Autojen laatu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Itsekkin olen tälle foorumille kirjoitellut juttuja, joissa olen kritisoinnut SS:n natinoita, mutta sain tuossa viime viikon lopulla hieman uutta perspektiiviä asiaan - olin nimittäin Toyota Avesiksen kyydissä - oli meinaan korviahuumaava kokemus mm. mukulakivetyksellä. Muutoinkin kuului mitä ihmeellisimpiä "pärinöitä" muoviosista.

Harmittaa, kun on tullut SS:n kitinöitä nostettua esille - joku satunnainen lukija voisi kuvitella kitinöiden olevan merkittäviä - todellisuudessa kirjoittajan vaatimustaso auton viimeistelyn suhteen vain on ollut todella korkea - niin korkea, että esim. tuo mainitsemani laadukkaana pidetty Avensis ei (ainakaan tuo yksilö) mahtuisi edes samalle vertailuasteikolle SS:n kanssa.

Täytyykin aina vastaisuudessa muistaa, että jos joku satunnainen hälyääni on SS:stä kuuluvinaan - käydä koeajolla muun merkkisellä autolla niin taas voi hyvillä mielin jatkaa matkaa hiljaisella Saabilla.

PS. Tarkoituksenani ei ole mitenkään mollata Toyota Avensista - satuin vain Avensiksen kyytiin ja tein siitä omia "amatöörimaisia" kuulohavaintoja, samalla reitillä, mitä itse ajan normaalisti Saabilla.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Hei!
Ajelin tuossa perjantaina eka kertaa omalla SS:llä, epäilin jo vähän noita
"valituksia" ties mistä, että ollaankohan nyt liian herkkiä valittamaan asioista....no miekii ihmettelin ekassa jarrutuksessa, että mitäs nyt, kuuluu jotain kahinaa. No kai sitä jarrutuksessa jotain kahinaa pitää kuuluakin, auto kun on kitkarenkailla niin hiljainen, että ko. äänikin tulee huomioitua??
Terv. Jalluwaan
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Aero04 kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti: Erityisen kunniamaininnan ansaitsevat automyyjä Janne Peura ja huoltopäällikkö Petri Kokko. Siinä on todella asiantuntevia ja asiakaspalvelevia ja -ystävällisiä henkilöitä. Hatunnosto heille Kuva
Kari Vaahteraa, Harri Pietilää ja Samuli Takalaa unohtamatta!!

PS. Siinähän ne taisi koko hlökunta ollakin.. :lol:
No sieltä löytyy vielä huoltopäällikkö Jari Rauha.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:Itsekkin olen tälle foorumille kirjoitellut juttuja, joissa olen kritisoinnut SS:n natinoita, mutta sain tuossa viime viikon lopulla hieman uutta perspektiiviä asiaan - olin nimittäin Toyota Avensiksen kyydissä - oli meinaan korviahuumaava kokemus mm. mukulakivetyksellä. Muutoinkin kuului mitä ihmeellisimpiä "pärinöitä" muoviosista.

Harmittaa, kun on tullut SS:n kitinöitä nostettua esille - joku satunnainen lukija voisi kuvitella kitinöiden olevan merkittäviä - todellisuudessa kirjoittajan vaatimustaso auton viimeistelyn suhteen vain on ollut todella korkea - niin korkea, että esim. tuo mainitsemani laadukkaana pidetty Avensis ei (ainakaan tuo yksilö) mahtuisi edes samalle vertailuasteikolle SS:n kanssa.

Täytyykin aina vastaisuudessa muistaa, että jos joku satunnainen hälyääni on SS:stä kuuluvinaan - käydä koeajolla muun merkkisellä autolla niin taas voi hyvillä mielin jatkaa matkaa hiljaisella Saabilla.

PS. Tarkoituksenani ei ole mitenkään mollata Toyota Avensista - satuin vain Avensiksen kyytiin ja tein siitä omia "amatöörimaisia" kuulohavaintoja, samalla reitillä, mitä itse ajan normaalisti Saabilla.
Joo, täytyy sanoa tuohon Sport Sedan vs. Avensis -juttuun vielä se, että viime vuonna kun hommasin tuon auton firmallemme (siis omaksi työsuhdeautoksi), niin Sport Sedan Linear Business 1.8i:n ja Toyota Avensis 2.0:n hinta oli suurin piirtein sama. Silti suurin osa suomalaisista valitsee tuon Toyotan sen "maineen" takia ja siksi, että monet muut suomalaiset Corollaan ja Avensikseen haksahtaneet autoilijat eivät voi olla väärässä. Surullista, mutta totta :cry:

Itse olen ollut tosi tyytyväinen Sport Sedaniin. Ainoat asiat, joista on ollut valittamista, ovat hieman hengetön suorituskyky (kyllä 1.8i:lläkin ylinopeussakot pystyy ottamaan, jos se siitä on kiinni), sekä talvella melko arvaamaton käyttäytyminen ilman ESP:tä. Välillä puskee ja välillä heittää perää. En tiedä, onko "vika" Pirellin Ice Carving -talvirenkaissa vai siinä, että kun on tottunut ajamaan OG900:lla ja NG900:lla ennen tuota Sport Sedania, ja ne puskevat aina eivätkä heitä perää.

Siksi ajattelinkin tulla Nokian talvipäiville Sport Sedanilla, jotta saisi siihen kunnon tuntumaa jääradalla. NG900:n kanssa onkin jo oltu jääradalla ja se meni tosi hyvin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: "Volkkareista"

Viesti Kirjoittaja mek »

mek kirjoitti:Olen ajellut 9 vuotta Volkkarin sukuisilla Dieseleillä, nyt on 9-3 SS TiDS tilauksessa.

VW Polo 1,9 D -96
- 0 km, antennin johdon liitin kojelaudan vasemmasta päästä irti, vikaa etsittiin kaksi päivää VW:n huollossa, takuukorjaus
- 95 000 km, takaiskarit sököt, tosin autolla ajettiin aika paljon suurilla kuormilla
- 105 000 km, vaihto Skodaan

Skoda Octavia Combi 1,9 TDI GLX -99
- 0 km, kuljettajan lasinnostimen kytkin viallinen, vaihdettiin takuuseen huollossa
- 105 000 km, lasinpyyhkimien akselit jumiutuivat, akselien hionta ja voitelu, takuuaika oli päättynyt, huolto teki ilman lisäkustannusta
- 120 000 km, lasinpyyhkimet jumiutuivat kokonaan, mekanismin vaihto, noin 250 euroa, yleinen vika myös Passateissa
- 125 000 km, Moottorin ilmamassamittarin vaihto, kaikkien VW-TDI-moottorien tyyppivika, kustannus noin 300 euroa
- 160 000 km, vaihto Audiin

Audi A4 Avant TDI -03
- 0 km, takapenkin sisävalokatkaisin ei toimi, vaihdettiin takuuseen
- 5000 km, hansikaslokeron valo-/vaimennuskytkin hajosi, korjatiin takuuseen
- 30 000 km, hansikaslokeron valo-/vaimennuskytkin hajosi, korjatiin takuuseen
- 75 000 km, kuljettajan oven lasinostin narisee, vaihdettiin takuuseen, Hanskalokeron valokytkin & vaimennus rikki taas, korjattiin takuuseen, Vaihdekepin juuren palje rikki, vaihdettiin takuuseen, Kuskin oven kaiutin pätkii, kun johtoja heiluttaa oven saranan kohdalta, vaihtoivat kaiuttimen takuuseen, keskuslukituksen vikamuistin luenta, kaikki ovet eivät aina aukea 1. painalluksella
- 90 000 km, hansikaslokeron kytkin taas rikki, vasta nyt työnjohtaja suostui näyttämään minulle, mistä akselitappi irtoaa ja kuinka se laitetaan paikoilleen.
-95 000 km, välillä tehoton kuumalla kelillä, ilmeisesti moottorin ohjauksen lämpötila-anturi rikki, ei haittaa syksyllä tai talvella
- 115 000 km, hansikaslokeron kytkimen akseli taas irti, vaihdoin pienen pultin muovitapin tilalle
- 120 000 km, kuskin oven kaiutin pätkii taas kun johtoja heiluttaa, ilmeisesti myös molempien ovien diskanttikaiuttimissa on vikaa.
- 125 000 km, kuskin oven lasi on alkanut taas narista ylös nostettaessa
- 125 000 km, päätös auton ja merkin vaihdosta

Mistähän tätä "Premium"-lisää oikein maksetaan??? Uusi A4 olisi ollut samoin varustein yli 5 000 euroa kalliimpi kuin 9-3 ja 8 000 kalliimpi kuin Octavia, kummassakaan tuskin voi olla enempää pikkuvikoja kuin itselleni sattuneessa Audissa. Saabin liikkeessä hyvittivät Audista sen verran enemmän, että väliraha 9-3:een jäi samaksi kuin Octaviaan.
Päivitetäänpä nyt tuon 2006 mallin 9-3 SS TiDS:n tilanne tähän jatkoksi:
- 30 000 km, 30 tkm huolto
- 48 000 km, etuiskareiden vaihto takuuseen kolinan takia
- 55 000 km, 15451 eli ABS-anturien vaihto asiakastyytyväisyysohjelman piikkiin
- 60 000 km, 60 tkm huolto
- 70 000 km oikea takaylätukivarsi vaihdettiin takuuseen
- 71 000 km, kojelaudan kitinöitä korjailtiin takuuseen, osat tilattiin edellisellä kerralla
- 84 000 km, etuiskareiden kääntölaakerit vaihdettiin takuuseen ja asennettiin takuuseen muovisuojat, joiden pitäisi estää kuran meno laakeriin
- 90 000 km, 90 tkm huollon lisäksi selvitettiin vasemman takaripustuksen kolinoita, ei löytynyt vikaa, korjattiin SID:n sisään painunut säätöpyörä. Mittarivalojen säätöanturista ei löytynyt vikaa, vaikka valot silloin tällöin vilkuttavat miten sattuu.
- 97 000 km, oikea etujousitus pitää pjoing -ääniä, korjaantui itsekseen.
- 100 000 km, häiriövalo syttyi, tehot hävisi ja alkoi nykiä, auto jäi Viitasaarelle, josta hinattiin Äänekoskelle. SID ilmoitti vedestä polttoaineessa, mutta huolto ei tuntunut oikein tietävän mitä olisi tehnyt. Tuli kuntoon, työkaveri toi auton. Toimi vaihtelevasti ja nyki välillä seuraavat pari viikkoa, minkä jälkeen tuntui pelaavan lähes normaalisti.
- 117 000 km, moottorin häiriövalo syttyi ja tehot hävisi. Pikahuollossa kuitattiin valo pois, vika pyörreläpän palautusmekanismissa. Syttyi uudelleen mutta poistui itsestään eikä syttynyt enää ennen seuraavaa huoltoa. Myös etujousitus ääntelee satunnaisesti kun uudet kitkarenkaat syytävät kiviä jousten väliin.
- 121 000 km, 120 tkm huolto & vaihdettiin imusarja, pyörreläppä, palautusmekanismi ja EGR-venttiili takuuseen, työt piti maksaa itse. Tällä hoituivat viime kesän nykimiset ja moottorin vikailmoitukset. Takatukivarsista ei löytynyt edelleenkään väljää kolinasta huolimatta.
- 122 000 km, vaihdettiin Eberin liekinvarmistussukka & suurin
- 122 000 km, 1. katsastus, meni läpi, eikä katsastaja valittanut kolinasta joten täytyy kai uskoa, ettei takaylätukivarressa ole väljää.
- 140 000 km, takajarrulevyt ruostuneet tosi röpyläiseksi ja huonoon kuntoon, ovat ruman näköiset, mutta toimivat vielä, jarrupalat vielä hyvät. Takajarrulevyjen ruostuminen on ollut ongelma uudesta saakka märällä kelilä.
- 150 000 km, Eberin toiminnassa taas ongelmia, TECH II näyttää viaksi paloilmapuhallinta. Huono akku vaihdettiin, mutta ei auttanut.
- 158 000 km, ABS häiriövalo palaa. Vasemman takapyörän johtosarja rikki, korjattiin Espoon Jalosella, 203 euroa
- 159 000 km, vaihdettiin Eberin paloilmapuhallin Ylivieskan Åströmmillä, 615 euroa, ei käynnisty siltikään ajastimella joka kerta ja saattaa sammua kokonaan kesken ajon.
- 160 000 km, vaihdettiin takajarrulevyt ja palat, alkuperäiset ATE:T, 275 euroa.
- 161 000 km, voimakasta kolinaa vauhtipyörästä/kytkimestä, kaksoismassavauhtipyörä kappaleina, vaihdettiin kytkin ja vauhtipyörä, 2200 EUR!!!

Eli eipä näytä GM:n laatu sen kummemmalta kuin VAG:nkään. Toki suurin osa on mennyt takuun piikkiin ja suurin osa vioista tuli tuossa 50 tkm kahta puolta. Toivoa sopii, että seuraavat 120 tkm menisi vähemmällä.

edit. ei mennyt, saapas lähti vaihtoon tuon vauhtipyörä-kytkinremontin jälkeen.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Autojen laatu

Viesti Kirjoittaja mek »

Vertailuksi hieman Fordin kustannuksia. Ostin joulukuussa 2012 vm. -06 Mondeo TDCI:n muuttoautoksi. Ostohetkellä mittarissa oli 131 tkm. Auto vaihtuu viikon päästä uudenkarheaan vm. -11 Mondeo 1.6 Ecoboost Titaniumiin.

Ajoin tuolla Diesel-Mondeolla 131 tkm => 169 tkm, huoltokulut tuolla aikavälillä merkkihuollossa 614 euroa ja korjauskulut (apulaiteremmi kiristimineen & etujarrulevyt ja palat) 900 euroa. Huolto ja korjauskulut yhteensä siis 1514 euroa, 0,04 eur/km. ex 9-3 SS TiDS:llä 130 tkm - 160 tkm pelkät korjauskulut vertailun vuoksi siis jo 3458 euroa, 0,11 eur/km.

Kaiken kaikkian tuo III-mallin Mondeo osoittaitui ihan kelpo autoksi. Lämmin, tilava ja hyvä ajaa. Rengasmelu aika voimakas (korjaantuu uudessa mallissa). Vanha 130 hv TDCI äänekäs, mutta voimaa tyhjäkäynniltä alkaen. Eberikin toimi kenkkuilematta, Fordissa se oli pitempään päällä, kerran käynnistyttyään, vaikka ajo olisi ollut vain minuutin. Ehkä siksi vehje ehti aina lämmetä kunnolla ja pysyi siksi kunnossakin. Kiusaavia ominaisuuksia vain pari, talvikäytössä tankin korkki hankala avata ja farmarimallin takapuskurin syvennykseen kertyy jäätä. Nuo III-Mondeot ovat tosi edullisia ostaa, viimeisissä vuosimalleissa ei ruosteen kanssakaan ole mitään ongelmaa. Eurolla saa mielestäni tosi paljon autoa.

Octavialla, johon tuon Saabin vaihdoin keväällä 2010, on nyt ajettu 58 000. Ei vielä mitään vikoja, normaalit huollot tehty. Jakoketjuongelma ei ole ainakaan vielä realisoitunut, kop-kop.
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Autojen laatu

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

9-3ss 1,8t 2004 ostettu 2007 97000km
huolto- ja korjauskulut:
2008 106,57
2009 541,77
2010 381,62
2011 466,40
2012 72,30
nyt ajettu 190000
kuluhin sisältyy sktiivisubbari, 2 sarjaa nokian renkaita, etuiskarit+kääntölaakerit eli yhteenvetona voisin todeta että edullinen ylläpidettävä ja suht luotettava.

Ajelen työn puolesta Passat/A4/C-sarjan vuokra-autoilla keski-euroopassa parin kolmen viikon välein. Pari kertaa on pitänyt vuokra-auto käydä vaihtamassa oudon moottorikäyttäytymisen / check engine valon vuoksi tms. Saattaa kuullostaa hassulta mutta oikeesti on aika tylsää ajaa 160 lasissa viimeisen päälle hiljaisella autolla hyväkuntoisella tiellä vaikka 6 tuntia putkeen yhdellä kahvitauolla kuunnellen schlager hitsejä ylikorostetulla bassolla.

Ihan tyytväyväien olen ollut joka reissun jälkeen kun olen päässyt oman saabin rattiin Helsinki-Vantaalla...kolinoista ja nitinöistä huolimatta...varsinkin jos jonkun kolinan on saanut korjattua pois
9-3 SS 1.8t
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Autojen laatu

Viesti Kirjoittaja mek »

Päivitelläänpä taas vähän autojen vikoja ja viattomuutta.

Saabin tilalle keväällä 2010 tullut Octavia 1,4 TSI vaihtui kesällä 2014 (75 tkm ajettuna) uuteen Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Powershiftiin. Juuri ennen vaihtoa Octavian jakoketju rallatti yhden kylmäkäynnistyksen jälkeen hetken, mutta uudelleen käynnistämällä vaiva poistui, eikä toistunut. Octavia oli kaikin puolin siisti auto, mutta makasi Wetterin vaihtoautohallissa koko loppuvuoden ennenkuin meni kaupaksi. Octavia oli potentiaalista jakoketjuvikaa lukuun ottamatta luotettava auto, mutta hidas lämpiämään. Fiesta on pelannut kohta neljä vuotta ilman ainuttakaan vikaa. Tosin vaimon käytössä kilometrejä on vasta 30 tkm. Lämmin ja hyvä ajaa. Kulutus voisi olla pienempikin, keskikulutus 6,1 työmatka-ajossa (10 tkm seuranta kuiteista).

Diesel-Mondeo vaihtui talvella 2013 käytettyyn, vuosimallin 2011 Mondeo 1,6 Ecoboost Titaniumiin, jossa oli mittarissa 30 tkm. Ajoin tuolla kolmessa vuodessa 70 tkm, jona aikana kaksi vikaa. Toinen alapallonivel piti vaihtaa (katsastusmies oli tosi ihmeissään, ei niitä kuulemma juuri mene) ja lisäksi radio vaihdettiin kerran, kun näyttö ei aina pelannut käynnistyksen jälkeen. Molemmat menivät takuuseen. Tuo Mondeo oli tosi mieluinen auto: hiljainen, tilava, hyvä ajaa, lämmin ja luotettava. Kulutus sekalaisessa, maantiepainotteisessa ajossa 6,57 (10 tkm seuranta kuiteista), mikä on vähän noin suurelle autolle. Olisin pitänyt sitä edelleen, mutta työnantaja vaihtoi toimistoa ja Mondeo oli uuden toimiston parkkihalliin liian suuri käänneltävä.

Talvella 2016 vaihdoin 100 tkm ajetun Mondeon uuteen Volvo S60, uudella, Volvon omalla T4 bensakoneella ja automaattivaihteistolla. Volvolla nyt ajettu 48 tkm. Ekassa huollossa kiinnitettiin C-pilarin sisällä räminää pitänyt takalasinlämmittimen johto. Muuten viaton. Olen tykännyt. Lämmin, hyvä ajaa ja pikkuruokainen on tuokin, omassa käytössä keskikulutus 6,44 (20 tkm seuranta kuiteista). Negatiivista on pieni maavara ja Mondeoon verrattuna kovempi alusta ja isompi rengasmelu. Varustelu vähän ihmetyttää, Kinetic-perusmallissa ei ole säädettäviä ristiseläntukia, mutta esim. varashälytin on.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Autojen laatu

Viesti Kirjoittaja mek »

Pieni päivitys tuon Volvo S60 osalta. Ikää nyt 5 vuotta ja mittarissa 100 tkm. Edellisen jälkeen on tapahtunut sen verran, että 85 tkm kohdalla piti vaihtaa termostaatti, kun ei lämmennyt enää kunnolla. Lasinpyyhkijän sulat vaihdatin ensimmäien kerran nyt 100 tkm huollossa, oikeastaan siksi kun oli niin hyvä tarjous, ei entiset edes ihan lopussa olleet. Yhtään polttimoita ei ole palanut.

Fiestalla on ikää nyt 7 vuotta, kilometrejä vasta 50 tkm. Ollut kaksi vikaa, vasemmalle eteen vaihdettu sekä koiranluu että raidetangon pää. Pyyhkijän sulat olen uusinut kertaalleen, yhtään polttimoa ei ole palanut. Etujarrupalat piti vaihtaa nyt syksyllä.
Vastaa Viestiin