Moottori-lehdessä vertailu 9-3 sc vs Volvo V50
Moottori-lehdessä vertailu 9-3 sc vs Volvo V50
Saappi jäi niukasti kakkoseksi. Vertailussa olivat tehokkaammat diesel-versiot. Huonompi saab oli hinnan ja ajettavuuden suhteen ja parempi tavaratilan suhteen, muuten tasaväkisiä.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Vertailusta
Tällä palstalla saa olla puolueellinen...kai. Moottori-lehden toimituskunta ei ole kyllä ihan kirkkaimmasta päästä autojournalisteja. Ruotsin AMS:ssa oli vertailu 9-3 SC 2.0T, 325 Touring ja A4 Avant 2.0 TFSI - ajettavuudessa ei bemarin ja Saabin välillä ollut juuri eroa, Audi oli himpun verran perässä. Aika yllättävää oli sinänsä, että Saabi automaattina kihtyi sataseen 8.3 ja manuaali BMW 7.9 sekunnissa - olisin luullut eroa olevan enemmän.
Aika jännä muuten kun lueskelee noita testejä ja vertailuja niin sellaista "hajontaa" tuntuu tuloksissa olevan. Jos vaikka vertaa TM:n talvitestejä -03 ja -05, joissa oli 9-3 ja S40 niin ajettavuudessa nimenomaan olivat suurimmat erot. Saabin ajettavuus oli huippua joka tilanteessa kun taas Volvo saattoi testin mukaan karata jopa kokemeen testikuljettajan käsistä.
Aika jännä muuten kun lueskelee noita testejä ja vertailuja niin sellaista "hajontaa" tuntuu tuloksissa olevan. Jos vaikka vertaa TM:n talvitestejä -03 ja -05, joissa oli 9-3 ja S40 niin ajettavuudessa nimenomaan olivat suurimmat erot. Saabin ajettavuus oli huippua joka tilanteessa kun taas Volvo saattoi testin mukaan karata jopa kokemeen testikuljettajan käsistä.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Kieltämättä minuakin ihmetytti 9-3:n ajo-ominaisuuksien moittiminen. Yleensä 9-3 ajo-ominaiksuuksia on kehuttu sekä lehdissä että myös autoa koe-ajaneet yksityishenkilöt. Itse en ole valitettavasti päässyt ajamaan uudella 9-3:lla.
Saabissa on minusta kyllä selvästi tyylikkäämpi kojelauta ja sisustus muutenkin. Tämä on tietysti subjektiivinen mielipide.
Saabissa on minusta kyllä selvästi tyylikkäämpi kojelauta ja sisustus muutenkin. Tämä on tietysti subjektiivinen mielipide.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Itse olen ajanut päivän 1.8t Sport Combilla, kun Sport Sedan oli huollossa. Yhtä hyvä ajettava se oli kuin sedankin. Ainoan eron huomasi, kun kanttasi kurviin hieman kovemmalla vauhdilla, niin combin perä tuntui hieman rauhattomammalta kuin sedanin. No massa ja ilmanvastus on tietenkin suurempi kuin sedanissa, joten siinä on varmaan selitys tuolle em. jutulle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Nykyään on kai vaikeampaa tehdä eroja ajettavuuden suhteen kun ei ole selkeästi vaarallisia autoja juurikaan. Se on sitten vaan toimittajan persoonan mukaan, mitä hän haluaa autolta.
Sinänsä autolehtiin ei pitäisi laittaa mitään mitä ei ole mitattu. Kyllähän ajettavuuden saa selville kun katsoo esim ratakierrosaikoja tai millä nopeudella selviää keilaradasta. Ohjaustehostimen hyvyys on tietysti vaikeampi mitata, siihen tarvisi jo VTT:tä.
Ja amerikan autolehdet kannattaa yleensä jättää sinne huumori-osastolle
Sinänsä autolehtiin ei pitäisi laittaa mitään mitä ei ole mitattu. Kyllähän ajettavuuden saa selville kun katsoo esim ratakierrosaikoja tai millä nopeudella selviää keilaradasta. Ohjaustehostimen hyvyys on tietysti vaikeampi mitata, siihen tarvisi jo VTT:tä.
Ja amerikan autolehdet kannattaa yleensä jättää sinne huumori-osastolle
Jenkkitesti
Sinänsä mielenkiintoista luettavaa vaikkei tulos "meikäläisiä" mairittelekaan. Osin hölmöjäkin kirjoituksia tyyliin "kustannusten säästäminen käyttämällä samaa pohjalevyä kuin Vectra ei saa korkeaa arvosanaa". Kumma kun Hondat ja Lexukset ym. ei saksalaisten mielestä olekaan yhtä loisteliaita ominaisuuksiltaan
Aika jännä oli sinänsä, että Volvo S60R oli suorituskyvyltään samoissa Saabin kanssa vaikka tehoa pitäisi olla 50 hv enemmän.
Noin ylipäätään aika jännä verrata eri maiden autolehtien tuloksia:
- Saksalaiset vetävät kotiinpäin niin paljon kuin ilkeävät
- Jenkit kiinnittävät päähuomion aivan epäolennaisuuksiin
- Ruotsalaisten on aina pakko saada Volvo voittajaksi riippumatta verrokeista
- Britit ovat neutraaleja, osaavat nähdä metsän puilta
- Suomalaiset kiinnittävät varmaan pääosin huomion suomalaisille tärkeisiin ominaisuuksiin
Aika jännä oli sinänsä, että Volvo S60R oli suorituskyvyltään samoissa Saabin kanssa vaikka tehoa pitäisi olla 50 hv enemmän.
Noin ylipäätään aika jännä verrata eri maiden autolehtien tuloksia:
- Saksalaiset vetävät kotiinpäin niin paljon kuin ilkeävät
- Jenkit kiinnittävät päähuomion aivan epäolennaisuuksiin
- Ruotsalaisten on aina pakko saada Volvo voittajaksi riippumatta verrokeista
- Britit ovat neutraaleja, osaavat nähdä metsän puilta
- Suomalaiset kiinnittävät varmaan pääosin huomion suomalaisille tärkeisiin ominaisuuksiin
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Totta. Mulla on edelleen työpöydän pöytälaatikossa amerikkalainen Motor Trend -lehti, jossa oli vertailussa Viggen ja muita saman hintaluokan autoja.TuuSaR kirjoitti:Ja amerikan autolehdet kannattaa yleensä jättää sinne huumori-osastolle
Arvostelija oli laittanut Viggenin miinuspuoleksi "vain neljä sylinteriä", kun muissa oli 6 Ei tässä oikein tiedä, itkeäkö vai nauraa tuolle mielipiteelle
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Volvo und Foccus
"kustannusten säästäminen käyttämällä samaa pohjalevyä kuin Vectra ei saa korkeaa arvosanaa"
Eikö Volvo ole kasattu Focuksen "pohjalevylle"? No en mene vannomaan tätä, mutta tuollainen käsitys on jäänyt.
Eikö Volvo ole kasattu Focuksen "pohjalevylle"? No en mene vannomaan tätä, mutta tuollainen käsitys on jäänyt.
-Mscrnt-
Yksi lisäselitys löytyy myös siitä, että farkkujen korirakenne ei ole yhtä vääntöjäykkää kuin sedaneissa.Turbo Sensonic kirjoitti:Itse olen ajanut päivän 1.8t Sport Combilla, kun Sport Sedan oli huollossa. Yhtä hyvä ajettava se oli kuin sedankin. Ainoan eron huomasi, kun kanttasi kurviin hieman kovemmalla vauhdilla, niin combin perä tuntui hieman rauhattomammalta kuin sedanin. No massa ja ilmanvastus on tietenkin suurempi kuin sedanissa, joten siinä on varmaan selitys tuolle em. jutulle.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
SC:n vakioalusta on ilmeisesti sport-alustaa huonommin (vähemmän hyvin) viimeistelty. Juuri tuota perän kevenemistä on havaittu myös Aftonbladetin 9-3 SC - V50 -vertailussa:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 37,00.html
Autojournalisti Collin jopa ehdottaa, että sport-alustan pitäisi olla vakiona kaikissa ysikolmosissa:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 77,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 37,00.html
Autojournalisti Collin jopa ehdottaa, että sport-alustan pitäisi olla vakiona kaikissa ysikolmosissa:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 77,00.html
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Collinista
Tämä herra Collin on sellainen tapaus että...
Hänellä on kertakaikkiaan pakonomainen tarve päästä jotain negatiivista Saabista sanomaan. Kyseessähän on sama kaveri, joka ekana sai kaadettua pikkumersun. Kaverini, joka on autotoimittaja, kertoi herran olevan varsin omahyväinen ja vastenmielinen tapaus. Omasta mielestään maailman paras - muiden mielestä ei ihan...
Hänellä on kertakaikkiaan pakonomainen tarve päästä jotain negatiivista Saabista sanomaan. Kyseessähän on sama kaveri, joka ekana sai kaadettua pikkumersun. Kaverini, joka on autotoimittaja, kertoi herran olevan varsin omahyväinen ja vastenmielinen tapaus. Omasta mielestään maailman paras - muiden mielestä ei ihan...
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K