"Saab -kolari" jenkeissä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

"Saab -kolari" jenkeissä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Katsokaapas tätä autokolaria, joka on tapahtunut jenkeissä:

Kuva

Sport Sedan ajoi nokkakolarin SUVin kanssa.

Tässä tietoa kolarista:

Safety's always been a priority of the Saab brand. The 9-3 and 9-5 ranges all have 5-star Euro NCAP ratings and in this case, it's saved someone's life, though he's still in dangerous waters.

The young, 17 year old driver collided with an SUV a few days ago in Michigan. No-one's clear on what happened other than both drivers sustaining critical injuries. The good thing is that the relatively smaller sedan, a Saab 9-3 by the looks of things, survived the collision with a larger SUV in seemingly good shape, and the inbuild safety from Saab most likely saved this young guy's life.

As you can see from the photo below, the SUV is in a fair mess whilst the Saab looks in fair shape from the firewall back. Here's hoping both drivers are OK in the long run. The SUV was being driven by a young 21 year old woman.

-lähde: http://www.trollhattansaab.net

Sanotaan, että nuo noita SUVeja ostetaan sen takia, koska ne mielletään tavallisia henkilöautoja turvallisemmiksi. No tässä tapauksessa se uskomus oli väärä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Kuva on ainakin saabille edullisesta kulmasta.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: "Saab -kolari" jenkeissä

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turbo Sensonic kirjoitti:Sanotaan, että nuo noita SUVeja ostetaan sen takia, koska ne mielletään tavallisia henkilöautoja turvallisemmiksi. No tässä tapauksessa se uskomus oli väärä :roll:
Joittenkin mielestä ne on miehekkäitä kun ne on korkeita, mutta oikeestihan ne on akkojen autoja ;) Naiset ja kokemattomat kuskit tykkää ajella niillä, kun "näkee edessä ajavien yli ja pystyy paremmin hahmottamaan tilanteen."

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Saab -kolari" jenkeissä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Sanotaan, että nuo noita SUVeja ostetaan sen takia, koska ne mielletään tavallisia henkilöautoja turvallisemmiksi. No tässä tapauksessa se uskomus oli väärä :roll:
Joittenkin mielestä ne on miehekkäitä kun ne on korkeita, mutta oikeestihan ne on akkojen autoja ;) Naiset ja kokemattomat kuskit tykkää ajella niillä, kun "näkee edessä ajavien yli ja pystyy paremmin hahmottamaan tilanteen."
Joo, ja nenä "kiinni" mahdollisimman lähelle tuulilasia, niin pääsee "lähemmäksi tilanteita" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Itselläni oli yksi vahvimmista perusteista SS:n ostossa nimenomaan turvallisuus. Tietysti ajettavuuden ja ulkonäön ohella.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: "Saab -kolari" jenkeissä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Sanotaan, että nuo noita SUVeja ostetaan sen takia, koska ne mielletään tavallisia henkilöautoja turvallisemmiksi. No tässä tapauksessa se uskomus oli väärä :roll:
Katsoitko myös mistä kulmasta Saabia kuvattiin :wink:
Tutustuitko HMS:ssä pari vuotta sitten olleeseen Euro-Ncap kolaroituun C-sarjan mersuun, toiselta puolelta auto näytti ehjältä, mutta toiselta puolelta näky ei ollutkaan yhtä miellyttävä...

Kaverin tais pelastaa, että vastassa oli tollanen "paperikorinen" jenkkiSUV, jos vastassa olis ollut jäykkäkorinen uusi EuroSUV, ois voinu tulos olla Saabistin kannalta pahempi, onneksi näin ei ollut :roll:

Ei sillä ettei Saab olisi turvallinen, mutta yleensä n. 50% suuremmalla massalla varustettu auto vetää pidemmän korren, mutta niin kuin sanoitkin, tässä tapauksessa näin ei ollut :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Saab -kolari" jenkeissä

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti:
Katsoitko myös mistä kulmasta Saabia kuvattiin :wink:
Tutustuitko HMS:ssä pari vuotta sitten olleeseen Euro-Ncap kolaroituun C-sarjan mersuun, toiselta puolelta auto näytti ehjältä, mutta toiselta puolelta näky ei ollutkaan yhtä miellyttävä...

Ei sillä ettei Saab olisi turvallinen, mutta yleensä n. 50% suuremmalla massalla varustettu auto vetää pidemmän korren, mutta niin kuin sanoitkin, tässä tapauksessa näin ei ollut :wink:
Kulma ja kulma... :roll: Eiköhän tää jotain kerro siitä kuolleesta kulmastakin:
"The good thing is that the relatively smaller sedan, a Saab 9-3 by the looks of things, survived the collision with a larger SUV in seemingly good shape, and the inbuild safety from Saab most likely saved this young guy's life."
Eiköhän se "lycka till"-tyyliin säilynyt kuski majaillut juuri tuossa pimentokohassa.


Eipä auta massa ei tässäkään möhkössä :lol:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=121741


Ja onneksi Suomessa polkevat "suvit" ovat luokkaa Honda H(ä)RV(eli)... hyvät säilymismahikset vaikka henkilöautolla tommoseen tölväsiskin :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Re: "Saab -kolari" jenkeissä

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Henkka #2283 kirjoitti: Eipä auta massa ei tässäkään möhkössä :lol:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=121741
Joo, mut ei tuota hirvitystä voi autona pitääkään. Ajattelehan vähän, kiinalainen kopio Opelista :lol:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: "Saab -kolari" jenkeissä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti:
Kulma ja kulma... :roll: Eiköhän tää jotain kerro siitä kuolleesta kulmastakin:
"The good thing is that the relatively smaller sedan, a Saab 9-3 by the looks of things, survived the collision with a larger SUV in seemingly good shape, and the inbuild safety from Saab most likely saved this young guy's life."
Eiköhän se "lycka till"-tyyliin säilynyt kuski majaillut juuri tuossa pimentokohassa.


Eipä auta massa ei tässäkään möhkössä :lol:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=121741


Ja onneksi Suomessa polkevat "suvit" ovat luokkaa Honda H(ä)RV(eli)... hyvät säilymismahikset vaikka henkilöautolla tommoseen tölväsiskin :wink:
Joo siellähän puolella se kuski oli, mutta kuitenkin heti alkuun ajattelin, että jutun alunperin lähettänyt on lukenut sen jostain netistä ja nähnyt vain tuon ko. kuvan kolarista, ja tuosta kuvasta näyttää juurikin siltä, kun Saabissa ei olisi naarmuakaan, mutta SUV olisi lähes palasina. Jos kuva olisi toiselta puolelta otettu, tilanne näyttäisi varmastikin sopivan erilaiselta.

Ja toi Landwindi nyt on sellanen mitä en edes autoksi laske :lol: Kuitenkin tossa testissä se kilpailee omaa massaansa vastaan. Mieluummin istuisin kolarissa tuossa Landwindissä kuin Fiat Puntossa, vaikka se neljä tähden edestä turvallinen onkin.
1900kg vs. 935kg, eikä erojen tarvitse tuollaisia olla, aina siihen suuremmalla massalla varustettuun autoon kohdistuu pienemmät törmäysvoimat. Itsellä ei ainakaan olisi intoa lähteä testaamaan Volvon (tai Saabin) turvallisuutta 50% painavampaa SUV:ia vastaan :)

Suomessa tosiaan nää "maasturit" on aika sopivasti pienempiä ja massaltaan suurinpiirtein saman kokoisia. Niiden kanssa kolaroiminen on huomattavasti tasaväkisempää :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Saab -kolari" jenkeissä

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

tknummelin kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti: Eipä auta massa ei tässäkään möhkössä :lol:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=121741
Joo, mut ei tuota hirvitystä voi autona pitääkään. Ajattelehan vähän, kiinalainen kopio Opelista :lol:
Eipä niin :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Saab -kolari" jenkeissä

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Rommitommi kirjoitti: Joo siellähän puolella se kuski oli, mutta kuitenkin heti alkuun ajattelin, että jutun alunperin lähettänyt on lukenut sen jostain netistä ja nähnyt vain tuon ko. kuvan kolarista, ja tuosta kuvasta näyttää juurikin siltä, kun Saabissa ei olisi naarmuakaan, mutta SUV olisi lähes palasina. Jos kuva olisi toiselta puolelta otettu, tilanne näyttäisi varmastikin sopivan erilaiselta.

Ja toi Landwindi nyt on sellanen mitä en edes autoksi laske :lol: Kuitenkin tossa testissä se kilpailee omaa massaansa vastaan. Mieluummin istuisin kolarissa tuossa Landwindissä kuin Fiat Puntossa, vaikka se neljä tähden edestä turvallinen onkin.
1900kg vs. 935kg, eikä erojen tarvitse tuollaisia olla, aina siihen suuremmalla massalla varustettuun autoon kohdistuu pienemmät törmäysvoimat. Itsellä ei ainakaan olisi intoa lähteä testaamaan Volvon (tai Saabin) turvallisuutta 50% painavampaa SUV:ia vastaan :)

Suomessa tosiaan nää "maasturit" on aika sopivasti pienempiä ja massaltaan suurinpiirtein saman kokoisia. Niiden kanssa kolaroiminen on huomattavasti tasaväkisempää :)
Juups, näinhän on tai vähän siitä vierestä :wink:
Tosiaanhan monesti unohdetaan (tai ei tajuta) törmäystestien vastaavan kahden samanmassaisen auton törmäystä. Törmäyseste kun on kiinteä.

Toi Landwind vs. Punto alkaa olemaan jo vähän kinkkinen. Oikeesti pitää miettiä yhteentörmäyksen laatua. Esimerkiksi Landwindin törmätessä Punton persaukseen saattaa kuski nirhautua jo rattiputkeen siinä kun Punton ainoana kyydissäolevana kuski kävelee ja kukkuu niin kuin ennekin :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: "Saab -kolari" jenkeissä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti:
Toi Landwind vs. Punto alkaa olemaan jo vähän kinkkinen. Oikeesti pitää miettiä yhteentörmäyksen laatua. Esimerkiksi Landwindin törmätessä Punton persaukseen saattaa kuski nirhautua jo rattiputkeen siinä kun Punton ainoana kyydissäolevana kuski kävelee ja kukkuu niin kuin ennekin :lol:
Hehe, juurikin näin :D :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Kyllä massasta kuitenkin on aina hyötyä törmäyksessä, hidastuvuudet ovat paljon pienemmät. Tietenkin jos auto ei kestä pieniäkään hidastuvuuksia niin sitten...
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Missään ei liene vertailua, tai tietoja kuinka turvallisia nuo vanhemmat Saabit ovat verrattuna nykyaikaisiin autoihin ?
Vastaa Viestiin