9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Välillä ei tottele kaasua = ei kiihdy. Kuuluuko oirekuvaan? Ja moottorin vikavalo palaa...
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Ilman tietoa vikakoodista täyttä arvailua. Mutta kaasuläppä ja/tai sen yhteys kaasupolkimeen voi tuollaista aiheuttaa.
Jos ei vikaakoodinkujaa käsillä, ja hinku tien päälle, ilmainen apu voi olla avata ja puhdistaa läppäkotelon liitin ja akun edessä olevan pienen säkökeskuksen alla oleva harmaa 24-napainen liitin. Moottorin vikakoodit saa ulos halvatkin OBD-lukijat.
Jos ei vikaakoodinkujaa käsillä, ja hinku tien päälle, ilmainen apu voi olla avata ja puhdistaa läppäkotelon liitin ja akun edessä olevan pienen säkökeskuksen alla oleva harmaa 24-napainen liitin. Moottorin vikakoodit saa ulos halvatkin OBD-lukijat.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Hei, kiitos viestistä. En huomannut mainita vikakoodista, se oli "P0101 Ilmamassamittari. Ylittää ohjealueen."
T. Jukka
T. Jukka
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Pelkällä P0101:lla tarkistaa ensin mahdolliset vuodot tai tukokset imu/ahtoputkistossa, immun johtolittimen tarkistus/pudistus, itse immun puhdistus ja jos ei tokene niin uusi mittari. Jos muitakin koodeja niin voi olla vikaa muuallakin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Asia selvä - kiitos! Tilasin AutoDocista uuden IMM. 
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Ok, tuo maksoi jotain 70€. Palauttaa saa, jos ei ole tyytyväinen.
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Valitettavasti vika ei suurella todennäköisyydellä ole ilmamassamittarissa
Muu oire vain käy ilmi tuota kautta, kun ilmamassa ole tavoiteltu. Tämän takia auto menee välillä "limb home- tuvamoodiin" vahinkojen välttämiseksi. Tuossa nilkuta kotiin tilassa auto on todella tehoton, mutta voi toki ajaa, jotta pääsee kotiin tai korjaamolle ajamalla.
En huomananut onko kyseessä bensa vai diesel.
Kuitenkin vika on mitä luultavammin ahtojärjestelmässä ja siellä onkin sitten useita vaihtoehtoja. Tyypillisimpiä on ilman muuta vuodot putkistossa tai sitten turbon ahtopaineen säätömagneettiventtiilissä.
Bensa malleja koskee myös vielä turbon by-pass- kalvo turbon sisällä tai sen magneettisäätöventtiili.

Muu oire vain käy ilmi tuota kautta, kun ilmamassa ole tavoiteltu. Tämän takia auto menee välillä "limb home- tuvamoodiin" vahinkojen välttämiseksi. Tuossa nilkuta kotiin tilassa auto on todella tehoton, mutta voi toki ajaa, jotta pääsee kotiin tai korjaamolle ajamalla.
En huomananut onko kyseessä bensa vai diesel.
Kuitenkin vika on mitä luultavammin ahtojärjestelmässä ja siellä onkin sitten useita vaihtoehtoja. Tyypillisimpiä on ilman muuta vuodot putkistossa tai sitten turbon ahtopaineen säätömagneettiventtiilissä.
Bensa malleja koskee myös vielä turbon by-pass- kalvo turbon sisällä tai sen magneettisäätöventtiili.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Voi voi, vaikeaksi voi mennä!
Bensakone kyseessä. Tuo nilkutus-tila menee aina ohi, kestää n.15 sek. Sytyttää kuitenkin aina moottorin vikavalon ja antaa tuon koodin....
Bensakone kyseessä. Tuo nilkutus-tila menee aina ohi, kestää n.15 sek. Sytyttää kuitenkin aina moottorin vikavalon ja antaa tuon koodin....

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Kyllä, kun Trionic 8 on ilmamassasäätöön perustuva.
Trionic laskee aina laskennallisen ilmamassan eri paramterien avulla: kaasuläpän asento, kierrosluku, imusarjan paine. Kun todellinen ilmassa mitattuna IMM signaalista ei ole lähelläkään tätä, syntyy vikatilanne. Ja tämä johtaa usein rajoitettuun tehotilaan (limb home).
Itse IMM on näissä Saabeissa harvoin syyllinen tähän vaan vika on jossain muualla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Sitten vaan Saab korjaamolle. Onneksi niitä on täällä Kangasalla kaksi kappaletta: Auto-Tech ja Suolinko.
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Erittäin harvoin massamittari näyttää väärin niin paljon, että ohjainlaite osaa siitä vikakoodin antaa. Todennäköisemmin ahtovuoto, jolloin ilmamassamittari näyttää oikein, koska suuri osa siitä mitatusta ilmasta menee harakoille. Siksi vikakoodi, että ilmamassa ylittää ohjealueen.
NG9-3 Aero MY05
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
Ahtovuoto? Mitä sille voi tehdä? Miten? Kallis remontti?
Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?
No helpoimmillaanhan se on kiristää löysä letkunside, mutta hankala tuota näin etänä sanoa, kun ei tiedä mistä vuotaa, jos vuotaa.
NG9-3 Aero MY05