9-3 SS:n monitoimiratti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
vladim
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 03, 2005 17:42
Paikkakunta: Helsinki

9-3 SS:n monitoimiratti

Viesti Kirjoittaja vladim »

Kävin koeajomassa Länsi Auto:ssa Saab 9-3 SS Linearin ja nyt alan harkita vähän ajatun v.2003-2004 hankintaa. Valitettavasti ESP ja monitoimiratti on ani harva yhdistelmä vielä näissä vuosimalleissa. Myyjän mukaan autoissa on jo valmiudet ohjauspyörätolpassa ja tarvitsee vaihtaa ”vain” koko ratin (kustannukset n. 1000€ + työ. Onko kenellä kokemusta (tietoa) ohjauspyörän vaihdosta tai jälkikäteen asennusta?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sport Sedanissa tuo monitoimiratti (painikkeet ohjauspyörässä) on ainoastaan nahkapäällysteisen ratin ohessa. Olen itse nähnyt ainoastaan yhden Sport Sedanin, jossa ei ollut nahkapäällysteistä ohjauspyörää, eikä täten painikkeita ohjauspyörässäkään.

Jos haluaisi vaihtaa tuon vakio-ohjauspyörän nahkaiseen ohjauspyörään, niin kannattaa "metsästää" sitä purkuosia myyvistä firmoista.

Esimerkiksi http://www.varaosahaku.fi näyttää, että Espoon Autovahinkokeskuksesta (puh: 09-854 59600) löytyisi vm. 2004 Saab 9³:n ratti 95 euron hintaan. Ilmoituksesta ei käy ilmi, onko kyseessä nahkaohjauspyörä tai 9³:n vakio-ohjauspyörä, mutta kannattaa kysyä asiaa.

Toinen vaihtoehto on yrittää "metsästää" tuota rattia Ruotsista, esim. http://www.bildelsbasen.se. Tosin tällöin tarvitsee osata ruotsia.

Luulisi, että ohjauspyörän vaihtaminen ei olisi iso homma. Se menee käytännössä varmaan näin:

1. irrota akun miinuskaapeli
2. poista ratin keskiö
3. irrota airbagin liitin.
4. ruuvaa ratti irti.

Asennus käänteisessä järjestyksessä, paitsi, että jos monitoimiohjauspyörän valmius tosiaan löytyy, niin sitten pitää kytkeä myös se ohjauspyörän painikkeista tulevaan liittimeen.

ESP:stä: noista vm. 2003-2005 Linear -malleista ei tosiaan välttämättä löydy ESP:tä, eikä sitä löydy meikäläisenkään käytössä olevasta Sport Sedanista, kun ESP:n lisähinta oli suolaiset 1000 euroa. Tuolla rahalla osti autoon jo jotain muuta kivaa, esimerkiksi 6 CD:n jukeboksin kojelautaan ja matkapuhelimen HF -valmiuden.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

...
Viimeksi muokannut Bob, To Helmi 24, 2011 01:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 9-3 SS:n monitoimiratti

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Helmi 24, 2011 01:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

On tuo raation taaajuuskäyrät sitä luokkaa, ettei pahemmin ratin nappeja syyhytä näppäillä, vaikka ne tuossa nahkarattisessa onkin. Makuasia kai, mutta tavallinen ratti sattuu paremmin mun kouraan
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 SS:n monitoimiratti

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:Itsellänikin on juuri ratin vaihto "työn alla".
Oletko vaihtamassa autoon uuden 9-3 Aeron rattia (se, missä on ne alumiinikoristeet)? Eli vähän thyyninkiä... :)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin