Maptun vai BSR SS:ään

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
treidaaja
"Tuplakaasari"

Maptun vai BSR SS:ään

Viesti Kirjoittaja treidaaja »

Elikkä noista jompikumpi pitäis valita.
Onko kellään kokemusta tuosta Maptunin boxista SS:ään? Tarvitseeko sen toimimaan saattaminen aina käyntiä Techillä? Ja jos ostaa boxin ja pitää vanhan ja haluaa taas orkkiksen sisään tarviiko taas käydä Techillä?

BSR olis helpompi vaihtoehto. Olen tosin ymmärtänyt, että tuo Maptun olisi varmempi Saabissa?? :( :(

Näistähän on väännetty jo vaikka kuinka paljon muilla malleilla, mutta SS:än osalta en löytänyt yhtään juttua Maptunista.
Saabanan
"Turbo"

Re: Maptun vai BSR SS:ään

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

treidaaja kirjoitti:Elikkä noista jompikumpi pitäis valita.
Onko kellään kokemusta tuosta Maptunin boxista SS:ään? Tarvitseeko sen toimimaan saattaminen aina käyntiä Techillä? Ja jos ostaa boxin ja pitää vanhan ja haluaa taas orkkiksen sisään tarviiko taas käydä Techillä?

BSR olis helpompi vaihtoehto. Olen tosin ymmärtänyt, että tuo Maptun olisi varmempi Saabissa?? :( :(

Näistähän on väännetty jo vaikka kuinka paljon muilla malleilla, mutta SS:än osalta en löytänyt yhtään juttua Maptunista.
Itse kans pähkäilin näitten asioitten kanssa vähänaikaa sitten, ja soittelin ympäriinsä eri viripajoihin, Maptunista kerrottiin että vaatii aina Techillä ohjelmoinnin, ja jos menet viriboksilla huoltoon on vaarana että jos autossa on päivitettävää niin vakio softa ajetaan virisoftan tilalle. En rupia spekuloimaan kumpi on parempi, mutta itse olen ainakin erittäin tyytyväinen BSR:än softaan, ja pidän ehdottomana plussana että softan voi muuttaa helposti vakioksi esim, huoltoa tai katsastusta varten.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
treidaaja
"Tuplakaasari"

Aikamoiset hintaerot BSR:n softalla.
Suomesta tlatessa 950€ ja Ruotsista 863€.
Onko jengi tilaillu Ruotsista vai ihan kotomaasta?
Myyvätkö Ruotsista Suomeen kun Suomessa on edustus?
Onhan tossa hintaeroo yli 500 mummoo.
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

treidaaja kirjoitti:Aikamoiset hintaerot BSR:n softalla.
Suomesta tlatessa 950€ ja Ruotsista 863€.
Onko jengi tilaillu Ruotsista vai ihan kotomaasta?
Myyvätkö Ruotsista Suomeen kun Suomessa on edustus?
Onhan tossa hintaeroo yli 500 mummoo.
Voisin kuvitella tuon BSR:n softan todellisen myyntihinnan Suomessakin olevan lähempänä tuota 850:tä - suurinpiirtein sillä hintatasolla se taisi olla tuossa äskettäin tarjouksessakin...
Saabanan
"Turbo"

Jep! Itse maksoin 850:Euroa täälä Suomessa, oli tarjouskamppanja menossa. Tuosta Ruotsista tilaamisesta, niin yritin tilata Speedpartista mittarikehyksen, mutta siirsivät tilauksen Suomen edustajalle. Ei ole näkynyt eikä kuulunut mittarikehystä, ja tilauksesta on reilu puolivuotta, joten pitäköön paskansa.
Voi Saabanan !!
yarski
"Tuplakaasari"

lastun valintavaikeus...

Viesti Kirjoittaja yarski »

Lainauksia:
" Maptunista kerrottiin että vaatii aina Techillä ohjelmoinnin, ja jos menet viriboksilla huoltoon on vaarana että jos autossa on päivitettävää niin vakio softa ajetaan virisoftan tilalle. "
" BSR olis helpompi vaihtoehto. Olen tosin ymmärtänyt, että tuo Maptun olisi varmempi Saabissa?? "

Maptun varmempi? Siis miten niin, eikö kaikki bsr-softat ole toimivia?

Tuli just ostettua 93ss 1,8t ja kyllähän se lastun tarvitsee...
Valitsen sitten maptunin, 93ss kokemuksia ei kai vielä paljon ole mutta muilla palstoilla "minun on annettu ymmärtää, että" maptun vääntää tasaisemmin ja alempaa kun bsr taas potkaisee yläkierroksilla. Kuitenkin huipputehot lienee samanlaisia. Ihan tästä päätellen päädyin maptuniin.
Toki bsr softan on/off olisi todella hyvä ominaisuus... Huollossa aion kyllä kertoa, että mitään ecu softapäivityksiä tähän mun biiliin ei sitten tehdä.
"... Maptunin boxista SS:ään? Tarvitseeko sen toimimaan saattaminen aina käyntiä Techillä?..." kyllä se siis tarvitsee ton "techin". Kysyin itse maptunilta, että voinko vaihtaa ecun itse: "voit mutta auto ei käynnisty" :?
Tämmöisiä ajatuksia...auto on kumminkin hieno, vaikka es1 = ErittäinSurkea1...
On muuten mun eka Saabii, saas nähdä että paraneeko tästä sairaudesta ikinä :D
treidaaja
"Tuplakaasari"

Mulla ollu toi ss:ä nyt puolitoista vuotta ja nyt ois kova hinku päivittää auto. :twisted:
Ei mulla ainakaan ole esittää mitään faktaa mikä virivaihtoehto olis paras autolle. (paras autolle ois tietty olla virittämättä), mutta kun kakkosautona on 9000 vm.88 turbo niin aina tuntuu tontun jälkeen hypätessä ss:ään, että jotain puuttuu.
anyvay valitsen BSR:n softan nimenomaan tuon ominaisuuden takia, että saan sen autooni kun haluan ja pois kun haluan eikä tarvii käydä välillä Techillä.
Itse en usko, että Maptun olisi turvallisempi vaihtoehto kuin BSR.
Vai olisiko? :oops: Kertokaa gurut :wink:
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

Tämä on juuri yhtä turha topikki kuin mersu vai bemari.
Kummallakin softalla on sama päämäärä ilman sen enempiä taka-ajatuksia.
Ihan puhdas mielipidekysymys.
Hemmetti, toiset tykkää äidistä ja toiset tyttäristä. :evil:

PS. Osta se mikä on halvin.
yarski
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja yarski »

Aero04 kirjoitti:Tämä on juuri yhtä turha topikki kuin mersu vai bemari.
Kummallakin softalla on sama päämäärä ilman sen enempiä taka-ajatuksia.
Ihan puhdas mielipidekysymys.
Hemmetti, toiset tykkää äidistä ja toiset tyttäristä. :evil:

PS. Osta se mikä on halvin.
Just saabin ostaneena ei kyllä mun mielestä oo turha topicci.
Wittu... koetin vaan kysellä kokemuksia... ja sekä äiti että tytär kelpaa mulle... 8)
Saabanan
"Turbo"

Kuten aiemmin kerroin, niin soittelin eri viripajoihin ennen kuin ostin oman virin. Kysyin BSR:än softasta ja sen turvallisuudesta, eli onko nakutusarvoja ja ahtopaineen turvarajoja muutettu. Vastasivat että ne ovat täysin samoja kuin vakiosoftassa, ja juuri sen takia he myöntävät moottoritakuun BSR:än softalla viritettyyn moottoriin, Ruotsissa toki, koska Suomihan on sarvikuonojen maa näissä asioissa.

Joku tuossa epäili, että BSR:än virissä olis huono alavääntö, ja lähtis vasta myöhemmillä kierroksilla ampaisemaan. Takaan että se on väärä luulo. Uskon kans, että otaa minkä virin tahansa, niin hyvä siitä tulee.
Viimeksi muokannut Saabanan, La Marras 05, 2005 01:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voi Saabanan !!
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

yarski kirjoitti: Just saabin ostaneena ei kyllä mun mielestä oo turha topicci.
Wittu... koetin vaan kysellä kokemuksia... ja sekä äiti että tytär kelpaa mulle... 8)
Sori, älä ota itseesi.. :oops: Mutta aina tuo sama kysymys.
Ne kenellä on Maptun suosittelee sitä, kun taas BSR omistajat ajavat sen puolta. Ymmärtääkseni kummatkin on ihan yhtä hyviä.
Eli edelleenkin; hommaa se josta saat edukkaamman diilin.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Aero04 kirjoitti:Sori, älä ota itseesi.. :oops: Mutta aina tuo sama kysymys. Ne kenellä on Maptun suosittelee sitä, kun taas BSR omistajat ajavat sen puolta. Ymmärtääkseni kummatkin on ihan yhtä hyviä.
Eli edelleenkin; hommaa se josta saat edukkaamman diilin.
No mulla ei ole Sport Sedanissa ollut mitään virityssoftaa, koska siinä ei yksinkertaisesti ole viripotentiaalia, mutta NG900:ssa on ollut kaksi BSR:n softaa ja kaksi Maptunin softaa.

Itse suosittelisin noihin vanhempiin Saabeihin Maptunia, sillä ole saanut tietooni, että esim. BSR:n NG900:n softissa tiettyjä arvoja on rukattu, eikä siitä sitten sen enempää. Maptunin softissa noita arvoja ei ole rukattu ja siksi tuntuu turvallisemmalta ajaa Maptunilla. Lisäksi Maptunilta voi saada softaan omia mieltymyksiä vastaavia juttuja, kuten momentinrajoituksia tietyille vaihteille, ahtopainepiikkejä jne. BSR:n softassa tämä ei ole mahdollista, sillä softa on aina samaa "bulkkitavaraa".

Sport Sedanin virityksessä tuo PPC -laite on kyllä houkutteleva lisä, kun samalle Trionic 8 -boksille voi laittaa PPC:n avulla sekä orkkis-, että virisoftaa, kun ennen täytyi aina vaihdella softabokseja keskenään. Lisäksi BSR:n softapäivityspalvelu kuulostaa hyvältä idealta. Jos joku puolueeton Saabin huoltofirma pystyisi sanomaan/osoittamaan, että BSR:n softassa ei ole rukattu tiettyjä arvoja, niin ilmeisesti tuo BSR:n PPC olisi kaikista vaivattomin ja helpoin tapa virittää Sport Sedania.

Varmaan muidenkin virisoftien valmistajien softat olisi mahdollista ympätä PPC -laitteeseen, mutta softien muokkaaminen uuden orkkissoftan päivityksen jälkeen ei onnistuisi. Ja voisi tietysti olla niinkin, että muut virisoftien valmistajat BSR:ää lukuunottamatta eivät välttämättä haluaisi lähettää softaa asiakkaalle tietokoneelle (esim. imuroitavissa joltain nettisivulta), vaan haluavat, että softa on visusti boksissa, jotta sitä ei päästäisi mahdollisesti imuroimaan ja muokkaamaan eteenpäin myytäväksi (kaipa sellainenkin riski olisi mahdollisesti olemassa).
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Mscrnt
Matalapaineturbo

Ihmetys

Viesti Kirjoittaja Mscrnt »

esim. BSR:n NG900:n softissa tiettyjä arvoja on rukattu, eikä siitä sitten sen enempää. Maptunin softissa noita arvoja ei ole rukattu ja siksi tuntuu turvallisemmalta ajaa Maptunilla.
Tästä tulee sellainen kuva, että et ole tietoinen mitä arvoja on rukattu. Eikö tuossa ole "rukattu" koko softa joten tuo kommentti on mielestäni turhaa paniikin lietsontaa. :wink: Mutta jos se tuntuu turvallisemmalta niin olet varmasti valinnut hyvän näistä kahdesta.

Itse ottaisin ehkä BSRn, koska sen laittaminen on ymmärrykseni mukaan helppo operaatio. Ja harkinnassahan tämä homma on. :)
-Mscrnt-
Bob
"Hölösuu"

Yhteenveto

Viesti Kirjoittaja Bob »

Lyhyt yhteenveto näistä virisoftista käydyistä eri keskusteluista tämän mennessä täällä SS:n foorumilla:

- suurin osa on laittanut BSR:n softan
- parilla on Hirschin palikka
- kenelläkään ei ole Nordicin tai Maptunin palikoita :idea:

Korjatkaa jos ole väärässä tuon listan suhteen.
Viimeksi muokannut Bob, Pe Joulu 16, 2005 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Re: Ihmetys

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mscrnt kirjoitti:Tästä tulee sellainen kuva, että et ole tietoinen mitä arvoja on rukattu.
Olen tietoinen, mutta en halua kertoa asioita tällä foorumilla, jotten mitenkään hankaloittaisi BSR:n softien suomalaisten jälleenmyyjien kaupantekoa. Jos joku haluaa tietää, mitä moottorin turvallisuuteen liittyviä arvoja BSR:n (NG900:n) softassa on rukattu, niin kannattaa tulla nykäisemään hihasta jossain klubitapaamisessa ja kysyä henk.koht. Tälle foorumille en noita tietoja kirjoita.

Niin, ja ne tietooni saamat asiat koskevat sitten vain NG900:n softaa, joten voi olla, että muut BSR:n muut softat on täysin OK.

Tietolähteenä mulla on ollut Helsingin Herttoniemen Länsiauton yksi mekaanikko, joka aikoinaan tsekkasi mun auton ja yhden jutun olen kuullut eräältä kanssaklubilaiselta, joka puolestaan kuuli asian Maptunilta, jolle oli lähettänyt BSR/Speedpartsin boksin vaihdossa Maptunin softaan. En usko, että Länsiautolla ja Maptunilla olisi puhuttu asioista p :evil: sk :evil: :evil: , sillä se ei ole heidän tapaistaan.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin