Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Royzz83
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Elo 10, 2023 11:41
Paikkakunta: Tampere

Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Viesti Kirjoittaja Royzz83 »

Autona Saab 9-3 Sedan automaatti B207 vm. 2002 (2003). Ongelmana lisäjarruvalo, joka ei toimi.

Viime talvena kovilla pakkasilla lisäjarruvalo alkoi syttymään ja sammumaan tasaisin väliajoin, vaikka en painanut jarrua ollenkaan. Irrotin silloin lisäjarruvalon pistokkeen, mutta kun laitoin sen takaisin, sama oire jatkui. Otin pistokkeen uudelleen irti ja jätin sen kokonaan irti. Keväällä, kun kelit lämpenivät, laitoin pistokkeen taas paikalleen, mutta nyt valo ei enää syttynyt ollenkaan.

Tämän jälkeen ostin purkaamolta toimivan lisäjarruvalon, mutta sekään ei toimi – eli valolle ei näytä tulevan virtaa. Tosin en ole vielä mitannut, tuleeko johdosta oikeasti jännitettä. Epäilen johdotusvikaa, mahdollisesti katkosta takaluukun saranan kohdalla (ilmeisesti aika tyypillistä Saabeissa?).

Voiko virran ottaa suoraan takavalon jarruvalolta ja vetää uuden +12V-johdon lisäjarruvalolle?
Onko joku toteuttanut tämän käytännössä? Toimiiko moitteetta? Entä mitä katsastus sanoo, jos lisäjarruvalo ei ole alkuperäisessä johdotuksessa kiinni vaan syötetään jarruvalolta?
automies
"Turbo"
Viestit: 209
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Viesti Kirjoittaja automies »

Katsastusmiestä ei kiinnosta miten jarruvalo on johdotettu, kunhan se toimii niin kuin on tarkoitettu.

Tässä nyt omaa pohdintaa asiasta, pahoittelen, jos on vähän sekavaa ulosantia.

Kolkin (taka-)valojen johdotuksien suhteen on syytä olla varovainen. Takavalojen ohjaus - siis sähköt - tulee takasähkökeskukselta (REC), joka on joko tietoisesti tai amatöörimäisesti suunniteltu päin <piiiip>. Kaikille valoille on omat lähtönsä ja niissä ei ole minkäänlaista ylikuormitus suojausta.

Tämä on pääteltävissä WISsin kytkentäkaavioista, mutta minulla on myös omakohtaista typeryyttä/kokemusta, omasta avosta yhden RECin polttaneena. Tilanne oli tosin eripäin kuin sinulla. Kytkin aikanaan jonne-tyyliin takasumarit ”lisäjarruvaloiksi” ottaen virran lisäjarruvalosta. Toimi aikansa, kunnes lisäjarruvalo jäi palamaan jatkuvasti. REC vaihtoon.

Veikkaan, että sinullakin vika voi olla RECissä. Jos lisäjarruvalo ”pätkisi” vain jarrua painaessa, vika voisi olla johtosarjassa. Mutta kun se syttyy väliin itsekseen, ei syynä voi olla katkos virtapiirissä. Tietysti, jos johtosarjassa kaksi johtoa pääsisi keskenään oikoseen, lisäjarruvalo voisi saada virtaa tuosta toisesta johdosta, mutta on melkoista tuuria, jos näin.

Tuo ehdottamasi toiselta jarruvalolta virran ottaminen periaatteessa ainakin olisi toimiva korjaus. Mutta en pysty vahvistamaan kestäisikö jomman kumman puolen jarruvalon ohjaus myös lisäjarruvalon aiheuttaman kuorman pidemmän päälle. Tietysti ottamalla vain ohjauksen releen tai elektroniikan avulla olisi varmemmalla pohjalla.

Ennen kuin lähdet RECiä metsästämään, voisi ehkä olla mahdollista vaihtaa lisäjarruvalon ohjaus toiseen lähtöön RECissä. Tähän(kin) voinee viisaammat foorumilta tarkentaa onnistuisiko. REChän on sama kaikissa korimalleissa ja siinä saattaa olla eri lähtöjä korimallin mukaan. Mutta tämä on nyt vähän arvailua. Hämärästi muistelen, että tämä tuli esille tuota omaa ongelmaa aikanaan selvitellessä.

RECin vaihto muuten vaatii sitten TECHillä poiston/lisäyksen, jotta auto oppii tunnistamaan sen oikein. Autolla voi kyllä ajaa ilmankin, mutta esim. oma avoni antoi vikakoodin toimimattomasta takalasin pyyhkijästä. :D Vaihtamani REC oli kotoisin farkusta.

Huomaa myös, että RECistä on useita versioita vuosimallien vaihtuessa ja eri osanumerolla olevien yhteensopivuudesta voi olla vaikea varmistua.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
aero
-
Viestit: 9151
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Viesti Kirjoittaja aero »

Ne jarruvalot on RECille vissiin yksittäisiä entiteettejä, joita ohjataan erikseen. Ei omakohtaista kokemusta, mutta kaveri joskus puhui että avonsa takaparkin polttimon kärähdettyä paikkasi sitä polttamalla jarruvaloa tai takasumaria himmeämpänä.

Jos siis ohjaa lisäjarruvaloa perusjarruvalolta ja esim. tälläinen tuuraustilanne osuu kohdalle, niin se lisäjarruvalo voi vilkkua tosi jännästi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4840
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä sedan mallisessa, missä hehkupolttimot, niin REC osaa ohjata joitain polttimoita eri tavalla tietyissä vikatilanteissa.
Tämä toiminto koskee ainakin parkki- ja jarruvaloja.

Polttimoita on kaksin kappalein molemmin puolin. Molemmat ovat 21 W tehoisia. Parkkivaloina molempia ohjataan pienemmälle 5 W teholle alentamalla jännitettä. Kun jarrua painetan, molemmilla puolilla toiset polttimot syttyvät täydellä jännitteellä ja teholla. En muista kummat polttimot. Sitten yhden polttimon kärähtäessä, REC ottaa käyttöön vain ehjät polttimot symmetrisesti, jotka sitten toimivat sekä parkkeina sekä jarruvaloina.

Vilkkuja ja pakkivaloja ei tietenkään voi ottaa muuhun käytöön jo niiden värin takia (vilkku keltainen ja pakki valkoinen). Lisäjarruvalo takaikkunalla on siis omalla lähdöllä REC:stä, johtuen tuosta mainitsemastani hehkupolttimoiden normaalista poikkeavasta jännite ohjauksesta, jolla saadaan sama poltin toimimaan sekä 5 W että 21 W tehoisena. Täten LED lisäjarruvalon jännitettä ei voi ottaa tuosta rinnalta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
automies
"Turbo"
Viestit: 209
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Viesti Kirjoittaja automies »

Tosiaan, hyvä tarkennus. En muistanut, että sedanissakin on nuo yksilankaiset polttimot ja parkki/jarruvalotominto saadaan jänniteohjauksella. Ainakin avossa ulommat toimivat jarruvaloina oletuksena.

Mites sitten farkun jarruvalojen lähtöjen hyödyntäminen, nehän ovat LEDit?
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Royzz83
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Elo 10, 2023 11:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Viesti Kirjoittaja Royzz83 »

Ok, kiitos kaikille infosta. Täytyy siis unohtaa tuo viritelmä. Mittasin jännitteen yleismittarilla, eikä lisäjarruvalon johdolle (jossa pistoke sijaitsee) näytä tulevan virtaa. Jos nyt oikein ymmärsin, niin seuraava askel olisi etsiä toinen REC-yksikkö ja vaihtaa se.
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 730
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Royzz83 kirjoitti:
Su Heinä 20, 2025 08:13
Ok, kiitos kaikille infosta. Täytyy siis unohtaa tuo viritelmä. Mittasin jännitteen yleismittarilla, eikä lisäjarruvalon johdolle (jossa pistoke sijaitsee) näytä tulevan virtaa. Jos nyt oikein ymmärsin, niin seuraava askel olisi etsiä toinen REC-yksikkö ja vaihtaa se.
Jos vielä haluaa kokeilla viritelmiä, niin onko autossa vetokoukku? Sen johtosarjaan tulee kivasti erillisenä tuo 12V jarruvalolle.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4840
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

shamrock kirjoitti:
Ma Heinä 21, 2025 21:37

Jos vielä haluaa kokeilla viritelmiä, niin onko autossa vetokoukku? Sen johtosarjaan tulee kivasti erillisenä tuo 12V jarruvalolle.
Eipä tule, ellei ole vetokoukun pistokkeeseen kytketty vähintään yksi hehku :!:
Kytkemällä LED- jarruvalo se ei aiheuta riittävää kuormaa kuten hehku. Lisäksi pistokkeen polttimoita testataan testipulssilla koko ajan vaikka ne ovat passiivisessa tilassa juuri tuota hehkun olemassa oloa ja toimintakuntoa varten. Tämä johtaa LED polttimon välkkymiseen koko ajan 8O
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
automies
"Turbo"
Viestit: 209
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Viesti Kirjoittaja automies »

Ihan mielenkiinnosta: Tuleekohan perävaunun johtosarjan lähdöt myös RECistä? (Sorry, voisin tietty tarkistaa itsekin WISsistä).

Ja onkohan nekin lähdöt yhtä huonosti suojattu kuin normi takavalojen? 8O :(
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4840
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisäjarruvalo ei toimi – voiko virran ottaa suoraan jarruvalolta?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

automies kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 11:36
Ihan mielenkiinnosta: Tuleekohan perävaunun johtosarjan lähdöt myös RECistä? (Sorry, voisin tietty tarkistaa itsekin WISsistä).

Ja onkohan nekin lähdöt yhtä huonosti suojattu kuin normi takavalojen? 8O :(
Tulee REC:stä, jossa on liitäntäpaikka trailer modulille.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin