Moottorin lämpötila

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saabisto
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 12, 2025 16:01

Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabisto »

Tänään kesken ajon heitti moottorin lämpötilamittarin viisarin alas vaikka toki kone oli lämmin ku tuola 30 asteen helteessä paahtaa. Samalla tuntus ettei ilmastointi puhaltanut enää kunnolla kylmää. Mikähän tuolta nyt on menny?

Saab 9-3 1.8t. Auto. 2007
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5863
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitä ulkolämpötilamittari näyttää ja onko lukema todenmukainen?

Lämpeneekö moottori normaalisti eli viisari nousee vaakatasoon ja pysyy siinä? Monesti vuotava termostaatti aiheuttaa tuon ilmiön. Syttyikö moottorin vikavalo? Jos syttyi, niin sitten vikakoodinlukuun tech2:sen luokse mielellään.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Saabisto
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 12, 2025 16:01

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabisto »

Ulkolämpötilamittati näytti ihan oikein 27 astetta ja moottorin vikavaloa ei sytyttänyt.
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Saabisto
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 12, 2025 16:01

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabisto »

Täytyy huomenna katsoa aamulla kun töihin lähtee että mitä se meinaa. Muuten ollut normaalisti vaakatasossa eli lämpee kyllä mutta tänään tosiaan vaan kotiin ajellessa huomasin että olikin lämpöviisari tipahtanut alas.
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5863
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Yleensä tuon ilmiön aiheuttaa se, että moottorin lämpötila ei nouse riittävän nopeasti, mutta silloin tulee vikakoodi jäähdytysjärjestelmän virheellisestä toiminnasta.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Saabisto
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 12, 2025 16:01

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabisto »

Olikin kolkki yön aikana unohtanu tän homman. Nyt taas puhalsi ilmastointi normaalisti kylmää, koneen lämmöt nousi niinku ennenki ja viisari myös pysy siinä puolivälissä. Ota nyt tostaki selkoo. :roll: :)
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4840
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Ma Heinä 21, 2025 20:58
Yleensä tuon ilmiön aiheuttaa se, että moottorin lämpötila ei nouse riittävän nopeasti, mutta silloin tulee vikakoodi jäähdytysjärjestelmän virheellisestä toiminnasta.
Mikähän mahtaa olla moiseen aikaraja ja miten ulkoiset tekijät tähän vaikuttavat :?:

Otetaan nyt vaikka yksi esimerkki:
Auto pistetään ilman esilämmitystä käyntiin -30 asteen lämpötilassa ja jätetään joksikin aikaa käymään ja/tai ajetaan vain ruuhkaisessa kaupunki ympäristössä.

Siinä sitä onkin saanut Saabin insinöörit miettiä mikä on vikakoodin paikka ja mikä normaalia olosuhteiden pakottamaa, ettei lämmöt nouse :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabisto
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 12, 2025 16:01

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabisto »

No nyt se taas alko vähän alemmas sitä lämpöviisaria hivuttaa tossa kun tarvi kaupunkikiepasu tehdä. Toimii kyllä ihan normaalisti muuten, aika mysteerinen.
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Saabisto
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 12, 2025 16:01

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabisto »

Jos tuoho vaihtais lämpöanturin nii mahtaisko se auttaa asiaan?
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5863
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saabisto kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 13:17
Jos tuoho vaihtais lämpöanturin nii mahtaisko se auttaa asiaan?
Ei, koska vika ei ole siinä vaan termostaatissa kuvatulla oireella.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5863
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pakari »

petrisa kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 09:28
Pakari kirjoitti:
Ma Heinä 21, 2025 20:58
Yleensä tuon ilmiön aiheuttaa se, että moottorin lämpötila ei nouse riittävän nopeasti, mutta silloin tulee vikakoodi jäähdytysjärjestelmän virheellisestä toiminnasta.
Mikähän mahtaa olla moiseen aikaraja ja miten ulkoiset tekijät tähän vaikuttavat :?:

Otetaan nyt vaikka yksi esimerkki:
Auto pistetään ilman esilämmitystä käyntiin -30 asteen lämpötilassa ja jätetään joksikin aikaa käymään ja/tai ajetaan vain ruuhkaisessa kaupunki ympäristössä.

Siinä sitä onkin saanut Saabin insinöörit miettiä mikä on vikakoodin paikka ja mikä normaalia olosuhteiden pakottamaa, ettei lämmöt nouse :roll:
Tuo on hyvää pohdintaa. Itellä erikoistemarilla laukeaa hieman ulkoilman lämpötilasta riippuen tuo koodi jos en talvella käytä viimasuojaa. Ja yleensä nollan ympärillä. Mun softaan on jc säätäny tota raja-arvoa pyynnöstäni, että t7 puolella on sille olemassa jonkunlainen säätömahdollisuus.

Lähteehän acc:kin puhaltamaan eri aikaan lämmintä, kun silläkin on jonkunlainen ulkoilman ja moottorin lämpötilan välinen yhteys. Esim. nollassa lähtee aikaisemmin puhaltamaan sisälle lämmintä vaikka moottorin lämpötila on alhaisempi. Jos on kovempi pakkanen, niin acc odottaa moottorin lämpötilan nousevan korkeammalle ennen kuin alkaa puhaltaa lämmintä sisälle.

(Ei mennä syihin tai Saabissa ei viimasuojaa tarvita keskusteluun, johtuu siis vain ja ainoastaan erikoistermarista jota käytän.)
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Saabisto
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 12, 2025 16:01

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabisto »

Pakari kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 13:31
Saabisto kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 13:17
Jos tuoho vaihtais lämpöanturin nii mahtaisko se auttaa asiaan?
Ei, koska vika ei ole siinä vaan termostaatissa kuvatulla oireella.
Noni, osaatko kertoa minkälainen homma vaihtaa? Ei oo tullu moista ennen itse vaihdettua.
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5863
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saabisto kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 13:50
Pakari kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 13:31
Saabisto kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 13:17
Jos tuoho vaihtais lämpöanturin nii mahtaisko se auttaa asiaan?
Ei, koska vika ei ole siinä vaan termostaatissa kuvatulla oireella.
Noni, osaatko kertoa minkälainen homma vaihtaa? Ei oo tullu moista ennen itse vaihdettua.
Ei oo paha rasti. Kuljettajan puolella paisuntasäiliön alla/vieressä on muovikotelo missä termari on. Varovasti kotelon kanssa ettei se halkea. N.45 min homma kun jäähäritkin laskee pois, yläkautta saa tehtyä. Jos ei kotelon kansi asetu paikoilleen ilman kinnaamista, niin termari on vääränlainen. Eri kokeiluista kokemusta ja B207:aan toistaiseksi parhaita orkkiksen jälkeen ovat olleet facet-merkkiset termarit.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Saabisto
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 12, 2025 16:01

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja Saabisto »

Pakari kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 13:59
Saabisto kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 13:50
Pakari kirjoitti:
Ti Heinä 22, 2025 13:31

Ei, koska vika ei ole siinä vaan termostaatissa kuvatulla oireella.
Noni, osaatko kertoa minkälainen homma vaihtaa? Ei oo tullu moista ennen itse vaihdettua.
Ei oo paha rasti. Kuljettajan puolella paisuntasäiliön alla/vieressä on muovikotelo missä termari on. Varovasti kotelon kanssa ettei se halkea. N.45 min homma kun jäähäritkin laskee pois, yläkautta saa tehtyä. Jos ei kotelon kansi asetu paikoilleen ilman kinnaamista, niin termari on vääränlainen. Eri kokeiluista kokemusta ja B207:aan toistaiseksi parhaita orkkiksen jälkeen ovat olleet facet-merkkiset termarit.
Kiitos! Jos tuommosen orkkiksen jostain tilaa niin kehtaako tolla ajella viikonpätkän? Motonet tarjoaa pelkkää tarviketta joka ilmeisen kuraa.
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4840
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin lämpötila

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei tarvitse laskea nesteitä turhaan pois, ellei eritoten halua niitä samalla vaihtaa termostaatin vaihdon yhteydessä.
Aika vähän tulee lopulta nestettä ulos termostaattia vaihdettaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin