Flat-sulat Saabiin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Recon kirjoitti: Joku aiemmin kirjoittikin, että valumisongelmaan auttaa kahvan vaihto. En uskonut tätä aluksi, koska omien kokeilujen mukaan autoon mentäessä tai sieltä noustessa takareisi ei painanut kahvaa niin paljoa että se olisi istuinta laskenut. Kuitenkin nyt on kahvaan tullut päivitys, jossa kahva on saman muotoinen mutta sen perusasento alempi. Omaani tuo on vaihdettu ja täytyy todeta, että se asia tuli lopultakinkin kuntoon.
Pashan marjat. Kerran vaihdettu ja edelleen valuu.
Ja miten se takareisi siihen kahvan asentoon liittyy? I just don't get it? :?
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Aerochick kirjoitti:
Recon kirjoitti: Joku aiemmin kirjoittikin, että valumisongelmaan auttaa kahvan vaihto. En uskonut tätä aluksi, koska omien kokeilujen mukaan autoon mentäessä tai sieltä noustessa takareisi ei painanut kahvaa niin paljoa että se olisi istuinta laskenut. Kuitenkin nyt on kahvaan tullut päivitys, jossa kahva on saman muotoinen mutta sen perusasento alempi. Omaani tuo on vaihdettu ja täytyy todeta, että se asia tuli lopultakinkin kuntoon.
Pashan marjat. Kerran vaihdettu ja edelleen valuu.
Ja miten se takareisi siihen kahvan asentoon liittyy? I just don't get it? :?
Samaa ihmettelen minäkin.

Varsinainen soutulaite yhdellä airolla koko penkki. :?
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Bob kirjoitti:
Aerochick kirjoitti:
Recon kirjoitti: Joku aiemmin kirjoittikin, että valumisongelmaan auttaa kahvan vaihto. En uskonut tätä aluksi, koska omien kokeilujen mukaan autoon mentäessä tai sieltä noustessa takareisi ei painanut kahvaa niin paljoa että se olisi istuinta laskenut. Kuitenkin nyt on kahvaan tullut päivitys, jossa kahva on saman muotoinen mutta sen perusasento alempi. Omaani tuo on vaihdettu ja täytyy todeta, että se asia tuli lopultakinkin kuntoon.
Pashan marjat. Kerran vaihdettu ja edelleen valuu.
Ja miten se takareisi siihen kahvan asentoon liittyy? I just don't get it? :?
Samaa ihmettelen minäkin.

Varsinainen soutulaite yhdellä airolla koko penkki. :?
Mulla toi pelaa ihan OK ja valumatta eikä tietääkseni ole edes vaihdettu.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Recon »

Aerochick kirjoitti:
Recon kirjoitti: Joku aiemmin kirjoittikin, että valumisongelmaan auttaa kahvan vaihto. En uskonut tätä aluksi, koska omien kokeilujen mukaan autoon mentäessä tai sieltä noustessa takareisi ei painanut kahvaa niin paljoa että se olisi istuinta laskenut. Kuitenkin nyt on kahvaan tullut päivitys, jossa kahva on saman muotoinen mutta sen perusasento alempi. Omaani tuo on vaihdettu ja täytyy todeta, että se asia tuli lopultakinkin kuntoon.
Pashan marjat. Kerran vaihdettu ja edelleen valuu.
Ja miten se takareisi siihen kahvan asentoon liittyy? I just don't get it? :?
Kun nouset autosta ulos, niin todennäköisesti siirrät ensin vasemman jalkasi maahan. Nyt kun lähdet tästä siirtämään painoa vasemman jalkasi päälle, niin kokeileppa reitesi takaosaa ottaako se tähän korkeuden säätökahvaan. Ainakin minulla kävi näin, koska kahva suurin piirtein sen muovireunuksen tasalla. Uusi kahva on nyt alempana kuin penkin muovireunus, eikä reisi ota siihen enää autoon noustessa tai sieltä poistuessa.

Mutta niinkuin sanoin, kahva ei mielestäni painunut niin paljoa että penkki olisi sen takia laskenut. Mutta joka tapauksessa kahvan vaihdon jälkeen valumisongelmaa ei ole ollut. Aikaisemmin vaihdettiin koko penkin runko ja olisi vaihdettu vielä toisenkin kerran, mutta silloin päädyttiin vaihtamaan "säätökela" johon kahva kiinnittyy. Nämä toimenpiteet olivat turhia. Onpahan nyt edes yksi ongelma saatu pois.
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Recon kirjoitti: Kun nouset autosta ulos, niin todennäköisesti siirrät ensin vasemman jalkasi maahan. Nyt kun lähdet tästä siirtämään painoa vasemman jalkasi päälle, niin kokeileppa reitesi takaosaa ottaako se tähän korkeuden säätökahvaan.
Kokeiltu on, ei osu. Eli paska mikä paska. :P
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Flat-sulat Saabiin

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Honkkarista löytyi kiinalaiset Valeon kopiot (Yada -merkkiset) 575 mm pitkänä 9,50 /kpl.

Osat ihan hyvin tehty,kumissa grafiittipinnoite. Muovikappaleen ja selkäraudan liitoksessa liikaa välystä sivuttaissuunnassa. Eilisiltana asensin jolloin toiminta oli kylmänä lähinnä tyydyttävää. Aamulla tallista lähtiessä toimivat ihan hyvin, puolen tunnin ajon jälkeen kumin jäykistyessä alkoi huonontumaan.
9-3 SS 1.8t
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Flat-sulat Saabiin

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Onko noita Flat-sulkia nykyään jo sopivia ja kannattaako niitä hankkia, jos vertaa tuohon spoilerilliseen sulkaan?

Threadi taisi olla parivuotias jo, joten jos päivitettyä tietoa löytyisi?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Flat-sulat Saabiin

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Valeon flatit tuli kokeiltua. Hyöty minimaalinen (jos ollenkaan?), mitat ei ole justiinsa ja näyttää hirveältä tavalliseen sulkaan suunnitellun varren kanssa. Lisäksi ei edes pyyhkineet kuin 3 viikkoa hyvin. Nyt ostin orggis sulat ja on nätit. Itse miettisin faceliftin pyyhkijän varsia ja orggis sulkia. Rahalla saa kauniiksi. Ainoa mikä pitäisi tarkistaa sopiiko ne vanhan konepellin kanssa. vanhoissa varsissa kun on taivutus ja uudet ovat suorat. Konepellin reuna on minusta erilailla uudemmassa. Tästä hyvä testaus jollekulle.. Tai selvittää onko joku esim ruotsissa tehnyt moista.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Flat-sulat Saabiin

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Poikarukka kirjoitti:Valeon flatit tuli kokeiltua. Hyöty minimaalinen (jos ollenkaan?), mitat ei ole justiinsa ja näyttää hirveältä tavalliseen sulkaan suunnitellun varren kanssa. Lisäksi ei edes pyyhkineet kuin 3 viikkoa hyvin. Nyt ostin orggis sulat ja on nätit. Itse miettisin faceliftin pyyhkijän varsia ja orggis sulkia. Rahalla saa kauniiksi. Ainoa mikä pitäisi tarkistaa sopiiko ne vanhan konepellin kanssa. vanhoissa varsissa kun on taivutus ja uudet ovat suorat. Konepellin reuna on minusta erilailla uudemmassa. Tästä hyvä testaus jollekulle.. Tai selvittää onko joku esim ruotsissa tehnyt moista.
Kokeilin myös noita Valeoita ja kestävyys ei vakuuttanut. Nyt on "bossilaiset" tavalliset spoileri sulat motonetista, tais olla 18.50€. Saa nähdä miten kestää verrattuna Valeoihin.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Flat-sulat Saabiin

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Tuli kokeiltua Flat-sulat valistuneista kertomuksista huolimatta:

Kiinnityksestä täysi kymppi, Boschilaiset. Tarvikesulka, johonkin väärään malliin, tarkoitettu myös korvaamaan perinteiset sulat. Ulkonäkö ok, jotenkin kevyen näköiset, johtunee varsista osaksi.

Hinta reilu 20 e / pari, poistolaarista. Normihinta päälle neljä kymppiä.

Bosch 55+55cm, repsikan puoleinen ei ottanut lasiin lähellä A-pilaria 5cm päästään. Sulan pää ei siis kaareudu tarpeeksi, jolloin lasin reunalla kosketusta ei tapahtunut. Sulan sisällä on ilmeisesti esijännitetty jousi ja itse sulka olisi ilman sitä suora. Näin ollen päästään sulka ei olekaan kaareva.
55+55 sulat jätti myös vettä kyydistä lasin keskelle alaspäin mennessään, pituuden puolesta yhteispeli ei siis ollut optimia.

Repsikan sulkaa piti siis taivuttaa ja eihän se hyvin mennyt..
Näppäränä monitoimi-miehenä keksin hieman lämmittellä sitä hieman varovasti 500 asteisella ilmalla... En ihme kyllä polttanut sormiani.. No se spoiler-osuushan meni sitten ensikosketuksesta lyttyyn.. Sulka toki taipui.. Jopa niin hyvin, että otti päästään kyllä kiinni, mutta jäi sitten 3cm matkalta "ilmaan".. Tyhmyydestä sakotetaan. :)

Nimimerkki "Annetaan Boschin 55cm flat-sulka! 1kpl.."
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Flat-sulat Saabiin

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Näkyi flat sulat olevan 08 mallissa vakiona ja otti lasiin kiinni koko matkalta koe-ajolla. Miten on kokemukset pitkäaikaisessa käytössä?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Flat-sulat Saabiin

Viesti Kirjoittaja SS »

Myös Biltemasta löytyy nykyään noita flat-sulkia. Vaikken yleensä Bilteman tavaraa kehu, niin ainakin nuo sulat ovat paremmat kuin Valeon vastaavat. Kokemusta wanhemmasta 9-3:sta ja toisesta automerkistä. Molemmissa tosin matkustajan puolen sulka jää ala-asennussaan päästä hieman ilmaan, samaa vikaa oli tosin Valeoillakin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Flat-sulat Saabiin

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ostakaa orgikset. Maksavat ihan kiitettävästi, mutta ovat hyvät.
mheikkin
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 20:15

Re: Flat-sulat Saabiin

Viesti Kirjoittaja mheikkin »

Itsellä on ollut aiemmin huonoja kokemuksia Boschin sulista. Yleensä ne alkoivat (3 sulat peräkkäin) jättämään pieniä rantuja tuulilasiin parhaimmillaan jo muutaman käyttöviikon jälkeen. Viime kesänä ostin aivan tavalliset Championit ja ne ovat olleet erittäin hyvät ja toimivat edelleen kuin uudet. Tämä ei ole mikään mainos vaan omakohtainen positiivinen kokemus!

9-3SS2005
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Flat-sulat Saabiin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hommasin itselleni Bilteman "Top of the line" flat-sulat. Tämä talvi noilla on tullut ajeltua, eikä ainakaan vielä toistaiseksi ole ollut valittamisen aihetta. Hintansa ainakin haukkuvat, kun pari maksoi parikymppiä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin