ES-2:sessa vikaa??
ES-2:sessa vikaa??
Huomasin tuossa ajellessa, että kun diskanttiruuvia vääntää hiukan ja palauttaa takaisin samaan asentoon niin sointi kirkastuu selvästi. Jotenkin kuulostaa kuin diskantit lähtisi päälle?!?!?! Tämä pitää toistaa joka kerta kun auton stereot sammuttaa.
Samalla huomasin, että kun ruuvia vääntelee nopeasti laidasta laitaan, niin ovikaiuttimista kuuluu napsuntaa tyyliin kop, kop (hyvä kuvaus)
Onkos muilla vastaavia ongelmia esiintynyt?
Ps. Saman havainnon olen tehnyt kuin kaikki muutkin eli alkuperäiset kaiuttimet on syvältä.
Samalla huomasin, että kun ruuvia vääntelee nopeasti laidasta laitaan, niin ovikaiuttimista kuuluu napsuntaa tyyliin kop, kop (hyvä kuvaus)
Onkos muilla vastaavia ongelmia esiintynyt?
Ps. Saman havainnon olen tehnyt kuin kaikki muutkin eli alkuperäiset kaiuttimet on syvältä.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Olisiko niin, että diskanteille tehoa syöttävä vahvistin ei lähde päälle, ennen kuin on kikkaillut radion kanssa?
Itselläni on autossa ES1 7 -kaiuttimella ja kerran liikennevaloissa ollessani ovikaiuttimet tippuivat kokonaan pois päältä. Eli ääni oli aivan samanlaista kuin Saabissa vakiona olevassa "premium 70" -äänijärjestelmässä, joka on todella syvältä.
Ihmettelin siinä hetken, kuinka saisin ovikaiuttimet takaisin ja vääntelin lähes kaikkia namiskuukeleita. Loppuen lopuksi laitoin ES1:n pois päältä ja avasin sen uudestaan. Tämän jälkeen ovikaiuttimet toimivat taas moitteetta ja sen koommin sama vika ei ole uusiutunut (pitäisiköhän koputtaa puuta?).
Orkkiskajarit ovat todellakin syvältä, eikä audiojärjestelmien vahvistimissakaan (tai muissa ominaisuuksissa) ole hurraamista. Varmaan johtuu osaksi siitä, että audiojärjestelmän valmistajat on tiukkaan kilpailutettu autotehtaan toimesta ja tuloksena on sitten ollut se, että laatu kärsii, kun yritetään leikata kustannuksia
Itselläni on autossa ES1 7 -kaiuttimella ja kerran liikennevaloissa ollessani ovikaiuttimet tippuivat kokonaan pois päältä. Eli ääni oli aivan samanlaista kuin Saabissa vakiona olevassa "premium 70" -äänijärjestelmässä, joka on todella syvältä.
Ihmettelin siinä hetken, kuinka saisin ovikaiuttimet takaisin ja vääntelin lähes kaikkia namiskuukeleita. Loppuen lopuksi laitoin ES1:n pois päältä ja avasin sen uudestaan. Tämän jälkeen ovikaiuttimet toimivat taas moitteetta ja sen koommin sama vika ei ole uusiutunut (pitäisiköhän koputtaa puuta?).
Orkkiskajarit ovat todellakin syvältä, eikä audiojärjestelmien vahvistimissakaan (tai muissa ominaisuuksissa) ole hurraamista. Varmaan johtuu osaksi siitä, että audiojärjestelmän valmistajat on tiukkaan kilpailutettu autotehtaan toimesta ja tuloksena on sitten ollut se, että laatu kärsii, kun yritetään leikata kustannuksia
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
En ole tarkemmin tutkinut tätä audiojärjestelmää, mutta eikös kojelaudan päällä olevat kaiuttimet ole 3,5" kaksitie-mallit? Mun mielestä sieltä kuuluu keskiäänet, mutta kun trebleruuvia liikauttaa, niin diskantit vasta lähtee peliin. Vai onko kaiuttimet ns. kaksoisjohdotettu, eli diskantille ja keskiäänelle tulee omat johdot vahvistimesta.
En tiedä pitäiskö käyttää tuo soitin irrallaan ja tutkia onko joku tinaus pettänyt törmäyksessä tai jotain. Takuuta autossa ei enää ole, että turhaa on varmaan lähteä merkkiliikkeeseen valittamaan asiasta.
Se on varmaa, että ensi kesänä tuohon tulee kunnon erillissarja eteen. Jos se vähän parantaisi tuota äänimaailmaa.
En tiedä pitäiskö käyttää tuo soitin irrallaan ja tutkia onko joku tinaus pettänyt törmäyksessä tai jotain. Takuuta autossa ei enää ole, että turhaa on varmaan lähteä merkkiliikkeeseen valittamaan asiasta.
Se on varmaa, että ensi kesänä tuohon tulee kunnon erillissarja eteen. Jos se vähän parantaisi tuota äänimaailmaa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Vaikea sanoa tuohon mitään, kun ei ole tullut purettua Sport Sedania niin paljoa, että tietäisi millaiset kaiuttimet siellä on, mutta todennäköisesti kyseessä on kaksitiemalli.Miika79 kirjoitti:En ole tarkemmin tutkinut tätä audiojärjestelmää, mutta eikös kojelaudan päällä olevat kaiuttimet ole 3,5" kaksitie-mallit? Mun mielestä sieltä kuuluu keskiäänet, mutta kun trebleruuvia liikauttaa, niin diskantit vasta lähtee peliin. Vai onko kaiuttimet ns. kaksoisjohdotettu, eli diskantille ja keskiäänelle tulee omat johdot vahvistimesta.
Sitähän voisi kokeilla, jos se auttaisi. Tai sitten autossasi olevassa ES2:ssa on jo alunperin ollut tuollainen kontaktihäiriö. Tuli tässä mieleen musiikkipiireistä tuttu ongelma, että potikassa olisi kontaktihäiriötä pölyn tms. takia? Joskus olen huomannut, että omissa sähköskeboissa potikoihin kertyy pölyä tms., jolloin ne alkavat toimimaan kunnolla vasta, kun niitä on vähän aikaa ruuvaillut edestakaisin. Tiedä sitten, voiko autoradiossa esiintyä samaa efektiä? Itse en ole ainakaan vielä törmännyt sellaiseen.Miika79 kirjoitti:En tiedä pitäiskö käyttää tuo soitin irrallaan ja tutkia onko joku tinaus pettänyt törmäyksessä tai jotain. Takuuta autossa ei enää ole, että turhaa on varmaan lähteä merkkiliikkeeseen valittamaan asiasta.
P.S. Onko toi sun Sport Sedanin vuosimalli tosiaan 2002? Tietääkseni Sport Sedanin ensimmäinen mallivuosi oli 2003, vaikka niitä onkin jo rekisteröity vuonna 2002.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Pitäisi varmaan jaksaa muutama minuutti hinkata sitä edestakaisinTurbo Sensonic kirjoitti:...jolloin ne alkavat toimimaan kunnolla vasta, kun niitä on vähän aikaa ruuvaillut edestakaisin
Onhan se mallia 2003, mutta otettu käyttöön 10/2002Turbo Sensonic kirjoitti:Onko toi sun Sport Sedanin vuosimalli tosiaan 2002? Tietääkseni Sport Sedanin ensimmäinen mallivuosi oli 2003, vaikka niitä onkin jo rekisteröity vuonna 2002.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Ehkä vähän OT mutta meikäläisellä radio mykistyy toisinaan täysin, asia korjaantuu joko sammuttamalla/käynnistämällä virrat tai vaihtamalla radioasemaa kyseessä ES1-7.
Onko muuten tietoa autosi historiasta, tietääkseni nuo täysin alkupään 2.0t Vectorit ovat olleet aika pitkälti autoliikkeiden esittelyautoja mukaanlukien allekirjoittaneen?
Turbo Sensonic kirjoitti:Onko toi sun Sport Sedanin vuosimalli tosiaan 2002? Tietääkseni Sport Sedanin ensimmäinen mallivuosi oli 2003, vaikka niitä onkin jo rekisteröity vuonna 2002.
Sama vika, rekisteröity 02 -vuoden puolella (11/02) mutta koska auto myytiin minulle -03 vuotisena ja rekisteröintipäivä paljastui vasta kauppakirjan kirjoitushetkellä sivuhuomautuksineen että takuuta on jäljellä vaan 4 kk niin olen siitä syystä pitäytynyt tuossa signaturessa mainitussa vuosimallissa. hymiö.Miika79 kirjoitti:Onhan se mallia 2003, mutta otettu käyttöön 10/2002
Onko muuten tietoa autosi historiasta, tietääkseni nuo täysin alkupään 2.0t Vectorit ovat olleet aika pitkälti autoliikkeiden esittelyautoja mukaanlukien allekirjoittaneen?
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Kyllä huoltokirjassa näyttäisi olevan luovutuspäivä 18.10.2002. Olisiko ollut kiire saada Saappi ajoon...TKL kirjoitti:Onko muuten tietoa autosi historiasta, tietääkseni nuo täysin alkupään 2.0t Vectorit ovat olleet aika pitkälti autoliikkeiden esittelyautoja mukaanlukien allekirjoittaneen?
Näköjään oli eritelty lisävarusteet ja varustepaketitkin tuossa huoltokirjan etusivulla.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Ennemmin olisin hämmästynyt jos niissä ei olisi, koska ne on softapohjaisia..Aero04 kirjoitti:Itse olen huomannut radion/CD/MP3 taustalle pompsahtaa ns. nurinaa tai kohinaa joka lähtee kun "buuttaa" radion. Uskomatonta että noissakin voi olla ohjelmallista vikaa! prkl!!
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Re: ES-2:sessa vikaa??
Mulla on toi sama ongelma diskanttien kanssa!Miika79 kirjoitti:Huomasin tuossa ajellessa, että kun diskanttiruuvia vääntää hiukan ja palauttaa takaisin samaan asentoon niin sointi kirkastuu selvästi. Jotenkin kuulostaa kuin diskantit lähtisi päälle?!?!?! Tämä pitää toistaa joka kerta kun auton stereot sammuttaa.
Samalla huomasin, että kun ruuvia vääntelee nopeasti laidasta laitaan, niin ovikaiuttimista kuuluu napsuntaa tyyliin kop, kop (hyvä kuvaus)
Onkos muilla vastaavia ongelmia esiintynyt?
Ps. Saman havainnon olen tehnyt kuin kaikki muutkin eli alkuperäiset kaiuttimet on syvältä.
Kaiuttimet edessä menee vaihtoon heti kun jaksan tutkia miten helpoiten vaihdan ne, ja bassoillekin pitäis jotain tehdä (lisätä vahvistin ja subi) ehkä.
9-3 sc 2,8 V6 XWD aero
escort cosworth +600hv
escort cosworth +600hv
Ei ole kaksitie mallit, vaan siellä on paikat 1":n erillisdiskanteille noiden 1-kartio keskiäänisten rinnalle jos sellaiset haluaa laittaa ja vain kalleimmassa systeemissä ne erillisdiskantit on vakiona. Missään vaihtoehdossa ko. kaiuttimet eivät kuitenkaan ole kaksitiemallit. Eikä ole kaksoisjohdotusta, vaan erillisdiskantit tulevat niiden keskiäänisten rinnalle samoista liittimistä.Miika79 kirjoitti:En ole tarkemmin tutkinut tätä audiojärjestelmää, mutta eikös kojelaudan päällä olevat kaiuttimet ole 3,5" kaksitie-mallit? Mun mielestä sieltä kuuluu keskiäänet, mutta kun trebleruuvia liikauttaa, niin diskantit vasta lähtee peliin. Vai onko kaiuttimet ns. kaksoisjohdotettu, eli diskantille ja keskiäänelle tulee omat johdot vahvistimesta.
En tiedä pitäiskö käyttää tuo soitin irrallaan ja tutkia onko joku tinaus pettänyt törmäyksessä tai jotain. Takuuta autossa ei enää ole, että turhaa on varmaan lähteä merkkiliikkeeseen valittamaan asiasta.
Se on varmaa, että ensi kesänä tuohon tulee kunnon erillissarja eteen. Jos se vähän parantaisi tuota äänimaailmaa.
Onko nuo liittimet sellaiset, missä on valmiina paikat diskanttien liitännälle? Eihän sinulla satu olemaan mitään kuvia noista paikoista, jos vaikka jossain vaiheessa innostuisi hommaamaan diskantit. Nuo orkkis"keskiäänet" ei ole kyllä mitenkään hyvät, että jos siihen hommais vaikka kaksitie-erillissarjan omalla jakosuotimella. Mitenkähän sen jakosuotimen saisi mahtumaan sinne koteloon?Bob kirjoitti:Eikä ole kaksoisjohdotusta, vaan erillisdiskantit tulevat niiden keskiäänisten rinnalle samoista liittimistä
Samaa olen itsekkin harkinnut. Tarttis vaan jostain saada melkoinen motivaatiopuuska että jaksais alkaa värkkäileenswecos kirjoitti:bassoillekin pitäis jotain tehdä (lisätä vahvistin ja subi) ehkä
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Ohessa suora linkki 150->300 ohjeeseen, jonka loppuosasta löytyy tietoa noista etukaiuttimien päivityksestä:Miika79 kirjoitti:Onko nuo liittimet sellaiset, missä on valmiina paikat diskanttien liitännälle? Eihän sinulla satu olemaan mitään kuvia noista paikoista, jos vaikka jossain vaiheessa innostuisi hommaamaan diskantit. Nuo orkkis"keskiäänet" ei ole kyllä mitenkään hyvät, että jos siihen hommais vaikka kaksitie-erillissarjan omalla jakosuotimella. Mitenkähän sen jakosuotimen saisi mahtumaan sinne koteloon?Bob kirjoitti:Eikä ole kaksoisjohdotusta, vaan erillisdiskantit tulevat niiden keskiäänisten rinnalle samoista liittimistä
Samaa olen itsekkin harkinnut. Tarttis vaan jostain saada melkoinen motivaatiopuuska että jaksais alkaa värkkäileenswecos kirjoitti:bassoillekin pitäis jotain tehdä (lisätä vahvistin ja subi) ehkä
http://www.saabcentral.com/users/viscou ... System.pdf
PS. SS:n audio jutuista löytyy pari pitempää keskustelua, joissa on myös pari hyödyllistä linkkiä - myös pääsy tuohon oheisen linkin materiaaliin, mikäli tuo suora linkki ei toimi.
Ohessa suora linkki 150->300 ohjeeseen, jonka loppuosasta löytyy tietoa noista etukaiuttimien päivityksestä:
http://www.saabcentral.com/users/viscou ... System.pdf
Kiitos tosta nyt ehkä jaksais alkaa vaihtelee tota stereo kokoonpanoa ku on jäänny nurkkiin pari ylimääräistä vahvistinta ja muuta romua nuoruus ajoilta.
http://www.saabcentral.com/users/viscou ... System.pdf
Kiitos tosta nyt ehkä jaksais alkaa vaihtelee tota stereo kokoonpanoa ku on jäänny nurkkiin pari ylimääräistä vahvistinta ja muuta romua nuoruus ajoilta.
9-3 sc 2,8 V6 XWD aero
escort cosworth +600hv
escort cosworth +600hv