DTE ja SID

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

DTE ja SID

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Tuleeko muilla SID:n näyttöön automaattisesti Distance to Empty -näyttö, kun bensaa jäljellä n. 70 km? Ilovalo syttyy omia aikojaan kyllä minulla bensamittarin oheen, mutta olen myös kuullut, että tuo DTE:n pitäisi myös muuttua automaattisesti, tosin eivät ole toisiinsa synkassa, vaan elävät omia elämiään.

SSAero
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Muistaakseni ohjekirjassa luki, että se tulisi näyttöön, kun tankissa olevalla polttoaineella pääsisi vielä 50 km. No joka tapauksessa meikäläisellä tulee tuo DTE -lukema näkyviin SID:iin, kun tankki alkaa olla tyhjillään. En nyt muista tähän hätään, tuleeko se näkyviin 50 km:n vai 70 km:n jälkeen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

SID:iin vaihtuu DTE-näyttö automaattisesti, kun jäljellä oleva polttoainemäärä riittää max. 50km:n ajoon.

Tuo bensan loppumisen varoitusvalo syttyy taas, kun polttoainetta on tankissa jäljellä enää alle 10 litraa.
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Bob kirjoitti:SID:iin vaihtuu DTE-näyttö automaattisesti, kun jäljellä oleva polttoainemäärä riittää max. 50km:n ajoon.

Tuo bensan loppumisen varoitusvalo syttyy taas, kun polttoainetta on tankissa jäljellä enää alle 10 litraa.
Kappas. En ole huomannutkaan.

Tosin eipä tuotakaan kannata tuijotella absoluuttisena totuutena. Pomo ajelee omalla 1.8 Linearillaan vielä muutaman kilometrin DTE:n näyttäessä 0 km:ä.

Meidän mopo simahti Hesarin ja Flemarin kulmaan DTE:n näyttäessä 15 km... :?
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Bob kirjoitti:SID:iin vaihtuu DTE-näyttö automaattisesti, kun jäljellä oleva polttoainemäärä riittää max. 50km:n ajoon.

Tuo bensan loppumisen varoitusvalo syttyy taas, kun polttoainetta on tankissa jäljellä enää alle 10 litraa.
Ok. Pitääpä antaa mennä DTE:n alle 50 km, kun en muista, että olisin antanut mennä niin alas, kun ilovalo ollut jo jonkin aikaa päällä. Tässä muuten hyvää valaistusta LänsiAutolta:

Jäljellä oleva ajomatkahan elää jatkuvasti kulutuksen ja ajojakson mukaan. Joka kerta kun lähtee ajamaan autoa ajomatka alkaa muuttumaan sen hetkisen ajon/kulutuksen mukaan eli jäljellä oleva ajomatka saattaa heilahtaa hyvin nopeastikin(voi muuttua myös ylöspäin kulutuksen pienentyessä). Edelliset ajojaksot /keskikulutus ei enää vaikuta asiaan.

Varoitus joka tulee kun ajomatkaa on enää vähän jäljellä ei ole yhteydessä varoitusvaloon. Varoitusvalo seuraa mittaria ei jäljellä olevaa ajomatkaa. Jos varoituksen kuittaa se ei tule enää sillä ajojaksolla uudestaan vaan se vaatii virrankatkaisun välillä.

SSAero
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Aerochick kirjoitti:
Bob kirjoitti:SID:iin vaihtuu DTE-näyttö automaattisesti, kun jäljellä oleva polttoainemäärä riittää max. 50km:n ajoon.

Tuo bensan loppumisen varoitusvalo syttyy taas, kun polttoainetta on tankissa jäljellä enää alle 10 litraa.
Kappas. En ole huomannutkaan.

Tosin eipä tuotakaan kannata tuijotella absoluuttisena totuutena. Pomo ajelee omalla 1.8 Linearillaan vielä muutaman kilometrin DTE:n näyttäessä 0 km:ä.

Meidän mopo simahti Hesarin ja Flemarin kulmaan DTE:n näyttäessä 15 km... :?
Itsellä DTE meni nollille ja vajaan puolen kilometrin päästä sammui moottori - onneksi vauhtia oli sen verran, että pääsin rullaamaan vapaalla huoltoasemalle.
Viimeksi muokannut Bob, Ti Syys 06, 2005 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tiedättekö muuten, minkä kokoinen polttoainetankki Sport Sedanissanne on?

Niitä on saanut kahdella eri koolla, 58 ja 62 litraa. Ilmeisesti tuo 62 litran tankki oli kaikissa vm. 2003 malleissa paitsi Aerossa. Siitä eteenpäin tankin tilavuus on ollut 58 litraa. Olenko oikeassa? Onko jollain parempaa tietoa asiasta?

Meikäläisen käytössä olevan Sport Sedanin tankin tilavuus on 58 litraa. Aika iljettävää, kun on tottunut NG900:n 68 litran tankkiin, eli Sport Sedanista bensan loppuessa NG900:n tankissa sitä olisi vielä 10 litraa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Turbo Sensonic kirjoitti:Tiedättekö muuten, minkä kokoinen polttoainetankki Sport Sedanissanne on?

Niitä on saanut kahdella eri koolla, 58 ja 62 litraa. Ilmeisesti tuo 62 litran tankki oli kaikissa vm. 2003 malleissa paitsi Aerossa. Siitä eteenpäin tankin tilavuus on ollut 58 litraa. Olenko oikeassa? Onko jollain parempaa tietoa asiasta?
:
No ilmankos noitten lukujen kanssa on eroja näkynyt eri tietolähteiden mukaan.

Omassani veikkaan että se on isompi (vm. 2003), kerran on vedetty sisään reilu 54 litraa ja varoitusvalo oli syttynyt pari kilometriä aiemmin joten päättelisin että oli siellä enemmän kuin 3 litraa jäljellä. Tai sitten toi varoitusvalo on konffattu ihan pieleen.

EDIT: joo, on se muuten pieni, edellisessä autossa oli 70 litran tankki ja se alkaa olla kohtuuriittävä.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

DTE ja SID

Viesti Kirjoittaja jar »

Taitaa tosiaan olla jotain tekemistä tuon konffauksen kanssa.

Ajoautossa SID tippuu näyttämään tekstiä alle 30 km kohdalla, mutta samaa maantieajoa mitä tapahtumaa edeltäväkin ajo on ollut, voi huoleti päristellä 70 - 80 km. Polttoainemittarin siirtyessä viimeisen punaisen alle on sitten kiire tankkaamaan.
"2375"
99 EMS grp 2
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

DTE on tarkka... ainakin meillä.

Viesti Kirjoittaja TA »

Kokemuksiani aiheesta:

Moottoritiellä bensamittarin viisari oli vielä kahden alimman viivan välissä, kun SID:in näyttöön lävähti kehoitus tankata. Noin puoli kilometriä myöhemmin meno loppui varoittamatta sen enempää, luonnollisesti about klo 22 illalla ja kapeaan kohtaan, jossa on kaide eli reunassa on juuri autonlevyinen tila valkoisen viivan oikealla puolella ja osa rekoista viuhtoi aivan vierestä ohi pilkkopimeällä kelillä vilkuista huolimatta...

No onneksi huoltokirjasta, jossa on kyseisen auton kaikki valmistusnumerot yms. tunnistetiedotkin löytyi tieto, että polttoaineen loppuessa Assistace-palvelu auttaa...

Soitto Saabin ASSistance palveluun olikin sitten mielenkiintoinen. Siellä puheluuni vastannut naisimmeinen ilmoitti tylysti, että polttoaineen loppuminen ei kuulu enää 2005 vuonna rekisteröityjen autojen avustamisen piiriin vaikka selitin monta kertaa, että edessäni on kyseisen auton tiedoilla oleva kirjanen, jonka mukaan se kuuluu.

Vasta kun sain noin kymmenen minuutin uuvuttavan puhelintappelun jälkeen vaatimuksestani hänen esimiehensä luurin päähän, niin alkoi tapahtua.

Tämä esimies olikin asiallinen kaveri, joka totesi heti, että pitäähän noin vaarallisesta paikasta pois päästä. Hän järkkäsi tiepalvelumiehen tuomaan bensaa. Tiepalvelumiehelläkin luonnollisesti kesti aika kauan tulla paikalle (oli avustamassa ollut jotain toista, syytön siis siihen), joten kökötimme kylmässä autossa muistaakseeni about puolitoista tuntia ennen kuin pääsimme jatkamaan matkaa. Näin kauan kesti siis TRE-HKI moottoritiellä. Mietimme vain, että mitäs jos se olisi tapahtunut syrjäkylillä?

Mitä tästä opimme... SID on autossamme tarkka, bensamittari ei. Esimies soitteli minulle vielä seuraavana päivänä ja sanoi, että on nyt uudelleen ohjeistanut henkilökuntansa eli infonnut siitä, että on olemassa 2005 rekisteröityjä autoja, joihin todellakin kuuluu em. palvelu. Pahoitteli, että olin joutunut järjestelmän uhriksi.

No toivottavasti muut eivät joudu kokemaan yhtä kovia jatkossa kyseisen palvelun kanssa. Tämä esimies oli kyllä niin asiallisen oloinen, että uskon palvelun nyt toimivan. Mutta kannattaa katsoa tarkoin, mitä palveluun kuuluu ja mitä ei jos omistaa vm. 2005 olevan Saban.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: DTE on tarkka... ainakin meillä.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

TA kirjoitti:Mutta kannattaa katsoa tarkoin, mitä palveluun kuuluu ja mitä ei jos omistaa vm. 2005 olevan Saban.
Meikäläisen käytössä olevan Sport Sedanin huoltokirjan ohessa tullut Saab Assistance -tiedote ilmoittaa myös, että Assistance -palvelu kattaa myös sen, jos polttoaine sattuu loppumaan kesken matkan. Ja auton vuosimalli on 2005, tosin otettu käyttöön 14.10.2004.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
laamadod
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 29, 2005 13:36

Re: DTE on tarkka... ainakin meillä.

Viesti Kirjoittaja laamadod »

9-3 SS vm. 2005 DTE heitti 26km ja jätti tielle kun olin just menossa tankkaamaan, aika iso heitto minusta. Tietokoneen softa menee päivitykseen ja samalla kalibroivat DTE:n. En tiedä uskaltaako kokeilla kalibroinnin jälkeen missä vaiheessa bensa loppuu kun manuaalissa lukee että bensan loppuminen saattaa aiheuttaa katalysaattorin hajoamisen!

Hmm mielenkiintoista:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=59482
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Tuota mittarin näyttämää pystyy säätämään jonkin verran, mutta esimerkiksi minulla meni tankissa oleva polttoaineanturi vaihtoon, kun säätövarat eivät riittäneet - mittari näytti aina vajaata - vaikka oli kuinka täyteen tankannut.

Sittemmin lukema+varoitusvalo+DTE -sydeemit ovat toimineet, aivan "ohjekirjan mukaan".
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Ai niin, unohtui mainita tähän threadiin että Konalan Laakkosen mukaan tähän DTE:hen on tulossa softapäivitys, ilmeisesti juuri näitten tässäkin mainittujen asioiden takia. Tästä tulee ilmeisesti myöskin recall, eli kirje kotiin lähiaikoina (lue: muutama viikko - pari kuukautta).

Laakkonen ei vielä eilen ollut varma onko heillä jo oikea softa vai onko sekin vielä matkalla.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
laamadod
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 29, 2005 13:36

Viesti Kirjoittaja laamadod »

Osaatteko sanoa kuinka todennäköistä tuo katalysaattorin hajoaminen on? On kyllä aikoihin eletty kun bensan loppuminen rikkoo auton :D
Vastaa Viestiin