9-3 ss 1.8t MISSÄ bassot ????

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

9-3 ss 1.8t MISSÄ bassot ????

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Autoa ostaessani en päässyt kuuntelemaan 4 kaijutin järjestelmällä varustettua audiojärjestelmää, mutta luulin että niistä kuulu edes jotenkin kohtuullisesti joten ajattelin että se riittää. Se oli VIRHE!!!!!! :evil: basso puuttuu kokonaan. Päivityspaketti 3:lla lisä kajarllia ja vahvistin maksaa 670 Euroa ??? = Sika kallis. Onko kellään hyvää idistä millä sais ees jonkin verran lisää jytkettä edullisemmin ? Autoon muuten olen sikatyytyväinen, tosin kilometrejä vasta 1200.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

........

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Joo yhen päivän oli tuollainen Sportsedani minullakin ja siinä oli just toi sama audio. Oli ihan uskomattoman huono, jopa paljon huonompi kuin omassa OG 9-3:ssa oleva :evil:

Mutta onneksi ei kovin kalliiksi tule tuollaista "virhettä" korjata :)
Menet vain johonkin autohifiä myyvään liikkeeseeen ja ostat kaiuttimet. Jos eivät itse suorita asennuksia niin varmasti osaavat ainakin neuvoa mistä asennusta voi tiedustella. Ja jäänee "vähän" alle 670 euron :D
Tomppa & Saabit myyty :(
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Samaa olen kuullut...

Viesti Kirjoittaja Toby »

Mulla yksi työkaveri päivitti myös 9-3:nsa SS:ksi ja jutteli ihan saman suuntaisia!

Eli vanhan og9-3:n audiojärjestelmään verrattuna uuden mallin neljän kaiuttimen stereot ovat kuulemma todella surkeat. Vanhassa hän kehui kuunnelleensa CD:itä ihan mielikseen, mutta sanoi että nyt ei kyllä enää maistu!

Aika käsittämätöntä, koska Saabin audiot ovat tähän saakka olleet aika hyvässä maineessa verrattuna monen muun automerkin (esim. toisen ruåtsalaisen) merkkistereoihin.

Toivottavasti Saab ei tee samaa virhettä ysivitosen kanssa eli ota stereoita vakiovarusteeksi ja samalla huononna laatua!
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

9-3 ss 1.8t MISSÄ bassot ?????

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Joo itsekkin mietin sitä kajarien vaihtoa, MUTTA alkuperäis-stereoiasta ei kuulema lähe basso singnaalia? vaan se tulee vasta päivityspaketin mukana tulevassa vahvistimessa, ja senkin kytketään stereoihin kuituoptiikka-kaapelilla, joten mikään muu vahvistin ei sovellu kuin Saabin oma :evil:

Yritän selvittää mitä päivityspaketti maksaa Hurrilandissa.

Onneksi itse auto on nautittava ajaa joten ei maailma tähän kaadu :lol:
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

http://members.iinet.net.au/~mmo/Docs/saba_pdf.pdf
http://members.iinet.net.au/~mmo/Docs/A ... lifier.doc

Ameriikassa poijjaat ovat kanssa kyllästyneet Saabin pelleilyyn soittimiensa kanssa. Yllä olevista linkeistä löytyy apua miten saa Saabin audiot kuulumaan paremmin. Hölmöä Saabilta temppuilla ja yrittää rahastaa vahvistimella ja kajareilla kun muutenkin Saab audio on kallis. Pienestä asiasta saavat enempi imago haittaa kuin tuloja. Uusi Saab on hyvä auto ajaa ja siksi siitä pidän. Itsekin olen virittämässä Saabin soittopelejä, mutta eri tavalla kuin yllä olevissa linkeissä.
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

93ss 1.8t Missä bassot !!!!!!

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Kyselin aiheesta Ruotsin Saab-klubilaisilta, ja sain vastauksen yheltä
saab-asentajalta jolla on ratkaisu ongelmaani :D

Ite en ymmärrä näistä hifi hommista juurikaan mitään, mutta hän käski ostaa erillisen vahvarin, ja sitten kuulema pitääs ottaa takakajareilta joku ihmeen korkiasignaali (karkiasti suomenettuna) jonka kautta tämä vahvari toimiis. Sitten tietenkin jotku kunnon kajarit pitääs investoira.

Vaikuttaako yhtään järkevältä :?:

Hän väitti että on asentanut tällä systeemillä noin kymmeneen 93ss:ään huomattavasti paremmalta kuulostavan järjestelmän kun mitä paras alkuperäinen (ss3) kuulostaa, ja ennenkaikkea edullisemmin :P

Ilmeisesti pitää kysyä häneltä vähän tarkemmin asiasta.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Bassot

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Tarvitaan vahvistin jossa on kaiutintasoiset sisääntulot ja taajuuskorjain, josta matalat taajuudet säädetään "kaakkoon" ja korkeampia vaimennetaan. Se kaveri siellä ruotsissa on tarkoittanut vahvistinta jossa on kaiutintasoiset sisääntulot.

Mittailin mitä ES2:sta tulee taakse ja havaitsin seuraavaa. 80Hz alapuolelta signaalia on vaimennettu siten, että 35 Hz:n jälkeen ei tule enää mitään. Ilmeisesti bassot on takoitettu syötettävän lisävahvistimelle optista kuitua pitkin.

Typerä temppu Saabilta laittaa ylipäästösuodin kaiutinlinjoihin. Tällä ilmeisesti koetetaan rahastaa sikahinta kunnolla kuuluvasta audiojärjestelmästä. Itse jos olisin hankkimassa nyt Saabia, ottaisin auton niin vähillä Sabin soittimilla kuin mahdollista ja hankkisin kunnon soittimet ammattinsa osaavalta audiokauppiaalta. Näin saisin edullisemmin paremmat soittimet mitä Saab kykenee tarjoamaan.

Optinen väylä on ilmeisesti MOSTNET, josta löytyy paljon tietoa netistä. Uskoisi jonkun lastutuksia tekevän virityspajan pystyvän fixaamaan ylipäästösuotimen pois päältä, niin sitten järjestelmän päivittäminen tavallisilla vahvistimilla onnistuisi helpommin.
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Missä bassot ?????

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Ruotsin klubilaisille heittämä kysymys on näköjään aiheuttanut jonkulaista väittelyä heidän foorumissa :twisted:

yks Saabilla työskentelevä ingenjööri väitti että neuvo jonka sain asentajalta ei toimi ellei mulla ole ss3 päivityspakettia, eli silloin voisin ottaa signaalin takaa 6*9 kajareilta (silloinhan mulla olis jo saabin oma vahvari :?: )

Asentaja väitti edelleen että kyllä onnistuu hänen kuvailemallansa tavalla, mutta ainoa huono puoli siinä on se että vahvistimen joutuu kytkeä niin että se kytkeytyy päälle ja pois virta avaimesta, mutta eikö sen kanssa voi elää hän lopetti.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Äänijärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Juu, kannattaa olla tarkkana mitä muutoksia autoon ja minun kokemuksen puolesta ei yhtään tietysti tee pahaa, jos itsekin tietäisi jotain noista äänisysteemeistä. :)

Täytyy myöntää, että on kyllä typerästi tehneet Saab-firmassa, että ovat laittaneet SS2:een ylipäästösuodattimen, jolla alarajataajuus on 35 Hz vai mitä se nyt oli takakaiuttimille. Mutta jos siinä olisi alataajuudetkin mukana kaiutintasossa, PITÄISI käyttää muuntajaa, joka muuttaisi kaiutintason signaalin signaalitasolle, jos siinä vahvistimessa on signaalitasolla sisääntulo niin kuin minulla. Sen ei pitäisi luultavasti maksaa paljoakaan. Saattaisi saada jopa ehkä helposti 6 eurollakin sellainen. En ole yhtään varma, mutta sellainen muuntaja ehkä sisältää vain ainakin kaksi vastusta, jotka vähentävät jännitettä ja virtaa ja täten kokonaistehoa siedettävälle tasolle. Jos vahvistimeen tuodaan signaali kaiutintasolla ja vahvistimessa on signaalitasoinen sisääntulo, vahvistimen pitäisi särkyä yksinkertaisesti. Mutta vaikka minulla se tuollailla vääränlailla jonkin aikaa ja en tienyt, että niin saa tehdä, niin silti tuo Blaukkari kesti sen hyvin ja vielä pelaa loistavasti - onneksi.

Minun autossani ja isännän OG9-3:ssa on hyvät bassot. Mutta kun nuori olen ja haluan jyrinää, vaihdoin soittimen kokonaan uuteen Blaupunkt Acapulco MP52:een ja vahvistimeksi Blaupunkt GTA250:ksi ja tietysti subbari pitää tällöin olla ja hommasin Peerles XLS-10:n . Koko auto jyrisee ihan tarpeeksi ja tehot ovat HYVIN riittäneet, vaikka niitä on vain 160 WRMS. Virtajohtimien laitto vahvistimelle ja muitakin johtoja maksoivat 110 eurolla Aineella Oulussa, niin se riitti ja loput asennukset teetin, kun ne tulivat ajankohtaiseksi, Kajaanin Fanatic Audiolla, ja kahden tunnin työt maksoivat vain 45 euroa!!!!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Saab 9-3 SS äänentoisto

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Itselläni on ES-2 äänijärjestelmä, parantelin systeemiä seuraavasti.
Otin hattuhyllyltä alkuperäiset kaiuttimet pois, laitoin tilalle DLS R964 coaxial kaiuttimet jossa on omat jakosuotimet,hattuhyllyssä on valmiit paikat. Sitten saman valmistajan vahvistin Classic CA21, jossa on kautintasoiset otot ja auto start,elikkä herätevirtaa ei tarvitse ruveta katselemaan mistään(Tuntui olevan hankala selvittää).Vahvistimen
sijoitin taakse vasemmalle, ja 12 V otin takaa tulleesta virtaliittimestä joka
on tarkoitettu ES-3 lisävahvistimelle.Vahvistimessa on hyvät sääädöt bassoille muistaakseni Grand bass adjustable level oli 0-18 dB.
Äänen toisto parani merkittävästi hintaa en nyt muista,mutta kun itse asensin laitteet oli se huomattavasti Saabin omaa systeemiä halvempi.
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Re: Saab 9-3 SS äänentoisto

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

mikkoma kirjoitti: Äänen toisto parani merkittävästi hintaa en nyt muista,mutta kun itse asensin laitteet oli se huomattavasti Saabin omaa systeemiä halvempi.
Vaikutta erittäin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. eli sait takaakin bassot kuulumaan hyvin?
Jouduitko ottamaan etuovi kajareista bassosignaalin vahvarille, vai onnistuiko se pelkän vahvarin kautta?
Itselläni kun on vain ES1 järjestelmä ja siitäkun ei kuulema lähe ees kunnon bassosignaalia.
Saiskohan tämä kyseinen vahvari esille matalemman taajuuden signaalit?
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

Mielenkiintoista, että lähtöhinnaltaan 31.900 euroa maksavaan uuteen autoon joutuu itse rukkaamaan äänentoistoa..... :roll: varsinkin kun mm. cd maksaa jo erikseen...(tai kuuluu pakettiin joka maksaa joka tapauksessa lisää)

Jotenkin tuntuu että saabbi rahastaa nyt jotenkin vikapaikassa kun lueskelee muiden mainoksia.. Lähestulkoon merkki kuin merkki antaa vakiona releet mitkä saabissa joutuu maksamaan lisävarusteina (paitsi aerossa) :?

Tää meni mutu-periaatteella, en ole ihan sentilleen vertaillut... :( 8O
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

vanha kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että saabbi rahastaa nyt jotenkin vikapaikassa kun lueskelee muiden mainoksia..
Olen täysin samaa mieltä. Esim, stereopakettien hinnat ovat aivan poskettomia uutta autoa tilatessa, puhumattakaan jälkikäteen ostettavat päivityspaketit :? Päivityspaketti SS2 asennettuna 735euroa :evil:

Kyllä maahantuoja sais miettiä nää lisärennseleiden hinnat uuteen uskoon, vai onko hinnat peräti tehtaalta lähtöisin :(
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

[b]NYT KUULUU[/b]

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Asensin tänään Sonyn XM-752 EQX vahvistimen ja Kenwoodin 6x9 4-tie kaiuttimet hattuhyllyyn. Vahvistimessa oleva taajuuskorjain on mainio peli jolla saa korjattua alapäästään vaimennettua signaalia.

Tässäpä homman vaiheet
1. Kaiuttimet oli helppo laittaa hattuhyllyyn, koska siellä on valmiina paikat 6x9 kaiuttimille.

2. Vahvitimelle porasin 4 5 mm reikää hattuhyllyyn (peräkontista tietysti) ja ei muuta kuin vetoniiteillä kiinni.

3. Päävirran (+ ja -) vahvistimelle otin takakontista tulevasta lisävahvistimelle tarkoitetusta virtaliittimestä.

4. Herätevirran "ryöstin" taustapeilin himmentimen 7,5 A sulakkeelta. Sulake on vasemmassa reunassa alin. Vahvistimelle tulee sähköt sitten kun auton virta on päällä.

5. Vahvistin huolii sisäänsä kaiutintasoisen signaalin, joten kytkin Saabin omalta soittimelta tulevat kaiutinjohdot vahvistimeen.

6. Kaiutin johdot vahvistimelta kaiuttimille.

Hommassa tarvitsin seuraavia tarvikkeita
- Virtakaapelia n. 1 m. (2 x 2,5 m2)
- Herätevirtajohto n. 1 m (1 x 1 m2)
- Kutistesukkaa
- Sähköteippiä
- Kaiutinjohtoja ja kaiutin liittimiä
- Tinakolvin ja tinaa
- Yleismittarin
- Vetoniittejä ja niittipihdit
- Talttameisselin, sivuleikkurit ja puukon.

Saabin huollossa sanoivat, että joku "ammattilainen" on kokeillut asentaa lisävahvistinta ES2 soittimeen huonojen bassojen takia eikä niitä saa kuulumaan. Kaikkea sitä kuuluu.

Kuviakin löytyy ja voin pistää niitä sähköpostilla halukkaille.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pääsin tässä jokin aika sitten kokeilemaan isännän uutta 9-3 ss:ää ja muusikon korvat suorastaan järkyttyivät kuulemastaan. Alkuperäiset kaiuttimet ovat suorastaan surkeat. Eli, nyt kysytäänkin kun tuossa edellä on esitetty hyviä vaihtoehtoja takakaiuttimien uusimiselle ja vahvistimen käytölle, niin miten on etupään laita? Onnistuuko kaiuttimien vaihto eteen ja miten ne ritilät saa irti ym. Mistähän löytyisi tietoa ja apua? Ovissa on paikat valmiina ja sinnekin voisi jotain laittaa, mutta lähinnä kojelaudan päätykaiuttimien vaihto olisi näin ensihätään edessä. Avusta kiitollinen.
Vastaa Viestiin