toisioilma pumppu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Tervehdys

Eli potilas 9-3 Aero -09 Kelttainen moottori valo palaa,testerillä vika toisioilman Loogisuus!
Kun pumppu ei pyöri ottaa 1,8 am kun se pyörii ottaa 2,0 amppeeria pitäisikö olla näin.
Eikö sen pitäisi ottaa enemmän kun se pyörii.Muuten on koko linja menty läpi.
Vikakoodit kun nollaa valo ei syty kun lähtee ajamaan,mutta kun starttaa uudestaa niin syttyy taas.
mitähän sellainen pumppu kustantaa?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Onko -09 vuosimallissa SAI eli toisioilmapumppu 8O
Mielestäni tämä oli vain alkupään ng93:ssa.

Mikäli autossa on SAI pumppu syystä tai toisesta esim tuontimalli, niin pumppu on todella tehokas ja ottaa suuren virran. Sille on ainakin noissa -03 .. -04 malleissa 60 Ampeerin sulake :!:
Täten muutaman ampeerin virralla se ei kyllä pyöri.

Vahvasti epäilen että nyt on kyseessä jokin väärinkäsitys ja autossa on jokin muu vika :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Joo, auto on Ruotsin tuonti.
sulake on 60 ampeerin Sitä täs on vähän tuumailtu että onko pumppuvika. Iso sulake ja ottaa 2 amppeeria virtaa
kun puhaltaa.Olisko että ei puhalla riittävästi. Rele on vaihdettu, vanhassa avattuna lämpiämisen merkkejä. Mutta tutkitaan edelleen
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei pumppu voi ottaa 1,8A kun se ei pyöri, eikä myöskään 2,0A kun pyörii.
Nyt on mitattu jotain muuta. Tietäisi vain mitä :?:

Joka tapauksessa pumpun pyöriessä mitä ilmeisimmin sähköisesti se on kunnossa, mutta ilman virtaus on vajaa. Syynä voi olla pumpun siipien vauriot.

Pakottamalla pumppu pyörimään ohittamalla releen kärjet tuntuu pakoputken päästä ilman puhallus aivan melkein kuin auto kävisi ja tulisi pakokaasua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Eikös v6 ole sai.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kalle37 kirjoitti:
To Marras 14, 2024 21:54
Eikös v6 ole sai.
Saattaa olla, en tiedä varmaksi. Se olisi ainakin selitys miksi SAI on noinkin tuoreessa mallissa, kun tuskin Ruotsin 2.0 malleissakaan SAI on enää siinä missä Suomen malleissa ei enää ole.

Nämä SAI pumput hajoavat yleensä joko ruostumalla sisältä niin, ettei pumppu enää käynnisty. Ei kyllä silloin ota enää virtakaan.
Toinen hajoamistapa on pumpun siipien osittainen hajoaminen, jolloin pumppu pyörii ihan normaalisti, mutta ilman virtaus pakosarjaan on vajaa.

Hajosi kummalla tavalla tahansa, niin aina tulee vikakoodi toisioilmpumpun toiminnasta: vajaa, puutteellinen tjsp.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Joo releen vaihto ilmeisesti auttoi.Ei ole syttynyt valoa ainakaan vielä! Satakunta kilometriä pätkä ajoa ollut.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Voisko kertoa millä koneella kyseinen auto on
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Niin
2,0T 210hv etanoli päivityksellä. VaI 2,0TS kummalla sitä kutsutaan?
9-3 Aero xwd A6 09vm.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

petrisa kirjoitti:
To Marras 14, 2024 17:26
Onko -09 vuosimallissa SAI eli toisioilmapumppu 8O
Mielestäni tämä oli vain alkupään ng93:ssa.
Neloskoneiset XWD:t on SAI-pumpullisia. Aivan loppupään malleista en tiedä, kun tuli miedommalla softalla tarjolle ja aivan viimeiset vielä A20NFT-koneella.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja 900i »

B207 2011 on sai pumpulla myös. Sinä vuonna tuli myös etanolianturi. Etuvetoinen suomi auto.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: toisioilma pumppu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

900i kirjoitti:
Su Marras 17, 2024 04:23
B207 2011 on sai pumpulla myös. Sinä vuonna tuli myös etanolianturi. Etuvetoinen suomi auto.
Jaaha... otan osaa :(
Koko systeemi on aivan turha ja jonkun älyttömän piipertäjän keksintö :twisted:

Sillä ei ole käytännössä kokonaisuudessaan auton päästöihin mitään merkitystä. Pumpataan nyt muutamista kymmenistä sekunneista muutamiin minuutteihin ilmaa pakosarjaan kylmäkäynnistyksen jälkeen, jotta saataisiin katalysaattori toimimaan nopeammin kylmänä. Merkitys ajoaikaan ja kilometreihin nähden tuotettuihin päästöihin on olematon. Paperilla varmaan näyttää joltakin.

Koko systeeminhän voi poistaa softaamalla uudelleen tai sitten huijaa olemassa olevaa softaa luulemaan, että pumppu toimii. Eikä moinen operaatio näy käytännössä tai katsastuksessa mitenkään. Eikä maailma pilaannu tällä toimenpiteellä. Pitää sitten romuttaa kaikki Saabit, jos tätä haetaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin