automaatlotju/1.8t

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

automaatlotju/1.8t

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Hei!
Onkos kokemuksia ko. yhdistelmästä, jaksaako mennä, onko miellyttävä
loota käytökseltään jne...
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mä ajelin tuollaisella automaatilla viikon ja se on mukavan ripeä kun käyttää vääntö eli ei kierrätä konetta aina tappiin. Renkaat sutii joka kaarteessa kun vähän leikkiin tomaatin kanssa. Vaihdot menee siististi ilman nykäisyjä. Mulla jäi hyvä kuva auton tekniikasta ja sen toimivuudesta. Ainoat negatiiviset oli ovipahvin narina, huono asennus tehtaalla muutamissa muoviosissa ja peileistä rapisevat maalit. Penkkikin oli vähän kuin pallon päällä istuisi mutta muuten mukava auto.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

1.8T Sentronic

Viesti Kirjoittaja TA »

Tuollainen sentronic oli ennen tätä nykyistä.

Menopuoli on kyllä kunnossa ainakin pikkutiellä varsinkin ratista itse vaihtaen... ja jos ei riitä niin ainahan voi käydä tilaamassa BSR tms. kautta lisätehoa.

Loota toimi mielestäni ihan fiksusti ja sivistyneesti. Myös autoa satunnaisesti testanneet kaverit ihmettelivät laatikon sivistynyttä käytöstä ja kehuivat vuorotellen, ettei vaihtamista edes huomaa. Kaikilla kun oli mielessä vanhanaikaisten automaattien nykäisyt.

Keskikulutus huiteli 8 - 8,6 l välillä. Maantiellä pitkällä matkalla tosin meni selvästi alle kasin, jos ei paahtanut pelkästään motaria.

Vaihteisto ei nykäise yhtään ripeästi kiihdyttäessä, pintakaasulla kiihdyttäessä tuntee ihan aavistuksenomaisesti. Alaspäin voi vaihtaa cruise päällä nykimättä. Ihan kiva toiminto esim. moottoritiellä, kun alkaa 100km/h rajoitus vaihtua 120km/h ja joku Pokemonautokuski meinaa tehdä kiusaa. Vaivihkaa cruisen ollessa päällä tiputtaa manuaalipuolella kolmoselle ja sitten antaa hanaa... :twisted: (Automaattiasennossa heittää kolmoselle vielä 150km/h nopeudessa ja vasta lähempänä 170km/h vaihtaa neloselle... älä kysy mistä tiedän :roll: )

Laatikon kestävyydestä ei ole mitään tietoa. Meillä joskus tultaessa risteyksiin alaspäin vaihtaessa jo ihan lähes kävelyvaudissa saattoi satunnaisesti nykäistä... en tiedä mistä johtui, mutta LA:n mukaan asiaan ei tarvinnut puutua. 8O

Positiivinen kokemus kaikin puolin, olisin halunnut nykyisenkin automaattina.
93se.tj
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 17:59

Viesti Kirjoittaja 93se.tj »

on hyvä . toimii myös vaunua vedetäessä .nyt ajettu 22tkm.kulutta noin litran enempi kuin manuaali menee kuitenkin matka ajossa 6,5 normaali ajolla.jota tällä on hankala tehdä :lol: .seuraavakin tulee tomatti lootalla aika varmasti.
Joni 9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 13:09
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Joni 9-3 »

Takana noin 18tkm. Loistava peli. Kiihdytykset eivät ole repiviä, mutta vääntäviä. Minusta nuo rattiviikset ja manuaalipuolet laatikossa on kyllä aivan turhia, sitäpaitsi niitä käyttäessä on viiveet turhan pitkiä (todennäköisesti alle sekunti, mutta kun sen pitäisi mennä niin kuin Ferrarissa - heti uutta silmässä kun nappia painaa). :lol: .
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

Joni 9-3 kirjoitti:Minusta nuo rattiviikset ja manuaalipuolet laatikossa on kyllä aivan turhia, sitäpaitsi niitä käyttäessä on viiveet turhan pitkiä (todennäköisesti alle sekunti, mutta kun sen pitäisi mennä niin kuin Ferrarissa - heti uutta silmässä kun nappia painaa). :lol: .
Samaa itsekin naureskelen kun ajan "rattivaihteistoillla" tai "manuaalipuolella".. Eihän tuolla ole suorituskyvyn funktioon mitään tekemistä! :roll:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kävin tänään koeajamassa 9³ Sport Combi Aeroa, ja siinä toimi automaattilaatikon (Sentronic) käsinvaihtomahdollisuus todella hyvin. Ei ollut viiveitä, kuten aikaisemmin koeajamissani Aerossa (nykyään 2.0T) ja 1.8t:ssä. Ilmeisesti ovat jollain tavalla päivittäneet laatikon softaa, ja onhan uuden Aeron automaattiloota muistaakseni 6 -lovinen, kun muiden 9³ -mallien (lähinnä 1.8t, 2.0t ja 2.0T) loota on viisilovinen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Joni 9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 13:09
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Joni 9-3 »

En kyllä allekirjoita tuota. Vaihteiden pitäisi mennä aidosti sisään sillä samalla hetkellä kun nappulaa painaa, jotta hommassa olisi jotain järkeä.

TopGearissa ajoivat taannoin noita oikeita urheiluautoja. Haukkuivat mm. Aston Martinin rattivaihteet juuri tästä syystä. Sen isomman kaverin mielestä ainoastaan Ferrari osaa tehdä tuon homman niinkuin pitää.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Napilla toimivat manuaalivaihteet automaattikytkimellä ovat kyllä täysin eri maailmasta kuin automaattivaihteisiin lisätyt lelut.

Ensinmainituista on oikeasti hyötyä ja senkaltaisia löytyy mm. Ferrarista, jälkimmäisiä löytyy vaikka mistä perheautoista (ml. Saab) ja on ominaisuutena vain.. no, lelu. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TA
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 18:30
Paikkakunta: Kanta-Häme

viivettä on toki...

Viesti Kirjoittaja TA »

Totta on, että vaihtamisessa on viive, mutta ainakin itse opin ennakoimaan tuon viiveen pienen harjoittelun jälkeen. Mielestäni 9-3SS:lla oli hauska lasketella asfalttipintaista, todella mutkaista pikkutietä itse ratista vaihtaen. Sai jarrutettua moottorilla halutessaan voimakkaasti, oli haluttu pykälä valmiiksi päällä mutkan lopussa, kun lähti taas repimään vauhtia suoralla yms. Ihan kiva lisätoiminto automaattilootaan, vaikka ei mikään Ferrarin laatikko olekaan... olkoot sitten lelu, mutta eikös lelujen kuulukin olla hauskoja? :lol:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Turbo Sensonic kirjoitti:Kävin tänään koeajamassa 9³ Sport Combi Aeroa, ja siinä toimi automaattilaatikon (Sentronic) käsinvaihtomahdollisuus todella hyvin. Ei ollut viiveitä, kuten aikaisemmin koeajamissani Aerossa (nykyään 2.0T) ja 1.8t:ssä. Ilmeisesti ovat jollain tavalla päivittäneet laatikon softaa, ja onhan uuden Aeron automaattiloota muistaakseni 6 -lovinen, kun muiden 9³ -mallien (lähinnä 1.8t, 2.0t ja 2.0T) loota on viisilovinen.
Vähän offtopicia tähän:

kävin tänään Espoon Olarin Länsiautossa koeajamassa manuaali 9³ Sport Combi Aeroa. Keli ei todellakaan ollut mitä parhain, mutta täytyy edelleen ihastella auton jarruja ja (vakiosaabin) vääntöä. Varsinkin manuaalina tuo vääntö tuli hyvin esille. Ratin alumiiniverhoilusta voi olla montaa mieltä, mutta itse en pahemmin välittäisi tuollaisesta ratin verhoilusta, vaan pelkkä nahkaratti olisi mielestäni parempi. Makuasia. Penkkien reisituessa olisi toivomisen varaa vanhempien Saabien penkkeihin verrattuna...

Aloin koeajon jälkeen miettimään, että onkohan uudessa Aerossa (2.8V6t) ja vanhassa Aerossa (2.0T) samat jarrut? Jos on, niin sitten olisi ilmeisesti mahdollista muutoskatsastaa Suomessa 2.0T, johon on laitettu Hirschin steg 2 (252 hv, 370 Nm). Olisi kiva päästä kokeilemaan eroavaisuuksia autojen välillä. 2.0T:n ja Aeron hintaero on kuitenkin 7000 euroa, ja Hirschin virisetti maksoi muistaakseni noin 3000 euroa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin