Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä

Viesti Kirjoittaja TKL »

Joopa, auto ei nyt sitten käynnistynyt lohkarin oltua päällä tunnin, pakkasta 14 astetta.
Puolen tunnin odotus ilman lohkaria ja käynnistyi.

Viime talvena moista problemaa ei ollut, johtuneeko tuosta juuri tehdystä Trionic softan päivityksestä.. ei tosin pitäisi ?

Eli seuraavaksi auto täytyy taas kiikuttaa pajalle tällä kertaa moottorinohjausyksikön ohjelmistopäivitykseen:

Kuva

Alustanumeron perusteella autoni kuuluu ryhmään jossa noita ongelmia on ollut moottorilämmittimen kanssa (31000001-31025600). :?
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Touko 05, 2011 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä

Viesti Kirjoittaja TKL »

Bob kirjoitti:Vaikea sanoa mikä on mennyt pieleen päivitettäessä, mutta tuon moottorinlämmittimen käytön mahdollistava päivitys on varsin vanha (2003 alusta) - olisivatko saaneet sinne sisään sellaisen version, jossa tuota korjausta ei ole ja sinulla oli tuo jo aiemmin päivitettynä.
Päivittivät siis Trionicin softan, eivät moottorinohjausyksikön softaa (ovathan nuo eri asia ?) :roll:
Mitään päivityksiä autoon ei ole aiemmin tehty joten voisikohan kyse olla siitä että juuri päivitetty Trionic softa ja vanha moottorinohjausyksikön softa eivät ole yhteensopivia keskenään... tiedä häntä.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Jep :oops:
Eli sitten asia voi hyvinkin olla niin että minulle päivitettiin versio jossa ei ole tuota korjausta. Ja jos tuo on verrattain vanha korjaus niin herää kysymys kuinka uuden päivityksen ovat laittaneet.
Onko muuten tietoa ovatko nuo päivitykset kumulatiivisia ?
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:tyhjäkäynti sahaa 400-1800 rpm pari minuuttia.
Aika outo juttu. Liittyisiköhän tuo jotenkin tuon BSR:n virisoftan toimintaan? Sahasiko auton tyhjäkäynti kylmällä vakionakin?

Vähän offtopicia, koska Sport Sedanini on 1.8i, mutta kun kylmäkäynnistää moottorin, kierrokset nousevat 1200 rpm:ään. Vähän aikaa autolla ajettuaan kierrokset laskevat 914 rpm:ään tai sitten ne voi itse laskea käyttämällä tyhjäkäynnillä kierroksia yli 3000 rpm:n. Auton tyhjäkäynti oli ennen 814 rpm, jolloin ohjauspyörä ravisti ilkeästi tyhjäkäynnillä, varsinkin silloin, kun moottori oli kylmä. Nyt asia on poissa päiväjärjestyksestä, kun sain loppuen lopuksi Siemensin moottorinohjainyksikköön uuden softan. Ja auto lähtee käyntiin niin kylmällä, kun lämpöiselläkin ilmalla, oli lämmitin ollut päällä tai ei.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Hei!
Hyvin käynnistyy lohkon perästä Vno 31027359. Tuntuu vaan olevan aika heikkotehoinen toi lohkolämmitin(tai jossain letkussa/kotelossahan toi porisee), vai taitaa olla hitaahkosti lämpenevää sorttia toi pannu? Menee webaston hommaamiseen ens syksynä.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

..
Viimeksi muokannut Bob, To Touko 05, 2011 21:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

pasijalmari kirjoitti:Hei!
Hyvin käynnistyy lohkon perästä Vno 31027359. Tuntuu vaan olevan aika heikkotehoinen toi lohkolämmitin(tai jossain letkussa/kotelossahan toi porisee), vai taitaa olla hitaahkosti lämpenevää sorttia toi pannu? Menee webaston hommaamiseen ens syksynä.
Mulla on ihan sama ongelma Calixin lämppärin kanssa. Tuntuu olevan jokseenkin tehoton. Onko jollain parempia kokemuksia esim Defasta SS:ssa? Webasto tosiaan kiinnostaisi, mutta taitaa olla melkoisen kallis jälkiasennettuna.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Webasto maksanee n. 1200 euroa asennettuna.

Kovasti olen sitä mieltä, että Webasto löytyy seuraavasta kulkineestani. Edellisessä oli Webasto ja tässä nykyisessä ei ole, harmi. Talvi on hädin tuskin alkanut, ja olen nyt jo kyllästynyt tuohon lohkolämmittimen tehottomuuteen.

Lohkolämmitin on ihan lelu keksintö Webastoon verrattuna, ja nuo muut (säteily/letkulämmittimet) varmaan vielä lelumpia. Mielestäni talvella ajettavassa autossa tulee olla Webasto (tai vastaava) ihan vakiovarusteena.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Hyvä kombinaatio voisi olla Webasto ja pelkkä lohkiksen johtoihin kytketty akkulaturi (siis ei lohkista). Sillä varmaan välttäisi akun tyhjentymisen, jos erehtyy ajamaan pelkkää pikkupyöritystä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Vector kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:Hei!
Hyvin käynnistyy lohkon perästä Vno 31027359. Tuntuu vaan olevan aika heikkotehoinen toi lohkolämmitin(tai jossain letkussa/kotelossahan toi porisee), vai taitaa olla hitaahkosti lämpenevää sorttia toi pannu? Menee webaston hommaamiseen ens syksynä.
Mulla on ihan sama ongelma Calixin lämppärin kanssa. Tuntuu olevan jokseenkin tehoton. Onko jollain parempia kokemuksia esim Defasta SS:ssa? Webasto tosiaan kiinnostaisi, mutta taitaa olla melkoisen kallis jälkiasennettuna.
Kokemukset nimenomaan Defasta ja nimenomaa vettä lämmittävästä
mallista.Säteilijä/öljynlämmitin onkin lähinnä vitsi. Öljyä on 6l ja nestettä 7l vienee aikansa ja tehokas? lämppärikin imee lämpöä...
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

[quote="tevisu"]Webasto maksanee n. 1200 euroa asennettuna.

Mistäs noin halvalla lähtee, heittelevät 1500€ täälpäi(paikallinen autosähkö). Saksasta tuotuja webboja ois kylläkin myynnissä(750€), ei vaan jaksais alkaa näpertelemään. Eihän tuo liene oo ku joku 3h homma??
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Auto-Alarm, Lahti. Tosin pari vuotta sitten ja OG9-3:een. Hyvä palvelu.
Riippuu varmaan siitä, kuinka paljon joudutaan purkamaan. Kaverin Berlingoon laitettiin osittain etupuskurin sisään...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pasijalmari kirjoitti:
Vector kirjoitti:Onko jollain parempia kokemuksia esim Defasta SS:ssa?
Kokemukset nimenomaan Defasta ja nimenomaa vettä lämmittävästä
mallista.Säteilijä/öljynlämmitin onkin lähinnä vitsi. Öljyä on 6l ja nestettä 7l vienee aikansa ja tehokas? lämppärikin imee lämpöä...
Mulla on kanssa Defa ja se on toiminut ihan moitteettomasti ja lämmittää omasta mielestäni aivan tarpeeksi. En ole varma, mutta muistaakseni se on tuollainen "säteilijä" -versio.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Sain lopultakin viikko sitten aikaiseksi sen verran että otin yhteyttä uusimman softan ladanneeseen huoltoliikkeeseen (ja varmistuin että kyseessä todellakin oli uusin versio jonka laittoivat) ja totesin että tällainen vika tuli ohjelmistopäivityksen jälkeen.

Sanoivat että 1 vastaava tapaus on ollut ja tulppien vaihto auttoi ongelmaan 8O

Aikani vastaan muristuani päätin käydä hakemassa tulpat ko. liikkeestä.
En nimittäin tälläkään hetkellä voi uskoa että ongelma olisi johtunut tulpista, auto lähti käymään -25 pakkasessa ja lämpimänä ongelmitta mutta siis vain ilman lohkolämmitintä.

No, vaihdoin tulpat ja nyt näillä kovilla pakkasilla olen pitänyt auton lohkaria vaihtelevasti päällä tunnista kahteen, EIKÄ MITÄÄN HANKALUUKSIA käynnistyvyyden suhteen 8O

Ihmettelee edelleen...

Ps. oli muuten edulliset tulpat, 'a 29 EUR ja risat :evil:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Vastaa Viestiin