07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Saab-Sheriffi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32

07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja Saab-Sheriffi »

Otsikon mukainen 9-³ alkoi herjaamaan kutossylinterin suuttimen avointa virtapiiriä ja sytytyskatkoja, ensiapuna vaihdettu "uusi" suutin, mutta vanhakin toimi kun sitä vaihdon jälkeen testasin, sekä tulppa ja puola vaihdettu ristiin viitossylinterin kanssa. Ei vaikutusta vaan katkot testerin mukaan edelleen kutosessa. Nyt kun auto saatu halliin sisälle niin imusarja purettu tieltä ja suuttimien johtosarja mitattu ja tämän mukaan sähkön pitäisi ainakin johtosarjassa kulkea ihan oikein. Missä vika? Mitä voin vielä testata? V*tuttaa kuin pientä siiseliä, 250tkm ajettu Aero, aina mennyt puhtain paperein leimasta läpi.
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja aero »

Ihan ekana varmistus, että olet kokeillut nypätä sen kutosen suuttimen piuhan irti ja varmistua, että vikakoodi pysyy samana? Ihan vaan siltä varalta, että pyttyjärjestyksessä tai koodauksessa ei ole mitään hämärää tai ristiriitaa.

Seuraavaksi omaan mieleen tulisi oskilloskoopilla mitata suuttimien ohjausta. Tietenkin siltä kutoselta, jossa on ongelma, mutta myös toki toiselta, toimivaksi tunnetulta, jotta saa referenssin. Sekä suuttimen liittimeltä mutta myös toki suoraan ECUn liittimen takaa, jos sinne vaan mitenkään pääsee mittapäätä työntämään (liitintä voi joutua ja todennäköisesti joutuukin purkamaan), jotta saa varmistettua ettei vika ole ECUssa.

Mitata kannattaa etenkin suuttimen liittimellä paitsi liittimen pinnien väliltä, niin myös muualta katsottua maata/+12V vasten, suuttimen liitin irti ja kiinni. Pääsee paremmin jäljille, jos on heikkoa liitosta tms anomaliaa linjalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab-Sheriffi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja Saab-Sheriffi »

aero kirjoitti:
La Loka 26, 2024 18:15
Ihan ekana varmistus, että olet kokeillut nypätä sen kutosen suuttimen piuhan irti ja varmistua, että vikakoodi pysyy samana?
Rupesinpa tätä varmistelemaan kun serkku saapui hallille katsomaan epätoivon ja alkoholismin kasvamista, ja halusi mitata suuttimien johdot vielä kerran. No nehän toimi mitattaessa juuri siinä asennossa mihin ne oli kovettuneetkin, mutta pienikin hipaisu avasi piirin. Huomenna jatkuu. Pidän teidät ajan tasalla, saa siltikin jakaa vastaavia kokemuksia/ehdotuksia ratkaisuihin.
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja aero »

Siinähän se sitten potentiaalinen vikapaikka makaa. Uutta pinniä/liitintä kehiin vaan jos siitä liittimen tienoosta pätkyttää. Sopivia pinnejä/liittimiä todennäköisesti saa Finjectorilta: https://www.finjector.fi
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jos ei vika kohdistu lopulta johtosarjaan niin ecuja on mennyt rikki juuri noilla oireilla niin opeleista kuin Saabeistakin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Saab-Sheriffi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja Saab-Sheriffi »

suorsa kirjoitti:
Su Loka 27, 2024 10:06
Jos ei vika kohdistu lopulta johtosarjaan niin ecuja on mennyt rikki juuri noilla oireilla niin opeleista kuin Saabeistakin.
Siltäpä tuo alkaa vaikuttamaan, ei ollut johtosarjassa vika. Toimiva ecu tiedossa mutta mitenkäs noiden parittaminen? Pitääkö olla Tech-2 vai GM:n ohjelma?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Boksin kloonaus tai oikea softa sisään ja naitto esim. Tech2:lla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Saab-Sheriffi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja Saab-Sheriffi »

Uusi ecu plakkarissa mutta mistä koodaaja/kloonaaja? Ediag ilmoitti jo ettei onnistu kumpikaan :(
vrs2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Elo 06, 2024 13:13

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja vrs2 »

Saab-Sheriffi kirjoitti:
To Marras 14, 2024 16:35
Uusi ecu plakkarissa mutta mistä koodaaja/kloonaaja? Ediag ilmoitti jo ettei onnistu kumpikaan :(
Joku softavitityspaja tuon kloonaa Turbotec, Ajtech tai vaikka Hubon auto…
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 813
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Minä voin kloonata ohjainlaitteen. Siis plug and play, ei tarvitse erillistä Tech -paritusta.

antti.e.korhonen(at)gmail.com
Vastaa Viestiin