Autojen laatu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
saab93_vector
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 06:46

narinaa

Viesti Kirjoittaja saab93_vector »

Itse olen kanssa huomannut että SID:n kiinnityskohdista kuuluu toisinaan naksahduksia, siis esim jos auto lämpenee. Lähteekö keskikaiuttimen ritilä helposti pois?[/quote]
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Recon kirjoitti:
Bob kirjoitti:Muutama viikko sitten meni ohjaustehostajan pumppu n. 45tkm ajetusta autosta - huomattiin vuoto samalla kun etupään kolinoita korjattiin.
Lähtikö etupään kolinat? Mitä niille tehtiin? Omaan vaihdettiin viime talvella etupään iskarit. Niissä kuulemma joku öljyä päästävä venttiili on aiheuttanut kolinoita? Aluksi tuntui että vika oli siinä, kolinat loppuivat, mutta myöhemmin on ruvennut taas ääntämään. Jossain topikissa mainittiin, että jotkut vaimenninkumit on vaihdettu, mutteivät huollossa tienneet siitä mitään. No, pian tulee taas pakkaset ja kolinat alkaa...

Kylmillä keleillä alkaa myös kojelauta naksumaan kun lämppäristä rupeaa lämpöä hehkumaan. Saman äänen saa aikaan kun painaa kädellä kojetaulun etukaiuttimen edestä. Huollossa otettiin keskimmäiset ilmasuulakeet irti ja teippailtiin siellä näkyviä kaapeleita. Ei auttanut. Viime viikonloppuna tutkin asiaa ja huomasin että SID:ä painaessa lähtee narinaa. Otin keskikajarin ritilän irti. Sen alla on 2 torxia, jolla SID on kiinni. Ruuvit irrallaan narinat häipyivät. Otin SID:n irti ja ruiskutin silikonia saumakohtiin. Narinat vähenivät huomattavasti, mutta kylmillä keleillä sen vasta tietää varmasti. Luulen, että joku ohut vaahtomuovin suikale SID:n kiinnityskohtien ja kojetaulun välissä voisi toimia paremmin.
Vaihtoivat kallistuksenvakaajan pystytangot, mutta valitettavasti kolinat eivät poistuneet, itse asiassa ne lisääntyvät vähän kerrassaan koko ajan. Seuraavaksi vaihdetaan kuulemma todennäköisesti iskarin yläpäänkääntölevy/laakeri ja/tai iskarit, kummasta se vika nyt ikinä löytyykään. Toivottavasti nyt saadaan kolinat pysyvästi pois edestä - voisi keskittyä muihin asioihin - vaikkapa ajamiseen...

Jousiin on sellaiset vaimenninkumit (=jousen ympärille tuleva halkaistu 20 cm:n kumiputkenpätkä) laitettu jo aiemmin.

Takaa kolinat saatiin viime talvena pois vaihtamalla iskarit - toisesta takaiskarista olivat kaasunpaineet karanneet. Toivottavasti nämä kestävät paremmin.
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: narinaa

Viesti Kirjoittaja Recon »

saab93_vector kirjoitti:Itse olen kanssa huomannut että SID:n kiinnityskohdista kuuluu toisinaan naksahduksia, siis esim jos auto lämpenee. Lähteekö keskikaiuttimen ritilä helposti pois?
Ritilä on tiukempi kuin etusivukajareissa. Yritin ensin kangottaa edestä, mutta ei lähtenyt. Kannattaa kokeilla sivuilta. Sieltä nousee paremmin, mutta kangota samalla edestä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: narinaa

Viesti Kirjoittaja Bob »

saab93_vector kirjoitti:Itse olen kanssa huomannut että SID:n kiinnityskohdista kuuluu toisinaan naksahduksia, siis esim jos auto lämpenee. Lähteekö keskikaiuttimen ritilä helposti pois?
[/quote]

Lähtee - varovasti jollakin pyöreäkulmaisella listalla (esim. voiveitsi) kampeamalla.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Kuulin tässä sunnuntaina aika käsittämättömän tarinan :!: :!:

Olen luullut että tämä uusi avensis olisi korin jäykkyydeltään/ laadultaan lopulta kunnollista luokkaa. Jopa tuntui ihan ok peliltä 50 km istumisella (siis toyota:ksi :wink: )

Asiaan, kaveri oli ostanut keväällä uuden avensiksen ja vetää autollaan asuntovaunua. Parin veto reissun jälkeen oli ruvennut ihmettelemään auton vetelyyttä. Oli käyny takuu huollossa useasti ja autoon vaihdettu alustan osia, mutta ongelmat edelleen samat.

Joku vkl oli aikansa kuluksi itse ruvennut asiaa tutkimaan ja kas kummaa takamaton alta löytynyt revennyt hitsaussauma 8O Matot veks takaa ja näitä ERIKOISIA yllätyksiä löytyi lisää :? Maanantaina huoltoon ja valittamaan. Kas kummaa, japanilaisten valmistajien takuut eivät kuulemma kata autolla vetämisestä aiheutuneita vikoja, koska maahantuojat antavat autoille maks vetopainot :?: :!: Eurooppalaisissa taas antaa autonvalmistaja.

Maahantuoja oli vaan levitelly asialle käsiään. Kaveri jonkin aikaisesta tappelusta kyllästyneenä päätti että oli varmasti viimeinen kyseisen merkin/maan kulkine ja paineli auton vaihtoon eli vahinko meni kiertoon :?

Mutta kyllä silti tuota ihmettelen......edelleen maalaavat pellit ja nykivät sen jälkeen välistä pois :o
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: vioista

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

saab93_vector kirjoitti:Minun n. 25tkm ajetussa ei ole vielä muuta vikaa ilmennyt kuin ovipahvien ääntely tai natina, joka tuntuu riippuvan lämpötilasta. Itse olen yrittänyt fiksailla, vaikka takuutakin jäljellä vielä 5 kk. "Kilttinä" kuluttajana ajattelen, että ne ovat niin pieniä vikoja, vaikkakin ärsyttäviä. No nyt olen kohta menossa webastoa asennuttamaan, niin pitää koittaa sitten valittaa samalla..Muuten olen ollut todella tyytyväinen ensimmäiseen Saabiini.
Omassani oli myös oviverhoilun kanssa kitinäongelmia,sain itse poistettua kitinät,täällä foorumissa oli hyvät ohjeet hommaan,itse laitoin vielä verhoilun ja pellin väliin ohkasen solumuovinauhan jossa oli liima toisella puolen.(eilen talousuutisissa kerrottiin Mersun vähentävän Saksan tehtaallta 8000työpaikkaa, syynä oli korkea euro ja mersun laatuongelmat!!!!!
BlackLabel
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Syys 29, 2005 14:37
Paikkakunta: Rauma

Uudet autot ja laatu

Viesti Kirjoittaja BlackLabel »

Noi uudet e-sarjalaiset mersut on kuulemma laadultaan olleet huonoja, erityisesti elektroniikan osalta. Tiedän kaksi taksimersua joita on rempattu Vehon kustannuksella. Toisessa ei automaatti toiminut kunnolla ja korjauksen arvo oli n. 7000€. Ja toisessa omistaja kertoi, että remontin arvo olisi ollut pitkälti yli 10000€, tässäkin tapauksessa Veho maksumiehenä. Autoon oli vaihdettu käytännössä kaikki elektroniikkapuolen osat.

Peugeot 307 on hyvä auto, mutta siitäkin pari asiaa. Tämä taitaa olla ihan yksilövika; kaveri löi melkein uuden 307:n takaluukun kiinni ja siitä lähti maali melkein kämmenen kokoiselta alueelta! Luukku maalattiin takuuseen (viikko korjauksen jälkeen auto peruutettin tolppaan, ei mennyt takuuseen ;) ).

Isän valitteli omasta 307:sta huollossa, että penkinlämmitin menee omia aikojaan päälle, sanottiin että onhan noita ollut ja katkaisin vaihdettiin takuuseen. Katkaisin on penkin reunassa, ja huomasimme jos autoon mennessä istuu istuimen reunan päälle sivutuki painaa lämmittimen päälle, eli kyseessä on suunnnitteluvirhe, eli "ominaisuus".

Alkaa vähän tuntua, että uusien automallien ensimmäiset käyttäjät ovat ns. betatestaajia, ja viat on korjattu vasta viimeisissä vuosimalleissa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Duunikaverilla (itse asiassa kahdella meiän "tiimissä" 8O ) on ranskanrapee 307. Ovat kyllä ihan hyvän kokoisia kikottimia, mitä ny takapenkki vähän ahdas tonnariin tottuneelle :) Toisella ei ole ollut mitään onkelmia patongissaan, ja toisella (HDI diisuli) jonkun verran sähkövikaa ollut takuuaikana, nyt mittarissa oli joku 120tkm ja kytkin prakasi, vähän aikaa sitten vaihdettu ulvova pyöränlaakeri...Että onhan näitä, merkistä riippumatta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

"Volkkareista"

Viesti Kirjoittaja mek »

Olen ajellut 9 vuotta Volkkarin sukuisilla Dieseleillä, nyt on 9-3 SS TiDS tilauksessa.

VW Polo 1,9 D -96
- 0 km, antennin johdon liitin kojelaudan vasemmasta päästä irti, vikaa etsittiin kaksi päivää VW:n huollossa, takuukorjaus
- 95 000 km, takaiskarit sököt, tosin autolla ajettiin aika paljon suurilla kuormilla
- 105 000 km, vaihto Skodaan

Skoda Octavia Combi 1,9 TDI GLX -99
- 0 km, kuljettajan lasinnostimen kytkin viallinen, vaihdettiin takuuseen huollossa
- 105 000 km, lasinpyyhkimien akselit jumiutuivat, akselien hionta ja voitelu, takuuaika oli päättynyt, huolto teki ilman lisäkustannusta
- 120 000 km, lasinpyyhkimet jumiutuivat kokonaan, mekanismin vaihto, noin 250 euroa, yleinen vika myös Passateissa
- 125 000 km, Moottorin ilmamassamittarin vaihto, kaikkien VW-TDI-moottorien tyyppivika, kustannus noin 300 euroa
- 160 000 km, vaihto Audiin

Audi A4 Avant TDI -03
- 0 km, takapenkin sisävalokatkaisin ei toimi, vaihdettiin takuuseen
- 5000 km, hansikaslokeron valo-/vaimennuskytkin hajosi, korjatiin takuuseen
- 30 000 km, hansikaslokeron valo-/vaimennuskytkin hajosi, korjatiin takuuseen
- 75 000 km, kuljettajan oven lasinostin narisee, vaihdettiin takuuseen, Hanskalokeron valokytkin & vaimennus rikki taas, korjattiin takuuseen, Vaihdekepin juuren palje rikki, vaihdettiin takuuseen, Kuskin oven kaiutin pätkii, kun johtoja heiluttaa oven saranan kohdalta, vaihtoivat kaiuttimen takuuseen, keskuslukituksen vikamuistin luenta, kaikki ovet eivät aina aukea 1. painalluksella
- 90 000 km, hansikaslokeron kytkin taas rikki, vasta nyt työnjohtaja suostui näyttämään minulle, mistä akselitappi irtoaa ja kuinka se laitetaan paikoilleen.
-95 000 km, välillä tehoton kuumalla kelillä, ilmeisesti moottorin ohjauksen lämpötila-anturi rikki, ei haittaa syksyllä tai talvella
- 115 000 km, hansikaslokeron kytkimen akseli taas irti, vaihdoin pienen pultin muovitapin tilalle
- 120 000 km, kuskin oven kaiutin pätkii taas kun johtoja heiluttaa, ilmeisesti myös molempien ovien diskanttikaiuttimissa on vikaa.
- 125 000 km, kuskin oven lasi on alkanut taas narista ylös nostettaessa
- 125 000 km, päätös auton ja merkin vaihdosta

Mistähän tätä "Premium"-lisää oikein maksetaan??? Uusi A4 olisi ollut samoin varustein yli 5 000 euroa kalliimpi kuin 9-3 ja 8 000 kalliimpi kuin Octavia, kummassakaan tuskin voi olla enempää pikkuvikoja kuin itselleni sattuneessa Audissa. Saabin liikkeessä hyvittivät Audista sen verran enemmän, että väliraha 9-3:een jäi samaksi kuin Octaviaan.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Audin kohdalla normaalia.
Ensimmäisessä longlife huollossa havaittua,erään kaverin (A3 audi) mm alustan pistehitsaus saumat kellertää. (ikää 2vuotta)
Vaihdekepin palkeet ja tuo hanskalaatikon vaimennin on hyllytavaraa monessa liikkeessä, (A4). Puolia ties kuinka moneen eri moottoriin löytyy liikkeiden hyllystä kasoittain. Etujarruletkut menee parhaimmillaan 60tkm iässä vaihtoon Passat a4 yms. Tukivarsi ongelmista ei taida tarvia kirjoittaa. Vakaajan pystytappeja menee alkaen 15tkm ajetuissa.
Katalysaatoreita menee mukavasti Seat VW Audi Eräälläkin oli kuulemma ajettu jo 2000km.
Happitunnistimia tiettyihin moottori malleihin lähes aina 60tkm huollossa(CO 8%).
Yhdessä moottorityypissä vesipumppu kestää maks 60tkm vuotamatta ,(hihnanvaihto 90tkm välein)...
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
sc93
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 21:05
Paikkakunta: jäke

Viesti Kirjoittaja sc93 »

Ei kovin lupaavasti alkanut uuden sportcombini taivalkaan. Ollut reilun viikon ajossa ja jo tuli kutsu huoltoon tsekkaamaan takapyörien laakerit - niissä on kuulemma viallinen erä päässyt asennukseen. Muilla ajamillani Saab-malleilla ei laadussa ole ole ollut suurempaa moittimista - pitää nyt toivoa että tässä on poikkeustapauksesta kyse. :(
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Se on tietysti ikävää että auto istuu huollossa, mutta näkisin vakavina sellaiset jutut missä auto reistailee matkan aikana, tai että huolto ei pysty korjaamaan jotain juttua mitenkään, johtuen esim suunnitteluviasta.

Vakaviin/puolivakaviin juttuihin mihin autovalmistajan on pakko puuttua saa suomessakin hiukan perspektiiviä nykyään, ennenhän nämäkin oli salaisuuksia:
http://www.ake.fi/recall

http://www.ake.fi/pdf/recallM1.pdf
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

sc93 kirjoitti:Ei kovin lupaavasti alkanut uuden sportcombini taivalkaan. Ollut reilun viikon ajossa ja jo tuli kutsu huoltoon tsekkaamaan takapyörien laakerit - niissä on kuulemma viallinen erä päässyt asennukseen. Muilla ajamillani Saab-malleilla ei laadussa ole ole ollut suurempaa moittimista - pitää nyt toivoa että tässä on poikkeustapauksesta kyse. :(
No toihan on mielestäni ihan hyvä, ettei varrota niin kauan että hajoo ja sit sanota: "että onhan näitö ollut tai tiedossa on"
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Markus_K
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 13:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Markus_K »

Jotenkin vaikuttaa aina ikuisuuskeskustelulta jauhaminen autojen laadusta. Omasta mielestäni on fakta että kaikissa autoissa ON vikoja mallisarjan jossain vaiheessa. Jyvät erottuvat akanoista silloin kun niitä vikoja korjataan. Jos automerkki oma-aloitteisesti kutsuu asiakkaan huoltoon, korjaa vian ja hyvittää asiakkaalle aiheutuneen harmin edes antamalla sijaisauton veloituksetta ei mielestäni vielä ole katastrofi.

Mulla on tällä hetkellä Peugeot, niitä on ollut nyt kolme putkeen ja se saa riittää. Automaa pääkaupunkisudulla on itse tuhonnut pökötin maineen minun silmissäni. Tähän tekisi mieli vuodattaa kaikki se pee mitä sen liikkeen kanssa on saanut kärsiä. Auto on kyllä muuten hyvä. No, neljän viikon päästä siirrytään takaisin Saabiin. Aikaisemmin Saabeja on ollut kolme ja niissä ei ollut ensimmäistäkään vikaa (9-3 kaikki). Tyhmästä päästä kärsii koko raato... :D
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Markus_K kirjoitti:Aikaisemmin Saabeja on ollut kolme ja niissä ei ollut ensimmäistäkään vikaa (9-3 kaikki)
Itse erehdyin kans vaihtaan kahden saabin jälkeen ko. ranskattareen. Aina yli 20 asteen pakkasilla sai jännätä, sylkeekö öljyt pihalle surkean huohotinsysteemin vuoksi.

Kyllä mun Saabeissa enemmän vikaa oli, vuosimallit oli -85 ja -88, pösö -99. Mutta kertaakaan ei saappi välille jättänyt, toisin kuin pösö.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Vastaa Viestiin