Oven aukioloilmaisin
Oven aukioloilmaisin
Moi! Onko seuraava ilmiö tuttu? Näyttö ilmoittaa, että oikeanpuoleinen etuovi on auki, vaikka se ei ole auki. Ovien alareunoissa saattovalot palavat koko ajan, sisävalo palaa ja summeri soi välillä. Millä konstilla korjaantuu?
Auto 9-3 SS 2.0t, vm 2003
Auto 9-3 SS 2.0t, vm 2003
Re: Oven aukioloilmaisin
Tuliko tuohon selvyyttä? Vaimon 9-3 SS teki pari tuntia sitten saman, tosin oire on kuskin ovessa. Tällähän on sekin "hauska" vaikutus, että autoa ei voi lukita kauko-ohjaimella, koska lukitus ei toimi, jos jokin ovi on auki.mankeli kirjoitti:Moi! Onko seuraava ilmiö tuttu? Näyttö ilmoittaa, että oikeanpuoleinen etuovi on auki, vaikka se ei ole auki. Ovien alareunoissa saattovalot palavat koko ajan, sisävalo palaa ja summeri soi välillä. Millä konstilla korjaantuu?
Auto 9-3 SS 2.0t, vm 2003
Suihketta oveen
Omassani (vm.-03) ilmeni sama vika kuljettajan ovessa alkukesästä 2006. Se korjautui suihkuttamalla ovessa olevaan lukon kieleen (ja siihen aukkoon) silikonia. Rasvasin samalla myös muutkin ovet. Vika ei ole ilmennyt sen jälkeen
.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Re: Suihketta oveen
Sama juttu erään toisen automerkin kanssa (OT). Vika korjaantui kunnollisella rasvakylvyllä, eikä enää toistunut. En muista enää tärpätin nimeä, mutta oli "vähän parempaa" kuin 5-56:n CRC.Jooge kirjoitti:Omassani (vm.-03) ilmeni sama vika kuljettajan ovessa alkukesästä 2006. Se korjautui suihkuttamalla ovessa olevaan lukon kieleen (ja siihen aukkoon) silikonia. Rasvasin samalla myös muutkin ovet. Vika ei ole ilmennyt sen jälkeen.
Aseöljyä moni on käyttänyt.
Eräs lukkoseppä varoitteli öljyämästä/öljyn joutumisesta virtalukkoon. Aiheuttaa kuulemma ajoneston hyytymistä + virtalukon jämähtämistä kun öljy kerää p***aa melkoisesti. Tämä siis noilla perinteisimmillä avain tyypeillä. Edellisessä autossani ajonesto jäi päälle ja auto lähti hinausauton kyydissä pajalle kun en moista ajatellut.
Eräs lukkoseppä varoitteli öljyämästä/öljyn joutumisesta virtalukkoon. Aiheuttaa kuulemma ajoneston hyytymistä + virtalukon jämähtämistä kun öljy kerää p***aa melkoisesti. Tämä siis noilla perinteisimmillä avain tyypeillä. Edellisessä autossani ajonesto jäi päälle ja auto lähti hinausauton kyydissä pajalle kun en moista ajatellut.
Re: Suihketta oveen
Tätä minäkin yön hiljaisina tunteina suunnittelin ja täytyy kokeilla, jahka ajoneuvo kotiutuu. Tänään vikaa ei ole muutenkaan ilmennyt, että jospa tuo korjaantuu silikonilla/CRC:llä (sen hienompia aineita ei taida hyllystä löytyäJooge kirjoitti:Omassani (vm.-03) ilmeni sama vika kuljettajan ovessa alkukesästä 2006. Se korjautui suihkuttamalla ovessa olevaan lukon kieleen (ja siihen aukkoon) silikonia. Rasvasin samalla myös muutkin ovet. Vika ei ole ilmennyt sen jälkeen.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kiitos vastanneille rohkaisusta.
Jos kyseessä on kontaktivika, silikoni ei auta. Päinvastoin. CRC electro, vaikkakin epälen vahvasti että voisko sitä onnistua suihkuttamaan kontaktipinnoille ulkokautta. Silikoni voitelee kumeja, EI SÄHKÖLAITTEISIIN.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tarkoitatko reed-releellä "lasiputkea", joka reagoi magneettikenttään? Onko reed-releen kärki sulkeutuneena (johtavana) silloin, kun ovi on kiinni vai kun ovi on auki? (Eli jos johtimessa on katkos, luuleeko tietokone oven olevan auki vai kiinni?)Mimmi kirjoitti:Oven lukossa on ko. aukioloilmaisimen anturi (reedrele). Sen voitelu ei auta asiaan, koska ko. rele on suljettu.
Autolle olisi huoltokin varattu, mutta eivät osanneet sanoa, missä vika voisi olla - ja tänään vika ei ollut ilmennyt, eli voi olla hukkareissu huoltoon.
En tiedä tarkasti mihin silikoni vaikutti, mutta ainakin vika katosi. Viittaisi ehkä siihen, että kyseessä onkin enemmän mekaaninen vika, eli jotkut pinnat lukkomekanismissa eivät liukuneet riittävän sulavasti ennen liukastamista(?) Kai tuon reedreleenkin täytyy saada impulssi toiminnalleen ulkoa päin. Onko se sitten joutuminen magneettikenttään tai sähkökenttään vai pelkästään lähelle metallia (rautaa) jolloin releessä oleva sähköllä aikaan saatu magneettikenttä voimistuu ja aiheuttaa releen aktivoitumisen ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)