rengasmelu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

rengasmelu

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

On se vaan aika kauhea tuo rengasmelu vaikka on kitkarenkaat alla, uskaltaakohan kesärenkaita ees kokeilla alle...tuntuu kuuluvan keulaltapäin tuo kauhea metakka, onko muilla vastaavia kokemuksia vai onko renkaat(goodyear)ihan paskat(vetelevät karhunurissakin inhottavasti)...
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

En tiedä SS:stä mutta luulisi siinä olevan vielä hieman kovempi rengasmelu kuin 9-5:ssa. Mutta jokatapauksessa ajelin syksylla kesärenkailla edellista koppaa olevalla BMW 500-sarjalaisella muutaman päivän ja kun vaihdoin takaisin omaan 9-5:een jossa michelin pilot premacyt 215/55/16 (BMW:ssa oli jotkut 225.xx.17) niin ihan kuin olisi nastarenkaat alle vaihtanut. Siis kun vertasi rengasmelua BMW 500 vs 9-5 ja molemmat kesärenkailla.

Toivottavasti uusimmassa face liftissa on asiaa saatu edes vähän parannettua. Jonkin verran on tullut ajeltua myös vanhakoppaisella A6:lla ja siina rengasmelu on ehkä vähän pienempi kuin 9-5:ssa.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Jaa niin kuinka isot kiekot sinulla on alla tällä hetkellä? Isotuumaiset ja leveäprofiiliset renkaat pitävät kieltämättä aika kovaa melua, kokeile laittaa renkaisiin lisää ilmanpainetta, se voi hiljentää renkaita muutamalla desipelillä.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

pienet kiekot vain 195/65R15, voihan se olla, että ollaan liian vaativaisia....ja ilmaa on ihan riittävästi
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ainakaan GoodYearin 500 nastarenkailla ei kuulu juurikaan mitään rengasääniä sisälle.

Kannattaa käydä hakemassa referenssejä ja ajaa muilla vastaavan kokoisilla autoilla -> kyllä Saab on hiljainen.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Renkaan kuluneisuus vaikuttaa melutasoon huomattavasti.

Muistan kun vaihdoin Michelinin loppuunkuluneet Pilotit uusiin Nokialaisiin ja ero oli aivan järkyttävän suuri.
Nokialaiset on nyt Volvon alla alkaneet metelöimään, tosin eihän niissä etunakeissa ole edes milliä jälellä pintaa :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Onneksi mulla ei ole noita murheita, koska rengasmelu ei ole lähelläkään korkeinta autoihin liittyvää tärkeyskriteeriäni :wink: Mankkaa saa aina sen verran kovalle, että rengasmelua ei kuulu. Tärkeimpinä asioina autossa pitäisin ajettavuutta, käyttäytymistä ääritilanteissa ja turvallisuutta. Ja on se suorituskykykin näiden edellä mainittujen ohella tärkeää.

Sori, mutta oli ihan pakko kirjoittaa, kun tuosta rengasmelusta valitetaan niin usein :wink: Mieluummin rengasmeluinen auto, kuin auto, jossa on paskat ajo-ominaisuudet ja "vajavainen" turvallisuus.

Mersuakin mainostettiin aikanaan, että "tärkein sen ominaisuus on jälleenmyyntiarvo". Tuosta jälleenmyyntiarvosta ei ole paljoa apua, jos löytää itsensä tällaisilla talvikeleillä jostain lyhtypylväästä :roll: En tarkoita tällä kirjoituksella kuitenkaan, että Mersuissa olisi huonot ajo-ominaisuudet.

Ja tämä oli sitten ainoastaan meikäläisen oma mielipide. Jos jollekin tuo rengasmelu on kriteeri #1 autoa valittaessa, niin se on ihan OK.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti:Onneksi mulla ei ole noita murheita, koska rengasmelu ei ole lähelläkään korkeinta autoihin liittyvää tärkeyskriteeriäni :wink: Mankkaa saa aina sen verran kovalle, että rengasmelua ei kuulu.

Mersuakin mainostettiin aikanaan, että "tärkein sen ominaisuus on jälleenmyyntiarvo". Tuosta jälleenmyyntiarvosta ei ole paljoa apua, jos löytää itsensä tällaisilla talvikeleillä jostain lyhtypylväästä :roll: En tarkoita tällä kirjoituksella kuitenkaan, että Mersuissa olisi huonot ajo-ominaisuudet.
Itse olen samaa mieltä, mutta Saabin vakiopopit alkoi luovuttamaan siinä 140kmh kohdalla, kun meteli nous aivan järkyttäväksi :lol: No eihän sitä Suomessa tarvii kovempaa ajaakkaan :wink:

OT: En muuten yhtään ihmettelis, jos nykysen E-sarjalaisen löytää tolpasta. Ohjaus&jarrut on liukkaalla aivan uskomattoman huonot.
Ohjauksessa ei ole kerta kaikkiaan mitään tuntoa, Volvo S80:ssäkin on parempi, ja jarrut ovat myöskin täysin tunnottomat, kun on ne sähköhydrauliset jarrut. On mielenkiintosta etenemistä tolla autolla.
Kannattaa käydä kokeilemassa, jos haluaa tietää sen auton, millä ei halua ajaa talvella..
Kai tohonkin tottus, mutta miksi tottua...... :roll: :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:Itse olen samaa mieltä, mutta Saabin vakiopopit alkoi luovuttamaan siinä 140kmh kohdalla, kun meteli nous aivan järkyttäväksi :lol: No eihän sitä Suomessa tarvii kovempaa ajaakkaan :wink:
Joo, kyseessä oli varmaan AS2? Se onkin melko :evil: . AS3:lla saa jo aikaiseksi aika hyvät popit, mielestäni paremmat kuin Sport Sedanin 150 Watin vehkeillä (AS3:nkin max. teho on 150W). En ole päässyt vielä kuuntelemaan Sport Sedanin 300W:n poppivehkeitä, että olisivatko ne hintanta väärtit.
Rommitommi kirjoitti:OT: En muuten yhtään ihmettelis, jos nykysen E-sarjalaisen löytää tolpasta. Ohjaus&jarrut on liukkaalla aivan uskomattoman huonot.
Ohjauksessa ei ole kerta kaikkiaan mitään tuntoa, Volvo S80:ssäkin on parempi, ja jarrut ovat myöskin täysin tunnottomat, kun on ne sähköhydrauliset jarrut. On mielenkiintosta etenemistä tolla autolla.
Kannattaa käydä kokeilemassa, jos haluaa tietää sen auton, millä ei halua ajaa talvella..
Kai tohonkin tottus, mutta miksi tottua...... :roll: :wink:
No joku tykkää takavetoisesta ja on tottunut ajamaan sillä, mutta olen ihan samoilla linjoilla kuin sinä. Mieluummin S80 kuin tuo Mersu ihan jo vetotavan takia. Kun en ole tottunut ajamaan takatuupparilla, niin täytyy pysytellä noissa etuvetoisissa. Nelikko voisi olla kanssa ihan kiva ajettava, kunhan/jos Saab joskus tuo sellaisen markkinoille :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

no ei ne melut niin pahat oo kuin esim. A4, Mazda 6, Avensis, mutta alkaa tuo rohina kuulumaan yllättävän alhaisesta nopeudesta. No pitäähän parhaassakin autossa jotain "parannettavaa" olla, eihän täydellistä ole keksittykään. Täytyy kesemmällä harkita ruostesuojausta ja jos vaikka samalla vetäs pyöränkoteloon jotain "äänieristettä". Eikös esisarjan SC:ssa ollut jotain rengasmelun vaimentamiseen liittyvää judanssia... Ps. viikonloppuna 1000 km , mennessä 5.8l/100km keskinopeudella 71 ja poispäin 6.4l ja nopeus 80, ett oon siin sentää kohtalainen kulutus
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: rengasmelu

Viesti Kirjoittaja koistha »

Meinasin kysyä, että ovatko kiekot Nuukian RSi:t mutta olihan se merkki mainittuna ekassa viestissä kun oikein tarkkaan selasi.

Nuukialaiset olivat ainakin äänekkäät - vaihdoin Nokian RSi:t Gislavedin nastarenkaisiin 9-5:n alla eikä melutaso muuttunut oikeastaan ollenkaan. Samalla tosin kasvoi rengaskoko 15 "-> 16". Eli merkillä on väliä....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Sori kun en edes jaksanut lukea kaikkien vastauksia, (Lievä humala päällä.) Olet oikeassa Saabin rengas melut ovat aika korkeat ja ne häiritsevät todella paljon. Kyytitsijänikin ovat huomaitelleet.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabanan kirjoitti:Saabin rengasmelut ovat aika korkeat ja ne häiritsevät todella paljon.
Ketä häiritsevät, ketä ei :wink: Kuten aikaisemmin kirjoitin, että jos jossain muussa automerkissä on pienempi rengasmelu ja se on kriteeri #1 autoa valittaessa, niin ei muuta kuin vaihtamaan autoa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

nono, oikeesti häiritsee kaikkia, mutta eihän sitä tarvitse julkisesti tunnustaa...
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pasijalmari kirjoitti:nono, oikeesti häiritsee kaikkia...
Ei ainakaan mua :wink: Renkaiden pito on mulle paljon tärkeämpää. Oli nimittäin tosi kiva ajella tänään NG900:lla, kun siinä on alla Nokian Hakkapeliitta 4:t. Kunnon pitoa verrattuna Sport Sedanin Pirellin Ice Carvingeihin, jotka ovat pidoltaan täyttä skeidaa verrattuna Nokioihin. Renkaiden keskinäiseen melutasoon en ota kantaa, koska se ei mua kiinnosta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin