9-3 vm06 ja jäykkä ohjaus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

9-3 vm06 ja jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ohjaus todella jäykkä.

Onko näistä menny ohjausvaihteita?

Pumppu ainakin pumppaa ku käydessä löysäsin banjoa sen verran et öljyä tuli reippaasti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-3 vm06 ja jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ohjaustehostimen säiliö ei tulvi yli ?

Jos moottoriöljyt tehostimessa , niin sittenhän voi mennä jäykäksi.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-3 vm06 ja jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

säiliö ei tulvi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3 vm06 ja jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rattiakselin ristinivel ruosteessa/jumittaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-3 vm06 ja jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

suihkaisin auton alla ihmetellessäni siihen ristiniveleen joka näkyi wd40:stä.

ei ainakaan nopeaa apua ollu ongelmaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-3 vm06 ja jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei se rasvaus enää auta kun pinnat on jo pilalla. Vain osan vaihtamalla korjaantuu.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-3 vm06 ja jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kyllä sieltä hammastangosta saattaa häipyä tehostus omia aikojaan, näitä on jonkin verran vaihdettu aikanaan takuunakin. Vuotohan ilmiön takana silloin on, mutta ei välttämättä ulkoinen niin, että ilmestyisi lätäkköä auton alle tai sotkua minnekään muuallekaan.

Ainakin uudemman mallin hammastanko osaa sopivasti vikaantuessaan imeä ilmaa järjestelmään. Tästä seuraa tavallista rajumpi vaahtoaminen nestesäiliössä, mutta pitää muistaa että kyllä se neste siellä vaahtoaa normaalistikin. Epänormaalia on sitten se, että säiliö tulvii kuohumisen takia yli, kunnes öljymäärä saavuttaa 1-2cm alle normaalin pinnantason.

Tuo ylläkuvattu jos käy, niin tilanne on helppo sekoittaa tehostimen akselitiivisteen vuotoon, joka myös on yleistä nokka-akselin käyttämissä pumpuissa. Erona on kuitenkin se, että jos tehostimessa öljymäärä oikeasti lisääntyy moottoriöljyn myötä, niin tulviva säiliö pysyy ylitäytenä myös esim. moottorin sammuttamisen jälkeen. Ohjausvaihteen vuodon --> vaahtokuohujen takia puklaavan säiliön nestepinta taas asettuu sammutuksen jälkeen sinne normaalia vajaammalle/puolityhjälle tasolle.

Minä en ainakaan osaa kertoa, mikä tuolla hammastangossa varsinaisesti porsii, mutta ilmeisesti ainakin facelifteissä (joissa tosin on eri hammastanko kuin -06:ssa) ongelma voi asettua itsestäänkin, joskaan se ei ole todennäköistä. Tällaisessa tapauksessa juurisyynä lienee roska tai muu epäpuhtaus, joka jumittelee aikansa ja jatkaa sitten matkaansa. Jos jatkaa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
patsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 20:08

Re: 9-3 vm06 ja jäykkä ohjaus

Viesti Kirjoittaja patsa »

Olisko jousituksen yläpään laakerit jumissa ?
Vastaa Viestiin