Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
Käytin 1,8t 9-3 vm. 2008 Vectorin nelipyöräsuuntauksessa. Raportti tuli ja muut paitsi taka-akselin Camber oikealla sekä taka-akselin auraus vasemmalla oli saatu arvojen sisälle.
Kysymys: Pyöränsuuntausraportissa auton mallina on merkattuna "Saab, 2008, 9-3 (9440) Sedan Standard Chassis"
VIN kertoo auton malliksi: "Model: 2008 9-3 (9440) Sedan" ja lisäksi: "Chassi design/performance SPORT CHASSIS, LOWERED 10 MM "
Onko tuolla standard/sport erolla jotain merkitystä nelipyöräsuuntauksessa? Koodi 9440 on kuitenkin sama molemmissa.
Kysymys: Pyöränsuuntausraportissa auton mallina on merkattuna "Saab, 2008, 9-3 (9440) Sedan Standard Chassis"
VIN kertoo auton malliksi: "Model: 2008 9-3 (9440) Sedan" ja lisäksi: "Chassi design/performance SPORT CHASSIS, LOWERED 10 MM "
Onko tuolla standard/sport erolla jotain merkitystä nelipyöräsuuntauksessa? Koodi 9440 on kuitenkin sama molemmissa.
Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
Onhan niissä hienoisia eroja. En osaa sanoa onko arkiajossa merkityksellisiä.
https://v2.saabwisonline.com/9-3-9440/2 ... l-geometry
https://v2.saabwisonline.com/9-3-9440/2 ... l-geometry
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
Auraukset samoja edessä ja takana standard ja sport alustalla.
Camberia aavistuksen verran enemmän sport alustalla kuin standardilla. Tämä aika loogista matalammalla alustalla.
Molemmat auraukset sekä camber takana ovat säädettävissä. Edessä camber ei ole säädettävä muutoin kuin että se on tasapainossa (apurungon kiinnityksen mukaan).
Taka-akselin suuntaus on merkityksellinen kun tämä vaikuttaa suuresti ajettavuuteen ja ohjattavuuteen. Se olisi kyllä syytä olla kohdillaan aurauksen ja camberin osalta vähintään tuo standard. Lisäksi kulkusuunta on oltava "suora".
Camberia aavistuksen verran enemmän sport alustalla kuin standardilla. Tämä aika loogista matalammalla alustalla.
Molemmat auraukset sekä camber takana ovat säädettävissä. Edessä camber ei ole säädettävä muutoin kuin että se on tasapainossa (apurungon kiinnityksen mukaan).
Taka-akselin suuntaus on merkityksellinen kun tämä vaikuttaa suuresti ajettavuuteen ja ohjattavuuteen. Se olisi kyllä syytä olla kohdillaan aurauksen ja camberin osalta vähintään tuo standard. Lisäksi kulkusuunta on oltava "suora".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
Kiitos erittäin paljon tiedoista. Mun seuraava tehtävä on alkaa opetella miten tulkitaan WIS:in antamia arvoja + saamaani raporttia 
Tuolla on siis taka-akselilla camberissa kuitenkin ero, eli -0deg 53' vs. -1deg 13'
Mutta koska ei taidot riitä, niin pitää opiskella lisää. Vai osaatteko heittää heti arvion, että onko säädöt metsässä?
Kaiketi kuitenkn parempi kuin alkutilanne.


Tuolla on siis taka-akselilla camberissa kuitenkin ero, eli -0deg 53' vs. -1deg 13'
Mutta koska ei taidot riitä, niin pitää opiskella lisää. Vai osaatteko heittää heti arvion, että onko säädöt metsässä?
Kaiketi kuitenkn parempi kuin alkutilanne.

Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
Nelipyöräsuuntauksesta täytyy sen verran kommentoida, että tehtaan arvot ovat toki turvallinen valinta, mutta ajo-ominaisuuksia saa parannettua merkittävästi pyöränkulmia muuttamalla. Vetelyt kiihdyttäessä saa eliminoitua käytännössä kokonaan ainakin alle 400hv teholuokassa, vetopitoa saa enemmän ja ohjaustuntuma sekä ohjauksen reagointi paranee.
Tietysti ajotuntuma on subjektiivinen käsite ja jokaisella ajajalla on omat mieltymykset siitä, että mistä tykkää.
Tietysti ajotuntuma on subjektiivinen käsite ja jokaisella ajajalla on omat mieltymykset siitä, että mistä tykkää.

#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
On parempi kuin alkutilanne.teroj kirjoitti: ↑To Elo 15, 2024 20:38Kiitos erittäin paljon tiedoista. Mun seuraava tehtävä on alkaa opetella miten tulkitaan WIS:in antamia arvoja + saamaani raporttia
Tuolla on siis taka-akselilla camberissa kuitenkin ero, eli -0deg 53' vs. -1deg 13'
Mutta koska ei taidot riitä, niin pitää opiskella lisää. Vai osaatteko heittää heti arvion, että onko säädöt metsässä?
Kaiketi kuitenkn parempi kuin alkutilanne.
Veikkaisin, että aiemmin ratti ei ollut ihan suorassa suoraan ajettaessa ja nyt on suorassa. Lisäksi myös puolsi oikealle ja se olisi nyt vähentynyt tai hävinnyt jopa huomaamattomiin.
Tuo taka-akselin camber ero ei ole oikeasti suuri, kun kulmat ovat minuutteina. Ero on siis 20 minuuttia eli 20/60 astetta eli 0,33 astetta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
On se hienoa, kun on ammattilaisia kehissä 
Kiitokset tiedoista.
Kyseessä tyttären auto, ja joo, puolsi kuulemma oikealle.

Kiitokset tiedoista.
Kyseessä tyttären auto, ja joo, puolsi kuulemma oikealle.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 137
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
taka camber oikea ja auraus vasen säätöpultit ollut varmasti jumissa kun ei oo "säädetty"
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
Induktio kuumenninta käyttämällä yleensä antautuu. Ilman sitä menee väkisin poikki.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
Takana(kin) kulmat ovat WIS:n ohjearvojen sisällä ja ero oikean ja vasemman puolen kulmissa (camber ja auraus) ovat niin pienet, ettei pitäisi olla välitöntä tarvetta tässä vaiheessa enää lähteä uudelleen säätämään induktiokuumentimen kanssa.
Camber ero oli siis 20 minuuttia, kuten tuli jo mainittua, ja aurauksessakin vain 3 minuuttia. Sekä camber että auraus ovat molemmat vasemmalla ne pienemmät. Mikäli vasemmalla saisi poikittaisen alatukivarren pulttia löysättyä ja säädettyä camberia suuremmaksi niin silloin samalla myös auraus kasvaisi. Joten molemmat arvot menisivät lähemmäs oikean puolen arvoja. Näin voisi toimia, mikäli asia tai ajettavuus vielä vaivaa.
Camber ero oli siis 20 minuuttia, kuten tuli jo mainittua, ja aurauksessakin vain 3 minuuttia. Sekä camber että auraus ovat molemmat vasemmalla ne pienemmät. Mikäli vasemmalla saisi poikittaisen alatukivarren pulttia löysättyä ja säädettyä camberia suuremmaksi niin silloin samalla myös auraus kasvaisi. Joten molemmat arvot menisivät lähemmäs oikean puolen arvoja. Näin voisi toimia, mikäli asia tai ajettavuus vielä vaivaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 137
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
joo kyllä sillä konstilla saa mutterin auki mutta ei se paljoa auta kun ne pultit on hapettunut puslaan kiinni niin eipä pysty säätämään.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: Nelipyöräsuuntaus / sport vs. standard
Ex ex Saabia käytin silloin kerran säädättämässä kaikki pyöränkulmat kuntoon, niin olin mukana seuraamassa tapahtumaa.Signum 2.0T kirjoitti: ↑Su Elo 18, 2024 20:59joo kyllä sillä konstilla saa mutterin auki mutta ei se paljoa auta kun ne pultit on hapettunut puslaan kiinni niin eipä pysty säätämään.
Takana kuumensi induktiokuumentimella sekä mutterin että pultin puolelta. Ei kuulemma olisi muuten edes yrittänyt katkeamisen riskin pelossa ja hyvä niin. Säätö onnistui.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)