EGR toiminta?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Airokolkki
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

EGR toiminta?

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Morjens,

TTiDssä alkanut EGR herjaamaan liian suuresta virtauksesta. Koitin vaihtaa toista käytettyä EGR venttiiliä autoon ja ohjelmoinnin jälkeen tuli todettua että se yksilö oli vielä enemmän rikki.

Laitoin siis vanhan EGR takaisin ja Techillä seurattiin sen toimintaa. Näytti siltä, että venttiili on melkolailla kokoajan n. 50% asennossa. Muuttuu hieman suuntaan jos toiseen ajon aikana, mutta ei kauheasti. Tämä tuntuu hieman hassulta.

Osaisikohan joku sanoa, mitenkä tuon EGR tulisi normaalissa tilanteessa toimia, esim tyhjäkäynnillä, kiihdytyksessä yms?
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: EGR toiminta?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Juuri tuosta moottorista en tiedä, mutta vaggilaisessa tyhjäkäynti ja reipas kiihdytys 0, moottorijarrutus 80, tasainen ajo 50.
Karkeasti. Moottorin lämpö vaikuttaa myös.
Jotain on kuollut jos koko ajan 50. Mikä sitä venttiiliä ohjaa...
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: EGR toiminta?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

petromies kirjoitti:
Ti Marras 26, 2024 10:55
Juuri tuosta moottorista en tiedä, mutta vaggilaisessa tyhjäkäynti ja reipas kiihdytys 0, moottorijarrutus 80, tasainen ajo 50.
Karkeasti. Moottorin lämpö vaikuttaa myös.
Kyllä se kutakuinkin noin toimii kaikissa dieseleissä. Varsinkin kiihdytyksissä EGR on kiinni ja muutoin jonkin verran auki. Varsinkin tasaisella ajonopeudella ja osakaasulla auki ja kuormituksen mukaan aukiolon prosentit muuttuvat. On se hivenen yleensä auki tyhjäkäynnilläkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin