Eturoiskeläpät syövät maalipinnan puhki
Eturoiskeläpät syövät maalipinnan puhki
Joo, tiedetään. Ko. härpäkkeet eivät ole kaikkein sexyimmän näköiset mutta tuli sellaiset laitettua n. vuosi sitten auton hankinnan yhteydessä tarkoituksena säästää auton kylkiä etupyöristä roiskuvista kivistä ym. roinasta.
Kurkistin viime autonpesun yhteydessä etulokasuojan ja roiskeläpän reunan väliiin ja eiköhän ollut maalipinta kulunut metalliin asti puhki ( n. 0,5 cm x 20 cm skraidu)
Tuo johtuu siitä että yläpään kiinnitys on t-o-d-e-l-l-a huono ts. läpän reuna pääsee liikkumaan lokasuojaa vastaan kun siihen tulee painetta esim. sateella tai vain ajoviiman vaikutuksesta jolloin em. osien väliin jäänyt röhnä toimii tehokkaana hionta-aineena.
Enpä keksi nyt muutakaan kun paikata tuo alue esim. korjauskynällä ja laittaa siihen ohut ikkunatiiviste väliin ehkäisemään saman toistumista, tuon ikäisen auton koko lokasuojia kun en tohdi alkaa maalauttamaankaan. End of Avautuminen
Kurkistin viime autonpesun yhteydessä etulokasuojan ja roiskeläpän reunan väliiin ja eiköhän ollut maalipinta kulunut metalliin asti puhki ( n. 0,5 cm x 20 cm skraidu)
Tuo johtuu siitä että yläpään kiinnitys on t-o-d-e-l-l-a huono ts. läpän reuna pääsee liikkumaan lokasuojaa vastaan kun siihen tulee painetta esim. sateella tai vain ajoviiman vaikutuksesta jolloin em. osien väliin jäänyt röhnä toimii tehokkaana hionta-aineena.
Enpä keksi nyt muutakaan kun paikata tuo alue esim. korjauskynällä ja laittaa siihen ohut ikkunatiiviste väliin ehkäisemään saman toistumista, tuon ikäisen auton koko lokasuojia kun en tohdi alkaa maalauttamaankaan. End of Avautuminen
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Olen itsekkin laittanut roiskeläpät eteen ja taakse, ja huomasin saman ilmiön, mutta onneksi hyvissä ajoin. Irrotin läpät ja hain maalausliikkeestä itsekiinnittyvää kivensuojamuovia, ja muotoilin roiskeläppiä muottina käyttäen hankaus-suojat läppien alle lokasuojiin.
Leikkasin sen muovin vähän roiskeläppiä isommiksi, muttei sitä huomaa kun muovi on läpinäkyvää.
Leikkasin sen muovin vähän roiskeläppiä isommiksi, muttei sitä huomaa kun muovi on läpinäkyvää.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Täällähän tulee nopeita kommentteja.Saabanan kirjoitti:Olen itsekkin laittanut roiskeläpät eteen ja taakse, ja huomasin saman ilmiön, mutta onneksi hyvissä ajoin. Irrotin läpät ja hain maalausliikkeestä itsekiinnittyvää kivensuojamuovia, ja muotoilin roiskeläppiä muottina käyttäen hankaus-suojat läppien alle lokasuojiin.
Leikkasin sen muovin vähän roiskeläppiä isommiksi, muttei sitä huomaa kun muovi on läpinäkyvää.
Täytyy tehdä sama operaatio tuon korjauskynän jälkeen. Kiitoksia vinkistä !
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Tuo maalipinnan rikkoontuminen on minullakin tapahtunut, puolessa vuodessa. Läpät asennettiin uuteen autoon. Korjaus tehtiin juuri tuolla kiveniskuteipillä maalipinnan suojakäsittelyn yhteydessä. Tämähän näyttäisi olevan selvä suunnitteluvirhe ja korjausmaalauksen luulisi valmistajan korvaavan. On muuten aika kova tuo läpän paine maalipintaan, Saabissa kun aikaisemmin ainakin on ollut ihan reilu maali- ja lakkakerros pinnassa.
Aikamoisen yleinen ongelma kaikissa autoissa, joissa on muotoonvaletut jäykät läpät. Jos nuo läpät olisi paikoillaan tehtaalta lähtien, niin niissä olisi jo todennäköisesti tuo suojaava kiveniskumuovi läpän ja pellin välissä - näin on ainakin Volvon isommissa farmareissa.
Nykyisessä autossani ei ole läppiä, juuri tuosta syystä, että ne hankaa maalipintaa - edelliseen laitoin läpät ja samoin tuon 3M:n suojamuovin.
SS:ssä on muuten toinenkin paikka mihin kannattaa harkita tuon suojamuovin käyttöä - nimittäin etuoven kun avaa, niin siinä ikkunalinjassa etureunassa ovenkarmiin koskettaa sellainen poikittainen kumitiiviste, joka "studiojoukkueen veikkauksen" mukaan tulee hankaamaan maalit ajanoloon pois. EN VÄITÄ, että juuri SS:ssä näin tulee tapahtumaan, mutta olen törmännyt vastaavan tyyppisiin rakenteisiin muissa merkeissä ja maalit ovat lähteneet. Itse laitoin niihin hankauskohtiin suojamuovit = pari 5x1cm:n pätkää - maalipinta ei ollut vielä puhki, mutta hankaumat selvät.
Nykyisessä autossani ei ole läppiä, juuri tuosta syystä, että ne hankaa maalipintaa - edelliseen laitoin läpät ja samoin tuon 3M:n suojamuovin.
SS:ssä on muuten toinenkin paikka mihin kannattaa harkita tuon suojamuovin käyttöä - nimittäin etuoven kun avaa, niin siinä ikkunalinjassa etureunassa ovenkarmiin koskettaa sellainen poikittainen kumitiiviste, joka "studiojoukkueen veikkauksen" mukaan tulee hankaamaan maalit ajanoloon pois. EN VÄITÄ, että juuri SS:ssä näin tulee tapahtumaan, mutta olen törmännyt vastaavan tyyppisiin rakenteisiin muissa merkeissä ja maalit ovat lähteneet. Itse laitoin niihin hankauskohtiin suojamuovit = pari 5x1cm:n pätkää - maalipinta ei ollut vielä puhki, mutta hankaumat selvät.
Re: Miten istuu?
Ei mitenkään eli niihin ei ole läppiä edes saatavissakaan.Mscrnt kirjoitti:Miten tällaiset släpärit istuvat paikoilleen jos on vector / aero helmat?
Re: Miten istuu?
Aerossa on erilaiset helmat, Vectorissa samanlaiset kuin esim. Linearissa. Ovat vaan korinväriset. Tuossa kuva, vähän huonosta kulmasta otettu tätä juttua ajatellen muttei nyt ollut parempaakaan koneella:Bob kirjoitti:Ei mitenkään eli niihin ei ole läppiä edes saatavissakaan.Mscrnt kirjoitti:Miten tällaiset släpärit istuvat paikoilleen jos on vector / aero helmat?
Kuva
EDIT: kuvalinkki editoitu by potkis
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR