ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
hve
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 11:47

ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä

Viesti Kirjoittaja hve »

kohtalotoverit!

olen tutkinut hieman asiaa ja lukenut aiheesta aiempia viestejä;

tiedättekö:

1. onko ko. ÄÄRETTÖMÄN huono audiosysteemi ES1 jossa ei ole bassoja ollenkaan täysin sama Sport Combissa kuin sedanissa? (oletan että on)

2. saako kuskin penkin alla luultavasti olevasta valokuitukaapelista (josta pitäisi tulla koko taajuusalue) johonkin muuhun kuin Saabin omaan vahvariin johdot kiinni ja sitä kautta erilliselle subwooferille/bassokaiuttimille?

3. onko onnistuneita korjauksia bassotoistoon, jossa ei ole käytetty saabin omaa vahvaria (kuskin penkin alla)/ +3 kaiutinta (maksaa luultavasti töineen 1000e...)? tarvikkeet ja hinnat.

4. ilmeisesti bassoja pitää korostaa jos vahvarin saa liitettyä, koska bassotaajuusalue heikko?

5. saako es2 kuuluvaa vahvaria ostaa erikseen?

en ole perehtynyt autohifiin, joten vääntäkää kiitos rautalangasta jos annatte ohjeita!
:)

t. Henkka
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

hve kirjoitti:kohtalotoverit!

olen tutkinut hieman asiaa ja lukenut aiheesta aiempia viestejä;

tiedättekö:

1. onko ko. ÄÄRETTÖMÄN huono audiosysteemi ES1 jossa ei ole bassoja ollenkaan täysin sama Sport Combissa kuin sedanissa? (oletan että on)

2. saako kuskin penkin alla luultavasti olevasta valokuitukaapelista (josta pitäisi tulla koko taajuusalue) johonkin muuhun kuin Saabin omaan vahvariin johdot kiinni ja sitä kautta erilliselle subwooferille/bassokaiuttimille?

3. onko onnistuneita korjauksia bassotoistoon, jossa ei ole käytetty saabin omaa vahvaria (kuskin penkin alla)/ +3 kaiutinta (maksaa luultavasti töineen 1000e...)? tarvikkeet ja hinnat.

4. ilmeisesti bassoja pitää korostaa jos vahvarin saa liitettyä, koska bassotaajuusalue heikko?

5. saako es2 kuuluvaa vahvaria ostaa erikseen?

en ole perehtynyt autohifiin, joten vääntäkää kiitos rautalangasta jos annatte ohjeita!
:)

t. Henkka
1. On. ES1 neljällä kaiuttimella (70 wattia).

2. Ei ole tullut ikinä kokeiltua, kun mulla on siellä orkkisvahvistin.

3. Maksaa muistaakseni 650-750 euroa riippuen asennuspuljusta. Jos etsit tältä palstalta vanhempia keskusteluja, niin sieltä löytyy kikkailuja taajuuskorjainten ja vahvistimien kanssa.

4. Kyllä. Eli tarvitaan taajuukorjainta. Saabin ES1:n audiojärjestelmän bassotoistoa on leikattu niin, että järjestelmästä ei tule ulos tiettyä taajuutta alempana olevia ääniä. Tuo taajuus on muistaakseni mainittu noissa vanhemmissa keskusteluissa Sport Sedanin audiolaitteista. Taajuuskorjainta käyttämällä voi saada edes jonkin verran bassoa "pintaan".

5. Tarkoitat varmaan sitä kuskin penkin alla olevaa vahvaria, jolla saa laajennettua ES1:n seitsemään kaiuttimen järjestelmään (150 wattia)? Sitä saa ostaa erikseen, osanumero on 12800531.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
laamadod
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 29, 2005 13:36

Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä

Viesti Kirjoittaja laamadod »

Kävin tänään asennuttamassa AUX-liitännän ES1 (7-kaiuttimella), nyt saa vihdoin MP3:set autoon. Basso ei ole mielestäni se pahin ongelma, vaan kelvollinen keski- ja yläpään toisto. Onko kenelläkään kokemuksia pelkistä kaiuttimien vaihdoista? Ei kiinnostaisi ostella vahvistimia ja viritellä niitä, mutta etupään kaiuttimet voisin vaihtaa, mitkä olisi äänenlaadultaan parhaat vaihtoehdot, onko vaihdosta merkittävää hyötyä?
SAAB 9³ SS 1.8t -05
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Minkälaisia impedansseja alkup. kaiuttimissa on? Ainakin 9-5:ssä on hankala vaihtaa noita orkkiksia, kun impedanssit ovat aika ihmeellisä (kaikkea 1,2 - 6 Ohm väliltä)
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä

Viesti Kirjoittaja Recon »

laamadod kirjoitti:Kävin tänään asennuttamassa AUX-liitännän ES1 (7-kaiuttimella), nyt saa vihdoin MP3:set autoon. Basso ei ole mielestäni se pahin ongelma, vaan kelvollinen keski- ja yläpään toisto. Onko kenelläkään kokemuksia pelkistä kaiuttimien vaihdoista? Ei kiinnostaisi ostella vahvistimia ja viritellä niitä, mutta etupään kaiuttimet voisin vaihtaa, mitkä olisi äänenlaadultaan parhaat vaihtoehdot, onko vaihdosta merkittävää hyötyä?
SAAB 9³ SS 1.8t -05
Itselläni on tuo ES2/7 johon aiemmin lisäsin DLS CA22 vahvarin ja Infinityn Kappa 6x9 kajarit taakse. Etupään diskantti oli mielestäni vaisu, joten laitoin sinne heittämällä sopivat Pioneerin TS-H871. Noi on paljon alkuperäisiä kajareita laadukkaammat 3,5" ja 60W 2-tie kajarit. Ongelma noissa oli ainakin silloin se että niitä ei jostain syystä tuotu Suomeen. Merkkiliikkeen katalogista ne kyllä löytyi. Itse tuotatin ne kaverilta Saksan reissulla, maksoi 50€. Ulkomaisista nettikaupoista niitä ainakin saa. Diskantin taso nousi hiukan ja äänen laatu edessä muutenkin, mutta mistään suuresta muutoksesta ei voi puhua. Kokeilin myös Lanzarin 3,5" kajareita, mutta äänessä ei tapahtunut parannusta. Lanzarin diskantti oli lisäksi niin korkealla, että kojetaulun kaiuttimen ritilä painoi elementtiä. Noita 3,5" kajareita on vaikea löytää, 4" kyllä löytyy.

Keskikajarin vaihtoa/poistoa en ole kokeillut. Onkohan kukaan löytänyt etuoviin parempia 6,5" kajareita?

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi että ennenkuin alkaa kikkailemaan vahvareilla kannattaa vaihtaa ensin orkkiskajarit parempiin. Tuo oma takapään vahvari- ja kajaripäivitys oli suht työläs (signaalit etuovien kajareista) ja kalliskin. Kyllähän sitä ääntä nyt lähtee, mutta sitä toivottua matalaa bassoa saisi olla enemmänkin. Vahvarissa saisi olla myös se alapään korostus.

Omassa vahvarissani on lisäksi ongelma autostartin kanssa. Vahvistin ei aina kytkeydy päälle. Vahvarissa vihreä virtavalo on vaihtunut punaiseksi (ylikuorma). Ongelma poistuu kun kytkee high level input-näppäimen pois päältä ja päälle. Oikkaria ei ole ja vahvarikin on kertaalleen takuuseen vaihdettu. Luulen, että vian aiheuttaa tuo kahden ohmin impedanssi etuovien kajareissa, varsinkin kun starttiongelmat lisääntyy kylmillä ilmoilla (jäykät kartiot).

Näin eräässä aerossa, jossa oli ES2/13, hattuhyllyn ja pellin välissä olevan valkoinen pumpulimainen kangas. Onkohan tällä pyritty saamaan tukevuutta bassopäähän? Omassa autossani ei sitä kangasta ole. Oliskohan tuolle varaosanumero olemassa, olis meinaan valmiiksi muotoon leikattu.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Elo 25, 2011 23:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AC kirjoitti:Minkälaisia impedansseja alkup. kaiuttimissa on? Ainakin 9-5:ssä on hankala vaihtaa noita orkkiksia, kun impedanssit ovat aika ihmeellisä (kaikkea 1,2 - 6 Ohm väliltä)
Alkuperäiset kaiuttimet ovat Pioneerin valmistamat (WISsin mukaan).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
hve
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 11:47

ES1 upgreidaus

Viesti Kirjoittaja hve »

moi,

siis systeemini on ES1/4 kajaria.
kaikkiin muihin kysymyksiin sain vastauksen, mutta:

saako siis jostakin (soittimesta...?) johonkin muuhun kuin Saabin omaan vahvariin johdot kiinni ja sitä kautta erilliselle subwooferille/bassokaiuttimille ES1/4:ssä?

onko onnistuneita korjauksia bassotoistoon/ihan mihin vaan toistoon , jossa ei ole käytetty saabin omaa vahvaria (siis ei ES2 vahvaria kuskin penkin alla), vaan jotain muuta missä kenties bassopään korostus?

ja mitä maksoi?

t. Henkka
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1 upgreidaus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

hve kirjoitti:moi,

siis systeemini on ES1/4 kajaria.
kaikkiin muihin kysymyksiin sain vastauksen, mutta:

saako siis jostakin (soittimesta...?) johonkin muuhun kuin Saabin omaan vahvariin johdot kiinni ja sitä kautta erilliselle subwooferille/bassokaiuttimille ES1/4:ssä?

onko onnistuneita korjauksia bassotoistoon/ihan mihin vaan toistoon , jossa ei ole käytetty saabin omaa vahvaria (siis ei ES2 vahvaria kuskin penkin alla), vaan jotain muuta missä kenties bassopään korostus?

ja mitä maksoi?

t. Henkka
Löytyisiköhän tämän palstan seuraavasta topicista apua?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3381
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
hve
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 11:47

ääntä kiitos

Viesti Kirjoittaja hve »

ei oikein löytynyt vahvistusta asialle,
luin kyllä viestit mutta pääasiassa puhuttiin ES2:sta,

mutta; oletan että ko. 1.8t SC soittimeen saa kiinni
bassokorostuksella olevan muun kuin saabin vahvarin ja
siihen vaikkapa oviin hyvät kaiuttimet+subbarin.

voiko jonkinlaisen subbarin piilottaa penkin alle? en tarvitse välttämättä taakse mitään virityksiä, riittää että edes edestä saisi jonkinlaiset bassotaajuudet ilmoille... :)
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Re: ääntä kiitos

Viesti Kirjoittaja Vector »

Bob kirjoitti:Niin, sen verran tosi tulen tekemään muutosta kylläkin, että vahvistimen heräte tulee tällähetkellä tavarasäiliön sulakerasiasta (himmentyvän taustapeilin sulakkeelta) - tämän tulen vaihtamaan antennivahvistimen (C-pilarissa takana) olevaan syöttövirtaan. Antennivahvarin heräte tulee suoraan pääyksiköltä (muistaakseni napa 13) ja otaksun sen olevan päällä vain silloin kun radio on päällä, mutta se pitää vielä mitata/testata.
Ainakin itselläni tuo heräte on osoittautunut hyvinkin ongelmalliseksi. Ensin käytössä oli tuo himmentyvän taustapeilin sulake, sitten antennivahvarin ohjaus. Molempien kanssa oli samaa ongelmaa, eli vaikka ohjaus toimi ok asennuksen yhteydessä mittaillessa, niin n. kahden viikon kuluttua asennuksesta oli aamulla akku tyhjä, kun piti lähteä töihin. Eli joko nuo ohajukset toimivat miten sattuu, tai sitten uusi alpinen vahvari vetää sähköä ohjauksesta riippumatta.

Tällä hetkellä toimii kyllä suht luotettavasti: vahvarin piuhat on irti, ja kun haluaa kuunnella musiikkia, niin ei muuta takaluukku auki ja piuhat paikalleen. :evil: Eikä v*tuta yhtään... :evil:
hve
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Loka 17, 2005 11:47

Viesti Kirjoittaja hve »

jep, selväksi tuli. eiköhän noilla pärjätä, kiitoksia vaan vastauksista!

t Henkka
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Varmaan helpoimmalla pääsee tuon herätehomman suhteen, kun ostaa vahvistimen mikä ottaa herätteen suoraan rca:sta. Eikös tuosta ollut kans jotain juttua tuolla ketjussa?
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Hei!
Tarviiko autoa mitenkään ohjelmoida, jos päivittää SS1:stä SS2:een?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pasijalmari kirjoitti:Hei!
Tarviiko autoa mitenkään ohjelmoida, jos päivittää SS1:stä SS2:een?
Häh? Siis ES1:stä ES2:een? Jos vaihtaa radion ES1:stä ES2:een, niin sitten tarvitsee kyllä Tech 2:sta. En tiedä, tarvitseeko Tech 2:sta, jos päivittää ES1:n 4 kaiuttimen versiosta 7 kaiuttimen versioon. Mä tilasin tuon 7 kaiuttimen järjestelmän jo auton ostovaiheessa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin