9-3 TTiD -11 sähkövika

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Potilaana olisi tällainen 9-3 diesel, jossa jokin mystinen sähkövika.

Perimätiedon mukaan auto on hyytynyt kesken ajon, eikä enää ole käynnistynyt. Perinteinen ecu-vika tuli mieleen, ecu kävikin asiantuntijalla ja vikaa siitä oli löytynyt ja se on korjattu, mutta harmillisesti ei tuonut ratkaisua asiaan.

Kun avaimesta kääntää virrat päälle, herää ainoastaan radio sekä auton takavalot, mittaristo pysyy pimeänä eikä esimerkiksi ajovalot+etuparkit eikä pyyhkijät toimi. Mittaristo siis täysin mykkä, myös sid jatkuvasti pimeä. Kun avaimesta kääntää start-asentoon, ei tapahdu mitään, konehuoneen puolelta kuuluu vain jokin pieni naksunta jostain releestä ilmeisesti. Johtosarja on tietojen mukaan mitattu ja ok. Yleismallisella obd-lukijalla katsottu vikakoodeja, mutta niitä oli luokkaa 50kpl esimerkiksi hehkuista ja suuttimista yms. Sulakkeet myös näyttäisivät olevan kunnossa.

Mistähän lähtisi jatkamaan tutkimista? :)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja tturku »

Maadoituspisteitä lähtisin tarkastelemaan, ja akun jännitteet ja startin häviöt. Tech voisi kanssa antaa mahdollisesti jotain lisätietoja.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Pitänee nuo maadoitukset vielä käydä läpi, akku on uusi ja ladattu.

Tuo vain ihmetyttää kun tosiaan mittaristossakaan ei ole mitään eloa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näissä dieseleissä tosiaan syöpyy moottorin ecu ja sen johtosarja/liitin.
Näiden lisäksi akun molemmat kaapelikengän johtoliitokset voivat olla huonossa kontaktissa. Miinuskenkä jakaa maadoituksen kahteen piuhaan: koriin ja moottoriin. Pluskengän huono liitos on startille ja laturille menevässä kaapelissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olisiko uec viallinen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja cc »

Niin, mittaristo on I-väylässä ja I-väylän laitteille tulee jatkuva jännite suoraan akulta (+30). CIM lähettää noille sitten väylään käynnistyssignaalin kun avain työnnetään virtalukkoon.
CIM:stä lähtee kaksi I-väylän johdinta, toinen niistä kulkee mittariston (MIU) kautta moottoritilan sähkökeskukselle joka ohjaa ajovaloja ja pyyhkijöitä - näähän ei toimi.
Toinen CIM:stä lähtevä kulkee ACC:n ja BCM:n kautta radiolle ja takapään sähkökeskukseen joka ohjaa takavaloja - nää siis toimii.

Ton perusteella vois olla että CIM ei lähetä käynnistystä MIU:lle/UEC:lle tai sanoma ei mene perille, eli väylä poikki tai joku viallinen palikka väylässä häiriköi niin että kukaan ei ymmärrä. Voi olla virransyöttöongelmakin, tuleeko mittariston sulakkeelle akkuvirta (kojelauta, sulake 4)?
Takapää ilmeisesti herää kun takavalot toimii ja ilmeisesti ovien lukot pelaa (BCM hengissä).

Liittimet kunnossa, vois avata ja ihmetellä?

Tech2:n väylälistaus kertois mitä väylässä näkyy, jos tech käytettävissä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kiitoksia pohdinnoista!

Keskuslukko toimii kaukosäätimestä, sekä myös takakontti aukeaa kahvasta. Kun laittaa virrat päälle, syttyvät takavalot mutta edessä on pimeää. Sellaisen havainnon tein myös, että takavalot palavat vaikka valokatkaisijasta kääntää valot pois päältä.

Hieman haastavaksi tutkinnan tekee että auto sijaitsee 350km päässä mökillä.

Tuo UEC lienee siis se sulakerasia konehuoneessa? Vaatiko sen vaihto techillä naittamisen?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Käyttäjätunnus Mimmi osaisi tuon laittaa kuntoon, mikäli olisi vielä kirjautuneena tuolla käyttäjätunnuksella, mutta hankalaa jos auto on jossain korvessa.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Loka 28, 2024 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

ng900aero kirjoitti:
Ma Loka 28, 2024 20:45
Käyttäjätunnus Mimmi osaisi tuon laittaa kuntoon, mikäli olisi vielä kirjautuneena tuolla kyttäjätunnuksella.
Joo, tätä en epäile hetkeäkään.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja cc »

UEC:n piirilevyn, "johdotuksen", kunnosta, saa jonkun käsityksen yleismittarilla, komponenttien kunnosta nää ei kerro mitään:
Kaikkien maxi-sulakkeiden päältä, tai sulake irrotetuna jommasta kummasta kannasta pitäs aina löytyä akkujännite.
- Maxi 30 on se joka antaa jännitteen kojelaudan sulakerasiaan sulakkeelle 4, siis mittariston sulakkeelle.
Kun virta-avaimen kääntää virrat päälle asentoon, pitäs jännite löytyä pienemmistä +15 syötön sulakkeista 4,6,8 ja 20.
- Avain off asennossa tai pois näissä ei saa olla jännitettä.

Sit voi kokeilla toimiiko viiksestä kaukovalojen vilautus, pitäs toimia riippumatta valokatkasijan ja virta-avaimen asennosta.
- Jos toimii niin I-väylä ok ja UEC tältä osin, jos ei niin jompi kumpi rikki.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ei syty pitkät valot ollenkaan.

Kokeillaan ehjällä käytetyllä UEC:llä seuraavaksi
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 TTiD -11 sähkövika

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Viikonloppuna vaihdettiin tuo UEC, ja auto heräsi henkiin ja saatiin ajamalla siirrettyä pois mökiltä.

Ongelmana on vieläkin ajovalot sekä pyyhkijät jotka eivät siis toimi. Vaatiko tuo UEC kuitenkin jonkinlaisen ohjelmoinnin? Muuten auto toimii kyllä täysin normaalisti.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin