasattu kardaani vierekkäin, alla uusi.

Kuva
http://i3.aijaa.com/m/00703/15216920.jpg

Pisteenä iin päälle tuli vielä rasvanipat ristikkoniveliin, alla toinen niistä punaisella nuolella osoitettuna.

Kuva
http://i9.aijaa.com/m/00571/15216921.jpg

Viton kardaaniputket hiottiin puhtaaksi ja maalattiin. Lopuksi kardaani tietysti tasapainoitettiin niin tarkasti kuin tekijän mittalaitteet sen sallivat.

Asennus meni ongelmitta kuten vakiokardaanin asennus WIS:n ohjeiden mukaan. Alla olevassa kuvassa kardaani ja pakoputkisto asennettuina, näkymä auton perää kohti:

Kuva
http://i2.aijaa.com/m/00529/15216922.jpg

Mitä lysti kustansi? Kardaani valmistettiin avaimet käteen -periaatteella ja itse toimitin vain alkuperäisen vanhan kardaanin pohjaksi. (Alkuperäisestä kardaanista ei jää jäljelle käyttökelpoisia osia vaan jäljelle jääneet palat menevät romuraudaksi.) Kardaanin tekijä teki kaiken muun kiireettä muiden töidensä ohessa. Pitää myös muistaa, että tämä nimenomainen Saabin kardaanimalli oli hänelle ensimmäinen laatuaan, joten se tarkoitti paljon mittauksia, mietintää ja jigin tekoa. Loppujen lopuksi ja yhteensattuman kautta kardaanin tekijä toimitti tämän myös henkilökohtaisesti perille, jonka yhteydessä juteltiin kasauksesta, kardaanin valmistuksesta jne. Hintaluokaksi tälle tuli lopulta 1400 € sisältäen Viton käytettynä ostetun kardaanin hinnan.

Täytyy myöntää, ettei tämä ollut kustannusedullinen ratkaisu mutta sitä en alunperin ensimmäisenä hakenutkaan. Nyt on kuitenkin kardaani, jossa osat pystyy uusimaan. Tämä saattaa tulla hyödylliseksi ominaisuudeksi etenkin, jos Saabien kardaanien saatavuus jatkuu yhtä huonona tulevaisuudessakin. Lisäksi pitää huomioida, että tämä auto ei ole minulle pelkkä käyttöauto vaan myös harrasteauto enkä sen suhteen mieti jokaista euroa. Olen ennakoivasti huoltanut ja parannellut sitä ajan kanssa ja tuskin tulen sitä koskaan myymään pois vaan ajan sen loppuun asti. Ajatuksena on, että se kestää vielä useamman 100 tkm käytössäni hyvällä huollolla. Ja kun talvella neliveto on yliveto, niin kardaani on tärkeä osa autoa! :D
Vastaa Viestiin