Sentronic-ongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Sentronic-ongelma

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Ei saada autoni vaihteisto ongelmaa kuntoon,päivityksiä on tehty ja sopeuttamisajoa ym...eli ongelma on kun lähtee kiihdyttämään, ja kun vaihteiston pitäisi vaihtaa isommalle, niin se heittää hetkeksi tavallaan kuin vapaalle ja moottori ottaa isot kierrokset ja sitten nykäisee kunnolla jos ei ehdi kaasua nostamaan.Mikä pahinta tämä vika tulee aika-ajoin välillä menee pitempään ja välillä jopa päivittäin.Vika on ollut vajaan vuoden,aikaisemmin vikaa ei ole esiintynyt.Takuu loppuu heinäkuussa ja olisi hyvä saada vika poistettua????Onko muilla kyseisiä ongelmia.

terv.mikkoma Saab 9-3SS Aero Automaatti vm.03
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

Itse ongelmaan en osaa ottaa kantaa, mutta jos ja kun olet ongelmasta takuuaikana reklamoinut, täytyy myyjän kyllä korjata ongelma vaikka takuuaika korjaustapaa etsiessä umpeutuisikin.

Ehdottomasti kannattaa tehdä reklamaatio kirjallisesti, mikäli on pienintäkään epäilystä asiallisesta ongelman korjaamisesta.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Kun kysymys on mitä todennäköisemmin siitä, että automaattivaihteiston öljynpaine laskee liian alas, tällöin sen kytkimet eivät pidä - kierrokset nousee ja sitten nykäisee. Jos softapäivitykset on jo kokeiltu, niin olisiko kysymyksessä ehkä oikea vika vaihteistossa - öljynpaine putoaa - tuohonhan saattaa olla jopa tehdyn rakenteellisia muutoksia (parempi toteutus?) uudempaan vuosimalliin.
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Ei ole MY04 tomaatti oireillut, mutta ehdottomasti auto pajalle ja kirjallinen reklamaatio ennen takuuajan umpeutumista. Ettei vaan menisi omaan piikkiin...
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Olikos noissa Aeroissa joku ero automaatissa. Sitä mainostetaan 5+2 -pykäläiseksi. Puhuvat 'välivaihteista'.

Itselläni on alkupään automaatteja ja ei voi valittaa. Joskus tosin on ihmeellinen miettimishetki, mutta todella harvoin. Sain aikanaan kutsun laatikon softapäivitykseen, muistaakseni oli jotain riskejä toiminnassa jopa turvallisuuden kannalta.

Mutta samaa mieltä takuu on voimassa kunhan olet reklamoinut viasta takuuaikana. Olisiko tosiaankin itse laatikossa jotain vikaa ?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Sanoit, että vika ilmenee aika-ajoin.

Testaappas autoasi siten, että ajat autosi kunnolla lämpimäksi matka-ajossa suurimmalla vaihteella, siis myös vaihteiston lämpimäksi eli vähintään puolituntia matkanopeutta, noin satasta. Sen jälkeen hiljennät sellaiseen juoksuvauhtiin (vaikka pariinkymppiin) ja sitten kiihdytät niin, että vaihteisto koittaa vaihtaa kakkoselta kolmoselle.

Jos siinä on vikaa - niin tuossa se paljastuu armotta. Eli sitten viittaan edelliseen viestiini ja niihin öljynpaineisiin.

Näppärintähän tuo on tietysti testata tietysti silloin kun on jonnekin menossa... ei kulu suotta bensaa...

Minä ainakin vaatisin korjausta - vaatikoon se sitten vaikka laatikon vaihdon elleivät muuten saa kuntoon. Asiakkaallehan riittää pelkästään tuon vaihtovian korjaus... luulen, että silloin saattaa alkaa paremmin löytymään motivaatiota korjata itse vika.
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Sentronic-ongelma

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Tein "Bobin" ohjeen mukaan, eli moottori lämpimäksi , ja sitten pätkä kävelyvauhtia ja kiihdytys kas kummaa niinpä se vika tuli esiin muutaman kerran sitten taas laatikko pelasi hyvin,en tiedä onko vika rakenteellinen vai olisiko laatikossa esim.vähän öljyä??se tässä kummastuttaa että vikaa ei ollut ensimmäisenä vuotena vaan vika tuli n.vuosi sitten,autolla ajettu vasta 18000km.Muistaakseni vaihteiston öljyt tarkistetaan vasta ensimmäisessä huollossa.Olisiko esim.öljyn laadulla jotain merkitystä.

terv.mikkoma Saab 9-3SS Aero aut.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Luonnollisesti öljynlaadun huononeminen vaikuttaa öljynpaineeseen, mutta kyllä öljyn pitäisi olla vielä OK noilla kilometreillä. Sinällään varmaan kannattaa seuraavaksi kokeilla ns. pienimmän pahan periaatteella tuota öljynvaihtoa, mutta se ei kuitenkaan minun mielestäni ole ratkaisu, vaikka tilapäisesti auttaisikin - ellei ne alkuperäiset öljyt ole sitten olleet aivan "sekulia".

Vaihteistonöljyn määränhän näkee mittatikusta, tarkistaminen vaan on aika tarkkaa puuhaa, koska tyypillisesti moottorin pitää pyöriä ja auton olla ehdottomasti tasaisella, niin ja vaihteiston öljymäärään vaikuttaa olennaisesti onko vaihteisto kylmä vai lämmin. Jos se näyttää vajaalta, niin älä kuitenkaan ala vielä ilman merkkiliikkeen varmistusta lisäämään - saattaa tulla helposti liikaa - takuunalainen peli vielä kysymyksessä.

Jos probleemi ei ala ratkeamaan siellä, missä sitä on nyt selvitelty, niin kysyppäs huviksesi neuvoa aivan sellaiselta "perinteiseltä" Saabin edustajalta, kuten esim. Espoon Länsiautosta ja nimenomaan Olarin toimipisteestä, olisiko heillä ratkaisua tuohon ongelmaan, sillä käsittäkseni valtaosa Suomen SportSedaneista kulkee heidän kauttaan. Ko. liikkeelle on liitetty nyt myös Opelin edustus, joten kannattaa olla tarkkana, että korjaamopäälliköllä, jonka kanssa keskustelet on nimenomaan Saab-tausta. Itse olen ainakin saanut heidän kanssaan kaikki probleemit selvitettyä ja palvelu kaikin puolin OK.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Bob kirjoitti:Ko. liikkeelle on liitetty nyt myös Opelin edustus, joten kannattaa olla tarkkana, että korjaamopäälliköllä, jonka kanssa keskustelet on nimenomaan Saab-tausta.
Olarissa ainoa Saab-taustainen työjohtaja on Ossi Karjalainen. Muut ovat enemmän tai vähemmän pihalla Saabeista.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Juuri näin - en vain halunnut ns. osoittaa sormella ketään henkilöä kirjoittamalla nimeä palstalle, jos vaikka ko. henkilö ei sitä itse haluaisi, enkä toisaalta arvostella muiden osaamista.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Bob kirjoitti:Juuri näin - en vain halunnut ns. osoittaa sormella ketään henkilöä kirjoittamalla nimeä palstalle, jos vaikka ko. henkilö ei sitä itse haluaisi, enkä toisaalta arvostella muiden osaamista.
Asian voisi siinä tapauksessa ilmasta seuraavasti: se työnjohtaja, joka istuu peltikorjaamon vastaanottopisteen vieressä ja jolla on tumma tukka.

Tuo osaamisen puute on aivan ymmärrettävää, jos kaverit ovat saaneet käsiinsä uuden merkin vain muutama kuukausi sitten, kommenttini ei ollut tarkoitettu missään nimessä arvosteluksi - työnantajahan näistä järjestelyistä on päättänyt. Niissä Opelilta tulleissa työnjohtajissa on pari todella hyvää tyyppiä (vanhasta kokemuksesta....), joilta odotan paljon, kunhan pääsevät kunnolla hommiin sisään.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Sentronic-ongelma

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Huoltoliike oli ollut yhteydessä Ruotsiin,tämän minun sentronic ongelman kanssa, ja sieltä oli pyydetty vaihtamaan vaihteistoon "venttiili-pöytä".
Junannuksen jälkeen on tarkoitus vaihtaa kyseinen osa, ja täytyy sitten kertoa foorumiin oliko apua.Soitin myös Länsiauton Olarin huoltopisteeseen,sieltä sain kiinni huoltoneuvojan ja hän pyysi puhelimeen
Saabin vaihteistoasiantuntijan, hän ei muistanut ihan vastaavaa tapausta
ja kertoi että yleensä ohjelmoinnilla on joitakin ongelmia saatu kuntoon,hän epäili jonkinlaista sähkö-ongelmaa tai jokin sensori ei toimi oikein,mekaanista vikaa ei pitännyt toden-näköisenä,koska vika on ajottainen,erittäin ystävällistä palvelua sieltä sai ja pyysi soittamaan jos vika ei ala selvitä.

terv.mikkoma 9-3SS Aero Sentronic vm.03
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jännä termi tuo "venttiilipöytä" kysymyksessä on kuitenkin se valuosa, mihin vaihteiston toimintaa ohjaavat magneettiventtiilit kiinnittyvät - ehkä sen rungon kanavissa on jotakin "mätää", itse olisin veikannut tuon aiemmin ihmetellyn öljynlaadun jälkeen itseään noita magneettiventtiileitä ja nimenomaan sitä, että niistä jossakin on "laatupoikkeama" (=vika) eivätkä ne ohjaudu oikein, vaikka kuinka yritetään softapäivitystä tehdä. Toisaalta saattaahan olla, että tuon venttiilikotelon mukana tulee automaattisesti myös uudet magneettiventtiilit.
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Tänään vaihdettiin ns."venttiilipöytä"eli vaihteiston toimintaa ohjaavat mangneettiventtilit+johtonippuja?.Oli iso työ,koko päivä meni huollossa,
nyt seurataan tarkoin vaihteiston toimintaa josko tästä vihdoin olisi apua.

terv.mikkoma Saab9-3SS Aero sentr.
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Recon »

Näinkin autosi tänään samaisessa huoltoliikkeessä. Omani oli siellä istuinremontissa. Melko teknisen näköinen murikkahan se venttiilipöytä oli ja ah niin hauskassa paikassa. Olivat purkaneet aikalailla päästäkseen siihen käsiksi. Mutta "nou hätä", siellähän on osaavaa ja muutenkin soppelia porukkaa.
Viimeksi muokannut Recon, Pe Heinä 15, 2005 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin